Sivu 1/1

Scania T82M vm81 kysymyksiä.

Lähetetty: Ma Huhti 14, 2014 5:47 pm
Kirjoittaja Konemäki
Otsikon mukainen auto tuli harrastekäyttöön vuosi sitten ja muutamia kysymyksiä on kertynyt matkan varrella.

Kun ilmasäiliöt tulevat täyteen kompura ei lyö vapaalle? vaan paineet tulee ylipaineventtiilin? kautta pihalle rasittavan pärinän saattelemana, kunnes paine säiliöissä taas laskee. Mistähän vikaa pitäisi ruveta etsimään? Ja löytyykö jostain tälläiseen paineilmakaaviota, olisi nimittäin mukava tietää mikä on minkäkin osan tarkoitus.

Puolittaja ei pelaa. Tässä on katkaisin vielä vaijerilla, eikä sähköinen kuten uudemmissa. Ilmeisesti ilmapuolen vikoja tuokin?

"Konepelli" on kanssa eräs huomiota vaativa osa. Mikä olisi oikea tapa korjata sitä. Pari suurempaa repeämää siitä löytyy. Jotain tukea sisäpuolelle sitten täytettä ja lasikuitumattoa päälle, vai vaatiiko jotain omia jippoja?

Auto on ollut tällä tietoa uutena Muhoksen kunnalla, sen jälkeen Muhoksen autokoululla ja viimmeksi Oulussa kouluautona ennen harrastekäyttöön siirtymistä.

Re: Scania T82M vm81 kysymyksiä.

Lähetetty: Ti Huhti 15, 2014 7:14 pm
Kirjoittaja FBW
Ainakin mitä joskus automaalaamossa työskennellessäni tehtiin, niin ensin aukaistiin halkeamat/repeämät ja pistettiin lasikuitumattoa taakse/sisäpuolelle (=näkymättömiin). Sen jälkeen päällipuolelle lasikuitukitillä rako täyteen ulkopuolelta (jollei ole jo täyttänyt lasikudulla) ja lopuksi ihan normaalikitillä tasaiseksi (+ns. microkittiä normikitin päälle tukkimaan huokoset). Lasikuituhommissa kannattaa aina avata kaikki halkeamat, vaikka olisivat vain Gelcoatissa, nimittäin nuo halkeamat tulevat uudestaan pintaan ja näkyviin jos ei pohjahommien yhteydessä kunnolla poista niitä. Yksi vaihtoehto on tietysti täyttää nuo avatut halkeamat vaikkapa Gelcoatilla joka antaa hyvän pinnan ja kestää vääntelyäkin paremmin kuin kitti. Kumpikin tapa on kuitenkin kestänyt käytössä. Jos ei halua enempää korjausmateriaalia hankkia niin veneliikkeissä yms. on sopivan pieniä korjaussarjoja saatavilla. Joskus aikanaan ostelin Tampereen Harrasteesta lasikuitumateriaalit joita saa sellaisen määrän kuin tarvitsee ( http://www.harraste.fi/ ). Se oli sitä aikaa kun 80-luvulla vielä tuli rakennettua lasikuidusta korvausosia (esim. sisälokareita painon kevennykseksi USA-autoihin).

Samaa ongelmaa Protojen katoissa, halkeamia syntyy kun katoilla kävellään.

Muihin ongelmiin en osaa neuvoa antaa kun Scaniat ovat tietämyksen ulkopuolella, mutta eiköhän täältä osaamista löydy merkistä kun merkistä 8)