Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Marras 18, 2017 6:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Scania SBA111
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 5:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
Sisun myynnin jälkeen aloin etsimään toista harrasteSisua mutta kaikki sopivat tuntuivat olevan turhan kaukana katselun kannalta.
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.

Kuva

Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.

Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.

Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.

Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.

Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Kuva

Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net

Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 7:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 7:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 309
Paikkakunta: Hattula
Komea Scania ja ihan hienossa kunnossa näyttää olevan ikäisekseen. Pv:n toimesta niihin telillisiin SBAT:eihin vaihdettiin ZF:n 6-vaihteisia manuaalilaatikoita kun ei kuulemma automaatit meinanneet kestää maastoajoa. Automaatti-aski taisi olla sama mitä Scania käytti ensimmäisissä automaatti-lootaisissa jäteautoissa 70-luvulla. Kai se vielä kuormaamattomana ihan hyvin kesti tuossa 3-akselisessa mutta kun laitettiin telikanuuna perään, pari tonnia varusteita ja ukkoja lavalle ja käskettiin mennä näreikköön niin ongelmat alkoivat. SBAT oli yksi 70-luvun tehokkaimpia maastokuorma-autoja. Tehoa tuosta turbo-kutosesta taisi irrota yli 290 kaakkia. Siviilimallin Raseissa (Helsingin Pelastuslaitos/VR-tekniikkapalvelu) eli SA-210:issä tehoa oli 80-luvun lopulla 294 heppaa (LTA10-290). Pv:lle autot toimitettiin tehokkaammilla 330-heppaisilla LTA-moottoreilla.

Nämä 2-akseliset SBA:t taitaa kaikki olla vapaastihengittäviä?

Kehtaatkö muuten kertoa, minkä verran tuosta piti köyhtyä?

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 12:10 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Akaa
planeettanapa kirjoitti:
Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.


Joo niin määkin luulen kun mersussa oli semmonen manuaali käyttönen mihin laitettiin paukkupullosta pilotti säiliöön.
Ja mersuun sai sopivan täyttöpullon ainakin KL-varaosista tampereelta ihan tavallinen ei muistaakseni ihan sopinut.
http://www.kl-varaosat.fi/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 12:21 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Eikös pilottia ole ainakin spray pulloissa ja sellaisessa mikä toimii ylösalaisin jolla täytetään autossa oleva pieni kirkas säiliö, jossa on musta suojaläppä jonka joutuu nostaa ennen täyttöä? Yhdestä pullosta saa tehtyä useita täyttöjä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 2:08 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2847
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
UN-Proto kirjoitti:
Eikös pilottia ole ainakin spray pulloissa ja sellaisessa mikä toimii ylösalaisin jolla täytetään autossa oleva pieni kirkas säiliö, jossa on musta suojaläppä jonka joutuu nostaa ennen täyttöä? Yhdestä pullosta saa tehtyä useita täyttöjä.


Juurikin niin. Mersuissa on näitä, esim meidän 1619 mallissa. Myös SK/SL-sisuissa on samoja laitteita. Start Pilot on aineen valmistaja, sitä pitäis löytyä ihan tarvikeliikkeistä.

PS: Hieno Kanikka...!!! :D

PS2: 400/65-26,5 rengas on taulukon mukaan 1200 mm korkea. 14.00-20 kummi on 1238 mm korkea, joten se on bolt-on. Isommassa SBAT:issahan on noi 14.00-20 renkaat, niinkuin varmaan tiedät jo. :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 9:27 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
planeettanapa kirjoitti:
Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.


Pitää ottaa kuvia pilottipumpusta, kun käyn auton luona seuraavan kerran.

Defence kirjoitti:
Nämä 2-akseliset SBA:t taitaa kaikki olla vapaastihengittäviä?


SBA:t ovat juu vapaastihönkiviä (220 hp), tosin tuli jo tutkittua mitä eroa vaparin ja turbokoneessa on..
    pakosarja
    imusarja
    männät, tosin puristus-suhde on ilmeisesti sama molemmissa
    ruiskupumppu
    suuttimet
    ilmansuodatin
    öljykierrossa on oma suodatin turbolle
Aika paljon on erillaista. Aika näyttää tuleeko tuohon värkättyä ahdinta.
Laatikko näyttäisi olevan sama, oli turbolla tai ei.

Defence kirjoitti:
Kehtaatkö muuten kertoa, minkä verran tuosta piti köyhtyä?

Hintaa tuolle jäi 6100 €, joka oli vielä ihan kipurajalla. Tosin saksassa noilla näkyy olevan enemmänkin hintaa, ja onhan tuolla nettikoneessa yksi hintaan 10 000 €. Hullu ei ole se joka pyytää... :D

sisua45 kirjoitti:
PS2: 400/65-26,5 rengas on taulukon mukaan 1200 mm korkea. 14.00-20 kummi on 1238 mm korkea, joten se on bolt-on. Isommassa SBAT:issahan on noi 14.00-20 renkaat, niinkuin varmaan tiedät jo. :wink:


Juu, tuo oli tiedossa, tosin taulukkoa en löytänyt mutta mittasin aika uuden pasin renkaan rullamitalla ja sain aika lähelle saman tuloksen. Tosin Scanian alla olevat renkaat olivat rullamitalla mitattuna noin 114 cm...
Pitoa lumella ja jäällä noissa kanikan renkaissa tuntuu olevan huomattavasti paremmin kuin Proton alkuperäisissä renkaissa, toki painoakin on enemmän.
Rengasmuutos on kyllä aika todennäköinen, tosin 20 tuumaiset vanteet joutuu hommaamaan jostain. Jako taitaa olla sama "eurokymppi", mutta offsetistä ei ole havaintoa. Pitäisi kokeilla jollain pasin/masin vanne/rengas yhdistelmällä.

