Tapahtuipa tänään...

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:Täällä Suomessa taitaa olla jokaisella yksityiselläkin nestekaasutoho, jolla jäätyneitä asioita sulatellaan. Useammin jäätyvissä paikoissa käytetään laitetta nimeltä saattolämmityskaapeli, kätevä laite kun pituutta voi olla kymmeniä metrejä ja voi laittaa vesiputken sisälle. Keksit vaan mikä näiden asioiden nimi on saksaksi, niin sinulla on uusi leipätyö niiden myynnissä. :wink:
Hmm... luulisi tästä maasta löytyvän jo valmiiksi kaasulla toimivia laitteita, aina pillistä kammioon asti :wink: Taitaa olla vaan liian lyhyt tämä myyntisesonki ja noin pitkät saksalaiset sanat aiheuttavat meikäläiselle merkittäviä puhevaikeuksia. Tämä tuoteperhe sopisi paremminkin sinun myyntiesitteeseen.

Uutisissa kuulemma ollut toinen samanlainen tapaus, tällä kertaa vettä oli letkusta tullut mutta se muuttui jäärakeiksi ennen kuin vesikaari ylti taloon asti. Piha ollut kanssa viettävä ja jäätynyt saman tien joten sammutusta ei tälläkään kertaa pystytty toteuttamaan kun ei löytynyt niin "pitävää" miestä että olisi paikallaan pysynyt letkua käsitellessään. On tämä niin arktinen maa, nytkin on pakkasta -12, toivottavasti ei muodostu tulipalopakkaseksi :mrgreen:
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Palo- ja pelastushenkilökunnan koulutus toimimaan arktisissa oloissa vois olla seuraava vientituote Suomelle.
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Sisu-bussin kyydissä tänään lähes 700 kilometriä! Kiitokset Jorma Kankaalle ja kuskiille mukavasta Rauta ja Petrooli reissusta
Liitteet
20170903_52.JPG
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Niin vain Karhuun tuli taas vuodeksi tuore leima.

Mutta nyt olikin ensimmäinen kerta, kun piti "itse katsastaa" auto. Konttorilla naispuolinen katsastaja katsoi ensin rekisteriotetta ja sitten kysyi minulta, että osaako hän ajaa tätä Karhu-Sisua ? Olin vuotta aiemmin katsastanut Sisun samaisella konttorilla ja silloinkin oli sama katsastaja kuin nyt. Tuumasin hänelle, että ainakin vuosi sitten osasit ajaa.
Hän kuitenkin pyysi minua opastamaan auton liikkelle saannissa, ja ei siinä mitään kyllähän minä lupauduin tulemaan vänkärin puolelle neuvomaan.
Vänkärin puoleinen ovi oli kuitenkin lukossa, joten kiipesin kuskinpuolelta avaamaan hanttarin puoleista ovea sisältäpäin, silloin katsastaja jo kysyikin että voisinko ajaa auton halliin, hän itse kiipeää vänkärin puolelle kyytiin. Tämäkin sopi minulle.
Hallissa sitten piti vielä ajaa jarrudynolle auto ja siinä pikaisesti käyttää molemmat akselit. (olin jo korjaamolta hakenut päivää aiemmin jarrusovituspaperin.)

Mutta tosiaan, ensimmäinen kerta kun pitää näin pitkälle toimia "katsastajana". Mukava oli kuitenkin rupatella tämän katsastajan kanssa. :)

Samalla kyselin matkamittarin lukemaa, että mitä se oli viimevuonna. Kun lukeman olin saanut, niin pieni laskutehtävä tuotti tuloksen että olin katsastuksen välissä ajanut Karhun mittariin 4982km. Yllätyin vähän että noinkin paljon oli Sisun mittariin reilussa vuodessa tullut harrasteajoissa.
roope
Viestit: 85
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja roope »

:lol: kerran minullekkin sattui Protoa katsastaessa että katsuri sanoi että aja sinä halliin kun hän ei osaa.. katsuri ajoi auton mitan jarrusovitteita tehdessä. Sillä katsastusasemalla on muutenkin hyvät
tyypit; sanovat jos on asiaa, eivät ole välimerkki pedofiilejä :D
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rätti-Sitikan kanssa kävi joskus melkein samoin, nuori katsastajapoika ei uskaltanut koskea mihinkään vipstaakiin eikä edes vaihdekeppiin ennen kuin olin opastanut. Lopulta ei uskaltanut koskea vilkkuviikseenkään, vaikka se toimii ihan niin kuin muissakin autoissa. Ajoi sentään itse linjan läpi.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja FBW »

Katselin eilen uutisista kun puhuttiin että olikohan 75 kaupunkia Saksassa oli päättänyt kieltää diesel-autot kokonaan. Sitten haastateltiin jotain yrittäjää jolla oli useita uusia VW Transportereita ja sanoi ettei enää pysty ajamaan asiakkaiden luokse.

