Mikä on arkiautosi?
Valvoja: sisua
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Audi avant quattro ompi ykkösenä ja tuleva kakkonen Volvo C304(asuntoautoni), kolmantena Protoni. Siis 3 autoa ja yhteensä 14 vetävää pyörää ja lukoilla! Kämppikselle annoin Xantian, joka on muuten sitten niiin hyvä, ainut vika on manuaali loota. Silläkin tullut jo 100 000km ajeltua.
Tuolaiset 12,5 litraa on kyllä todella vähän isolle bensa-autolle. Itsellä keskikulutus pyörii siinä 10 litraa ja matka-ajossa menee 9. On tuossakin omapaino jo 1700 kg ja jatkuva neliveto, niin vähempää ei vois vaatiakkaan.
Tuolaiset 12,5 litraa on kyllä todella vähän isolle bensa-autolle. Itsellä keskikulutus pyörii siinä 10 litraa ja matka-ajossa menee 9. On tuossakin omapaino jo 1700 kg ja jatkuva neliveto, niin vähempää ei vois vaatiakkaan.
Alkaen jostakin 90 alkupuolelta olen ajanut ja vienyt lopuksi kilvet pois seuraavilla vempaimilla:
--Leyland Sherpa, talviautoksi aika hirveä. Kerran lumipyryssä moottoritiellä eturenkaat suostuivat vaihtamaan kaistaa, mutta takarenkaat ei. yritä siinä sitten ajaa oikealla. 10km matkalla 50km/h keräsi aika hienon jonon taakse..
--Fiat 127, tässä oli runko kiero. valmetilla aikansa eturenkaan juuresta nykimällä sai lopulta renkaat takaisin linjaan. tämä oli mökin rakennuksen aikoihin käytössä. Kun irroitti vänkärin- ja takapenkin, niin tähän mahtui paljon tiiliskiviä. renkaisiin 4kiloa ilmaa, niin hyvin kulki. kiihdytys ja jarrutus matkat venyivät. kesän aikana etulaakeri hajosi, mutta kaatopaikalta löytyi uudenveroinen etujoustintuki.
--Suzuki Alto, tästä katkesi kuskinpenkin selkänoja. 1m koivuhalko oli hyvä korjaus. myöhemmin 4-vaihe ei pysynyt päällä. Lahjoitin sen sitten sukulaispojalle, kesäautoksi.
--Datsun 100A, Tästä jäätyi vähän väliä talvella bensaletku. korjauksena oli akun navasta roikkuva muovikassi, jossa oli 4litran kanisterissa bensaa. pensapumpun letku oli helppo pujottaa kanisteriin.
--Subaru Domingo, hauska neliveto paku, joka jäi joka paikkaan lujasti kiinni. pakoputki vuoti vähän väliä ja maadoituksessa oli ongelmia. lopuksi paloi venttiili ja mäntä. Vaihdoin siihen koneen, mutta sähkövikojen takia taitaa tälläkin olla paalaus edessä.
--kaksi kpl: Peugeot 205, lacoste, jälkimmäinen vielä käytössä, ensimmäinen on varaosana.
Ykkösautona on yleensä ollut joku uusi auto, mutta niistä nyt ei ole paljon tarinoita kerrottavana... ja sitäpaitsi ne olleet vaimon käytössä.
--Leyland Sherpa, talviautoksi aika hirveä. Kerran lumipyryssä moottoritiellä eturenkaat suostuivat vaihtamaan kaistaa, mutta takarenkaat ei. yritä siinä sitten ajaa oikealla. 10km matkalla 50km/h keräsi aika hienon jonon taakse..
--Fiat 127, tässä oli runko kiero. valmetilla aikansa eturenkaan juuresta nykimällä sai lopulta renkaat takaisin linjaan. tämä oli mökin rakennuksen aikoihin käytössä. Kun irroitti vänkärin- ja takapenkin, niin tähän mahtui paljon tiiliskiviä. renkaisiin 4kiloa ilmaa, niin hyvin kulki. kiihdytys ja jarrutus matkat venyivät. kesän aikana etulaakeri hajosi, mutta kaatopaikalta löytyi uudenveroinen etujoustintuki.
