Kehitystä Neuvostoliitossa.

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Katiska »

No perhana, on kyllä aivan uusi tuttavuus koko KAZ-merkki, kiitoksia tästäkin infopläjäyksestä :D
sisua45 kirjoitti:Kuva
Melkoinen saavutus tuo KAZ-606A, huippunopeus 65 km/h ja ryysti siltikin 50 l/100 km, oliko osa sylintereistä jo valmiiksi pimeinä, vai mitä ihmettä? :lol:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Katiska kirjoitti:
Melkoinen saavutus tuo KAZ-606A, huippunopeus 65 km/h ja ryysti siltikin 50 l/100 km, oliko osa sylintereistä jo valmiiksi pimeinä, vai mitä ihmettä? :lol:
Kun 110 heppaisella bensa koneella koittaa kiskoa yli 15 tonnin yhdistelmää, niin ei se ihan pintakaasulla kulje... :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

KrAZ-6434 prototyyppi


Kuva

70-luvun puolivälissä KrAZ teki runko-ohjattuja 8x8 vetoisia prototyyppejä.

Kuva

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... p-Aw#t=799

Tekniset tiedot:

Mitat

Akseliväli 7050 mm
Maavara 370 mm
Pituus 10750 mm
Leveys 2490 mm
Korkeus 2985 mm
Kokonaispaino 35223 kg

Moottori

YaMZ-240H
V12 diesel, turboahdettu
Tilavuus 22300 cm3
Teho 500 hv /2100 rpm
Suurin vääntömomentti 1815 Nm /1600 rpm

Vaihteisto

Puoliautomaattinen 3 vaihdetta
Maksiminopeus 75 km/h
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

ZIL-4311 prototyyppi

Kuva

Vuonna 1976 tehtiin yksi ZIL-4311 prototyyppi. Eroa vanhaan kunnon ZIL-157 malliin oli lähinnä vain keula. Tekniikasta ei löytynyt tietoa.

Kuva
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

T-64 panssarivaunu ja 5DTF moottori

Ei ole tullut kirjoittua tämän otsikon alle lähes viiteen vuoteen, mutta taas tuli eteen uutta (vanhaa) ja ihmeellistä...

Tämä uusi foorumisofta on vielä vieras, mutta kokeillaan saanko jutuntynkää väännettyä.
T-64.jpg
T-64.jpg (187.23 KiB) Katsottu 12375 kertaa
Koko tarina alkaa T-64 panssarivaunusta. Ensimmäiset prototyypit tehtiin 1960. Tuotanto saatiin käyntiin joskus 60-luvun lopulla, ja vuoteen 1987 mennessä oli tehty noin 8000 vaunua. Suomalaisille se on melko vieras, koska sitä ei ole tänne tuotu. Vaunu on monessa suhteessa melko erilainen kuin mitä huomattavasti yeisemmät T-55, T-62 tai T-72 ovat. Yksi suurista eroavaisuuksista on moottori. Muissa raskaissa taisteluvaunuissa on se kaikille tuttu 38.9 litrainen V12, ensin vapaasti hengittävänä ja myöhemmin ahdettuna.

Ukrainassa suunniteltu T-64 oli toista maata.
5DTF.jpg
5DTF.jpg (70.34 KiB) Katsottu 12375 kertaa
Voimanlähteenä siinä oli 5DTF (5ТДФ), eli 5-sylinterinen kaksitahtinen vastamäntämoottori, joka myöhemmin vielä ahdettiin.
5DTF 1.jpg
5DTF 1.jpg (62.99 KiB) Katsottu 12375 kertaa
Männän halkaisija 120 mm, iskun pituus 2x120 mm. Iskutilavuus 13.6 litraa. Tehoa mallista ja kehitysversiosta riippuen 580, 700, 850 tai 1050 hevosvoimaa.

Moottorista on ainakin 3 ja 6 sylinterisiä versioita, mutten oikein tiedä että missä niitä käytettiin.

Kylmäkäynnistys video, ei kuulosta ihan normaali tankilta: https://www.youtube.com/watch?v=_CGLanOPwnw

Kuva

T-64 pääsuunnittelija Alexander Alexandrovich Morozov. Rinnassa on koristeita kuin joulukuusessa, tähdet ovat Sosialistisen työn sankarin merkkejä.
Viimeksi muokannut sisua45, La Syys 21, 2019 5:43 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

KrAZ-5450 kilpakuorma-auto

Mutta eipä siinä vielä kaikki...
KrAZ-5450.jpg
KrAZ-5450.jpg (108.46 KiB) Katsottu 12375 kertaa
90-luvun alussa itsenäistyneet Ukrainalaiset alkoivat ajaa KrAZilla kilpaa rata-auto luokassa. Heidän aseensa kisoihin esim Mersuja, Volvoja, MANneja, ja tietenkin Sisuja vastaan oli KrAZ-5450.

Äkkinäisempi voisi luulla, että konehuoneessa pauhaa V8 JaMZ, niinkuin siviiliautoissa. Mutta ei, ei sinne päinkään... :D

Reippaat Ukrainalaiset laittoivat autoon tuon edellä mainitun panssarivaunun moottorin, vaihteistoineen päivineen! Vaihteitä on käsittääkseni 6 kpl eteenpäin. Auto on muutenkin erikoinen, erillisjousitetut akselit molemmissa päissä. Kolmiotukivarret ja vääntösauvajouset ovat peräisin panssaroiduista miehistönkuljetus ajoneuvoista? Runko on keskeltä huomattavasti leveämpi, koska hytin alla majaileva 5 syl, 10 mäntäinen moottori on leveä kuin mikä. Tehoa tässä oli jotain 1000-1100 hevosvoimaa, eli kilpailtiin virittämättömällä moottorilla.
gonochnyiy-kraz.jpg
Kuva KrAZin ohjaamosta. Huomaa vaihdekeppi, mistä roiskitaan isompaa pesään.

Tuolla näkyy lehtileike, jossa kuvia muun muassa pyöräntuennasta: https://www.drive2.ru/c/508145072286466469/

Tässä videossa on kuvaa 90-luvun alusta ja nykypäiviltä: https://www.youtube.com/watch?v=QXR-X0SiFsI

Videolla tylsää polotusta, mutta alustarakenne on hyvin näkösällä: https://www.youtube.com/watch?v=TqHixhzGiSY
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Edellä mainitun kilpakuorma-auton kurmuutusta. Jos millään, niin tuolla ainakin lähtee henki? :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=POglU5-u5Ic
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Hullu vehje! Mutta makeet äänet. :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sivulla 2 paasasin 120 asteen V6 koneista, mitä käytettiin esim "Bemarissa". Hollantilainen YouTube mies esittelee moottorin hyvinkin erikoisen rakenteen. Jos moottorit kiinnostavat, niin kannattaa katsoa:

https://www.youtube.com/watch?v=7EX41LB9kLA
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin