Itsestään ajavat autot

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Itsestään ajavat autot

Viesti Kirjoittaja FBW »

Vein perjantaina asiakkaalle paketin ja ihmettelin mikä hemmetin bussi keräsi sieltä työntekijöitä. Kuski istui auton keskellä sivuttain ja autossa oli kaksi etupäätä :mrgreen: No kun olin paketin toimittanut ajeli se bussi edelläni ja teki U-käännöksen. Ihme ja kumma, nyt kuski käveli siellä bussin sisällä bussin liikkuessa! Bussi kääntyili ja pysähtyi itsestään ja koukki asiakkaan kyytiin ilman avustusta...! :shock: Meinasin auton ikkunasta tipahtaa kadulle!

Tältä varmaan tuntui kun ihmiset näkivät ensimmäistä kertaa automobiilin noin sata vuotta sitten! Minua nauratti koko kulkuneuvo vielä iltaa myöten ja löysin siitä nyt hieman lisätietoakin. Kyseessä on jonkinlainen Sveitsin Postibussin projekti ja tuon bussin voi kutsua luokseen kännykällä. Sitä on käyttänyt jo yli 6000 ihmistä. Näiden bussien ajo valvotaan reaaliajassa jossain keskuksessa, mutta bussi tosiaan itse ajelee ja tunnustelee reittinsä keräten matkustajat autonomisesti. Ihan pikkurahalla en tuon kyytiin menisi, ainakaan ilman suojavarusteita ja kypärää - tuohan kulkee 45km/h! Kuskia ei ole, vaan jonkinlainen valvoja joka palvelee kyytiläisiä. Maailman vaarallisin ammatti varmaan.

Olen varmaan viimeinen tässä maailmassa joka tuollaisen itseajavan kulkuneuvon on nähnyt, näkyyhän noita Tesloja päivittäin liikenteessä mutta niissä vielä kuski näyttäisi istuvan paikoillaan. Mun ajokortti taitaa olla voimassa n. vuoteen 2050 asti, mutta taitaako sitä niin pitkään tarvita - meinaan annetaanko ihmisten enää ajaa autolla joskus vuoden 2020-2030 jälkeen(!).

Vieläkin shokissa :mrgreen:

Ps. Valokuvat ovat netistä kun itsellä ei ollut kameraa mukana.
Liitteet
264266829-jpg.jpg
264266829-jpg.jpg (124.74 KiB) Katsottu 4305 kertaa
1466711318__dsc1625-2.jpg
1466711318__dsc1625-2.jpg (39.88 KiB) Katsottu 4305 kertaa
PostBus-5-620x350.jpg
PostBus-5-620x350.jpg (67.62 KiB) Katsottu 4305 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Itsestään ajavat autot

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pitää vielä lisätä että shokkiefektiä lisäsi se ettei kukaan kiinnittänyt bussiin mitään huomiota, matkustajat menivät kyytiin yhtä tylsistyneen näköisinä kun aina ennenkin. Uskokaa pois, kun liikenteessä tuollainen tulee vastaan - aavemainen henkimaailman aparaatti, niin siinä on yhtä aikaa niskavillat pystyssä ja naurussa pitelemistä! Sen verran hyvin näyttäisi toimivan että varmaan vastaavia laitteita on kohta kaupungit täynnä. Mitäs me sitten tehdään, ei voi edes bussilla matkustaa.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Itsestään ajavat autot

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Tänään oli justiinsa juttua aamulehdessä että Tampereen Hervannassa aloittaa koe ajon vastaava bussi.
Valvoja on kyydissä ja tarvittaessa ohjaa ja jarruttaa joustikillä sitä.
Liikkuu sähköllä ja kulkee virtuaali rataa pitkin GPS:än avulla ja sensorit valvoo ettei törmää mihinkään.

Tuossa linkki aikaisempaan kirjotukseen jossa enemmän selitetty tekniikkaa ja linkkejä muihin kirjoituksiin.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/uskalta ... i-syksyna/
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Itsestään ajavat autot

Viesti Kirjoittaja FBW »

Varmaan se nysse sitte seurailee kanttarin reunaa siellä Sherwoodissa :mrgreen: Vai kutsutaanko Hervantaa enää Sherwoodiksi?

En tiedä onko vaikeampi tehdä itseajava auto kaupunkiolosuhteisiin vai moottoritielle? Nopeuden kasvaessa minä ainakin otan etäisyyttä "tulevaisuuteen".
Vastaa Viestiin