Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Huhti 20, 2019 10:55 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 2:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Pihassa on Sisun lisäksi myös Scania 82M vuodelta -84 ja siitä meni kompressori väljäksi.
Romikselta toinen, onistuneesti kiinni ja toimii mutta "paniikkiventtiili" kirkuu ajaessa kovemmilla kierroksilla (yli 1500) eli paineentuottoa ei osaa lopettaa.

Mistähän tuota paineen raja-arvoa voi säätää tai vikaa etsiä? Vanhassa kompurassa ei tätä ongelmaa ollut, ilmeisesti oli jo niin väljä ettei jaksanut pumpata enää lähes 10bar paineita.

Kuva kompressorista:
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 4:46 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 654
Paikkakunta: Pietarsaari
Minulla on kanssa pihassa Sisun lisäksi P82M Scania. Se ainakin "aivastaa" siitä kuskinpuolen etuvalon takana sijaitsevan ilmankuivaimen alaosasta. Eli olisiko siellä olevan paineensäätö venttiilin luona jotakin ongelmaa...

(ps. saiskos kuvaa hiukan pienemmäksi... ;) )


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 5:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Ilmankuivain? Kuskin etuvalon takana? :shock:
Ei minulla semmoista ole, valon takana on vain tyhjää. No, ohjaustolppa toki siinä valon vieressä mutta ei muuta.
Onkohan tuo kuivain ollut lisävaruste, tai tullut sitten myöhemmissä vuosimalleissa?

Minulla pärisee tuo paniikkiventtiili tuossa kompuran päällä, näkyy kuvassa ihan keskellä, messinkinen "tolppa".
Miten kuvan kokoa voi muuttaa? Se on linkattu imgur -palvelusta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 7:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Mitä ei nykyään internetistä löydy, sitä ei ole tai sitä ei tarvita. :mrgreen:

Tuli pitkien hakujen jälkeen tämä video vastaan:
https://www.youtube.com/watch?v=dtcI0JbCjdg

Siinä englantia puhuva tyyppi ihmetteli kun paineet eivät nouse hänen Scaniassaan ja purki paineensäätimen. Videon avulla löysin säätimen heti akkukotelon vierestä, purin palasiksi (oli jumissa ja ihan täynnä mustaa schaissea). Vartin löpöpesun jälkeen osat taas nipussa ja huomenna aamupäivällä kasaan. Saa nähdä miten käy! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 8:34 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 654
Paikkakunta: Pietarsaari
SA-642 kirjoitti:
Ilmankuivain? Kuskin etuvalon takana? :shock:
Ei minulla semmoista ole, valon takana on vain tyhjää. No, ohjaustolppa toki siinä valon vieressä mutta ei muuta.
Onkohan tuo kuivain ollut lisävaruste, tai tullut sitten myöhemmissä vuosimalleissa?

Saattaa tosiaan olla vuosimalli yms. jotain sellaista. No tämä mulla oleva auto on takapäästä varustettu happiresoreilla (ilmapussit/jouset) Ja se voi sitten olla vaikuttavana tekijänä tuohon kuivaimeen.
Itse asiassa en ole varma, onko tuo pönttö ilmankuivain, mutta ainakin ohjekirjassa on kuvattuna tuo samainen paikka ja siinä on maininta ilmankuivaimen tarkistuksesta, mutta kuvassa on vierekkäin kaksi pönttöä, iso kuten tämä kuvassa ja sitten pienempi.. tiedä sitten

Tämä on heti siinä lampun takana. (kuvattuna altapäin)
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 9:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Ei tässä meikän lippalakkiversiossa mitään ilmajousia ole, siksi tuo tötterö puuttuu kokonaan. Toki, uudemmissa mallisarjoissa taitaa olla yleisempi ja nykypäivänähän ei varmaan kuorma-autoa edes ole ilman noita kuivaimia ja kaikenlaisia urearuiskuja. Meikällä on urearuisku kun pysähdyn levähdyspaikalle. Tosin sen suihku heikkenee vuosi vuodelta. :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2016 8:55 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 111
Kontion kuva on kuivuri,siellä on vaihdettavat ryynit sisällä.
Scanian ongelma johtuu jumittuneesta paineensäätöventtiilistä,ei ole tainnut toimia aikoihin jos kerta kompura oli väljä. Seuraa sitä kompuralta lähtevää putkea ja putsaa sen päässä oleva kikkare sisäpuolelta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2016 8:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Kyllähän se säätöventtiili oli aivan täynnä sontaa. Samanlaista mustaa rasvaa täynnä kuin rasvaprässistä tulee.
Löpöllä pesua vartin verran ja täysin puhtaana nippuun. Nyt toimii taas normaalisti.

Säätöventiili löytyi akkujen vierestä, suojakopan alta. Ihan selkeä laite. Rengassokan irroitus vaativin tehtävä ja sekin tietysti hävisi aluksi, kun surkeilla kärkipihdeillä irroitin. Kasaus keittiössä ettei sokka katoa :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Huhti 02, 2019 9:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 113
Syksyllä huomasin ettei tuo P82 aivastele paineitaan alemmaksi vaikka kävi paikoillaan aika kauan. Mittareiden mukaan paineet on siinä vihreen alueen yläreunoilla, olisko joku 8,5baria. Avasin ja putsasin sen paineensäätöventtiilin akkukotelon takaa, se alimmainen mäntä oli olevinaan vähän jumissa ja sisällä hiukan kakkaa. Nyt sitten herätin auton talviunilta, mutta ei se pihauttele paineita alemmaksi vieläkään. Voiskon kompura olla niin ehtoossa ettei paineet enää nouse liikaa vai mikä nyt vielä jumittaa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2019 6:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Siinä Scaniassa on lepuuttava kompressori eli kompurassa menee venttiilit vapaaseen kiertoon, kun haluttu paine on saavutettu. Sitä painetta voi siitä samasta akun vierestä löytyvästä säätimestä säätää.
Protoissa on jatkuvasti painetta tekevä kompura ja siinä laukeaa se ohivuotoventtiili suputtamaan, kun säädetty paine on saavutettu.
Eli totaalisen erilaiset tekniikat noissa kahdessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2019 7:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 113
Kiitos tiedosta, aina oppii uutta. Oletettavasti mulla ei siis ole mitään vialla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2019 10:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 2:29 pm
Viestit: 45
Tosin, jos siinä lepuuttavassa kompurassa on ilmankuivainyksikkö, niin siinä on sitten veden poistoon paineilmalaukaisu. Minun Scaniassa ei ollut moista, oli vain toimimaton "tenukuppi", jonka korvasin letkulla ja hanalla, johon kaadoin suoraan jäätymisen estävää paineilmajarrujen ainetta. Tämä letku oli kytketty suoraan kompuran jälkeen olevan jäähdytyskelan jälkeen t-liittimellä. Toimi aina, eikä jarrut jäätyneet, etenkin jos muisti ennen ajoa kaataa puoli desiä tavaraa letkun kautta järjestelmään.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)