Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Loka 23, 2018 7:41 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Marras 15, 2013 10:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 85
Kiertokankien voitelu on yllättävänkin perinteiseen tapaan järjestetty, eli etupäässä on liukulaakeri jonka läpi öljy truutataan kampiakselin sisään. Kampiakselin sisällä sitten normaali öljykanava. Tässä kohden on varmaan sattunut joku vahinko tai sitten tuotekehitysaika on loppunut kesken ???

Mielestäni tämä on hitaimmilla välityksillä oleva mutta täytyy tältä osin paneutua lisää. Napavälitykset löytyy ja sehän on näissä teknisellä puolella ehkä oleellisin ero T 111 -malleihin.

Jossain vaiheessa laittelen tästäkin kuvia mutta kevääseen saakka menee varmaan Sisulle perävaunua takoessa.. mainitaan nyt näistä lisäksi että erikoiskuljetus-Tatrojahan oli ainakin Sallisella, sekä Sjömanilla Helsingissä, joskin T-111 mallia. Åke Sjömanin kanssa ennätin jutella aiheesta ennen hänen kuolemaansa ja hänen autonsa myytiin jonnekin Afrikan tai lähi-idän suuntaan. Mainitsi hakeneensa 12-reikäiset ruiskutuspumput, tässä minun autossa on kaksi kuusisylinterisen pumppua peräkkäin ja niiden välisen kytkimen kuluminen ja asennus aiheuttaa kuulemma helposti epätahtisuutta käyntiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Marras 15, 2013 11:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Jep, ajanpuutteen vuoksi Tatran suunnittelijat ovat joutuneet tyytymään yksinkertaiseen ja toimivan ratkaisuun. :lol:

Tuosta Nostokonepalvelun Wärtsilän tehtaalla olleesta autosta vielä. Muistan sen kapasiteetin varmasti väärin, sen on pakko olla enemmän kuin 160 tonnia, koska raskaimmat Turun tehtaalla valmistetut moottorit (W18V46) painoivat jalustoineen 270 tonnia. Joka tapauksessa kyseisen auton ja rannassa olevan nosturin kapasiteettiero on huvittava verrattuna kokoon... Vanha telakanaikainen paljon massiivisempi nosturi kykenee nostamaan vain 40 tonnia.

Olen melko varma että kyseinen auto vilahtaa nostokonepalvelun etusivulla (näkyy kun painaa kuvan alakulmasta toista täppiä):
http://www.nostokonepalvelu.fi/

Kalustoluettelosta sitä sen sijaan ei löydy, eli lienee myyty :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 9:54 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 85
en saanut vilahtamaan, näkyi vain MAN ja Scania vastapainojen takana :oops: mutta yhtäkaikki, ihan oikea kuvakin löytyi netistä:

Kuva

Se lavetti mikä tuon Titanin perässä oli Wärtsilällä, oli Siimetin tekemä seitsenakselinen puoliperä jossa kolme kiinteää tavallista akselia (4 rengasta / rivi) ja takimmaisena neljä ohjaavaa pendeliakselia (8 rengasta/rivi)


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 1:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 85
Tuolla löytyi Sjömanin autoista toista tietoa kuin mikä minulla on ollut, tai kaksi niitä autoja vissiin ainakin oli, joten lienee ollut eri kohtalo. Tuolla jutulla on linkki Nostokonepalvelun Titaniin silleen että Titanin (ainut?) kuski oli Teppo Niemi joka tietääkseni on jutussa mainitun Eino Niemen poika tai ainakin samaa sukua? :

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... /ke_Sj_man

ja tuolta kuukunastahan löytyy juttua myös noista avauksen Mersuista:

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... _3850_1986


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 11:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Näyttää että meikäläisellä on mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin. Muistelin nimittäin että rannalla ollut iso nosturi olisi ollut pysyvästi lavetille asennettu ja näin ei ollut. Se oli teloilla liikkunut nosturi eli unohtakaa kaikki mitä olen tuossa edellä horissut. Ja nyt kun oikein pähkäilin niin kyllä muistan lavetinkin, se saattoi olla juuri tuo yksilö. Sillä siirrettiin päätehtaalla kootut moottorit ulos ja kuljetettiin rantaan. Sitä oli vetämässä joku vanha auto joka ei ollut rekisterissä, kilven sijaan keulalla oli Wärtsilä Diesel -laatta. Tiilirakenteisella L-tehtaalla kootut moottorit kuljetettiin rantaan ilmapatjan avulla. L-tehtaalla tehtiin pääsääntöisesti suorat moottorit ja raskaammat V-moottorit yleensä koottiin päätehtaalla.

