Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Syys 21, 2018 10:25 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: K-auton kärrypainot+kortti
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2011 7:48 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 24, 2009 5:51 pm
Viestit: 64
Eräs tuttu osti USA-avolavan 4550kg ,johon saa maailmalla laittaa 5440kg peräkärryn.Kokonaispaino 9997 kg

Kellä tietoa mitä on suomessa saatu kärryille painoa , entäs millä kortilla moista saa hinata ?
Omistajalla on kyllä "rekkakortti" mutta jos joku muu ajaisi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2011 8:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm
Viestit: 290
Paikkakunta: Mä oon Lahesta
Isolla E:llä koskapa rekisteröity ka:ksi. :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2011 9:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 9:21 am
Viestit: 221
Paikkakunta: Imatra, Finland
Jos vetäjä kuorma-auto, niin iso E vaaditaan heti kun kärryn kokonaispaino rekisteriotteessa ylittää 750kg. Tietty voi riittää C1E jos kyseessä on tuollainen kevytkuorma-auto. Mutta yhdistelmäkortti kuitenkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 07, 2011 6:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 546
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

Nämä on minun muistista joten saattaa olla muuttunutkin vaatimukset siitä kun olen ollut opetushommissa vuosia sitten joten kannattaa tarkistaa katsastuasemalta :idea:

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 1:41 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 24, 2009 5:51 pm
Viestit: 64
Silveradon perässä näytti olevan 50x50kokoinen reikä johon varmaan löytyy 50mm kuula,valopistokekin on mutta tuskin kelpaava suomessa.
Tuskinpa kannattaa alkaa vetopöytä "kaulakärryä" rakentamaan.
3500kg kärry perään vain.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 11:43 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
[quote="MORSKU"]Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE


Viimeksi muokannut at7, Ti Touko 10, 2011 10:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 4:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 5:21 pm
Viestit: 132
Niin, C1E luokan ajokortilla kärryä vedettäessä vetoauton kokonaismassa enintään 7500 kg...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 10:15 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:
Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE



jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 12:24 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 10, 2009 8:42 pm
Viestit: 73
at7 kirjoitti:
at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:
Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE



jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.


Siitä voi olla vaikea karsia 100 kiloa pois, paitsi jos punnitsee ilman kaikkia kattiloita. :)

Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 12:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
peevee kirjoitti:
Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?


Kokonaismassan pudotus oli ainakin ennen ja lienee vieläkin niin pyhä asia että sitä on sallittu vain esim. säiliöautolle jonka säiliöön ei määräänsä enempää kuormaa voi saada mahtumaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 3:40 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
pakettiautojahan vaihdellaan jatkuvasti kokonaispainoa muuttamalla kuorma-autoksi tai pakettiautoksi
(yhtenä päivänä samassa autossa tarvitaan talvirenkaat toisena C-kortti).


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 7:33 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kokonaismassaa voi muuttaa vain ajoneuvon valmistajan antamalla todistuksella. Jos sattuu olemaan rinnakkaismalli jossa eri massat niin tekniset osat (akselit, jouset yms) vaihtamalla voi saada ajoneuvoluokkaa vaihdettua. Sprintteri ja Ducato usein käy pakuksi tai ka:ksi hyvin pienillä muutoksilla. Jos sattuu tuntemaan katsureita Pohjanmaalta tai Tampereelta niin erikoisemmatkin hommat onnistuu ilman suurempia paperisotia. Sielläpäin on eri säännöt kuin muussa Suomessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 7:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 546
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
SA-koukku EI OLE VIRALLINEN HYVÄKSYTTY VETOLAITE :idea: joten sillä ei ole mitään tekemistä oikeiden vetolaitteiden kans :wink: Kaikki mitä laitat SA-koukkuun on max vetonopeus AINA 60km/h.

Kokonaismassojen pudotus ei onnistu kuin eritys syystä ja pitää anoa akesta/trafita erikseen joka kerta.

Tuo paketti/kuorma-auto homma on kans taas eri asia koska trafi pärjää siinä jos muuttaa kuorma-autosta :arrow: pakuksi veroissa ja siksi se on niin helppoa :?

Tänään viimeksi sain kielteisen päätöksen 10tn kuorma-auton rekisteröinnistä työkoneeksi kun on 0,3m3 liiän suuri säiliö, no pitäköön tunkkinsa per..le... :x

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 7:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 546
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
at7 kirjoitti:
at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:
Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE



jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.


Minä olen tehnyt muutoksen aikoinaan M29 kenttäkeittiöön ja sen omamassaksi tuli jotain :roll: 400kg ja kokonaismassaksi 750 kg :wink:

Muutos vaatii pari päivää töitä ja muutaman satasen rahaa ja sen jälkeen sitä saa vetää 80km/h tienpäällä :shock:

Jos jollain tarvetta muutoksesta niin voin listata tarvittaessa

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 7:04 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuollainen perävaunun muutos voi onnistua niin että muuttaa sitä rakenteellisesti niin paljon että siitä tuleekin käytetyistä osista rakennettu omavalmiste ja massat ilmoittaa juuri se kyseinen äijä joka härvelin hitsaili. Harmina on vain se että laitteen täytyy täyttää kaikki nykypäivän määräykset mitä direktiiveissä ja Trafin ohjeissa edellytetään.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)