Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Defence »

Onkohan kellään mitään tietoa noiden IVO:n vanhojen lavetti-Mersujen nykykohtalosta? Noitahan tuli samaan aikaan 3 kpl Suomeen joista 525-heppaiset menivät IVO:lle ja 500-heppainen Puolustusvoimien käyttöön. Tuo Pv:n vehje huutokaupattiin muutama vuosi sitten Kalkusta eteenpäin ja taitaa olla jossain Saksassa nykyään. Tietääkseni nuo IVO:n autot siirtyivät yrityskaupan myötä Nurminen Heavylle jonka jälkeen niiden käyttö ilmeisesti väheni huomattavasti (kuten kävi myös ex-IVO Scheuerle raskaslavettijunalle).

Autot kiinnostavat itseäni siinä mielessä että olen koittanut netistä onkia tietoa vanhoista Suomessa käytössä olleista erikoiskuljetusvehkeistä ja niiden historiasta. Pikkupoikana olin yhden keikan tuon Pv:n SK-Mersun kyydissä silloisen Sisu Defence Oy:n kautta enkä muista oikein mitään muuta kuin sen että 500-heppainen tupla-turbo V10 jytisi melko miehekkäästi kabiinin alla vihellyksen kera.

Mutta jos jollain on jotain tietoa esim. noista IVO:n autoista tai IVO Tuotantopalveluiden erikoiskuljetustoiminnasta muutenkin niin otan kaiken innolla vastaan.

Terv. Ville
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mikä mallinen tuo 525 hv mersu oli? Olen ollut siinä luulossa, kenties väärässä, että 500 hv oli tehokkain moottori SK-mersuissa. Siis ennen Actroksen aikaa.

Nurmisella oli joskus vapaasti hengittäviä V12 Titan-mersuja, 420 hv? Muistanko oikein? Se on jo melkoinen myyrän pelotin. :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Eikös ollut mm. se 3850 A/AS 6x6, ei SK vaan NG 1983 V10TV 18273cm3 500 hv/2300 2000 Nm/1200 38 t OM 423LA
Ja Titan 525/4052Z 6x6 V12T 21930cm3 525 hv 40 t OM 424A.
Sekä Titan 3242AS/S-6x6/6x4 1981-88? V12 21930cm3 420 hv OM 424 :roll:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuota epäilinkin, että yli 500 hv mallit ovat V12 koneella.

Pilkun viilausta: Eikö NG (Neue Generation) pitänyt sisällään mm MK (Mittel Klasse) ja SK (Schwer Klasse) mallit?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Jaa'a. Mie kun luulin, että NG oli 1973-80-89(Type 381?), joku malli 3/91?? ja SK I&II 7/87-94-9/96.... :( No samaa nuolenpää mallia likipitäen kuitenki. :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mulla on MK ja SK esitteet 70-luvun lopusta. Meillä (veljellä) oli 1619 mersu, se oli mittel klasse, eli keskiraskas. Tuota MK/SK nimitystä tuotiin mielestäni vaan enemmän esiin 80-luvun lopussa, silloin faceliftin aikaan. Esim ovet muuttuivat. Ei varmaan viitsitty puhua enää uudesta sukupolvesta, kun malli oli jo rippikoulu iässä. :wink:

Tuossa vapari OM 424 koneessa oli varmaan äänimaailma kunnossa. Sitten on se vanhempi OM 404. Iskutilavuutta siinä on varmaan noin 19.14 litraa. Muistan vaan kun OM 401 kone on 9.57 litran kokoinen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Defence »

Ilmailulaitoksen lentokenttäpalokunnilla oli yhteen aikaan muutamia 3-aks vapari V10 Mersuja lyhyellä päiväohjaamolla ja maastorenkailla. Kyselin jossain auton käyttäjältä että kuinka V10:in hörinä kuuluu hyttiin ja sain vastaukseksi että "ei siellä mitään muuta kuulukkaan" eli paloradion ja Blaupunktin kuuntelu oli vissiin mahdotonta höngän ollessa päällä :lol:

Ylläolevan keskustelun perusteella Nurmisen (IVO:n) Mersut olivat siis Titan V12 turbo-mallisia 525hp. En nyt muista olisinko autoista joskus Ajolinjassa / AT&K:ssa lukenut mutta sellainen info on päähän jäänyt että olisivat olleet nimenomaan 525hp-malleja ja sitten Pv:n Poltsarin vehje oli 500hp V10 turbo.

http://www.youtube.com/watch?v=r6T37K0n ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä videossa vissiin OM 424A V12.

Iseasiassa ihan viimeisiin SK-malleihin, joissa oli muotoillut ilmanohjaimet hytin poskilla, sai 530-heppaista V8 turboa mutta itse moottori oli sama mikä myöhemmissä Actroksissa oli hetken aikaa tehokkain vaihtoehto eli ei ollut samaa moottorisarjaa vanhojen V10:ien kanssa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Huomasin aiheen vasta nyt,mutta tuollainen Mersu oli aikanaan Nostokonepalvelu R.Niemisellä Turussa siinä se usein seisoi ohikulkutien varressa muistan hyvin kun maskissa luki TITAN ja aurinko-lipassa V-12 525HV,mutta siitä on varmaan jo 15 vuotta aikaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Defence kirjoitti:
Iseasiassa ihan viimeisiin SK-malleihin, joissa oli muotoillut ilmanohjaimet hytin poskilla, sai 530-heppaista V8 turboa mutta itse moottori oli sama mikä myöhemmissä Actroksissa oli hetken aikaa tehokkain vaihtoehto eli ei ollut samaa moottorisarjaa vanhojen V10:ien kanssa.
Niinpäs olikin. Mulla on jossain tallessa (oli ainakin joskus...) Aamulehdestä leikattu Vehon mainos, jossa komeili vihreä 2653. En tiennytkään, että uudempia OM.500-sarjan koneita oli jo SK-malleissa.

Se viimeinen SK oli nätti auto. Sen korvannut harmaa puskurinen Actros näytti vähän köyhältä ja kolholta. :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja juho »

Asiasta ja asian vierestä. Minulla oli se käsitys että nuo puolustusvoimien ja IVO:n Mersut olivat ns "tavallisia" Mersuja, eivät Titaneita, joissa on enemmän Titanin omaa :

http://titan-sf.com/index.php/en/vehicles/2

mutta voin olla väärässä.

Nostokonepalvelun / R. Niemisen Titan oli "aito" Titan ja viimeinen havainto tositoimissa oli 2000-luvun taitteessa Wärtsilällä Turussa mutta sen jälkeisistä vaiheista en tiedä (en ole kyllä seurannutkaan).

IVO:n erikoiskuljetustoiminnasta sen verran omakohtaista tietoa että Ivolla oli 60-luvulla kaksi 6x6 Tatraa joista toinen on itselläni työn alla (menee vielä aikaa.. ) ja viimeinen tieto toisesta oli jossain Tampereen ja Lahden välillä. Sain jostain omistajan puhelinnumeron ja puhelimeen vastasi nyrpeä nainen joka ensimmäiseksi sanoi että "ei ole kaupan". Näin ollen mädännee edelleen sillä suunnalla? IVO:lla oli näihin Tatroihin myös siltalavetti muuntajien kuljetusta varten, se ajautui jossain vaiheessa Kariniemi Transportille jossa viimeksi näin sen palkit ja telit tietääkseni myytiin jonnekin veneveistämöhommiin.

Ja olihan IVO:lla 60-70 -luvulla Scammell, joka tietääkseni myytiin takaisin Englantiin jatkamaan elämäänsä jossain Saudi-Arabian niemimaan suunnalla?
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Se Wärtsilän Turun tehtaalla ollut auto oli käytössä vuoden 2004 loppuun, eli siihen asti kunnes paja pistettiin kiinni. Sen nostokapasiteetti oli, jos en väärin muista, 160 tonnia.