Olin vuosikausia töissä kyseisellä tontilla, mutta silloin oli sellainen ajanjakso että päämielenkiinto oli dieseleissä ja kuljetuskalusto ei hirveästi kiinnostanut. Nyt tietysti harmittaa että ei tullut niistäkään vehkeistä otettua kuvia. Mutta niinhän se on että erikoisetkin asiat arkistuvat ja sitten vasta jälkeen päin tulee harmiteltua ettei ole tullut kuvattua. :roll:

Tatraa ja Pragaa toi maahan Hankkija. En tiedä paljonko niitä loppujen lopuksi tuotiin. 2005 kesäkuussa näin Pragoja ja Tatroja työn touhussa Slovakiassa Ylä-Tatran vuoristossa. Siellä oli edellistalvena riehunut myrsky pistänyt metsää kumoon oikein kunnolla. Näin useiden hehtaarien kokoisia läikkiä missä ei ollut kuin pari keskeltä katkennutta runkoa pystyssä, kaikki muu oli kaatunut. Siellä sitten keräsivät puuta talteen hirveällä kiireellä ennen kuin ötökät iskisivät. Tatrat ja Pragat tekivät työtä niin että vinkuna vain kävi kun pahnapuhaltimen voimalla vinssasivat tukkeja vuorenrinteitä pitkin ylös. Pragat olivat kai mallia V3S (ainakin saman näköisiä) ja Tatrat olivat hieman uudempia, eli nokkamallisia T138- ja T148-autoja (eivät kovin uusia silti). Vaikeimmissa paikoissa näkyi hevosmiehiä ja helikoptereitakin.

T111-malleja on kai säilynyt aika paljon mutta hallussasi oleva T141 on todellinen harvinaisuus. Niitä ei taida olla toimintakuntoisina kuin pari hassua koko maailmassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2013 12:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 85
Lavettinosturissa on sen verran totta että kyseiseen American Hoistiin oli itse rakennettu vastapainovaunu vanhasta Wärtsilän telakan lohkonsiirtovaunusta, joka puolestaan oli telakan itsensä tekemä. Ajalta ennen mikrokontrollereita, pyörien Ackermann-ohjaus oli toteutettu siten että ohjauskulmat oli"ohjelmoitu" koneistettuihin epäkeskoihin. Kuljettaja käänsi ratilla tätä epäkeskopakkaa ja en muista ohjasiko pakat suoraan hydrauliikkaa vai oliko pakkoja vasten potentiometrit rullaseuraajalla, jotka sitten säätivät pyörien propoventtiilejä. Mitä sitä käyttämään elektroniikkaa jos asian voi hoitaa mekaanisesti! :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2013 8:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 78
^ Onko tuosta Wärtsilän nosturista mahdollisesti jossain kuvia nähtävillä? :shock:

Juholle onnea ja menestystä T141-auton kanssa, olkoot Kuorma-autojen Voima kanssasi :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2013 8:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 85
Omat kuvat on paperiversioina jossain laatikossa mutta etsivä löytää netistäkin kaikkea mielenkiintoista :D

Eli American Hoist 11250, kone oli Nostokonepalvelun niin kuin tuo Titanikin, tuossa ollaan näköjään koenostoissa Niemisen halleilla Urusvuorella:

Kuva

Kuva

Tuossa ollaan pyörien asennosta päätellen menossa eteenpäin ja kun piti kääntää, käännettiin vastapainovaunun pyörät sivuttain. Kääntösädettä voi noista kuvista arvioida, vähintäänkin "riittävä". :roll: Tämä kone myytiin Suomesta jonnekin ulkomaille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2013 10:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
juho kirjoitti:
Lavettinosturissa on sen verran totta että kyseiseen American Hoistiin oli itse rakennettu vastapainovaunu vanhasta Wärtsilän telakan lohkonsiirtovaunusta, joka puolestaan oli telakan itsensä tekemä. Ajalta ennen mikrokontrollereita, pyörien Ackermann-ohjaus oli toteutettu siten että ohjauskulmat oli"ohjelmoitu" koneistettuihin epäkeskoihin. Kuljettaja käänsi ratilla tätä epäkeskopakkaa ja en muista ohjasiko pakat suoraan hydrauliikkaa vai oliko pakkoja vasten potentiometrit rullaseuraajalla, jotka sitten säätivät pyörien propoventtiilejä. Mitä sitä käyttämään elektroniikkaa jos asian voi hoitaa mekaanisesti! :mrgreen:

No sieltä se tuli että mistä mulle oli jäänyt mielikuva pyörillä seisovasta nosturista. On vain sirpaleisia muistikuvia näistä vehkeistä. :shock:

Vai se oli lohkonsiirtovaunu. Pernon telakalla sellaista ei tarvita, kun lohkot valmistetaan sen kapasiteetiltaan 600 tonnin nosturin ulottuvilla. Ehkä vaunu on sen tähden uhrattu tarpeettomana. Turun telakalla suurin nosturi oli 150 tonnia ja kyseinen vuonna 1959 valmistettu nosturi on nykyään käytössä Pernon telakalla. Kuvastaa sitä miten laivanrakennus on muuttunut, lohkojen koko on kasvanut.

