Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Joulu 19, 2018 1:54 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 6:27 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2914
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Lainaa:
Täytyy vähän perehtyä mitä romuja tuolla on jo valmiiksi odottamassa :wink:


Ulkona on ainakin BMW E21-korinen Baur-cabrio, melko harvinainen... :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 7:18 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Jotkut voi olla kohta katkeran vihreitä tuollaisesta kalustosta. :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 7:26 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 549
Tilaan uazin vanteisiin beadlock kehät,maastolaatikkoon välitykset yms,kuinka nopea toimitus sinulla on :lol: .Komiat on koneet,osta ihmeessä se cnc jyrsinkin,tollasia koneita ei varmaan yhtä hyviä saa mistään muualta kuin koulu käytöstä jos ei uusia osta.

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 7:52 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
No niin, nyt on taas kunnon juttuvire käynnissä.

Mun mielestä noiden pullokärryjen ei tartte olla kovin tukevia siitä syystä, että kun niihin köyttää pullot kiinni, niin ne tulevat osaksi kärryn runkoa, jos ne sellaisiksi rakentaa. Siksi en paljon kahtele muilta mallia vaan teen linnuillekkin pöntöt omasta päästä. Oman kaasupulloni teline migille on vielä rakentamatta, mutta kovasti suunniteltu. Meissä on se ero, että sinä teet ja minä haaveilen tekeväni... Siitä telineestäni tulee niin rimpula, että jos siinä ei ole pulloa paikoillaan, niin siihen ei voi nojata edes hiiri kaatumatta.


Tuo työstökeskus näytti olevan vaakakaralla? Kyllä sillä hommat tekee, varsinkin, jos on halpa, mutta minä suosin pystykaraa ehkä senkin takia, että niiden kanssa olen enimmäkseen pelannut. Siinä näkee hyvin kaiken paikoituksen ja muut hommat, mitä hommailee, mutta yleensä sitten lastunpoisto ei ole niin loistavaa, kuin vaakakaraisessa koneessa.

Jos nesteen kanssa koneistat, niin sitä on sitten tultava reilusti, tai ei laita ollenkaan. Semmonen nyrkkisääntö, tai (kovametalli)palat ei kestä mitään.

Terät kehittyy kokoajan huimaa vauhtia, niin kannattaa kysyä paikallisilta diilereiltä neuvoa mihin hommaan niitä sattuukaan tarttemaan, niin sieltä paras tuki tulee ja ne mielellään käy paikanpäällä neuvottelemassa, jos kauppoihin pääsevät. Totuushan se on, että koneen saa halvalla, mutta työkalut sitten on se kustannuserä. Mutta sullahan oli se työkalujyrsinkonekkin, niin voit sillä tehdä vaikka itse niitä teränpitimiä ja varmasti pääset tuntipalkoille. Nimim. ammattini koneistaja.

Ohjelmoitava pyörityspöytä ja teet tuolla koneellakin kaikkea niitä työkaluja, mitä tarttet. Ostat vain jyrsintapeille pitimen ja loput hoituu omalla koneella. Tai sellaisen sä kyllä saat tingattua koneen mukaan. Kiinnityskartiothan siihen tulee mukana? Millainen työkalupaletti siinä koneessa on? Muutamia vuosia sitten täällä suomessakin vasta opeteltiin ohjelmoimaan ja käyttämään 7-akselista konetta. Kävin silloin VTT:llä tutustumassa, kun tekivät siellä peilipintoja täysin koneellisesti. Ennen hiomisen oli suorittanut ihminen ja nyt sen teki tunteva kone. Leikkuunesteenä oli hiovia patikkeleita sisältävä neste.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 11:45 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Tarkemmin kun ajattelee, niin kyllähän se neljäs liike taitaa tässä olla se pyörivä pöytä. Tottakai, ei vain tule ajateltua aivan loppuun mitä sanoo.

Kyllä teräpalat kestää vetää kuivana ja yleensä kestävätkin paremmin niin kovaa työstöä. Palat ei saa saada lämpöshokkeja, sillä ne murtuu. Ennemmin vetää kuivana kovaa, kuin vähän märkänä. Toki siinä tulee se etu nesteen kanssa, että kappale pysyy mittatarkkana, kun ei lämpö laajentele. Kokeilemalla senkin oppii. Ei sitten kannata sylkeä sinne leikkuunesteen sekaan, kun se on muutenkin sellaista superbakteeripesäkettä. Varsinkin noin suuri määrä. Niitä nesteitä voi ja pitääkin puhdistaa/desinfioida tarvittaessa. Voit viedä analysoitavaksi vaikka jollekkin paikkakunnan elintarvikeviranomaiselle sitä leikkuunestettä, niin osaava kertoa mikä sen nesteen tila on.

Yksi työkalu sulta sittenkin vielä jää puuttuun, mutta kerron sitten myöhemmin, jos muistan ottaa siitä valokuvan. Lähinnä laserin kaveriksi tai miksei työstökeskuksenkin.


Selvitele siltä proffalta millaiset vaatimukset tuolla laserilla on leikattavan materiaalin suhteen. Meillä tehdään erikoisterästä laserleikkaukseen ja pinnanlaatuun siinä kiinnitetään erityistä huomiota. Yleensäkin se on matala piistä, ehkä siitä syystä, että se sulaa aihiota lämmittäessä ja teräs alkaa hilseilemään. Seurauksena huonoa pintaa. Tuo oli oma huomio ja mielipide, ei välttämättä todellinen syy, mutta tulipa taas mieleen jokin asia, joka pitää tarkistaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 3:01 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kysyin laser asiasta asiaa enempi tuntevalta ja se sanoi matalan piin johtuvan enimmäkseen siitä, että sillä saadaan leikkupurse vähäiseksi ja koostumukseltaan helposti irtoavaksi. Siinä suurin syy kaiken muun lisäksi. Samaten matala pii helpottaa sinkityksessä. Meillä tehtävät laserleikattavat sisältävät piitä alle 0,03%.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 8:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2914
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
planeettanapa kirjoitti:
Ennemmin vetää kuivana kovaa, kuin vähän märkänä.