Minusta ihmeen nopeasti tuli tästä dieselistäkin kauhea ongelma, sen terveyshaitat on tiedetty jo pitkän aikaa. Ainakin itsestäni vähän tuntuu että valtio on tekemästä palvelusta autoteollisuudelle, ympäristötekijöiden nimissä voidaan sitten tehdä rajumpiakin uudistuksia. Ei sillä että terveys- ja ympäristöasiat olisivat vähemmän tärkeitä, mutta jotenkin en jaksa uskoa poliitikkojen vilpittömyyteen.

Meillähän on ihan hirveä saastutin jolla lähinnä tyttöystävä ajelee, eli 0.8 litrainen diesel-Smart. Ainakin täällä päin saa vielä toistaiseksi ajella ja hyvä onkin, tankkaus maksaa alle 20,- ja sillä päästelee viikon (samassa ajassa kiihdyttää 0-100km/h). Työautona ajelen pääasiassa 3.5ton diesel-Renault Masterilla ja harrasteautona on tietysti diesel-Proto. Kauheeta todeta itsensä ympäristörikolliseksi!
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Viime vuoden puolella Norjan vihervasemmisto vaati, että kaikki bussiliikenne (myös markkinaehtoinen linjaliikenne ja tilausliikenne) euro6:ta huonommilla busseilla pitäisi kieltää kiireisesti koko maassa. Heille kohteliaasti vastattiin että se olisi taloudellisesti mahdotonta, ja vuosien myötä tiukentuvat päästöluokat kyllä puhdistavat ilmaa koko ajan.
usis
Viestit: 62
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja usis »

Olen jo niin vanha, että muistan liiankin hyvin 1950- ja 1960-luvun. Silloin varoiteltiin aiheellisesti bensa-autojen häkävaarasta esim. autotalleissa. Dieselautojen pakokaasupäästöjä puolestaan pidettiin aivan vaarattomina. Eikä siitä taida olla kuin reilu 10 vuotta, kun valtiovalta suositteli ympäristöystävällisempiä dieselhenkilöautoja. Pysy tässä sitten mukana. Onhan sanottu niinkin, että autokauppa on valtiovallan erityisessä suojeluksessa.
Arvatkaapa vielä, mikä oli 1950- ja 1960-luvuille suuri terveysriski. No sehän oli ruisleipä.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Ei tapahtunut tänään mutta tapahtui eilen.. eli kävin kaverin kanssa katsomass erästä muutaman vuoden seisonutta SM:mää.. olen tätä autoa ihaillut tien varrella jo vuoden päivät. Auto on siis ilmeisesti seissyt joitakin vuosia (täytyy vielä kysyä omistajalta tarkemmin) , katsastettu viimeksi 2014. En ehkä ihan vielä tämän vuoden puolella tätä pysty ostamaan mutta olen pikkuhiljaa tehnyt tuttavuutta omistajan kanssa, jota ei oikein paljoa enää tämä Sisu kiinnosta. Oli puhetta jos me kaverin kanssa tuo Cummitus herätettäisiin henkiin, niin ajattelin tältä palstalta löytyvän käytännön kokemuksia seisseen auton käynnistyksestä? Akut ainakin oli ihan tyhjät eli apuvirtaa tarvitaan, öljy näytti olevan minimimerkissä, mahdollisen öljyn sekaan muodostuneen veden takia ajateltiin jos ennen käynnistystä valuttaisi vanhat vähäiset öljyt pois ja pistäisi uutta tilalle. Mitä kaikkea muuta olette tehneet, kannattaako esim polttoainetankki tyhjentää muutaman vuoden seisonnan jälkeen?