--Suzuki Alto, tästä katkesi kuskinpenkin selkänoja. 1m koivuhalko oli hyvä korjaus. myöhemmin 4-vaihe ei pysynyt päällä. Lahjoitin sen sitten sukulaispojalle, kesäautoksi.
--Datsun 100A, Tästä jäätyi vähän väliä talvella bensaletku. korjauksena oli akun navasta roikkuva muovikassi, jossa oli 4litran kanisterissa bensaa. pensapumpun letku oli helppo pujottaa kanisteriin.
--Subaru Domingo, hauska neliveto paku, joka jäi joka paikkaan lujasti kiinni. pakoputki vuoti vähän väliä ja maadoituksessa oli ongelmia. lopuksi paloi venttiili ja mäntä. Vaihdoin siihen koneen, mutta sähkövikojen takia taitaa tälläkin olla paalaus edessä.
--kaksi kpl: Peugeot 205, lacoste, jälkimmäinen vielä käytössä, ensimmäinen on varaosana.
Ykkösautona on yleensä ollut joku uusi auto, mutta niistä nyt ei ole paljon tarinoita kerrottavana... ja sitäpaitsi ne olleet vaimon käytössä.
jep jep.
Ympäristö säästyisi jos autotehtaat suljettaisiin joka toinen vuosi ja vapautunut työvoima pistettäisiin huoltamaan vanhoja autoja. Sehän se todellista kierrätystä olisi, että vanhaa ei heitetä roskiin vain huolletaan/päivitetään ja käytetään vuosikymmeniä.
Lentokoneetkin kestää 30..40 vuotta. Kyllä autojenkin pitäisi kestää 50vuotta.
Uuusien autojen epäyhteensopivat/vialliset ohjelmistot ja heikosti tärinää/korroosiota kestävät sensorit ja prosessorit, tekevät niistä kertakäyttötuotteita, joiden elinikä on muutama vuosi. ei sellaista voi mitenkään perustella ympäristönsuojelulla, pekästään autotehtaiden lobbauksella.
Ympäristö säästyisi jos autotehtaat suljettaisiin joka toinen vuosi ja vapautunut työvoima pistettäisiin huoltamaan vanhoja autoja. Sehän se todellista kierrätystä olisi, että vanhaa ei heitetä roskiin vain huolletaan/päivitetään ja käytetään vuosikymmeniä.
Lentokoneetkin kestää 30..40 vuotta. Kyllä autojenkin pitäisi kestää 50vuotta.
Uuusien autojen epäyhteensopivat/vialliset ohjelmistot ja heikosti tärinää/korroosiota kestävät sensorit ja prosessorit, tekevät niistä kertakäyttötuotteita, joiden elinikä on muutama vuosi. ei sellaista voi mitenkään perustella ympäristönsuojelulla, pekästään autotehtaiden lobbauksella.
Arkiautona vanhempi Audi Quattro. Syynä jyrkkä tontti ja sen julmettu mäki yhditettynä Turun "talveen", jolloin tie on märkää teräsjäätä.
Verotukseen liittyen, ajopelin kohdalla taidan olla joka tapauksessa uuden järjestelmän bruttomaksaja (vanha, painava auto suurehkolla bensamoottorilla ja varmaan siihen isketään turbokerroin vielä päälle...).
Tämä vahän off-topic, mutta keskusteluun liittyen:
Nykyajan värkit ei tosiaankaan kestä, kehitys on näkynyt ehkä eniten viimeisen 10-vuoden aikana. Ennemmin tulee nykyisin maksettua vanhasta kovasta ja kestävästä raudasta sama hinta kuin uudesta kertakäyttötavarasta.
Verotukseen liittyen, ajopelin kohdalla taidan olla joka tapauksessa uuden järjestelmän bruttomaksaja (vanha, painava auto suurehkolla bensamoottorilla ja varmaan siihen isketään turbokerroin vielä päälle...).
