Betonisuutarin elementtikärry
Valvoja: sisua
Betonisuutarin elementtikärry
Tuolla sisuun peräkärry topikissa oli jo juttua tästä tulevasta kärrystä. Veljeni (betonisuutari ) tarvitsee jonkun kärryn valmetin perään, millä voi vetää 8 metriset elementit hallista ulos.
Tuollainen raato haettiin tänään kotiin. Volvo N7:n runko taka-akselilla. Kuva vääristää, runko tulee vain 2 metriä lavasta yli.
Efferillä kyytiin, ja pyöräkuormaajalla pois. Valmet 800 on vuosimallia 1977, muistaakseni.
Betonisuutari itse puikoissa. Trukkipiikit ovat muuten 5 tonnisesta Toyota trukista, siksi ne ovat oranssit. Ostin ne ex-työpaikaltani vuonna 1993 uutena. Maksoivat 1000 mk, mitä nykyään saa 169 eurolla...? Ei ainakaan uusia trukkipiikkejä.
Tukeva ja suora runko, pituus 655 cm.
Tuommoista lähdetään rakentamaan. Tuossa on valitettavasti volvon pikkujako, ei käy sisun renkaat alle. Nykyiset renkaat, 11-20, ovat aika koppurat. Vanne, lukko mallinen, näytti aika leveältä. Menisiköhän 14.00-20 siihen? Mitähän vanha volvon sisärengas sanoisi?
Tuollainen raato haettiin tänään kotiin. Volvo N7:n runko taka-akselilla. Kuva vääristää, runko tulee vain 2 metriä lavasta yli.
Efferillä kyytiin, ja pyöräkuormaajalla pois. Valmet 800 on vuosimallia 1977, muistaakseni.
Betonisuutari itse puikoissa. Trukkipiikit ovat muuten 5 tonnisesta Toyota trukista, siksi ne ovat oranssit. Ostin ne ex-työpaikaltani vuonna 1993 uutena. Maksoivat 1000 mk, mitä nykyään saa 169 eurolla...? Ei ainakaan uusia trukkipiikkejä.
Tukeva ja suora runko, pituus 655 cm.
Tuommoista lähdetään rakentamaan. Tuossa on valitettavasti volvon pikkujako, ei käy sisun renkaat alle. Nykyiset renkaat, 11-20, ovat aika koppurat. Vanne, lukko mallinen, näytti aika leveältä. Menisiköhän 14.00-20 siihen? Mitähän vanha volvon sisärengas sanoisi?
Viimeksi muokannut sisua45, Pe Heinä 25, 2008 10:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Pieni kärry lepää toistaiseksi, ja odottaa sopivaa inspiraatiota. Kyllä sekin jossain vaiheessa "nousee". Nyt on vaan ollut hommia henkilöautoissa, ja uusimmassa hankinnassa. Mikroautossa...!
Piti eilen ottaa kuvaa linnuista, mutta olivat liian nopeita.
Kalevi, mikä ihmeen Kalevi...? Pitääkö peräkärryilläkin olla nimi? Ymmärrän kyllä että autoilla on nimi. Eikö Börje olisi parempi, sentään ruotsalainen aihio.
Sisusta ei olisi uskaltanutkaan tehdä kärryä, olisi pian saanut turpaansa.
Piti eilen ottaa kuvaa linnuista, mutta olivat liian nopeita.
Kalevi, mikä ihmeen Kalevi...? Pitääkö peräkärryilläkin olla nimi? Ymmärrän kyllä että autoilla on nimi. Eikö Börje olisi parempi, sentään ruotsalainen aihio.
Sisusta ei olisi uskaltanutkaan tehdä kärryä, olisi pian saanut turpaansa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Tänään tuli värkkäiltyä elementtikärryä. Valmiiksi ei tullut, mutta eteni hiukan.
Mikä seuraavista on kärryn osa? Itsetyydo, masturbo, runko? Oikea vastaus on runko, jota tuodaan pelipaikalle.
Museoikäisiä, mutta iki-luotettavia koneita. Valmet ´77 ja MB ´81. Mersusta tulee paineilmaa pulttipyssylle, kyrpämirkelille, ja renkaantäytölle.
Betonisuutari keskittyi etupäähän...
.. ja minä takapäähän. Rummun ulosveto käynnissä. Ulosveto reiät ovat muuten 1/2 tuuman UNC. Sementtivalimon varastosta löytyi onneksi International Payloaderin kannenpultteja. Sillä tehtiin töitä ennen Valmettia.
