Kaasuturbiini kuorma-autot
Valvoja: sisua
Kaasuturbiini kuorma-autot
60-luvulla tulevaisuus oli aivan käsillä. Autot lentävät. Ihminen asuu kohta kuussa. Suomessa tehdään muovisia Futuro-taloja. Wankel-moottori ja kaasuturbiini olivat tulevaisuuden moottoreita. Tekniikan Maailman mukaan 2000-luvulla maata viljellään atomi-käyttöisillä traktoreilla.
Mutta kuinka kävikään... Ihmiset ja autot kulkevat edelleen tylsästi maan kamaralla, ja valtaosaksi vanhan aikaisilla mäntämoottoreilla. Muoviset talot eivät oikein saaneet tuulta siipiensä alle. Vuoden 1957 valmetin öljypohjan tiiviste sopii 2009 malliseen (3-syl).
Keräsin tähän muutaman kuvan kaasuturbiini moottoreilla olevista kuorma-autoista. Näillekin oli isoja suunnitelmia. Esim turbiini-Leylandia piti tehdä vuonna 1973 kymmeniä tuhansia.
Ford Turbine Truck "Big Red" 1964. 600 hv, 1290 Nm, ja 81 litraa dieseliä/100km.
Chevrolet Turbo Titan III 1966. 280 hv ja 1600 Nm
Leyland Gas Turbine truck 1968. 350-400 hv.
Sellainenkin auto on ollut kuin GMC Astro Turbine, mutta kuvia ei oikein löydy.
Mutta kuinka kävikään... Ihmiset ja autot kulkevat edelleen tylsästi maan kamaralla, ja valtaosaksi vanhan aikaisilla mäntämoottoreilla. Muoviset talot eivät oikein saaneet tuulta siipiensä alle. Vuoden 1957 valmetin öljypohjan tiiviste sopii 2009 malliseen (3-syl).
Keräsin tähän muutaman kuvan kaasuturbiini moottoreilla olevista kuorma-autoista. Näillekin oli isoja suunnitelmia. Esim turbiini-Leylandia piti tehdä vuonna 1973 kymmeniä tuhansia.
Ford Turbine Truck "Big Red" 1964. 600 hv, 1290 Nm, ja 81 litraa dieseliä/100km.
Chevrolet Turbo Titan III 1966. 280 hv ja 1600 Nm
Leyland Gas Turbine truck 1968. 350-400 hv.
Sellainenkin auto on ollut kuin GMC Astro Turbine, mutta kuvia ei oikein löydy.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
erikoisen näköisiä ovat
tuli pikkupoikana käytyä lahnajärvellä "ufossa" luulin silloin että se on oikea ufo mikä on muutettu kahvioksi .
tuli pikkupoikana käytyä lahnajärvellä "ufossa" luulin silloin että se on oikea ufo mikä on muutettu kahvioksi .
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä, mitä autoteollisuus voi rakentaa jos vaan löytyy rahaa ja halua.
Semmoinen Futuro-talo olisi kyllä hieno, vaikka kesämökiksi. --> http://www.youtube.com/watch?v=_8Ymlmcv5BQ
Semmoinen Futuro-talo olisi kyllä hieno, vaikka kesämökiksi. --> http://www.youtube.com/watch?v=_8Ymlmcv5BQ
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Missä kaikkialla suomessa oli/on "futuristisen" näköisiä kahviloita yms.?
Lahnajärvellä, Kemissä erään motellin pihassa, Valkeakoskella? Monta matkalla nähnyt, mutta ei ole ollut mahdollisuutta pysähtyä fiilistelee/ kuvaamaan. Osa ollut jo todella huonokuntoisen näköisiä, toivottavasti joku vielä pelastaisi ne.
Lahnajärvellä, Kemissä erään motellin pihassa, Valkeakoskella? Monta matkalla nähnyt, mutta ei ole ollut mahdollisuutta pysähtyä fiilistelee/ kuvaamaan. Osa ollut jo todella huonokuntoisen näköisiä, toivottavasti joku vielä pelastaisi ne.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Jossain luki että Futuroita on tehty 96 kpl, ja niistä puolet suomessa. Siitä 48 kappaleesta ja myös moni myyty ulkomaille.
Muovisia/lasikuituisia huoltoasemia oli myös joskus. Millähän ketjulla? Ne oli vähän enemmän talon näköisiä kuin noi ufot.
Muovisia/lasikuituisia huoltoasemia oli myös joskus. Millähän ketjulla? Ne oli vähän enemmän talon näköisiä kuin noi ufot.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Valkeakosken muovinen huoltoasema kunnostettiin muutama vuosi sitten takaisin käyttöön, katolla ST1:n kyltti.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Saarijärven ja Karstulan puolessavälissä oli kuuluisa Kalmarin Unioni sellainen muovihökötys vielä 80-luvulla. Voihan se olla siellä vieläkin. Kotkassa on yhdellä teollisuusalueella yksi jonain varastona tänäkin päivänä. Mikähän sen paikan nimi on? Keltakallion takana ison kuljetusliikkeen lähellä. Futuro-talon joku muotti lojui entisen tehtaan pihalla Ruotsinpyhtäällä vielä jokunen vuosi sitten.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kaikkitietävä guuggeli näyttää tällaisia kuvia:
GMC Astro Turbine
GMC Astro Turbine
Ford W Series
Volvo ECT (Experimental Concept Truck)
Volvo ECT
Kaikenkaikkiaan mielenkiintoisia pelejä! Sivustolta http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... yblog.html lainattuja kuvat siis.
