Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 3:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: La Tammi 10, 2015 6:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 38
Heippa

Ostin marraskuussa Scania P82M vuodelta 1984 avolavakuorma-auton. Moottori on 7.8 litrainen ahdettu DS 8.06.
Muuten ihan loistava peli, lähes museoitavassa kunnossa mutta pari asiaa häiritsee.
Ensinnäkin ajoin ensimmäisen pitkän lenkin, yli 500km ja sinä aikana jäähdytysnestettä väheni syyläristä yli 3 litraa.
Vuotoa en löydä, öljymäärä ei lisäänny mutta nesteet katoaa, jumaliste palaako ne moottorissa?

Lisäksi, 4.38 perällä, sain aikaiseksi miehekkäät kulutuslukemat, 46 litraa sadalla. 250km 1.5 tonnin "paino" lavalla, toiset 250km tyhjänä. Hyvin kelpaa soppa. Kierrokset ovat tuolla välityksellä melkoiset, tasan 2000 vauhdin ollessa tasan 80km/h.
Olisiko kellään ylimääräisenä R640, 3.75 välityksellä olevaa perää? :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 10, 2015 8:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 91
Onkos tässä moottorissa ne juorureijjät siellä lohkossa,ryhmän alapäässä? Jos on, niin katso onko niissä kosteutta.Semmosia parin millin reikiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 10, 2015 10:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 38
karitsa kirjoitti:
Onkos tässä moottorissa ne juorureijjät siellä lohkossa,ryhmän alapäässä? Jos on, niin katso onko niissä kosteutta.Semmosia parin millin reikiä.


Mistähän ihmeen "juorureijistä" nyt oikein puhut ja mitä ne sitten juoruaisi? Ei sano mitään mutta pitänee huomenna päivänvalossa kammeta auton alle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 11, 2015 1:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 91
Ne reijät päästävät jäähdytysnesteet pellolle ennenkuin ne joutuvat öljyn sekaan. Jos putken toinen alapääntiiviste vuotaa,alkaa juorureijistä mehimään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 11, 2015 2:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 38
Mistä putkesta on nyt kysymys?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 11, 2015 4:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 91
Näistä pienistä koneista en tiedä,mutta Scanian isompien kuorma-autojen koneissa on ryhmä märillä sylinteriputkilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 11, 2015 5:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 38
Ahaa, siis sylinteriputkien tiivistys mahdollisesti vuotaisi ja niiden tiivisteiden välissä on siis tämä "juorureikä", josta nestettä tulee ulos, jos toinen tiiviste on vaurioitunut? Käsittääkseni tuommoinen juorureikä löytyy ainakin kaikista noista vanhemmista scanioiden vesipumpuista, pitääkin tarkistaa se vesipumpun reikä ensin. On helpompi hahmottaa asiaa, kun tietää mistä puhutaan! :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Tammi 28, 2015 9:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 131
Tuosta polttoaineenkulutuksesta vielä sen verran ,että kohtuuttomalta kuullostaa.
Näyttääkö piirturi taatusti oikein(nopeuden ja matkan)?Onko ahdin varmasti kunnossa?
Muistelisin että kasiparivolvossa 4,88 perävälityksellä 2000r/min~=80km/h todellista nopeutta.
Isoin vaihde suora niinkuin vissiin Scaniassakin?Tosin kyllähän se rengaskoko vaikuttaa jonkin verran
välityksiin.Äkkisistään luulisi tommosella pikkuScanialla pääsevän kakkosella alkaviin kulutuslukemiin
ainakin ilman kuormaa.
Neliveto Kontiollakin menee maantieajossa alle 35 l satasella (2100r/min~80km/h) ja sentään
tehoa hukkaavat :"ylivaihde",maastolaatikko ja mukana pyörivä etuakselin voimansiirto.
Syöttöäkin tuli sen verran lisättyä että sain ahtopaineen nousemaan max 1bar ja pako-
putken päässä melkein jatkuva "ketunhäntä".


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 10, 2015 2:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 38
Piirturi näyttää oikein tai sitten se ei näytä ja puhelimen GPS näyttää sitten yhtaikaa mitä sattuu. Eli ei, mittari näyttää oikein.
Auto on nyt lopputalven seisokissa ja ihmettely jatkuu joskus keväällä. Termostaatti vaihtuu ensimmäisenä, vaikuttaisi kone käyvän kylmänä kun ei koskaan nouse lämpö edes 80 asteeseen mittarin mukaan. Tosin nuo Scanian mittarit ovat muutenkin melkoisia tarkkuusinstrumentteja... :roll:
Paljonko kasvaa kulutus teoriassa jos kone käy 10-15 astetta liian kylmänä? 10%?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)