Sitten alkoi kuulua mielenkiintoista pauketta. Asialla ei ollut mikään HD (niitä meni edes takaisin koko päivän), vaan kaksi vanhaa traktoria! Ja vielä aurat perässä. Takimmainen on Porsche, etummainen väristä päätellen Fiat...?
Vasen puoli ei lähtenyt ulosveto pulteilla vaan piti rällätä rumpu halki. Sitten hellää kosketusta lekalla 5 min hiki päässä, ja kas, irtosi. Oikea puoli lähti ihan pulteilla vedättämällä. Kuvassa S-nokka yksinään, koska jarrukengät ja kilpi on poistettu.
Renkaat alla sisäänpäin käännettynä. Rummun ja toisen vanteen tilalla on M30 mutterit. Riittää siten pyöränpulteissa kierre.
"Saatana mä vedän tätä itte perässä...!!!"
Seuraavaksi oikaistuun rungon päähän tulee etulevy, ja aisa. Aisa tulee traktorin korkeuteen.
Mikä seuraavista on kärryn osa? Itsetyydo, masturbo, runko? Oikea vastaus on runko, jota tuodaan pelipaikalle.
Museoikäisiä, mutta iki-luotettavia koneita. Valmet ´77 ja MB ´81. Mersusta tulee paineilmaa pulttipyssylle, kyrpämirkelille, ja renkaantäytölle.
Betonisuutari keskittyi etupäähän...
.. ja minä takapäähän. Rummun ulosveto käynnissä. Ulosveto reiät ovat muuten 1/2 tuuman UNC. Sementtivalimon varastosta löytyi onneksi International Payloaderin kannenpultteja. Sillä tehtiin töitä ennen Valmettia.
Sitten alkoi kuulua mielenkiintoista pauketta. Asialla ei ollut mikään HD (niitä meni edes takaisin koko päivän), vaan kaksi vanhaa traktoria! Ja vielä aurat perässä. Takimmainen on Porsche, etummainen väristä päätellen Fiat...?
Vasen puoli ei lähtenyt ulosveto pulteilla vaan piti rällätä rumpu halki. Sitten hellää kosketusta lekalla 5 min hiki päässä, ja kas, irtosi. Oikea puoli lähti ihan pulteilla vedättämällä. Kuvassa S-nokka yksinään, koska jarrukengät ja kilpi on poistettu.
Renkaat alla sisäänpäin käännettynä. Rummun ja toisen vanteen tilalla on M30 mutterit. Riittää siten pyöränpulteissa kierre.
"Saatana mä vedän tätä itte perässä...!!!"
Seuraavaksi oikaistuun rungon päähän tulee etulevy, ja aisa. Aisa tulee traktorin korkeuteen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Tänään alkoi tekemään mieli sorvaamista. Emäntä ei suostunut, joten lähdin sisu-verstaalla käymään.
Romukasasta löytyi kaksi aihiota, isä-ukko-vainaa on sorvannut nuo pois jostain laipasta. Muistaakseni betonimyllyä silloin teki. Paksuudet 25 ja 20mm, halkaisijat noin 160-170mm.
Vehkeet rivissä. Vasemmalta oikealle, aloitusterä 4mm, 25mm, 40mm ja 60mm. Varsi MK 5. Isoa ei tartte häpeillä.
Iso uppoaa.
Tuommoinen siitä tuli, vielä vaiheessa. Toiseenkin laippaan tulee vielä 60 mm reikä. Mitä tällä tehdään elementtikärryssä...!?
Romukasasta löytyi kaksi aihiota, isä-ukko-vainaa on sorvannut nuo pois jostain laipasta. Muistaakseni betonimyllyä silloin teki. Paksuudet 25 ja 20mm, halkaisijat noin 160-170mm.
Vehkeet rivissä. Vasemmalta oikealle, aloitusterä 4mm, 25mm, 40mm ja 60mm. Varsi MK 5. Isoa ei tartte häpeillä.
Iso uppoaa.
Tuommoinen siitä tuli, vielä vaiheessa. Toiseenkin laippaan tulee vielä 60 mm reikä. Mitä tällä tehdään elementtikärryssä...!?
Olen päättänyt nimen, se on Jorma-Kalevi. 80-90 luvulla sen niminen mies järjesti suomalais tansseja kanarialla, Playa del Inglesissa. Tähtinä mm Jamppa Tuominen (R.I.P.) Muistan kun Puerto Ricossa 1987 Jorma-Kalevi mainosti tanssejansa lentokoneen perässä olevalla "lakanalla".Onko uudelle kärrylle jo annettu nimi Ehdotan nimeksi "Kalevi".
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Jotenkin arvasin että pussihousu vastaa tähän juttuun.
