Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Heinä 16, 2018 1:08 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Dodget Valmetin moottorilla
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 9:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 520
Aikoinaan Dodgeja ja Jeeppejä varustettiin Valmetin moottoreilla. Muistelen että osa niissä koottiinkin Suomessa, vaihdettiinko osaan ehkä moottori Suomessa? Oliko tekijänä Aro-Yhtymä, Valmet vai joku muu?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 9:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2906
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

Käsittääkseni se oli autojen maahantuojien muutostöitä. Linnavuoressa toki autettiin asiaa. Esim jeeppiin suunniteltiin ja valmistettiin alumiininen sovituskappale valmetin vauhtipyöräkotelon (sampo leikkuupuimurin 35mm paksu SAE 3), ja jeepin laatikon väliin.

Tuo ylläoleva fargo on ihan sama peli kuin vastaava dodge?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 9:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2906
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Ja yksi merkki vielä lisää tähän dodge-fargo soppaan. :mrgreen:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Marras 25, 2011 8:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am
Viestit: 28
70-luvun loppupuolella osaan Jeep Wagoneereista vaihdettiin Suomessa maahantuojan toimesta Valmetin 4-sylinterinen traktorin moottori 6-sylinterisen bensakoneen tilalle. Oli aika karkeakäyntinen, mutta suoraruiskudieselinä myös taloudellinen.

Fargoista tiedän sen verran, että niihin sai tehtaalla valita usean eri valmistajan moottoreita. Ehkä Valmetit laivattiin Englantiin ja asennettiin siellä Fargoihin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 8:56 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... _kiukaalla

Dodgeista puhuttaessa ei auta unohtaa myöskään Postin Dodge-bussialustoja, jotka käytännössä "suomennettiin" lähes täysin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 11:29 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2906
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
"In 1965 production moved to Dunstable where Commer, Dodge (UK) and Karrier were all brought together. From 1976 all vehicles from Dunstable were rebadged Dodge. The Dodge business was purchased by Renault in 1981 and in 1987 the dodge name was dropped."

En tähän hätään löytänyt vastaavasta Karrierista kuvaa, mutta samalla hytillä kuin edelliset Fargo, Dodge jne. 70-80 luvulla meni englannin autoteollisuus melko sekavaksi. :shock:


Liitteet:
commer.jpg
commer.jpg [ 79.8 KiB | Katsottu 5518 kertaa ]

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 3:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 6:34 pm
Viestit: 54
Paikkakunta: Mäntsälä
Noniin muistot heräsivät, eli ietellä oli 1979 vuoden Jeep Wagoneer valmetin koneella. Ja ensimmäinen kokemus kiinni jäämisestä metsässä olikin sitten karua kerrottavaa, hidas nelikko päällä ja hitain vaihde sisällä nostin kytkimen ylös ja ihmettelin kun paukkuu mutta liikettä ei ole :oops: no alkuperäinen kardaani se vain antoi periksi ja naapuri kävi pelastamassa 4-veto traktorilla :oops: . Kardaanin tehtiinkin sitten vahvempaan käyttöön sopiva kuorma-autoissa käytettävistä tarvikeista. Tuli ajettua 3 vuotta Mäntsälä Helsinki väliä 5 päivää viikossa ja nopeus oli sopiva n. 80km tunnissa, jos nosti nopeuden 90-100Km tunnissa oli metelikin sen mukaista, eli kuulosuojaimet pitemmällä matkalla olis ollut tarpeen. 3600Kg vedolla oleva sähkövinssi keulalla ja 2x120Ah akut antoi paljon anteeksi ajo virheitä 8) . Auto myös tienasi jonkin verran, kun auto oli karannut käsistä kuljettajalta ja oli kyselly kyliltä mitenkähän sataisiin toi "ojassa" oleva auto pois, niin olivat antaneet minun numeron. Kerran tulikin sitten pahempi paikka missä oltiin kiinni ja kuskilta taisi pettää hermot... perä murikka sitten antoi ensimmäisenä periksi kun kardaani kesti ja taas mentiin traktori kyydillä kotia. Jeeppi jäi seisomaan muutamaksi vuodeksi ja autothan ei parane seisottamalla eli moottori jatkaa elämää pyörittämällä kohtuullisen isoa hydrauliikka pumppua ja on käynnistynyt pitkän seisokin jälkeenkin kuin "palmun alta" eli kun akuissa virtaa riittää ja hehku on kunnossa niin eikun "tulille vaan". Kulutus oli n.10l/100km se oli sitten ihan sama mitä hinasit pesässä, kulutus ei noussut :wink: Jeeppi oli muuten tekniikaltaan mainio, mutta voiman siiirto ei ollut valmetin koneelle suunniteltu, veto niveliä sai vaihtaa puolen vuoden välein ja etuvetohan ei ollut tarkoitettu ihan joka päiväiseen käyttöön. Mutta muuten Jeep Wagoneer -79 on ollut paras autoni tähän mennessä, mutta "Proto" on kylläkin ottamassa sitä titteliä vahvasti :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 9:20 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2906
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Jeepin tekniikka ei tosiaan kestä valmetin traktorin-moottorin vääntöä.

