Myyränpelottimen koneremontti edessä

Kaikenlaiset muut projektit / All other projects

Valvoja: sisua

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Laitoin tuon 1619 Mersun käyntiin talven seisonnan jälkeen ja pannussahan oli vedet ja öljyt sekaisin :evil: Öljyt ovat ihan harmaata puuroa, joten ihan pikkuvuodosta ei liene kysymys. Asia ei tullut ihan yllätyksenä, kun nestettä on hävinnyt viime kesänä ja lämmötkin ovat seilanneet aina sillointällöin 80-100:n asteen välillä. Öljyt pysyivät suhteellisen puhtaina, olisikohan vuoto ollut vielä silloin aika vähäistä. Ilmeisesti kansipahvi on väsähtänyt jonkun kannen alta. Mersu on henkilönostimen alustana ja pyörittänyt hydraulipumppua enemmän kuin kardaania. Onko kellään kokemusta myyränpelottimen koneremontista, onko Mersuun hintavat osat?
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Muutaman päivän harkinnan jälkeen on päädytty siihen, että vaihdetaan koneeseen uusi alusta. Scania P93 tai SK Sisu on hakusalla. Alustan tulee olla 4X2, akseliväli väh. 5200 mm ja ehdottomasti rautajousinen. Plussaa on makuuhytti ja vaihteistovoimanotto. Ajokilometrit tietysti mahdollisimman vähäisiä, joten maastokuviolliset ja sinivilkkuiset lienee parhaiten ehdot täyttäviä. Etsin tässä kuukauden verran itse ennenkuin laitan ostoilmoituksen. Muutama hyvä ehdokas on jo tiedossa :) . Varsinainen alustan vaihto on sitten ensi talven töitä. Itse tuskin ehdin tuohon projektiin mukaan muuten kuin taustapiruksi kun on tuota omaakin puuhaa ihan riittävästi.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Olisiko mikään vaihtoehto ottaa ruiskut pois ja katsella sieltä minkä pytyn kohdilta valuttaa, jos valuttaa. Käyttää vain sen pytyn auki noin niinkuin saattohoitona. Onko mikään vaihtoehto, että coolerista tai vastaavasta paikasta menisivät sekaisin? Lämmön seilailu kyllä kanteen viittaisi aika raakasti, mutta kuitenkin?
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Kyllä se on tarkoitus tutkia. Alusta menee vaihtoon joka tapauksessa, ei ole myyränpelotin oikein vakuuttanut tuossa käytössä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onko myyränpelotinta tutkittu?

Moottorin oikealla puolella öljynsuodattimen jalassa on käsittääkseni lämmönvaihdin öljylle ja jäähdytysnesteelle. En ole sitä koskaan aukaissut, mutta sellainen käsitys minulla on. Ajattelin vaan, että voisko olla tuollainen "helppo" vika, kenno rikki.

Veljellä on ollut yli kymmenen vuotta tuommoinen pelotin. Hyvin se on toiminut, kaiken kaikkiaan. Moottoriin olen tehnyt vain huoltoa, en ole juurikaan korjannut mitään.

PS. Meneekö mersu, tai sen moottori myyntiin...?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Myyränpelottimen koneremontti edessä

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Ei ole vielä myyränpelotinta tarkemmin tutkittu kun viime ajat olen ollut hiukan vajaakuntoinen. Viikon-parin päästä pitäisi olla jo kävelevässä kunnossa, joten sitten pääsee koneen kimppuun. Ja 1619 tulee myyntiin :wink:
Vastaa Viestiin