Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Syys 19, 2018 5:56 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 03, 2014 4:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm
Viestit: 39
sisua45 kirjoitti:
Miksi kaasuturbiini KrAZit eivät koskaan menneet tuotantoon? ... Näistä syistä asiantuntijat epäilevät korkeata polttoaineen kulutusta:

Kyllähän se on kaikkialla todettu tosiasia että osakuormalla ajellessa tuo polttoainetalous ei ole sitä mitä pitäis ja harvoin kuorma-autolla täydellä teholla paljoa ajellaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 03, 2014 11:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Roki kirjoitti:
sisua45 kirjoitti:
Miksi kaasuturbiini KrAZit eivät koskaan menneet tuotantoon? ... Näistä syistä asiantuntijat epäilevät korkeata polttoaineen kulutusta:

Kyllähän se on kaikkialla todettu tosiasia että osakuormalla ajellessa tuo polttoainetalous ei ole sitä mitä pitäis ja harvoin kuorma-autolla täydellä teholla paljoa ajellaan.


Tuohon maailman aikaan tietoa ei vielä ollut. MAN, Leyland, Chevrolet, GMC, Ford ja kumppanit kokeilivat kaasuturbiini moottorisia kuorma-autoja. Vähin äänin nekin haudattiin museoon... :roll:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 04, 2014 12:27 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Trolleykuorma-autot.

Nyt on niin paljon pöllytelty bensa ja dieselmoottoreiden voimalla, että otetaan välillä sähköäkin tilalle...

Numeroarvoja on huonosti saatavilla, tai sitten en vaan ymmärtänyt niitä. Lisäksi osassa autoja on sähkömoottorin lisäksi dieselmoottori?

Kuva

MAZ-205 ja YAAZ-210E, vuonna 1952

Kuva

KrAZ DTU-10. Perustuu malliin KrAZ-219, 1961.

Kuva

MAZ-525E, 1954.

Kuva

BelAZ-540T, 1964.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 04, 2014 1:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Tuossa pitää kuljettajan olla tarkkana ettei lyö lankoja oikkariin lavan yläosalla kippauksen aikana. :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 04, 2014 5:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 76
Jumalavita, kaikkea sitä näkeekin! :shock: Ja nuo trollikka-MAZien hytit... ihanan kolhoja! :D

Ja trolley-KrAZissa näyttäisi olevan oikein valkosivurenkaat, ainakin edessä :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 4:27 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Virolaiset ovat entisöineet 1956 malliset ZIS-127 linja-auton. Jossain luki, että olisi ainoa kunnossa oleva laatuaan?

Kuva

Peräkompulassa meteliä pitää Yaaz-206, eli Detroit Diesel 6-71 kopio. 7 litrainen suora kuutonen, kaksitahti diesel. 180 hv moottori vie autoa parhaimmillaan 120 km/h.

Ylempänä oli juttua tälläisestä bussista 350 hv kaasuturbiini moottorilla. Se kulki pahimmillaan 160 km/h.

http://englishrussia.com/2014/01/16/bea ... ore-136540
http://www.sebe.ee/en/zis-127-eng
http://www.youtube.com/watch?v=RJ2j7wOTnfs

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 1:51 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
Onpas matala bussi. Nykyajan matalalattiaiset kaupunkibussitkin on järjestään 30-40cm korkeampia, mutta niissä peräpenkkiläiset istuukin moottorin päällä ja tuossa neukkuvekottimessa moottori on takapenkin takana poikittain. Olisi kiva nähdä minkälainen voimansiirtoviritys noin lyhyeen peräylitykseen on saatu tehtyä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Tammi 22, 2014 9:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
sisua45 kirjoitti:
Virolaiset ovat entisöineet 1956 malliset ZIS-127 linja-auton. Jossain luki, että olisi ainoa kunnossa oleva laatuaan?

Juuh. Hankkeen takana on mm. ainakin kaikkien Volga-harrastajien tuntema Tõnu Piibur. Tässä muutama kuva projektista.

Wonderi kirjoitti:
Olisi kiva nähdä minkälainen voimansiirtoviritys noin lyhyeen peräylitykseen on saatu tehtyä.

Ihan normaali poikittaiskoneen voimalinja, jollainen on mm. Scanian poikittaiskoneisissa jo Metropolista lähtien; kone ja toosa peräkkäin poikittain ja toosasta kulmavaihteella lyhyt kardaani perään.

Katiska kirjoitti:
Jumalavita, kaikkea sitä näkeekin! :shock: Ja nuo trollikka-MAZien hytit... ihanan kolhoja! :D


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2014 7:45 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm
Viestit: 161
Paikkakunta: Akaa
Tossa venäläisten vastine nemolle.
Siinä vaan mekaanisesti vetävä puoliperä zilissä.

http://www.youtube.com/watch?v=c2FC-AJ-P_Y


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2014 10:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 28, 2009 8:18 pm
Viestit: 65
Siinäpä on akselilla pituutta. Mikä mahtanee muuten olla oikeasti tehokkain tapa tuollaiseen voimansiirtoon? Jos haetaan siis pienintä mahdollista häviötä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2014 4:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
En tiedä. Mutta sillä ei liene tuollaisessa möyrinnässä merkitystä, häviöitä tulee muutenkin niin runsaasti...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2014 7:05 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Nurmijärvi
Mahdollinen tehohäviö taisi olla neuvostoinsinöörille kaikkein pienimpiä huolehdittavia. Kun katselee näitä sosialismin saavutuksia niin hyötysuhde oli tuntematon suure kaikissa suunnitelmissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2014 8:54 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Tojo4wd kirjoitti:
Tossa venäläisten vastine nemolle.
Siinä vaan mekaanisesti vetävä puoliperä zilissä.

http://www.youtube.com/watch?v=c2FC-AJ-P_Y


Hyvinhän tuo näkyy toimivan, puoliksi palanut bensa vaan haisee nenään. :lol:

Pitkä on karpaasi vaihdelaatikosta peräkärryn periin saakka. Mutta kai tuo hydrauli vetokin jotain vastustaa?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Helmi 20, 2014 3:28 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Nämä ovat Venäjän armeijan vehkeitä, mutta laitteiden juuret ovat tukevasti Neuvosto ajassa:

http://englishrussia.com/2014/02/19/bea ... t-systems/

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Helmi 21, 2014 5:49 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
UTD-20 ja 5D20 dieselmoottorit

(УТД-20, 5Д20)

Kuva

Kuva

- 120° asteen V6 moottori
- nelitahtinen, suoraruiskutus, vesijäähdytys
- iskutilavuus 15894 cm³
- isku 150 mm, poraus 150 mm
- teho 300 HV/2600 rpm
- vääntö 1000 Nm/1600 rpm.
- puristussuhde 15,8 : 1
- 4 venttiiliä per sylinteri
- 2 nokka-akselia per kansi
- paino 665 kg

Suomalaisille moottori lienee tutuin BMP rynnäkkövaunuista. Moottoria on käytetty myös autoissa, esim BAZ-5921.

Kuva

BAZ-5921 projektin aloitus tapahtui vuonna 1968, ja sarjatuotanko alkoi 1974. Vuonna 1980 BAZin moottoriksi vaihtui Kamaz V8. Syynä luotettavuuden parantaminen. :roll:

Kuva

BAZin yksinkertainen, ja selkeä voimansiirto. :wink:

Kyseisestä moottorista, ja BAZ-autosta on lukuisia eri versioita, joten tämä juttu oli lähinnä vain pinta raapaisu aiheesta...

http://www.excaliburarmy.com/en/utd-20

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)