Yhdellä "tehtaalaisella" oli joskus enempi viilattu valmet-jeeppi. Hevosvoimista liikkui kovia huhuja, niistä tiedä, mutta vääntöä riitti. Kerran kaveri laittoi ykkösellä 33" mud-terrainin palamaan kuivalla asvaltilla. Kakkosta heittäessä renkaan palaminen loppui perän antautumiseen. :roll:

Toisella kaverilla oli GMC Jimmy, sama auto kuin Blazer. Siinä oli 411 DS, ja jeepin laatikko. Boschin pumppu oli säädetty 150 kW lukemiin, sehän tekee 200 hv. Harvalla autolla lähdetään ohittamaan näin: ajetaan 1500 kierroksella ja vaihdetaan ISOMMALLE vaihteelle. :mrgreen: Ahtopainetta oli pari kiloa, ja vetoja piisasi. Jos 150 hv 411 DS koneessa on 500 nm, niin paljonkohan on 200hv koneessa? Kolari TVH:n aura-auton kanssa lopetti valitettavasti Jimmyn elämän. :( Kaveri selvisi muutaman kuukauden niskatuen käytöllä. Tekniikka säilyi sen verran ehjänä, että se kuulemma meni blazerin nokalle. Jimmyn rakentajalla oli myöhemmin honda prelude, viimeisiä ei-luukkulamppu malleja. Siihen hän laittoi ahtimen, ja boschin ruiskun. Ei siis mikään kädetön jamppa.

411 valmet ei ole mikään herrasmiehen valinta maastoautoon, mutta sitkeätä vetoa riittää ja piisaa. Painoa sillä on jotain 420 kg luokkaa. Alkup jeepin koneissa (411B ja 411C) oli 80 hv tehoa.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 11:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 520
Ensimmäinen kerta kun tulee vastaan että Valmetin moottori on liian tehokas! :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 10:34 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am
Viestit: 28
Lisää Fargo Finlandista. Muistin erään artikkelin ja lehden komeron kätköistä.
TM-lehti 16/1976 kertoo seuraavaa:

"Fargo Finland syntyi vajaa vuosi sitten. Onnistuneiden kokeiden jälkeen päädyttiin Chryslerin ja Valmetin väliseen yhteistyöhön Suomessa, mutta myöhemmin mahdollisesti myös Tanskassa ja Norjassa. Fargoa on tähän asti tuotettu englantilaisella Perkins-moottorilla. Toisena vaihtoehtona on aina ollut jonkun muun valmistajan moottori; Leyland, AEC, Cummins tai Mersu. Näistä kolme ensinmainittua ei kuitenkaan ole täyttänyt kaikkia Chrysler-yhtymän asettamia toiveita, eikä neljäntenä mainittu Mersu kilpailevana kalustona sinänsä miellytä. Syitä on muitakin. Perkinsin 185-hevosvoimainen jää pois tuotannosta, ja Perkinsin tarjoama 147-hevosvoimainen on näin raskaaseen kalustoon hieman liian pieni.

