Kysytääs täältäkin, kuorma-automoottori vaikkei enää kuorma-autossa: vaunukompressorin moottorina on Scania-Vabis DS 11, jonka iästä ei ole mitään tietoa (ei ole kompuran alkuperäinen moottori). Tiedustelin varaosakaupasta huolto-osia öljynputsariin joka osoittautui tuommoiseksi lingoksi. Tuon pyörivän kupin sisällä (kuvassa vasemmalla kannen päällä) on pari harvaa (n. 1.5 mm reikäkoko) siivilää joiden kautta öljy menee noille kuvassa näkyville kahdelle suuttimelle. Korjaussarjassa oli muutama O-rengas ja kaksi paperinpalaa joista toiseen on leikattu hapsureunat. Kuuluuko nuo paperit edes tuohon versioon ja jos, niin mihin tungen ne? onko tuossa jalan, missä nyt näkyy noita antureita, alapuolella jotain huoltokohteita? jos epäpuhtauksien olisi tarkoitus jäädä tuon kupin sisälle niin se oli kyllä, sanoisinko, epäilyttävän puhdas ottaen huomioon että öljyjä ei ilmeisesti ole ihan "juuri" vaihdettu
räjäytyskuva ois kiva...
Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Valvoja: sisua
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Tuo paperi kostutetaan öljyllä ja laitetaan lingon seinälle (siis siihen irtonaisen pyöreän kupin) siten kui laittaisit sormet ristiin sen paperin päät.Tämä siksi että ei tartte puukolla kaivaa sitä linkoa tyhjäksi paskasta vaan sen paperin kanssa paskat irtoo nätisti.
Ne o-renkaat on siten että toinen tiivistää lingon ja toinen kannen.
Sitä messinkistä mutteria ei sitten tartte vetää pihdeillä hampaat irvessä kiinni..
Jos linko oli ihan puhdas tulee mieleen että on se pyörinyt ollenkaan? Mun mielestä sitä ei saanut kasattua väärin päin mutta ei muista enää vaik niitten kans joskus tuli paljonkin tahkottua.Kun kasaat niin koita että pyörii vapaasti pesässään.
edit. siis tuon irtonainen kuppi on se linko,ota puukko ja raapi sen sisä seinä puhtaaksi,siten että metalli näkyy.Silloin ymmärrät mihin se paperi tulee..
Ne o-renkaat on siten että toinen tiivistää lingon ja toinen kannen.
Sitä messinkistä mutteria ei sitten tartte vetää pihdeillä hampaat irvessä kiinni..
Jos linko oli ihan puhdas tulee mieleen että on se pyörinyt ollenkaan? Mun mielestä sitä ei saanut kasattua väärin päin mutta ei muista enää vaik niitten kans joskus tuli paljonkin tahkottua.Kun kasaat niin koita että pyörii vapaasti pesässään.
edit. siis tuon irtonainen kuppi on se linko,ota puukko ja raapi sen sisä seinä puhtaaksi,siten että metalli näkyy.Silloin ymmärrät mihin se paperi tulee..
e=mc2
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
No hyvä että on ilmeisesti oikea korjaussarja kuppi oli sisältä puhdas mikä ihmetytti, ja ei sieltä noita o-renkaitakaan löytynyt. Ehkä aikojen saatossa atomisoituneet? Kiitos tiedoista!
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Aikoinaan oli tarvikkeena kahta mallia tuota huoltosarjaa, vanhempi ja uudempi.
Veneeseenkin varasin tietysti sen väärän mallisen sarjan. Käyhän siitä muistaakseni yksi o-rengas paikalleen, mutta ei paljon muuta...
Vielä varmistus, että on ymmärretty oikein: linko on lingon kotelon sisällä, ja se lingo pitää purkaa, koska epäpuhtaudet ovat juurikin sen lingon sisäseinällä, ei lingon kotelon seinällä!
ja kuten cc sanoi: - älä katkase sitä ohutta akselia kiertämällä mutteria liian tiukkaan. Ehkä hyvä sääntö olis että mutteriin ei sais jäädä syviä jälkiä jos pihdeillä kiertää, siihen malliin.
Joissain volvon mottoreissa oli öljynsuodattimien lisäksi vielä erillinen öljylinko, se on varman päälle sanon minä! taisi olla 7 litran bussi. B7R tjsp.
Tarvikkeena saa ainakin Onnin autolta noita huoltosarjoja, ei maksa kuin euron tai pari! en tiedä vieläkö sitä vanhempaa sarjaa saa.
Veneeseenkin varasin tietysti sen väärän mallisen sarjan. Käyhän siitä muistaakseni yksi o-rengas paikalleen, mutta ei paljon muuta...
Vielä varmistus, että on ymmärretty oikein: linko on lingon kotelon sisällä, ja se lingo pitää purkaa, koska epäpuhtaudet ovat juurikin sen lingon sisäseinällä, ei lingon kotelon seinällä!
ja kuten cc sanoi: - älä katkase sitä ohutta akselia kiertämällä mutteria liian tiukkaan. Ehkä hyvä sääntö olis että mutteriin ei sais jäädä syviä jälkiä jos pihdeillä kiertää, siihen malliin.
Joissain volvon mottoreissa oli öljynsuodattimien lisäksi vielä erillinen öljylinko, se on varman päälle sanon minä! taisi olla 7 litran bussi. B7R tjsp.
Tarvikkeena saa ainakin Onnin autolta noita huoltosarjoja, ei maksa kuin euron tai pari! en tiedä vieläkö sitä vanhempaa sarjaa saa.
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Nyt on linko avattu ja koottukin.. Pyörivä kuppi oli hyvin puhdas sisältä. En tiedä minkä mallin korjaussarja oli, lingon ja kannen o-renkaat sopivat mutta ylimääräisiäkin osia jäi..
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Jos ei lingon sisäosan siäseinällä ole kunnon paskakerrosta,se ei ole toiminut. Syykin on selvä,kun sieltä sisäosan kannen välistä puuttuu o-rengas,ei sinne linkoon kerry mitään.Lika tulee siitä raosta takaisin kiertoon. Linko pyörii niin vinhaa vauhtia että pienestäkin raosta keskipakovoima työntää liat pois.Normaalisti kun linko on tiivis,tulee öljy parin sentin päässä ulkokehän seinästä olevista reijistä.
Re: Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???
Lisäksi sitä lingon sisäpintaa ei sitten saa raapia millään kovalla työkalulla kuten puukolla, kirveellä, leukulla ties millä.
Muovinen tai puinen lasta jos on pakko raapia. Itse liotin purettua lingon sisäosaa löpöastiassa muutaman tunnin, jonka jälkeen (vanhalla) tiskiharjalla lähti sonta helposti pois. Vielä helpommin olisi lähtenyt, jos edellinen omistaja olisi laittanut nuo paperit.
Muovinen tai puinen lasta jos on pakko raapia. Itse liotin purettua lingon sisäosaa löpöastiassa muutaman tunnin, jonka jälkeen (vanhalla) tiskiharjalla lähti sonta helposti pois. Vielä helpommin olisi lähtenyt, jos edellinen omistaja olisi laittanut nuo paperit.