Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Pihassa on Sisun lisäksi myös Scania 82M vuodelta -84 ja siitä meni kompressori väljäksi.
Romikselta toinen, onistuneesti kiinni ja toimii mutta "paniikkiventtiili" kirkuu ajaessa kovemmilla kierroksilla (yli 1500) eli paineentuottoa ei osaa lopettaa.

Mistähän tuota paineen raja-arvoa voi säätää tai vikaa etsiä? Vanhassa kompurassa ei tätä ongelmaa ollut, ilmeisesti oli jo niin väljä ettei jaksanut pumpata enää lähes 10bar paineita.

Kuva kompressorista:
Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Minulla on kanssa pihassa Sisun lisäksi P82M Scania. Se ainakin "aivastaa" siitä kuskinpuolen etuvalon takana sijaitsevan ilmankuivaimen alaosasta. Eli olisiko siellä olevan paineensäätö venttiilin luona jotakin ongelmaa...

(ps. saiskos kuvaa hiukan pienemmäksi... ;) )
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Ilmankuivain? Kuskin etuvalon takana? :shock:
Ei minulla semmoista ole, valon takana on vain tyhjää. No, ohjaustolppa toki siinä valon vieressä mutta ei muuta.
Onkohan tuo kuivain ollut lisävaruste, tai tullut sitten myöhemmissä vuosimalleissa?

Minulla pärisee tuo paniikkiventtiili tuossa kompuran päällä, näkyy kuvassa ihan keskellä, messinkinen "tolppa".
Miten kuvan kokoa voi muuttaa? Se on linkattu imgur -palvelusta.
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Mitä ei nykyään internetistä löydy, sitä ei ole tai sitä ei tarvita. :mrgreen:

Tuli pitkien hakujen jälkeen tämä video vastaan:
https://www.youtube.com/watch?v=dtcI0JbCjdg

Siinä englantia puhuva tyyppi ihmetteli kun paineet eivät nouse hänen Scaniassaan ja purki paineensäätimen. Videon avulla löysin säätimen heti akkukotelon vierestä, purin palasiksi (oli jumissa ja ihan täynnä mustaa schaissea). Vartin löpöpesun jälkeen osat taas nipussa ja huomenna aamupäivällä kasaan. Saa nähdä miten käy! :D
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja Kontio »

SA-642 kirjoitti:Ilmankuivain? Kuskin etuvalon takana? :shock:
Ei minulla semmoista ole, valon takana on vain tyhjää. No, ohjaustolppa toki siinä valon vieressä mutta ei muuta.
Onkohan tuo kuivain ollut lisävaruste, tai tullut sitten myöhemmissä vuosimalleissa?
Saattaa tosiaan olla vuosimalli yms. jotain sellaista. No tämä mulla oleva auto on takapäästä varustettu happiresoreilla (ilmapussit/jouset) Ja se voi sitten olla vaikuttavana tekijänä tuohon kuivaimeen.
Itse asiassa en ole varma, onko tuo pönttö ilmankuivain, mutta ainakin ohjekirjassa on kuvattuna tuo samainen paikka ja siinä on maininta ilmankuivaimen tarkistuksesta, mutta kuvassa on vierekkäin kaksi pönttöä, iso kuten tämä kuvassa ja sitten pienempi.. tiedä sitten

Tämä on heti siinä lampun takana. (kuvattuna altapäin)
Kuva
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Ei tässä meikän lippalakkiversiossa mitään ilmajousia ole, siksi tuo tötterö puuttuu kokonaan. Toki, uudemmissa mallisarjoissa taitaa olla yleisempi ja nykypäivänähän ei varmaan kuorma-autoa edes ole ilman noita kuivaimia ja kaikenlaisia urearuiskuja. Meikällä on urearuisku kun pysähdyn levähdyspaikalle. Tosin sen suihku heikkenee vuosi vuodelta. :mrgreen:
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Kontion kuva on kuivuri,siellä on vaihdettavat ryynit sisällä.
Scanian ongelma johtuu jumittuneesta paineensäätöventtiilistä,ei ole tainnut toimia aikoihin jos kerta kompura oli väljä. Seuraa sitä kompuralta lähtevää putkea ja putsaa sen päässä oleva kikkare sisäpuolelta.
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Kyllähän se säätöventtiili oli aivan täynnä sontaa. Samanlaista mustaa rasvaa täynnä kuin rasvaprässistä tulee.
Löpöllä pesua vartin verran ja täysin puhtaana nippuun. Nyt toimii taas normaalisti.

Säätöventiili löytyi akkujen vierestä, suojakopan alta. Ihan selkeä laite. Rengassokan irroitus vaativin tehtävä ja sekin tietysti hävisi aluksi, kun surkeilla kärkipihdeillä irroitin. Kasaus keittiössä ettei sokka katoa :mrgreen:
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Syksyllä huomasin ettei tuo P82 aivastele paineitaan alemmaksi vaikka kävi paikoillaan aika kauan. Mittareiden mukaan paineet on siinä vihreen alueen yläreunoilla, olisko joku 8,5baria. Avasin ja putsasin sen paineensäätöventtiilin akkukotelon takaa, se alimmainen mäntä oli olevinaan vähän jumissa ja sisällä hiukan kakkaa. Nyt sitten herätin auton talviunilta, mutta ei se pihauttele paineita alemmaksi vieläkään. Voiskon kompura olla niin ehtoossa ettei paineet enää nouse liikaa vai mikä nyt vielä jumittaa?
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Siinä Scaniassa on lepuuttava kompressori eli kompurassa menee venttiilit vapaaseen kiertoon, kun haluttu paine on saavutettu. Sitä painetta voi siitä samasta akun vierestä löytyvästä säätimestä säätää.
Protoissa on jatkuvasti painetta tekevä kompura ja siinä laukeaa se ohivuotoventtiili suputtamaan, kun säädetty paine on saavutettu.
Eli totaalisen erilaiset tekniikat noissa kahdessa.
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Kiitos tiedosta, aina oppii uutta. Oletettavasti mulla ei siis ole mitään vialla.
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Tosin, jos siinä lepuuttavassa kompurassa on ilmankuivainyksikkö, niin siinä on sitten veden poistoon paineilmalaukaisu. Minun Scaniassa ei ollut moista, oli vain toimimaton "tenukuppi", jonka korvasin letkulla ja hanalla, johon kaadoin suoraan jäätymisen estävää paineilmajarrujen ainetta. Tämä letku oli kytketty suoraan kompuran jälkeen olevan jäähdytyskelan jälkeen t-liittimellä. Toimi aina, eikä jarrut jäätyneet, etenkin jos muisti ennen ajoa kaataa puoli desiä tavaraa letkun kautta järjestelmään.
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania 82M ja paineilmakompressorin säätö?

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Eipä ole ilmankuivainta minullakaan. Olen ehkäissyt jarrujen mahdollisen jäätymisen rajoittamalla ajot aikaan jolloin lämpötilat on plussalla, talvella saa Scania levätä.
Vastaa Viestiin