Juu, saattaa tässä jotain pientä kaksimielisyyttä olla. Vai oli niin nuiva neito. Olisit sanonut vaan suoraan, "Ich habe grosse Schwanz".
Juu, saattaa tässä jotain pientä kaksimielisyyttä olla. Vai oli niin nuiva neito. Olisit sanonut vaan suoraan, "Ich habe grosse Schwanz".
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Nyt on molemmat laipat sorvattu valmiiksi, ja hitsattu papupyssyllä (120A mig) kiinni. Huomenna hitsaan tuon yli 200A koneella kiinni. Ruosteiset osat ovat 40x40 mm umpijöötiä. Joko tunnistetaan mikä tästä tulee...?
- Liitteet
-
- 12092008(002).jpg (185.64 KiB) Katsottu 13465 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Reikä siinä on.. Siihen tulee varmaan jotain Olisko vetoaisa?
-Mistä puoliperävaunu kuskin erottaa täysperävaunu kuskista?
-Puolikas kuskilla on tappi ja täysperä kuskilla aisa..
Tais mennä ohi aiheen
-Mistä puoliperävaunu kuskin erottaa täysperävaunu kuskista?
-Puolikas kuskilla on tappi ja täysperä kuskilla aisa..
Tais mennä ohi aiheen
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Aisan pää joo, tuo sitten liimataan 200x200x6 mm putkeen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Jämäkkä tulee, on täysperä kuskikin kateellinen (katsoo peiliin..)
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Täytyy kokeilla sopiiko pullo tai tölkki silmukkaan.
Rengastus on tällä hetkellä niin sanotusti p*rseestä. Toisessa 11.00-20 renkaassa on isot halkeamat kyljessä. Siihen en uskaltanut laittaa kuin 4 kiloa ilmaa. Koeajot, tai koevedot suoritetaan noilla, mutta myöhemmin alle hankitaan parempaa rengasta.
Rengastus on tällä hetkellä niin sanotusti p*rseestä. Toisessa 11.00-20 renkaassa on isot halkeamat kyljessä. Siihen en uskaltanut laittaa kuin 4 kiloa ilmaa. Koeajot, tai koevedot suoritetaan noilla, mutta myöhemmin alle hankitaan parempaa rengasta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Boggerit ei ole oikein hyvät kärryyn, niissä on kantavuutta vain 1653kg/kpl. Lähes samankokoinen Krazin pallorengas kantaa 6000kg/kpl. Riittäisi tietysti neljä boggeria tuohon, mutta tulisi hiukan leveä kuljetus. Kärry pidetään mahdollisimman kapeana.
Isä-ukko-vainaa rälläköi joskus 80-luvun alussa reiteensä reilun haavan. Haava oli palanut, ihan musta, ja se ei vuotanut ensin yhtään. Kirosanoja tuli sen sijaan vuolaasti. Kävi hakemassa tikit, ja jatkoi homman loppuun. Kulmahiomakonetta hän kutsui sanalla "pörrä" . Itse olen saanut rälläkällä vain ranteeseen 5 mm syvän haavan. Tosin se tulehtui, ja meni umpeen vasta kuukauden päästä.
Isä-ukko-vainaa rälläköi joskus 80-luvun alussa reiteensä reilun haavan. Haava oli palanut, ihan musta, ja se ei vuotanut ensin yhtään. Kirosanoja tuli sen sijaan vuolaasti. Kävi hakemassa tikit, ja jatkoi homman loppuun. Kulmahiomakonetta hän kutsui sanalla "pörrä" . Itse olen saanut rälläkällä vain ranteeseen 5 mm syvän haavan. Tosin se tulehtui, ja meni umpeen vasta kuukauden päästä.
Siis perisuomalainen vitjamuna...?Onneksi säilyi sukukalleudet (vaikka ne on tosin monta metriä alempana
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Elementtikärryn rakennus jatkui tänään. Olen nyt hieman humalassa, mutta yritetään onnistuuko raportointi...
Bet-man (ei siis batman) löysi hyvän raon rungosta ja hitsasi silmukan valmiiksi. Huomaa kaksi etummaist poikittais tukea, ne hitsattiin runkoon.
Aisa hakee paikkaansa. Näyttää lyhyeltä, mutta tämä ei olekaan traktorin kärry.
Etulevy on kierrätys kamaa, muistaakseni 15 mm paksua.
Aisan takapää on tuettu kahdella 60 x 120 putkella. Levyssä valmiiksi oleva I-palkki hitsuutettiin aisaan kiinni.
Tälläisen polanteen poistajan tein valmettiin joskus. Teränä on TVH mallinen terä. Tällä ei ollut loppujen lopuksi mitään tarvetta, joten tästä tehdään "vetotapin" runko.