Fargon kipattavan ohjaamon alla ähertää nyt Valmetin Linnavuoren tehtaan 611 -sarjan kuusisylinterinen moottori. Tehoa ahtamattomassa on 130 hv ja turboahdetussa 165hv kierrosluvuilla 2600 kier/min. Valmetin paras puoli on kotimaisuuden lisäksi huomattavasti alhaisempi melu.

Fargon hinta on suomalaisella koneella englantilaista versiota korkeampi. Pienempi RG 13 maksaa 16 000 mk enemmän ja suurempi RG 16 20 000 mk enemmän kuin Perkins-versio. Fargo Finland tulee markkinoille loppusyksyllä"


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 7:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am
Viestit: 28
Tässä aikani kuluksi lepopäivänä muistelin menneitä ja mieleeni tuli lisää. Fargoja toi maahan Berner ja samaa autoa Dodgena toi ilmeisesti muu (Aro-Yhtymä tai Scan-Auto?). VR:n jakeluautoina näitä oli, mutta ei juurikaan yksityisillä. Muistelen, että eivät kovinkaan kestävän auton maineessa olleet. Itse tuohon aikaan tienailin lisäsärvintä jakeluautoja ajamalla. Tutuiksi tulivat Fordit, Mersut ja Kontio-Sisu. Fargo jäi ajamatta. 70-luvun loppupuolen malleja olivat. Kertaakaan en jäänyt tielle noilla ja muutenkaan en osaisi laittaa autoja paremmuusjärjestykseen, mutta Sisuissa oli selvästi tehokkain lämmityslaite paukkupakkasilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 9:03 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 24, 2013 3:11 am
Viestit: 1
80-luvun alussa oli Commer Valmetin koneella viemärihuuhteluautona. Ei ollut mikään kovin suosittu peli, melko kylmä talvella. Sai lempinimekseen paskakommeri tai koppikommeri.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 10:48 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Tuollainen valmetin koneella ollut Jeeppi, vm. 73 tai jotain, oli joskus erään ladon yläparvella kymmenisen vuotta sitten Varsinais-Suomen suunnalla. Ongelmana oli se että yläparvelle johtava silta oli lahonnut alta ja autoa ei siis saanut pois sieltä. Olisivat mielellään myyneet sen pois sieltä, jos olisivat voineet. Onkohan vielä tallella...? Jos en väärin muista niin kunta oli Mynämäki mutta voi olla Vehmaa tai joku muu lähikunta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 9:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 102
sisua45 kirjoitti:
Jeepin tekniikka ei tosiaan kestä valmetin traktorin-moottorin vääntöä.

Yhdellä "tehtaalaisella" oli joskus enempi viilattu valmet-jeeppi..
Jos nyt en ole väärässä "tehtaassa" Niin siellä taisi olla yhdellä työntekijällä itse tehty avolava Jeep Wagoneer Valmetin nelos koneella? Sasin suunnalla asui tämmöinen auto, kävin siellä bensa Jeeppiä katsomassa, siitä ei tullu kauppoja, mutta avolavan olisin ostanu jos olis ollu kaupan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 11, 2013 4:09 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
sisua45 kirjoitti:
Ja yksi merkki vielä lisää tähän dodge-fargo soppaan. :mrgreen:


Tämä Renault tulee tähän siitä, että P.S.A. (Peugeot-Citroën) osti aikanaan Euroopan Chryslerin. Pakettiautoja isompien hyötyautojen tuotanto myytiin sitten kuitenkin muutaman vuoden kuluttua R.V.I.:lle (Renault). En tiedä, onko tuossa esimerkkikuvan autossa Renaultilta tekniikkaa, vai vaan merkki maskissa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)