Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Syys 26, 2018 1:47 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 11:40 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Tulevaisuuden projekti olisi kyseinen aparaatti. "Suoraan ajosta" seisonut vasta 30v.. Ei ole jumissa ja ollut kokoajan sisätiloissa. Aikoinaan taloremontin yhteydessä on kadonneet sen käyttöohjekirja, jossa oli neuvottu käynnistys, huolto tms.
Jos löytyy kokemuksia tai tietoa maamoottoreista, mielellään kuulisin lisää.
Nyt juttuja kuullut kun romuraudan hinta oli korkealla, niin muutamat yksilöt yms vanhat koneet päätyivät sulattoon.. :evil:
Ei minusta olisi varmasti romumieheksi, alkaisi kertyä varastoa nurkkiin.. :mrgreen:


Viimeksi muokannut UN-Proto, Su Huhti 06, 2014 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 1:08 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
http://WWW.wanhawoima.fi on hyvä sivusto kaikille papattajien harrastajille tai muuten kiinnostuneille.
Löytyy hyvät linkit eteenpäin...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Su Huhti 06, 2014 11:04 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Tässä talven aikana kyseinen kapistus on kaivettu tallin lämpöön ja hieman pölyjen pyyhintää tehty.
Käyntiinkin lähti parin yrityksen jälkeen, tulppa oli mennyt vaan pimeäksi.

Harmi ettei suomen maasta löydy pintakäsittelyjä tekeviä firmoja, jotka yksityisten osia tekisivät. Muutamasta paikka kromausta tms. pinnoitusta kysellyt joka on esim. lenkkiavainten sun muiden pinnassa. Pinnan on tarkoituskin jäädä "karheaksi" ei peiliksi.
Ei yksikään paja ole ollut halukas ottaa osia vastaan. "Osat ovat likaisia, öljyisiä. Ne ovat vanhoja.. Pinnoittaminen on kallista.. " Kaikkia selityksiä tullut vastaan. Osat joita olen tarjonnut, olleet hiekka/ sooda puhallettuja ja sitä ennen ultraääni pesurilla pestyjä. Ehkä sitten pajoilla on harrastelijoista huonoja kokemuksia.


Kuva
"Kylmästä lämpimään.."

Kuva
Pohjamaalaus

Kuva
Pikku hiljaa valmistuu


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 3:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 664
Paikkakunta: Tuusula
Muutkin törmänneet pinnoituksen vaikeuteen:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=81028

Tiedän osia lähetetyn juuri tuon takia Ruotsiin kromattavaksi, mutta on niitä liuennut sielläkin krominpoistoliemiin.

Karhea pinta ei oikein sovi elektrolyysillä pinnoitettavaksi virta kun juoksee siten, että kaikki kulmat, naarmut ja virheet vain korostuu.

Hiekkapuhallettu pinta olisi hyvä pohja kuumasinkille, jos ihan korroosiokestävyyttä haetaan. Sehän olisi sellainen sopivan karhea ja vähän täyttää epätasaisuuksia, eikä pitäisi olla kovin kallista. Pakoputken osia ei varmaan kannata sinkittää, kun sinkin sulamispiste on n. 420 astetta. Saattaa ylittyä jopa maamoottorissa. :wink:

Europan suunnalla käytetään yleisesti alumiini-sinkkiä kuumasinkin tilalla. Tehdään samanlailla kastamalla sulaan seokseen ja sillä saadaan hyvännäköinen pinta. Huonoa tuossa on se, että se ei tarjoa teräkselle anodista suojaa, eli jos pinnoite naarmuuntuu perusaineeseen asti, niin teräs ruostuu. Sama tilanne kuin kromilla.

Tulipa taas paljon tekstiä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Ma Huhti 07, 2014 10:07 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Hyvä vaan kun saa tietoa lisää. Luulisi että jos jotakin firmaa pinnoittaminen kiinnostaisi, se kertoisi millä tavalla osat olisi käsiteltävä ennen pinnoitusta, jotta pinnoitusfirmalla ei menisi aikaa niin paljon pohjatöiden tekoon.

Tuossa moottorissa näytti että ilmansuodatin kotelossa olisi ollut joku krominkaltainen matta pinta, kuten työntötangoissa jotka tulee moottorin sisältä.
Ainut peilikirkas osa on ollut vauhtipyörän kupera suojapelti, joka on ollut kromattu. Kupari pinnoite oli alla.
Sen pinta on ruostunut pilalle, joten pitäis olla englannin pyörä tms jolla vois tehdä vastaavan uuden. Sopivia rosterisia kattilan kansiakin kaupoista katsellut aihioksi. :mrgreen:
Pakoputkisto on käsitelty normaali uuninluukku maalilla osien hiekkapuhalluksen jälkeen.

Tällaista kunnostaessa meinaa tulla tehtyä liian hyvää, vaikka alunperin tehtaan jäljeltä on ollut valuvirheitä sun muita pikku juttuja näkyvissä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Pe Huhti 11, 2014 6:58 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 702
Paikkakunta: Saksa
No sinulla projekteja riittää :) Täytyy sanoa että maamoottorista tulee näköjään taas yksi hieno entisöity lisä kokoelmiin.

