Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Joulu 16, 2018 8:33 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ke Marras 13, 2013 10:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 90
Kysytääs täältäkin, kuorma-automoottori vaikkei enää kuorma-autossa: vaunukompressorin moottorina on Scania-Vabis DS 11, jonka iästä ei ole mitään tietoa (ei ole kompuran alkuperäinen moottori). Tiedustelin varaosakaupasta huolto-osia öljynputsariin joka osoittautui tuommoiseksi lingoksi. Tuon pyörivän kupin sisällä (kuvassa vasemmalla kannen päällä) on pari harvaa (n. 1.5 mm reikäkoko) siivilää joiden kautta öljy menee noille kuvassa näkyville kahdelle suuttimelle. Korjaussarjassa oli muutama O-rengas ja kaksi paperinpalaa joista toiseen on leikattu hapsureunat. Kuuluuko nuo paperit edes tuohon versioon ja jos, niin mihin tungen ne? onko tuossa jalan, missä nyt näkyy noita antureita, alapuolella jotain huoltokohteita? jos epäpuhtauksien olisi tarkoitus jäädä tuon kupin sisälle niin se oli kyllä, sanoisinko, epäilyttävän puhdas ottaen huomioon että öljyjä ei ilmeisesti ole ihan "juuri" vaihdettu :-?

räjäytyskuva ois kiva... :?:

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 14, 2013 12:29 am 
Poissa

Liittynyt: Su Elo 04, 2013 12:52 am
Viestit: 11
Paikkakunta: Rimito
Tuo paperi kostutetaan öljyllä ja laitetaan lingon seinälle (siis siihen irtonaisen pyöreän kupin) siten kui laittaisit sormet ristiin sen paperin päät.Tämä siksi että ei tartte puukolla kaivaa sitä linkoa tyhjäksi paskasta vaan sen paperin kanssa paskat irtoo nätisti.
Ne o-renkaat on siten että toinen tiivistää lingon ja toinen kannen.
Sitä messinkistä mutteria ei sitten tartte vetää pihdeillä hampaat irvessä kiinni..
Jos linko oli ihan puhdas tulee mieleen että on se pyörinyt ollenkaan? Mun mielestä sitä ei saanut kasattua väärin päin mutta ei muista enää vaik niitten kans joskus tuli paljonkin tahkottua.Kun kasaat niin koita että pyörii vapaasti pesässään.

edit. siis tuon irtonainen kuppi on se linko,ota puukko ja raapi sen sisä seinä puhtaaksi,siten että metalli näkyy.Silloin ymmärrät mihin se paperi tulee..

_________________
e=mc2


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 14, 2013 1:08 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 90
No hyvä että on ilmeisesti oikea korjaussarja :D kuppi oli sisältä puhdas mikä ihmetytti, ja ei sieltä noita o-renkaitakaan löytynyt. Ehkä aikojen saatossa atomisoituneet? Kiitos tiedoista!


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 19, 2013 11:41 am 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Aikoinaan oli tarvikkeena kahta mallia tuota huoltosarjaa, vanhempi ja uudempi.

Veneeseenkin varasin tietysti sen väärän mallisen sarjan. Käyhän siitä muistaakseni yksi o-rengas paikalleen, mutta ei paljon muuta...

Vielä varmistus, että on ymmärretty oikein: linko on lingon kotelon sisällä, ja se lingo pitää purkaa, koska epäpuhtaudet ovat juurikin sen lingon sisäseinällä, ei lingon kotelon seinällä!

ja kuten cc sanoi: - älä katkase sitä ohutta akselia kiertämällä mutteria liian tiukkaan. Ehkä hyvä sääntö olis että mutteriin ei sais jäädä syviä jälkiä jos pihdeillä kiertää, siihen malliin.

Joissain volvon mottoreissa oli öljynsuodattimien lisäksi vielä erillinen öljylinko, se on varman päälle sanon minä! taisi olla 7 litran bussi. B7R tjsp.

Tarvikkeena saa ainakin Onnin autolta noita huoltosarjoja, ei maksa kuin euron tai pari! en tiedä vieläkö sitä vanhempaa sarjaa saa.

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 1:24 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 90
Nyt on linko avattu ja koottukin.. Pyörivä kuppi oli hyvin puhdas sisältä. En tiedä minkä mallin korjaussarja oli, lingon ja kannen o-renkaat sopivat mutta ylimääräisiäkin osia jäi..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2014 10:43 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 107
Jos ei lingon sisäosan siäseinällä ole kunnon paskakerrosta,se ei ole toiminut. Syykin on selvä,kun sieltä sisäosan kannen välistä puuttuu o-rengas,ei sinne linkoon kerry mitään.Lika tulee siitä raosta takaisin kiertoon. Linko pyörii niin vinhaa vauhtia että pienestäkin raosta keskipakovoima työntää liat pois.Normaalisti kun linko on tiivis,tulee öljy parin sentin päässä ulkokehän seinästä olevista reijistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2014 6:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 43
Lisäksi sitä lingon sisäpintaa ei sitten saa raapia millään kovalla työkalulla kuten puukolla, kirveellä, leukulla ties millä.
Muovinen tai puinen lasta jos on pakko raapia. Itse liotin purettua lingon sisäosaa löpöastiassa muutaman tunnin, jonka jälkeen (vanhalla) tiskiharjalla lähti sonta helposti pois. Vielä helpommin olisi lähtenyt, jos edellinen omistaja olisi laittanut nuo paperit.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)