Tämä vahän off-topic, mutta keskusteluun liittyen:
Nykyajan värkit ei tosiaankaan kestä, kehitys on näkynyt ehkä eniten viimeisen 10-vuoden aikana. Ennemmin tulee nykyisin maksettua vanhasta kovasta ja kestävästä raudasta sama hinta kuin uudesta kertakäyttötavarasta.
land cruiser käyttö autona joskus tullu kokeiltua kaks vetosta mutta aina vaan palaa nelivetoon nykyinen on jo kahdeksas itsekkin yllättys kun alko laskemaan... niin on ollut nivakin ja uaz joka oli 2 luokan off road kilpuri aikoinaan.. ei siinä ollut muuta uazia kun vähän ulko näköä . hitsi olihan mulla jo aikaisemmin yx proto mutta se tuli myytyä ja sit harmitti niin paljon että piti hommata "uusi" tilalle ja sit vielä löytyy honda mönkijä ja bob cat ja kaikki on neli vetoja. on se vaan yli veto
Juu, neliveto on pop. Käyttöautona on kansan-audi, VW Passat V6 Syncro. Teknisesti sama peli kuin A4 tai A6 2,8 quattro. Nelivetolinjaa edustaa myös Odes 400, mönkijä. Vähän niin kuin sisun kiinalainen adoptio veli.
Kesällä tulee ajettua harrasteautolla, BMW 2002, vuosimallia 1974. Bemarin olen omistanut jo 16 vuotta.
Kesällä tulee ajettua harrasteautolla, BMW 2002, vuosimallia 1974. Bemarin olen omistanut jo 16 vuotta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Ai että tuon ikänen koronetti on sitten kaunis! Tuon ajan siipiautoa itsekkin himoinnut pitkään. Oli itselläkin vuosikausia pari Dodge Lanceria -61 farmaria, mutta ei niitä saanut valmiiksi. Puuttui lämpimät tilat ja alkoi pehmeneen tuossa kartanolla, joten katsoin parhaaksi laittaa ne parempaan talteen. Jyväskylään menivät kolmanneksi. Täälläpäinkin on yksi tuollainen Coronet, se on mustavalkoinen ja upeesti laitettu tummatukkainen vaalee nainen sillä ajelee arvokkaasti menemään. On sitte upee näky! Molemmat loistoyksilöitä.
Tuollainen Jaguaari on ollut kans pitkään harkinnassa käyttöautoksi. Ei ole vielä tullut hommattua, vaikka hinnat niissä on kohdillaan. Pitäs laittaa semmonen 90-luvun alun v12, jossa on ne tuplalamput. Jotenki vaan karsastaa niitä isoja nelikantteja.
Yksi asia, josta ei enään hevillä luovu on sitte automaattivaihteet ja nyt toisena alkaa olla automaatti-ilmastointi. Ei tarvi itse muttaku ohjastaa menemään.
Tuollainen Jaguaari on ollut kans pitkään harkinnassa käyttöautoksi. Ei ole vielä tullut hommattua, vaikka hinnat niissä on kohdillaan. Pitäs laittaa semmonen 90-luvun alun v12, jossa on ne tuplalamput. Jotenki vaan karsastaa niitä isoja nelikantteja.
Yksi asia, josta ei enään hevillä luovu on sitte automaattivaihteet ja nyt toisena alkaa olla automaatti-ilmastointi. Ei tarvi itse muttaku ohjastaa menemään.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Niin nuo veroasiat on hieman ihmeellisiä!? Autojen päästöt saattaa olla mitä sattuu ja katsastukseen löytyy aina konsti läpimenoon(tenttua bensaan, bensaa diiseliin). Eikö ole kaikkein selvintä siirtää se vero suoraan polttoaineen hintaan? Vai mikä ihime siinä on? Vaikka nyt olis se 75% veroa, niin sen päälle pitää meillä maksaa kaikenlaista omistamiseen liittyvää veroa. Olis kivapitää monenlaisia tilanteeseen sopivia kulkupelejä, vaan tulee vaikka mitä kiinteitä kuluja siihen päälle.
Häkäpöntöt pitäs tehdä jokamiehen oikeuksiksi, niin alkais niiden kehitys meneen eteenpäin huimaa kyytiä. Sellaista vois alkaa rakentaan heti, kun olis varaa sitä käyttää edes joka sunnuntai. Oikeestaan pitäs jo jemmata sopivaa moottoria, niin olis se puoli hoidettuna...
