Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 3:51 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 14, 2014 5:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 09, 2014 8:56 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Pohjanmaalla
Otsikon mukainen auto tuli harrastekäyttöön vuosi sitten ja muutamia kysymyksiä on kertynyt matkan varrella.

Kun ilmasäiliöt tulevat täyteen kompura ei lyö vapaalle? vaan paineet tulee ylipaineventtiilin? kautta pihalle rasittavan pärinän saattelemana, kunnes paine säiliöissä taas laskee. Mistähän vikaa pitäisi ruveta etsimään? Ja löytyykö jostain tälläiseen paineilmakaaviota, olisi nimittäin mukava tietää mikä on minkäkin osan tarkoitus.

Puolittaja ei pelaa. Tässä on katkaisin vielä vaijerilla, eikä sähköinen kuten uudemmissa. Ilmeisesti ilmapuolen vikoja tuokin?

"Konepelli" on kanssa eräs huomiota vaativa osa. Mikä olisi oikea tapa korjata sitä. Pari suurempaa repeämää siitä löytyy. Jotain tukea sisäpuolelle sitten täytettä ja lasikuitumattoa päälle, vai vaatiiko jotain omia jippoja?

Auto on ollut tällä tietoa uutena Muhoksen kunnalla, sen jälkeen Muhoksen autokoululla ja viimmeksi Oulussa kouluautona ennen harrastekäyttöön siirtymistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Huhti 15, 2014 7:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Ainakin mitä joskus automaalaamossa työskennellessäni tehtiin, niin ensin aukaistiin halkeamat/repeämät ja pistettiin lasikuitumattoa taakse/sisäpuolelle (=näkymättömiin). Sen jälkeen päällipuolelle lasikuitukitillä rako täyteen ulkopuolelta (jollei ole jo täyttänyt lasikudulla) ja lopuksi ihan normaalikitillä tasaiseksi (+ns. microkittiä normikitin päälle tukkimaan huokoset). Lasikuituhommissa kannattaa aina avata kaikki halkeamat, vaikka olisivat vain Gelcoatissa, nimittäin nuo halkeamat tulevat uudestaan pintaan ja näkyviin jos ei pohjahommien yhteydessä kunnolla poista niitä. Yksi vaihtoehto on tietysti täyttää nuo avatut halkeamat vaikkapa Gelcoatilla joka antaa hyvän pinnan ja kestää vääntelyäkin paremmin kuin kitti. Kumpikin tapa on kuitenkin kestänyt käytössä. Jos ei halua enempää korjausmateriaalia hankkia niin veneliikkeissä yms. on sopivan pieniä korjaussarjoja saatavilla. Joskus aikanaan ostelin Tampereen Harrasteesta lasikuitumateriaalit joita saa sellaisen määrän kuin tarvitsee ( http://www.harraste.fi/ ). Se oli sitä aikaa kun 80-luvulla vielä tuli rakennettua lasikuidusta korvausosia (esim. sisälokareita painon kevennykseksi USA-autoihin).

Samaa ongelmaa Protojen katoissa, halkeamia syntyy kun katoilla kävellään.

Muihin ongelmiin en osaa neuvoa antaa kun Scaniat ovat tietämyksen ulkopuolella, mutta eiköhän täältä osaamista löydy merkistä kun merkistä 8)

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)