Näitä elementtejä kuskataan peräkärryllä tulevaisuudessa. Noin 1600-1700 kg/kpl.
Yleis näkymä kärrysträ.
Lenkki hitsattuna aisaan. Aisan päällä hitsattu vetotappi, tappina vanha S-nokka. Tuosta se katkaistiin ja hitsattiin "polaanteen-poistajan-etulevyyn".
Tukijalkojen saumaa. Hitsaajana allekirjoittanut, koneena Kemppi 220 A, virtana täydet, lankana 1.0mm, kaljoja 5-6 kpl. Ajattelin hitsata osan saumoista 3.25 puikolla, mutta vedin ne laiskana millin langalla kiinni. 6 mm putki meni hitsattaessa puhki, joten uskon migin tunkeuman riittävän. Kemppi piti välillä jäähtymis taukoja, silloin otettiin lisää olutta. Lämpötila ulkona oli noin 8 astetta, joten miggi ei rasittunut kovasti.
Jaloissa on pohjassa "nastat". Ne ovat tehty M12 pulteista. Kun talvella jättää täyteen lastatun kärryn jäätikölle, niin ei pitäisi lähteä liukumaan. Turvallisuus kysymys!!!
Vetotappi ja aisa valmiina.
Kärry koeajo-valmiudessa. Tukijalkoja emme hitsannet kiinni, koska tuleva rengastus on avoin. 11.00-20, 12.00-20, 14.00-20 tai jotain... Minä ja betoni-suutari ajoimme pari kierrosta hallia ympäri. Kärryn hallinta on helppoa. Kunhan vain kärry menee oikeaan suuntaan, niin pyäräkone seuraa perässä.
Kärryyn tulee rungon poikki palkkien päälle "kakkos neloset" Sen kummempia päälli rakenteita ei tarvita. Elementit tulevat suoraan lankkujen päälle. Elementtejä on tilattu 200 kpl, joten kärryllä riittää töitä. Nykyisillä huonoilla renkailla elementtejä viedään 2 kpl, uusilla 4-6 kpl kerralla.
Bet-man (ei siis batman) löysi hyvän raon rungosta ja hitsasi silmukan valmiiksi. Huomaa kaksi etummaist poikittais tukea, ne hitsattiin runkoon.
Aisa hakee paikkaansa. Näyttää lyhyeltä, mutta tämä ei olekaan traktorin kärry.
Etulevy on kierrätys kamaa, muistaakseni 15 mm paksua.
Aisan takapää on tuettu kahdella 60 x 120 putkella. Levyssä valmiiksi oleva I-palkki hitsuutettiin aisaan kiinni.
Tälläisen polanteen poistajan tein valmettiin joskus. Teränä on TVH mallinen terä. Tällä ei ollut loppujen lopuksi mitään tarvetta, joten tästä tehdään "vetotapin" runko.
Näitä elementtejä kuskataan peräkärryllä tulevaisuudessa. Noin 1600-1700 kg/kpl.
Yleis näkymä kärrysträ.
Lenkki hitsattuna aisaan. Aisan päällä hitsattu vetotappi, tappina vanha S-nokka. Tuosta se katkaistiin ja hitsattiin "polaanteen-poistajan-etulevyyn".
Tukijalkojen saumaa. Hitsaajana allekirjoittanut, koneena Kemppi 220 A, virtana täydet, lankana 1.0mm, kaljoja 5-6 kpl. Ajattelin hitsata osan saumoista 3.25 puikolla, mutta vedin ne laiskana millin langalla kiinni. 6 mm putki meni hitsattaessa puhki, joten uskon migin tunkeuman riittävän. Kemppi piti välillä jäähtymis taukoja, silloin otettiin lisää olutta. Lämpötila ulkona oli noin 8 astetta, joten miggi ei rasittunut kovasti.
Jaloissa on pohjassa "nastat". Ne ovat tehty M12 pulteista. Kun talvella jättää täyteen lastatun kärryn jäätikölle, niin ei pitäisi lähteä liukumaan. Turvallisuus kysymys!!!
Vetotappi ja aisa valmiina.
Kärry koeajo-valmiudessa. Tukijalkoja emme hitsannet kiinni, koska tuleva rengastus on avoin. 11.00-20, 12.00-20, 14.00-20 tai jotain... Minä ja betoni-suutari ajoimme pari kierrosta hallia ympäri. Kärryn hallinta on helppoa. Kunhan vain kärry menee oikeaan suuntaan, niin pyäräkone seuraa perässä.