Omistaja on ollut varsin myönteinen tähän minun kiinnostukseen Sisusta, niinkin hullulta kuin se kuulostaa niin ajattelin että nyt pitäisi tätä Sisua ''hengissä'' tuolla nykyisessä olinpaikassaan (omistajan kanssa yhteisymmärryksessä tottakai) , suojaisi tarvittaessa talveksi yms jos esimerkiksi jo ensivuonna sen saisi sopivalla hintaa ostettua talteen.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Raota öljyproppua vähän ja laske mahdollinen vesi pois,öljyä ei kannata siinä lutata. Jos propusta tulee pakkasnestettä(maista kielenkärjellä)onkin jo syytä harkita koko projektia,melkoinen lisähomma esim. vaihtaa sylinteriputket.
Tankkiin sama homma,ei kannata kuin raottaa pohjaproppua ja katsoa tuleeko vettä. Nafta ei ole mennyt miksikään.
Öljyn ja jäähdytysnesteen määrät, ilmaa kumeihin,vilkut ja edes yksi valo etu-ja takapäähän ja katsoo ettei jarrut laahaa.
Mukaan erikokoisia letkuja ja klemmareita,vesi-ja ilmaletkuja varten jos kimahtaa,sekä muutama kanisteri vettä.
Sitten vain usvaa putkeen.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

karitsa kirjoitti:Raota öljyproppua vähän ja laske mahdollinen vesi pois,öljyä ei kannata siinä lutata. Jos propusta tulee pakkasnestettä(maista kielenkärjellä)onkin jo syytä harkita koko projektia,melkoinen lisähomma esim. vaihtaa sylinteriputket.
Tankkiin sama homma,ei kannata kuin raottaa pohjaproppua ja katsoa tuleeko vettä. Nafta ei ole mennyt miksikään.
Öljyn ja jäähdytysnesteen määrät, ilmaa kumeihin,vilkut ja edes yksi valo etu-ja takapäähän ja katsoo ettei jarrut laahaa.
Mukaan erikokoisia letkuja ja klemmareita,vesi-ja ilmaletkuja varten jos kimahtaa,sekä muutama kanisteri vettä.
Sitten vain usvaa putkeen.
Kiitos tästä. Tuo on kyllä totta että kyllähän se vesi sieltä pois tulee vähän raottamalla ensimmäisenä, en ole niin viisas että olisin tajunnut noin pitkälle.. Lisää öljyä täytyy kyllä vähän ottaa mukaan. Jarrut muakin vähän jännittää mutta en tiedä tarkkaan kauanko on seissyt.

Edit. Muutama päivä sitten oli Estonian uppoamisen vuosipäivä. Tänään innostuin lukemaan taas aiheesta, jotenkin tämmöiset (ikävä kyllä kamalat tapahtumat) rupeavat kiinnostamaan enemmän ja enemmän mitä enemmän niistä lukee / tutustuu.. Hylky on ilmeisesti ns ''rauhoitettu'' alue, joka tekee asiasta jotenkin vielä mielenkiintoisemman. Näin autoista kiinnostuneena olisi jotenkin mahdottoman mielenkiintoista nähdä kuva/jotain informaatiota autokannella makaavista autoista, jostain luin että autokannelle sukeltaminen olisi niin vaarallista että näin ei koskaan tehty. Onko palstalaisilla jonkinmoisia kokemuksia tapahtumasta, ''missä olit kun kuulit Estonian uppoamisesta'' tjsp..
Kuva
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Olipa eilen niin ihmeellinen päivä, että eteläisessä Suomessa näkyi peräti kolme Sisua samaan aikaan maastossa.
Liitteet
sisut.jpg
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Sotaväessä kokenut Sotilasmestari opetti, että Sisu -miehen pitää osata kaksi ulkomaankielistä sanaa: ensimmäinen on meetvursti ja toinen on Scania.

Myös yksi Scania oli paikalla.
Liitteet
sisutjascania.jpg
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Muistelisin, että A-45:selle on ilmoitettu jokin virallinen kulma sivukallistuksen kestolle. Muistaako joku lukemaa?

Mutainen kallion pinta ei tarjonnut pitoa, ihan vinssillä joutuivat auttamaan kun meinasi väkisin heittäytyä kyljelleen.
Liitteet
sisukallistuu2.jpg
sisukallistuu.jpg
Vastaa Viestiin