Olisiko tuollaisessa noin vanhassa moottorissa kiiltävät osat niklattu eikä kromattu. Pinta ei ole silloin aivan kromin veroinen, kyselisin noita sopivia firmoja esim. Overdrive jenkkiauto foorumin kautta (http://www.overdrive.fi), sieltä löytyy varmasti joku joka tietää missä yksityisellekin järjestyy hyvä pinta. On firmoissa nimittäin myös laatueroja. Amerikkalaisiin autoihin on kromauksia tehty lähinnä Ruotsissa (kuulemma pitkät jonot) ja itä-Euroopassa (en nyt muista firmaa mutta toimii hyvin ja hinnat ovat kohtuulliset). EU:n alueella kromaamoiden pitää täyttää todella tiukat ympäristönormit koska pintakäsittely ei todellakaan ole sitä puhtainta hommaa (pitää olla yleisesti erittäin hyvät nesteiden pesulaitteet yms.), toisekseen syö kallista sähkö ihan riittävästi. Kolmanneksi ei teollisissa osissa on käsityön määrä niin korkea ettei moni edes halua siihen ryhtyä. Mutta löytyy onneksi vielä maita jossa homma onnistuu jos Suomessa haluavat pysyä sarjatyössä.

Voit varmasti tehdä uuden vauhtipyörän suojan ilman Englannin pyörääkin, ensimmäinen vaihtoehto on tehdä puumuotti jonka päällä naputtelet pelti- ja isolla muovivasaralla osan muotoonsa. Syö jonkin verran aikaa ja voit ehkä joutua osaa hieman lämmittämäänkin. Olen vastaavissa tilanteissa myös joskus tehnyt sekä naaras- että urosmuotit joiden avulla olen voinut painaa osaa niiden välissä muotoonsa. Jos joku sanoo ettei onnistu niin olen vetänyt joskus 2kpl täysin tuhoutuneita kromattuja V8:sin venttiilikoppia täysin virheettömiksi pelkän muovivasaran ja hyvän metallituen avulla. Kunhan muistaa ettei yritä liikaa voimalla tehdä vaan pikku hiljaa "lukee" metallia poistaen jännitteitä ja tehden muotoa oikeaksi. Tulee varmasti toivottu osa, joskin pari harjoittelukappaletta voi mennä mutta lopputuloksena sinulla on hyvä silmä ja hyvät peltisepän taidot 8)

Toinen vaihtoehto tehdä pyöreä muoto on sorvissa (ns. Metal Spinning), aivan kuten joissakin maissa tehdään pannuja, kannuja yms. hankalasti käsin naputeltavia muotoja. Taas kerran sopiva puumuotti alkulähtökohdaksi ja työstää itselleen sopivan käsityökalun ja sorviin katsoo metallituen jota vasten voi työkalua kammeta. Hyvä tekniikan esittelyvideo vaikkapa tuossa: http://www.youtube.com/watch?v=FHvtieU4-7Y
Aiheesta toinenkin video: http://www.youtube.com/watch?v=pzL8RiacXwo
(Lisää löytyy netistä "Metal Spinning" hakusanalla)

..ja sitten jos monimutkaista osaa ei pysty yhdestä osasta tekemään niin tekee sitten useammasta osasta ja hitsaa yhteen ;) Aika kaunista jälkeä pystyy tekemään jos viitseliäisyyttä riittää ja ei käsittele metallia liian kovakouraisesti. Samoin ei kannata rälläköidä peltiä liian ohueksi viimeistelyn yhteydessä. Olen monesti sanonut että naisihmiset sopivisivat hyvin ohutlevyhommiin kun he eivät yritä voimalla rutistaa peltiä muotoonsa. Hiljaa hyvä tulee :) ...ohutlevy-hommiin jää kyllä aika helposti koukkuun kun saa jotakin "mahdotonta" joskus itsekin tehtyä :D

Muista sitten tehdä maamoottorista video kun saat sen toimimaan!!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Pe Huhti 11, 2014 7:19 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 702
Paikkakunta: Saksa
Tuossa vielä linkki Timo Happosen erinomaisille sivuille, niklaus kotikonstein... http://www.timohapponen.net/nikkelointi/

Ps. Historiallisesti ei-korrekti tapa olisi tehdä tuo vauhtipyörän suoja alumiinista (on helpompi työstää muotoonsa kun muistaa välillä näyttää vähän liekkiä), sen jälkeen joko pitää kiillon tietyn välein käsin kiillottamalla, tai vetää sopivan pintakiillon saatua kirkaslakan pintaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2014 1:44 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Maamoottorikin alkaa olemaan suurinpiirtein kasassa ja Juhannuksen kunniaksi koekäyttöä kokeiltiin. Vähän vielä säädöt hakusessa, mutta lähtee käyntiin ja pyörii kohtuu hyvin. :D

Kuva

http://www.youtube.com/watch?v=0DlSUHh77jc


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maamoottori Veto
ViestiLähetetty: Pe Elo 29, 2014 9:53 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 702
Paikkakunta: Saksa
Kylläpä siitä tuli hieno :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)