GMC Astro Turbine
GMC Astro Turbine
Ford W Series
Volvo ECT (Experimental Concept Truck)
Volvo ECT
Kaikenkaikkiaan mielenkiintoisia pelejä! Sivustolta http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... yblog.html lainattuja kuvat siis.
SA-1340 -73
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Neuvostoliitossakin on kokeiltu näitä touhuja. Vaatimaton 24X24 ja 30m pituutta.
MAZ-7907
Nettisivun mukaan 1250 hevosvoimaa ja kantavuutta 150 tonnia.
Kyseisestä sivustosta en ainakaan henkilökohtaisesti saa irti muuta kuin kuvallisen annin:
http://trucks.autoreview.ru/archive/200 ... ine_truck/
MAZ-7907
Nettisivun mukaan 1250 hevosvoimaa ja kantavuutta 150 tonnia.
Kyseisestä sivustosta en ainakaan henkilökohtaisesti saa irti muuta kuin kuvallisen annin:
http://trucks.autoreview.ru/archive/200 ... ine_truck/
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Minä oon ollu siinä uskossa, että tuommosessa MAZissa olis V12 vaunun kone.
Näkyy olevan kaasuturbiini kone.Experimental chassis MAZ-7907.
The MAZ-7907 was an experimental TEL (Transporter Erector Launcher) for a proposed ICBM named "virgin soil -2". Its twelve-axle chassis possesses gigantic dimensions: length: 30 meters, width: 4.8 meters, height: 4.5 meters. An interesting technical feature of this monster can be attributed to the application of a 1250 horsepower gas turbine powerplant , driving 24 motorized wheels. It possesses phenomenal maneuverability due its usage of differential wheel steering and an articulating frame. Its massive ground clearance approaching 2 meters, ensures that the vehicle with its combat weight of 200 tons can navigate offroad terrain and dirt roads with a maximum speed of 40 km/h.
Developed during the peak of the cold war during the eighties, developers unofficially called it "our answer to Reagan". Neither the missile nor the launcher entered mass production. Two prototypes of the MAZ-7907 remain in storage.
Internet, tuo ehtymätön tiedon lähde. Siinä onkin 1200 heppanen turboahdettu bensakone.MAZ 7907 had a turbocharged gas engine capacity of 1200 hp
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Rengasmyyjän märkä uni onkin tottaJuha5000 kirjoitti:Neuvostoliitossakin on kokeiltu näitä touhuja. Vaatimaton 24X24 ja 30m pituutta.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kyllä tuohon löytyy täysi sarja, jos 20 tuumanen kelpaa.
Tuossa taitaa olla alla 1600x600-635 (25 tuumaa), tai 1300x530-553 (21 tuumaa). Vähän huono hahmottaa rengaskokoa tuommoisessa junassa.
Tuossa taitaa olla alla 1600x600-635 (25 tuumaa), tai 1300x530-553 (21 tuumaa). Vähän huono hahmottaa rengaskokoa tuommoisessa junassa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Mennäänpä hieman pois tieltä... Venäjällä on pitkä kokemus kaasuturbiinikäytöstä myös rautateillä. Viimeisin näkemys asiasta on vielä prototyyppivaiheessa oleva GT1 (ГТ1). Tehoa tuo laitos kehittää 8300 kW, joka tekee GT1:stä maailman tehokkaimman kaasuturbiiniveturin. Polttoaineena on nesteytetty maakaasu. Turbiini pyörittää generaattoria, jonka kehittämällä sähköllä käytetään varsinaisia ajomoottoreita. Huippunopeus on vaatimaton 100 km/h, joten kyseessä on puhtaasti tavarajunaveturi. Toimintasäde on 750 km.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Kauhavalta löytyy tuo Futuro talo, sekä bensa-asema. Näistä on joskus ollut jokunen kuva Mobilisti lehdessä.UN-Proto kirjoitti:Missä kaikkialla suomessa oli/on "futuristisen" näköisiä kahviloita yms.?
Lahnajärvellä, Kemissä erään motellin pihassa, Valkeakoskella? Monta matkalla nähnyt, mutta ei ole ollut mahdollisuutta pysähtyä fiilistelee/ kuvaamaan. Osa ollut jo todella huonokuntoisen näköisiä, toivottavasti joku vielä pelastaisi ne.
Re: Kaasuturbiini kuorma-autot
Tämäkin vähän sivuaa turbiini asiaa, 1950s and 1960s Chrysler Turbine Concept Cars
http://auto.howstuffworks.com/chrysler- ... /printable
http://auto.howstuffworks.com/chrysler- ... /printable