Laitetaas tenne jotain juttua kun niin moni on kysellyt, miltä ne raudat näyttää. Eräs kaveri etelä suomen suunnalla tekee tällaisia, olikohan hinta jotain 120e? Raudat tulee ulommaisten runkolaakeripukkien pulttien alle, johon tarvitsee hommata 10kpl pitkiä pultteja, eli samoja jotka on sisempänä. (kannen pultit on myös samanlaiset ) Öljypohjaa joutuu pikkuisen muovaamaan etupäästä, jotta mahtuu paikoilleen. Siihen riittää rautojen tekijän mukaan pallopää vasara. Eli homma on aikalailla pulttaa kiinni. Vanissa tosin joutuu irroittaa vaihdelaatikon ja vetolevyn jotta öljypohjan saa suosiolla pois ja paikoilleen. Öljypohja oli kiinni tehtaan jäljeltä jollain sikaliimalla, oli oikeasti kiinni, ei olis tarvinnut pulttejakaan. Venakopat on myös samalla "liimalla" asennettuja. Lämmitys auttaa jonkin verran. Eli..
Vihdoin ja viimein sain asennettua syksyllä teetetyt runkolaakeripukkien vahvikeraudat paikoilleen. Laakerit itsessään oli lähes uuden veroiset, mutta joistakin runkolaakeri liuskoista oli lähtenyt laakeripinta pois lohkeilemalla, aivan kuten oli siinä land cruiseri keskustelussa oli juttua. Samaa ongelmaa näköjään jenkki vehkeissäkin. Kone on vuosimallia -89 ja ajettu 300tkm. Runkolaakerit vaihtui uusiin kiertokangen laakerit oli kunnossa.
edestä
alta
takaa
GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
Valvoja: sisua
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
Oliko näistä juuri näyttöä, kuinka pahoja vaurioita pidättelevät? Heiveröiseltä näyttää, mutta varmaankin kestävät.
Tietääkö/kuuleeko Leyland LTD, onko näitä moniakin eri mallisia maailmalla käytetty?
Tietääkö/kuuleeko Leyland LTD, onko näitä moniakin eri mallisia maailmalla käytetty?
Re: GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
Tukiraudat ovat näyttävät "pimpparaudoilta" muuten massiiviseen valurautaan verrattuna.
Tutkimatta rautojen ideaa tarkemmin, onko ajatus poistaa värinöitä, jotka tuhovat ajan kanssa kaiken?
Minun teoria olisi, että noilla raudoilla niputetaan laakeripukit yhteen ja siten jaetaan värinöitä kaikille tasapuolisesti.
(vaikka eihän V8:n pitäis juurikaan väristä )
Tutkimatta rautojen ideaa tarkemmin, onko ajatus poistaa värinöitä, jotka tuhovat ajan kanssa kaiken?
Minun teoria olisi, että noilla raudoilla niputetaan laakeripukit yhteen ja siten jaetaan värinöitä kaikille tasapuolisesti.
(vaikka eihän V8:n pitäis juurikaan väristä )
Re: GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
pullinkimiehet vahvistavat 611:sia koneita ilmeisesti samalla periaatteella.
Laakeripukit sidotaan yhteen 10mm plootusta tehdyllä levyllä. Löytyykö keneltäkään kuvia viritetystä 611 koneesta?
Laakeripukit sidotaan yhteen 10mm plootusta tehdyllä levyllä. Löytyykö keneltäkään kuvia viritetystä 611 koneesta?
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
Un-proto tai sisua45 laittakaapa kuva Valmetin alakerrasta. Teillähän niitä purettuna riittää... Muistaakseni siinä on niin pitkät laakeripukit, että ne tulee aivan kampiakselin yläpuolelle ja ne saa pultattua kaikki kerralla sileällä levyllä yhteen. Jos vihtisin etsiä korjaamokirjasta kuvan, niin siitä kai sen näkisi. Yljyn imuputken joutuu suunnittelemaan uusiksi, tai sitten tekee levystä sille sopivan. Mun 611 koneessa oli muistaakseni yhdestä laakeripukista hiottu öljyputken mentävä aukko, josta se kulki. Onko muilla samanlaista ratkaisua? Koneen ostaja siitä soittelikin ja mainitsi, että miksi sitä on nuin tehty. Kovasti tuntui harmittavan.
Olisko niin hurja, että hommaisi jonkun nykyaikaisen ylivaihteisen(kalliin) automaattilootan ja alkaisi sitten konetta ylituunaan ja tekisi sinne varalta vahvikelevyn...? Mistä sitten menee rikki?
Olisko niin hurja, että hommaisi jonkun nykyaikaisen ylivaihteisen(kalliin) automaattilootan ja alkaisi sitten konetta ylituunaan ja tekisi sinne varalta vahvikelevyn...? Mistä sitten menee rikki?
Re: GM 6.2D Runkolaakeripukkien vahvistus
Valmetin koneitten runkolaakeri pukin pulttien kannat ovat ölypohjan tason alapuolella. Suoraan siihen ei saa laitettua levyä. Vaatii jonkinlaiset väliholikit levyn ja pukkien väliin. Pultti on muistaakseni 16x140mm, kovuus 10.9. Pituudesta en ole ihan varma.planeettanapa kirjoitti:Un-proto tai sisua45 laittakaapa kuva Valmetin alakerrasta. Teillähän niitä purettuna riittää... Muistaakseni siinä on niin pitkät laakeripukit, että ne tulee aivan kampiakselin yläpuolelle ja ne saa pultattua kaikki kerralla sileällä levyllä yhteen. Jos vihtisin etsiä korjaamokirjasta kuvan, niin siitä kai sen näkisi. Yljyn imuputken joutuu suunnittelemaan uusiksi, tai sitten tekee levystä sille sopivan. Mun 611 koneessa oli muistaakseni yhdestä laakeripukista hiottu öljyputken mentävä aukko, josta se kulki. Onko muilla samanlaista ratkaisua? Koneen ostaja siitä soittelikin ja mainitsi, että miksi sitä on nuin tehty. Kovasti tuntui harmittavan.
Olisko niin hurja, että hommaisi jonkun nykyaikaisen ylivaihteisen(kalliin) automaattilootan ja alkaisi sitten konetta ylituunaan ja tekisi sinne varalta vahvikelevyn...? Mistä sitten menee rikki?
- Liitteet
-
- Valmet.jpg (151.85 KiB) Katsottu 12223 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218