Proto ja jarrusovitus

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

No terve

Tänään käytin jälleen protoa konttorilla (yli 10v putki takana) ja hylkyhän se sieltä, kun etujarruissa heittoa 50%.
Auto seisoi marraskuun lopusta ja sitten suoraan konttorille leima vanhana, ilman jarrujen kunnollista käyttöä ensin niin tietäähän sen...

Ongelma kuitenkin se, että ensimmäistä kertaa vaadittiin tuohon 1973 mallin vehkeeseen jarrusovitus! Niihin tottunut kyllä noissa isommissa ja uudemmissa autoissani mutta tämä tuli ihan puskista.

Muistelin ensimmäisen proton katsastuksen aikaan inssin kanssa puhuneeni: "maastokuorma-auto noin karkealla palakuviolla ei vaadi jarrusovitusta" ja sitten niitä ei tehty, eikä myöskään koskaan sen jälkeen. Ilmeisesti kyseinen ukko puhunut silloin ihan höpöjä? Kovan googletuksen jälkeen näyttäisi että raja menee juuri tuossa vuosimallissa eli 1973 ja uudemmat -> laajennettu jarrumittaus?

Voiko joku vahvistaa asian eli olenko mennyt tähän asti säkällä ja onnistunut ohittamaan sovituksen vai onko kyseessä jälleen sellainen "konttorikohtainen" erikoisuus suuntaan tai toiseen?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

"Erittäin karkeakuviollisille maasto-tai vastaavin renkain varustetulle ajoneuvolle, jolle ei voida tehdä jarrudynamometri tarkastusta, jarrujen tarkastus on suoritettava koeajon perusteella."
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Tänään keskustelin paikallisen katsastustoimipaikan omistajan kanssa tuosta Trafin ohjeistuksesta, jonka perusteella olen "vältellyt" viimeiset reilut 10 vuotta jarrusovituksen. Hänenkin mukaansa on tosiaan tulkittavissa, että noilla julmilla paksupalaisilla maastorenkailla, juuri tuota pykälän kohtaa voi soveltaa.
Hänellä suurin ongelma on mahdollinen trafin sanktiot väärästä toiminnasta mutta tuo maininta on ilmeisesti jätetty tarkoituksella sen verran väljäksi tulkita, että juuri näissä tapauksissa soveltaminen on ihan paikallaan.

Onhan se hieman ristiriitaista, että viimeisen päälle jarrutestaus kaikkine pienine heittoineen koskee samalla tavalla tämän vuosikymmenen rahtikäyttöön rakennettua Scaniaa ja seitkytäluvun armeijan sotaa varten rakennettua maastovehjettä. Lisäksi toisessa renkaina sellaiset pyörylät, ettei mitkään jarrutestin tietokoneen anturiarvot voi olla 100% vertailukelpoisia muihin verrattuna.

Tässä maassa valitettavasti noudatetaan kaikkia, lähes mielipuolisiakin määräyksiä, kun muualla euroopassa niille helposti vain nauretaan. Tosin, tätäkin asiaa sovelletaan varmasti läpi maan, vähän miten sattuu ja millainen päivä kellekin sattuu kohdalle.
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Kommentoikaahan muutkin, miten olette toimineet tämän asian kanssa?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proto ja jarrusovitus

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kannattaa siis harkita rengasvalinnat tarkkaan, jos haluaa välttää jarrumittauksen. Erittäin karkeakuvioinen voi tarkoittaa eri asiaa eri katsastajille, koska määritelmähän ei ole tarkka. Perinteistä Protoissa käytettyä rengasta voinee hyvällä syyllä pitää erittäin karkeakuvioisena.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Vastaa Viestiin