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 8:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am
Viestit: 167
Kooee kirjoitti:
Sisun myynnin jälkeen aloin etsimään toista harrasteSisua mutta kaikki sopivat tuntuivat olevan turhan kaukana katselun kannalta.
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.

Kuva

Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.

Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.

Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.

Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.

Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Kuva

Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net

Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen


Scaniasi on sellaista vuosikertaa ettei ole vielä Sisu-Akselin tekemää vetävää etu-akselia siinä.Uudemmissa 4x4 ja vastaavissa Scanioissa on Sisu-Akseleiden valmistamat etu-akselit,eli vetävät akselit.Sisun valmistamia akseleita löytyy Amerikan mantereella olevissa kuorma-autoissa mm.Kenworth on yksi sellainen merkki.

_________________
Vanaja voimaa ja mukavuutta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2009 4:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
Kävin napsimassa muutaman kuvan pilottipumpusta:
Galleriaan
Ei näköjään kuvien suoraan linkitys toimi enää...

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2009 6:03 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1666
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Linkitys onnistuu klikkaamalla kuvan päällä hiiren oikealla näpyttimellä.
Valitse ominaisuudet ja copy-pastella kuvalinkki [img]tähän_rakoseen[/img]

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2009 6:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Postin SM malleissa oli Start-Piloten eetteripumppu (tunnettiin nimellä "Amerikan ilma") joka oli sijoitettu ohjausakselin vasemmalle puolelle,polven korkeudelle.Siinä oli sama idea kuin Scanian kuvissa olevalla,täyttöpullo suulakkeeseen kiinni ja säiliö täyttyi siinä sitten.

Tuo StartPiloten eetteri on aika äkäistä kamaa kun saa kipinän,eräskin taksari hehkutti Toyota Cressidaansa ja toinen välkky suhautti ilmanputsariin Amerikan ilmaa kun hehkuttaja alkoi sahaamaan konetta käyntiin.Lopputulos oli se,että kaksi taksaria lähti ostamaan Cressidaan uutta imusarjaa.

Sitä oltiin ensin niin v.tun automiestä.. :twisted:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2009 7:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kyllä tuo eetteri purkki on ainakin minulle se viimeinen oljenkorsi kylmä käynnistys ongelmissa .Kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat keinot on ensin kokeiltava :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 2:43 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2847
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Mersuissa on läpinäkyvä pieni start-pilot säiliö keulapellin alla. Taitaa SK-sisuissakin olla samanlainen. Yksi SK:n pilot imusarja suutin muuten löytyy hyllystä, jos joku tarvitsee. :wink:

Minä en ole täysin ymmärtänyt tuota start-pilot pelkoa. En usko, että tuo auton oman pilotti-pumpun tankkaus aine on samaa kuin "yleismallinen" spraypullo pilot. Kumpaakin olen käyttänyt käynnistyksissä. Eilen viimeksi suhautin pilottia mönkijän ilman suodattimeen. Se oli seissyt pitkän aikaa pakkasessa, ja onnistuin sitten kastelemaan siitä tulpan. :? Märällä tulpalla lähti pilotilla kevyesti avustaen.

Kumpi on sitten pienempi paha? Starttausta minuutti tolkulla huonoilla öljynpaineilla, vai nopeampi käynnistys pilotilla...? Tämä on makuasia, ja näkemys ero juttu. Valmetin Thermo-Start ei myöskään ole ihan autuaaksi tekevä laite, se kuitenkin poltaa imusarjasta happea pois... :roll: Leylandin imusarja-grilli kuluttaa taas akuista virtaa.

Pitäisikö todeta, että start-pilot on hyvä renki, mutta huono isäntä. :wink: Järkevästi käytettynä se on oiva apuväline. Toisaalta sillä saa aikaan kohtuuttomia kuormituksia moottoriin.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 6:30 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Mulle toi start pilote ,jäi sellaseks myrkyks mieleen ,kun talvilomaani tuurannut kaveri meni parina aamuna Karhu-Sisua käynistämään eetterillä ,ja lomalta tultuani kuuntelin Valmetin iloista säksätystä ,Ensinmäinen puuha olikin kun mentiin Sisun korjaamolle katkennutta kannen pulttia vaihtaan .Oli pikkusen rajua tavaraa 50000 km ajetulle moottorille . Väljän moottorin käynistyksessä varmaan se paras ja nopein keino saada koneet käymään ,mutta järjellä käytteynä silloinkin. :wink: .


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 9:03 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
SM:iä käynnistettäessä piti -25 pakkasessa joskus käyttää sitä,teki pahaa kuunnella kun 14 litrainen käy yhdellä pytyllä hetken ja savutus on mahtavaa.

Varoituksen sana kylmästarteista,RR ja Cumminsseissa öljyn nousu pakkasessa saattaa kestää jopa useamman minuutin venttiilikoneistolle,eli ei kannata ryntäyttää konetta jos pakkasta on paljon.

Kampiakseli on kovilla kun yhdellä pytyllä ontuen käynnistyy,siihen kohdistuu koneen sisäisen kitkan ja puutteellisen voitelun takia aika tavalla kuormaa,eli maltti tulee halvemmaksi.

Rollssin käynnistyksessä olikin hyvä temppu pyörittää sammutin päällä hetken ja sitten sammutin pois vauhdissa,voitelu ehtii jotenkin mukaan näin.Sopii kaikille dieseleille joissa on erillinen sammutus kahva tai nappi.

Omassa privaattipirssissäni Startpilote aerosolista oli irronnut suojakorkki ja se ajonaikana jäi työkalupakin ja koripellin väliin seurauksella että se suhahti tyhjäksi.Oli pakko mennä ulos ottamaan happea.. :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)