Terveisiä sinne planarin emännälle... :shock: :roll: :mrgreen:

No juu, tässä tarkoitettiin varmaan että kunnon syötöllä lastu jäähdyttää terän. Minä en tiedä koneistuksesta mitään, mitä nyt omia palikoita olen sorvaillut. Olen huomannut, että sopivalla syötöllä lastu vaihtaa väriä, mutta teräpala ei.

Teillä on vähän eri koneistus vehkeet kuin mulla, sisu-verstaan sorvit on tehty toisen maailman sodan molemmin puolin. :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 8:57 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1714
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
sisua45 kirjoitti:
Terveisiä sinne planarin emännälle... :shock: :roll: :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Viilaten ja höylaten...työstöstä nyt puhumattakaan ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 4:17 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
:roll:


Viimeksi muokannut K-44SP, Ti Tammi 12, 2010 3:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 9:14 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2914
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Sisu AH-45 kirjoitti:
Tästä kuvasta meni kaksi sekuntia ja Proto rullasi lavalla eteenpäin ja kaatui rekannupin päälle... Onneksi Protoon ei tullut naarmua :mrgreen:


Mitäs kaanian tuli? :shock:

Sisu AH-45 kirjoitti:

Uusiokoneen kanssa tuli vähän kauppoja hierottua romuosista ja lopulta se johti siihen että ostin sieltä kerralla 2 kpl Sisu AH-45:sia (sisarautot SA-1388 ja SA-1389). Vinkiksi kyseisessä putiikissa asioiville, kaupankäynti on Uusiokoneen kanssa hauskaa hommaa - kannattaa tehdä siten että kuuntelee pojan myyntipuheet ja sopii sitten isän kanssa vieläkin paremmat hinnat :mrgreen: :mrgreen: Vitsi vitsinä, mutta tosiaan suosittelen vilpittömästi kyseisen yrityksen kanssa toimimista - olkoon tämä nyt ilmainen mainos (lautakasan voi lähettää minun kotiosoitteeseeni).



Yksi palstalainen oli siellä todistamassa, kun isä-ukko särki pyöräkoneella protoja. Rikki meni mm. ainakin yksi ehjä ohjaamo, leylandin öljypohja ja valmetin maastoöljypohja. Edellä mainittu kolmiosainen pohja maksaa uutena 1500e + alv... :roll: Romukasaan menivät, saattavat olla jo sulatossa.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2009 3:36 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Harmi kun ei taas kuvat näy, mutta luetaan sitten yöllä, kun kotia pääsee.
Kaappaampa tässä hieman tätä ketjua, kun sopii niin mukavasti ohi aiheen. Tänään aamulla aikaisin lähdin autolla matkalle ja kävin noutamassa uuden kulkimen. Sitten kovaa kyytiä takaisin, että ehtii illaksi töihin. Järkeä tai ei, mutta kun se on mieltä vaivannut ja kerran rahat riitti, niin sen ostin. Tällaisen pienen itämaisen kevytmetallisen ihmeen hinnalla olisi saanut jo aimokasan kotimaista Sisua. Sanotaan, että raudassa on raha tallessa... Kilohintaa tälle tuli, kun painaa 17kg...

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 12:48 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
No ei mennyt hukkaan taaskaan, että odotti niitä kuvia kahteltavaksi. Ei ole jutusa paljon arvoa, jos ei ole kuvia! Vaikka kuinka hyvä juttu olisi, niin ei ole tullut noita romaaneja luettua, jos ei ole kuvia lukihäiriöselle. Piti tuossa hieman viivyellä, kun teeveestä tuli likainen tusina. On muuten hyvä leffa. Kertoo nuin yleismaailmallisesti monia asioita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 6:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Syys 06, 2008 11:11 am
Viestit: 89
Paikkakunta: Muurame
Noissa vanhoissa kirjoissa ei mene raha hukkaan,itsekin tulee hommattua vanhaa teknillistä kirjallisuutta aina kun sopivasti eteen osuu,sen takia ei viitsi juuri divareihin mennä kun löytyy pian vähän liikaakin ostettavaa. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 8:11 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 549
Mullahan olis sulle niitä kirjoja kanssa kaikenlaisia,löytyy teknistä kirjallisuutta aikas paljon myös vanajasta,niitä voidaan esim kopioida jos haluaa yms ehkä jopa myydä.

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2009 8:28 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 549
Sisu AH-45 kirjoitti:
No niin, enpä tiennyt että olet kirjastoasi vähentämässä.

Sisu- ja Vanaja-kirjallisuus 1930-1960 -luvuilta kiinnostaa eniten, siitä uudemmista taitaa olla aika lailla ne mitä olen etsinytkin. Tietysti Leyland-kirjat ovat myös kova sana (O.680/O.690 ja O.400/O.401/O.410 sarja). Kaikki tehtaan yleisoppaat kiinnostavat aina 80-luvulle asti.

Pistähän YV:tä jos löytyy jotain tuollaista? :D


Juu käyn penkomassa jouluna noita kirjoja muutenkin,et viimestään silloin

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)