Häkäpöntöt pitäs tehdä jokamiehen oikeuksiksi, niin alkais niiden kehitys meneen eteenpäin huimaa kyytiä. Sellaista vois alkaa rakentaan heti, kun olis varaa sitä käyttää edes joka sunnuntai. Oikeestaan pitäs jo jemmata sopivaa moottoria, niin olis se puoli hoidettuna...
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Polttoaineen kulutuksen maksimointi
Arki autoa katsellessani kävin monia pakettiauto merkkejä läpi, mutta...
melkein kaikissa merkeissä tuntui, kun veti turvavyön kiinni, että on selkäreppu selässä. Päälys takkia ei saa edes ripustettua kunnolla, ettei "häiritse". Edellinen "arki auto" oli Suburban 1996 4x4 niin tulipa koeajettua 2000 mallin Chevrolet vani ja se oli siinä. Tavaratilaa oli työssä tarvittaville varaosille ja koirille (2 x saksanpaimen koira), kapiinissa REILUSTI tilaa matkustajille. Kulutuskaan ei nouse raskasta peräkärryä vetäessä mahdottomiin lukemiin. Huonona puolena on, että raskasta kärryä vetäessä täytyy olla "rekkakortti" tai mitkä se nyt suomen lain mukaan nyt onkin (vähintään 1Ce) tai jotakin...
melkein kaikissa merkeissä tuntui, kun veti turvavyön kiinni, että on selkäreppu selässä. Päälys takkia ei saa edes ripustettua kunnolla, ettei "häiritse". Edellinen "arki auto" oli Suburban 1996 4x4 niin tulipa koeajettua 2000 mallin Chevrolet vani ja se oli siinä. Tavaratilaa oli työssä tarvittaville varaosille ja koirille (2 x saksanpaimen koira), kapiinissa REILUSTI tilaa matkustajille. Kulutuskaan ei nouse raskasta peräkärryä vetäessä mahdottomiin lukemiin. Huonona puolena on, että raskasta kärryä vetäessä täytyy olla "rekkakortti" tai mitkä se nyt suomen lain mukaan nyt onkin (vähintään 1Ce) tai jotakin...
Joka päiväiset ajot tulee ajettua 320 CDI E-korisella farkku mersulla vm 2000.
Vääntöä siinä on melkeenpä saman verran kuin Leylandissa (470 Nm) ja tehoa vähän enemmän (197 hp) . Kulkee dieseliksi ihan kivasti ja kuluttaa siedettävästi.
"Joutui" ostamaan mersun, kun takavetoisia autoja ei oikeen ole muilla kuin, muutamalla saksalais merkillä. Opeleista oli kokemusta jo ennestään ja bemaria en vaan muuten halunnut. Jenkeissä tietty vani olisi ollut ihan kiva mutta se kulutus... Mersulla pääsee alle 7 l/100km maantieajossa.
Diesel-valinta tuntui jotenkin paremmalta, nykyisellä polttoaineen hinnalla.
Vääntöä siinä on melkeenpä saman verran kuin Leylandissa (470 Nm) ja tehoa vähän enemmän (197 hp) . Kulkee dieseliksi ihan kivasti ja kuluttaa siedettävästi.
"Joutui" ostamaan mersun, kun takavetoisia autoja ei oikeen ole muilla kuin, muutamalla saksalais merkillä. Opeleista oli kokemusta jo ennestään ja bemaria en vaan muuten halunnut. Jenkeissä tietty vani olisi ollut ihan kiva mutta se kulutus... Mersulla pääsee alle 7 l/100km maantieajossa.
Diesel-valinta tuntui jotenkin paremmalta, nykyisellä polttoaineen hinnalla.
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Mikä on arkiautosi?
no itselläni on mersu 200d ja nyt kilahti öljypumppu no helppo korjata onhan se mersu helppo diesel tekniikka
Re: Mikä on arkiautosi?
Ford Mondeo V6 Ghia ´02 ja enemmän tai vähemmän harrasteena Ford Escort RS2000 ´95.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-