Onko sinulla työn alla oleva Tatra mallia T141? Niitä IVO:lla ainakin oli. Se on melkoinen harvinaisuus nykyään. :shock:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_T141
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja juho »

Juu T141 on. Moottori kasautumassa ja sitten pitää miettiä maalia pintaan..
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

juho kirjoitti:Juu T141 on. Moottori kasautumassa ja sitten pitää miettiä maalia pintaan..
Onko kuvalinkkejä kyseisestä projektista? Kiinnostaisi kovasti nähdä.

Moottoriin kai löytyy edelleen aika hyvin osia ulkomailta? Sehän on sama V12 mikä kaikissa aikakauden Tatroissa oli. Kun olen katsellut yksityiskohtia vanhoista Tatran kuorma-autoista, niin ei voi kuin ihmetellä sitä teknisen kikkailun määrää. Näyttää kuin se olisi tarkoituksella tehty kalliiksi ja monimutkaiseksi. Voi kai puhua insinööritaiteesta.
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja juho »

Enpä ole laittanut kuvia mihinkään vielä. Mutta monimutkainen on. Moottorissa on kolme nokka-akselia, imuvenoille keskellä omansa ja kummankin puolen pakoventtiileille omansa.. kampiakseli on paloista koottu rullalaakeroitu kapine ja laakerinvaihto edellyttää akselin paloittelun. Helposti syntyy heittoa tässä vaiheessa.

ajatellaan voimansiirtoa: heiluriakselit kääntyvät runkoputken ympäri ja kummallakin puolella on oma lautaspyöränsä ja pinioninsa. Keskiakselin tasauspyörästö on akselilinjan etupuolella ja siitä lähtee taaksepäin sisäkkäin keskiakselin vasemmalle puolelle vetävä pinioniputki, keskiakselin oikealle puolelle vetävä pinioniputki ja vielä takimmaiselle akselille jatkuva vetoakseli, joka samaan tapaan jakaa voiman takimmaiselle akselille ja jatkaa vielä aivan auton taakse jossa pyörii käsijarrurumpu. Edellä kuvatusta johtuen oikean ja vasemman puolen akselilinjat ovat pinionihampaan leveyden verran ristissä, vasemman puolen pinioni on kyseisen akselin lautaspyörän etupuolella ja oikean puolen pinioni vastaavasti takapuolella. :roll:

Kaikkia muita osia saa paitsi niitä mitä tarvitsisi, tuosta leikkasi veivilaakerit kiinni ja uusia ei löytynyt mistään niin Virtasen Moottori sovitti pesiin Scanian 8-litraisen laakerit joilla on sama kampikaulan nimellishalkaisija. Kampiakselin rullalaakerit oli tosi vaikeat, se on poistunutta kapeaa sarjaa ja kun niitä lopulta löytyi niin hain Tsekeistä myös yhden ylimääräisen setin varuiksi, eli jos sen toisen Tatran omistaja ilmoittautuu niin täältä löytyy laakereita :D
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mercedes-raskaslavetinveturit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Jossain välissä kun saat niitä kuvia, voitko avata oman viestiketjun Tatralle?

Sama voimansiirron perusratkaisu on edelleen käytössä ja kuvia löytyy täältä:
http://www.tatratrucks.com/cache/images ... -roura.png
http://www.tatratrucks.com/cache/images ... aprava.png

Jep, kampiakselin pitää olla koottava - vaikeahan niitä vierintälaakereita olisi siihen muuten laittaa. :lol: Mutta miten on kiertokankien voitelu järjestetty? Luulisi että kankiin on vaikea saada kulkemaan öljyä vierintälaakerien läpi.

Kumpi versio sinulla on, 50 tonnin vai 100 tonnin veturi?
Vastaa Viestiin