Näin samankaltaisen lohkovaunun Hietalahden telakalla kymmenisen vuotta sitten, en tiedä onko sitä enää olemassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2013 9:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 9:36 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Turku
Mammoet osti nämä Nurmisen Mersut 2002 ja minusta ne oli 500 ja 515 hp. Ne tais olla V10. Toisesta meni kytkin minun aikaan niin kesti noin 1 kk että oikee löyty. joku Maastovaihteisto oli niissä heitto puolittajalla. Voin kyllä varmistaa asian Nurmisen kuskeilta. Olin töissä korjaamolla silloin, kun ne lähti. Harmi ku ei oo kuvia niistä. Lavetit meni muualla ja palkiston osti (Kuljetusneliö) eli Havator nykyään. Ne kaks veto tracktoria on Englannissa.

http://www.kitmondo.com/scheuerle-tract ... /ref294719

http://www.commercialmotor.com/big-lorr ... ange-scheu


Tunnen ne kustkit jotka ajo niillä Mersuilla ja tulivat niitten mukana Nurmiselle. Toinen on viellä kuskia siellä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2013 10:16 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 650
Paikkakunta: Pietarsaari
juho kirjoitti:
Asiasta ja asian vierestä.
Ja olihan IVO:lla 60-70 -luvulla Scammell, joka tietääkseni myytiin takaisin Englantiin jatkamaan elämäänsä jossain Saudi-Arabian niemimaan suunnalla?

Vuoden -71 Sisu viestistä napattu kuva:

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Marras 20, 2013 12:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 22, 2012 10:06 pm
Viestit: 27
Liitteet:
img109.jpg
img109.jpg [ 225.48 KiB | Katsottu 2954 kertaa ]

Tuli tuossa eräänä päivänä lueskeltua vanhoja Tekniikan Maailmoja ja löytyi tuttu auto nuoruuden voimissaan. Tämä on nykyisin omassa käytössäni. Tämä Volvo on siitä harvinainen, että siinä on ZF:n laatikko ja momentinmuunnin. Volvon Westerlundin (jo eläkkeellä) mukaan tämä on ainoa muuntimella Suomeen tuotu F-Volvo. Eikä niitä kuulemma valmistettukaan muutamaa enempää. Kuljetusneliö oli kuulemma tyytyväinen autoon ja olisivat halunneet myöhemmin muuntimella varustetun FH:nkin, mutta Volvolla eivät lämmenneet ajatukselle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Marras 20, 2013 5:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
F malleissa oli harvinainen tuo muunnin mutta N sarjan Volvoista monelle vanhemmalle automiehelle tuttu kapine .Nuorena poikana itsekkin pääsin sellaisen momentinmuuntimella varustetun telivetoisen N volvon kyytiin ,oliskohan ollut joku N1223 tai vastaava . Noitahan oli jo N88 Volvoissa ja nykyisen työnantajani isä kertoili kerran hauskoja juttuja tuosta heillä olleesta momentti 88 Volvosta ja tukkikuormien hakemisesta upottavien metsäteiden varsilta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Marras 20, 2013 8:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 26, 2012 8:55 pm
Viestit: 5
Kuullut myös joskus näistä Momentti-Volvoista. Oli ainakin eräällä uusmaalaisella kuljetusyrityksellä. Toimintaa oli demonstroitu asianharrastajille vedettämällä käsijarru päällä paikallaan ja katsomalla kuinka paljon kone kiertyy moottorikorvien varassa :?


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 21, 2013 9:14 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 11, 2013 8:15 am
Viestit: 27
Aiemmin viitattuun lohkovaunu asiaan, Niemisen Americanon painovaununa on tosiaankin vanha lohkovaunu, sanoisin että Kamag merkiltään. Samanmoinen Kamag on kaupan Turun telakalla. Lohkovaunuja on edelleenkin käytössä Pernon telakalla kolme erikokoista Scheuerlea. Vanhin ja pienin on "vain" 8 akselinen, kantavuus muistaakseni 60 tonnia. Isommat ovat 2 osaisia, eli voi käyttää yksin tai yhdessä. Vanhempi näistä on 2 * 400 tonnia, ja uudempi vm 2009 kantaa 2 *550 tonnia. Otan joku aurinkoinen päivä muutaman kuvan näistä tänne ihmeteltäväksi.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)