Kärryyn tulee rungon poikki palkkien päälle "kakkos neloset" Sen kummempia päälli rakenteita ei tarvita. Elementit tulevat suoraan lankkujen päälle. Elementtejä on tilattu 200 kpl, joten kärryllä riittää töitä. Nykyisillä huonoilla renkailla elementtejä viedään 2 kpl, uusilla 4-6 kpl kerralla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Pitkä runko ei enää näytä pitkältä, kun laittaa 8 metrin elementin kyytiin. Ylimmäisenä keikkuu nostopalkki. Siitä tuli aika tukeva, kestää nostoa laskelmien mukaan 7700kg. Pienempikin I-palkki olisi riittänyt, mutta tuollaista 270x119 mm kokoista sattui olemaan "nurkissa".
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Ei ole kuvassa batman, vaan nuorempi sisu-man.
Saumat on melkein kaikki mun hitsaamia, ja pienessä kaljassa. Ihan selvin päin ei noin hyviä saa aikaan. Kunhan vielä saa kunnon renkaat alle...
Tulisi tuosta hieno, jos hiekkapuhaltaisi ja maalaisi. Ja juurikin tumman vihreätä ajattelin. Mutta taitaa olla, että jää tuollaiseksi. Ei ruoste työntekoa haittaa.
Saumat on melkein kaikki mun hitsaamia, ja pienessä kaljassa. Ihan selvin päin ei noin hyviä saa aikaan. Kunhan vielä saa kunnon renkaat alle...
Tulisi tuosta hieno, jos hiekkapuhaltaisi ja maalaisi. Ja juurikin tumman vihreätä ajattelin. Mutta taitaa olla, että jää tuollaiseksi. Ei ruoste työntekoa haittaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Betonisuutarin elementtikärry
Nyt on kärryyn hommattu kaksi uuden veroista rengasta lisää, joten kyytiin voi ottaa isomman kuorman.
Ettei hommasta olisi tullut liian tylsä, ja tavanomainen, niin renkaat ja vanteet ovat MAZ:ista. Löytyivät MouhijärvenMiehen varmuusvarastoista.
Veli venäläisen tapa merkitä rengaskokoja, tuumat kun ovat kapitalistien propagandaa. 300-508/11.00-20/. Sen verran on rautaesirippu jo halkeillut, että on saatu tuumat mukaan viivan taakse. Renkaat ovat 14 kankaiset, laitoin niihin nyt aluksi 6.5 baaria painetta.
Käytä vain alkuperäisiä Volvo-varaosia (tai sitten sopivia venäläisiä). Molemmissa on sama jako, 10 x 285mm. Uralista löytyy myös sama. Volvon vanteessa on keskireikä 221 mm, MAZissa ison maan toleranssilla 223 mm. Volvo N7:ssa on laippa mutterit, ja USSR-tuotteessa kartiomutterit. Saatiin tähänkin projektiin jotain Mil-tuotetta ympättyä.
Tätä kirjoittaessa tuli mieleeni, että taitaa Sisu-verstaan varastoista löytyä vanhemman Volvon kartio muttereita. Jos niissäkin on 3/4 UNF kierre, niin niillä saisi MAZit keskitettyä. Vaikka ei tuosta parin millin heitosta kärrykäytössä varsinaista haittaa ole.
Ettei hommasta olisi tullut liian tylsä, ja tavanomainen, niin renkaat ja vanteet ovat MAZ:ista. Löytyivät MouhijärvenMiehen varmuusvarastoista.
Veli venäläisen tapa merkitä rengaskokoja, tuumat kun ovat kapitalistien propagandaa. 300-508/11.00-20/. Sen verran on rautaesirippu jo halkeillut, että on saatu tuumat mukaan viivan taakse. Renkaat ovat 14 kankaiset, laitoin niihin nyt aluksi 6.5 baaria painetta.
Käytä vain alkuperäisiä Volvo-varaosia (tai sitten sopivia venäläisiä). Molemmissa on sama jako, 10 x 285mm. Uralista löytyy myös sama. Volvon vanteessa on keskireikä 221 mm, MAZissa ison maan toleranssilla 223 mm. Volvo N7:ssa on laippa mutterit, ja USSR-tuotteessa kartiomutterit. Saatiin tähänkin projektiin jotain Mil-tuotetta ympättyä.
Tätä kirjoittaessa tuli mieleeni, että taitaa Sisu-verstaan varastoista löytyä vanhemman Volvon kartio muttereita. Jos niissäkin on 3/4 UNF kierre, niin niillä saisi MAZit keskitettyä. Vaikka ei tuosta parin millin heitosta kärrykäytössä varsinaista haittaa ole.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218