Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Syys 26, 2018 1:43 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 4:52 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1707
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
muutamia kuvia Multiliftin vaijerilaitteista tänään Turussa kuvattuna:
http://www.sisua.net/gallery/v/talviheikki2009/

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Maalis 01, 2009 9:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 8:12 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: E-Pohjanmaa
mikäs se mahtaa olla keskisylinterin tarkoitus,näissä isoissa laiteissa.

http://kuvablogi.com/nayta/1215196/

multa näyttää puuttuvan,kiinnikkeet kyllä on.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 02, 2009 11:44 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Mahtaisko sillä sylinterillä saada kippiä laskettua? :roll: Eli 2-toiminen kippi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 02, 2009 4:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Marras 20, 2008 7:04 pm
Viestit: 105
Paikkakunta: Sipoo
Kyllä se on lisävoimaa antava kolmas sylinteri yleensä ollut....


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 02, 2009 6:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:26 am
Viestit: 135
Paikkakunta: Pielavesi
Kippisylinterien kaksitoimisuus aikaansaadaan kippausrungon sisäpuolelle asennetulla ns. alasvetosylinterillä.
Männänvarren pää on nivelletty tukikolmion päähän ja pitää kippausrungon halutussa asennossa kuormaa päälle vedettäessä.
Alasvetosylinteri katkaisee myös nostovoiman kipin noustua 54 asteen kulmaan. Suurin alasvetopaine on 120 bar CL16 mallissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 10, 2009 2:54 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1707
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Pari kysymystä vaihtolavalaitteisiin (Multiliftin 12 tonniset) liittyen:

Venttiililohkossa on 2 kpl 2-toimisia ja 1 kpl 1-toimisia ventiilejä (mihin 1-toimista ventiiliä tarvitaan kyseisissä vaihtolavalaitteissa?). Tarvitsen nuo 2-toimiset käyttöön, mutta niissä ei ole jousilla tapahtuvaa karan keskitystä. Jos joltakin löytyy kyseiset hilut karojen keskitykseen (+ alla mainittu lukitushollki), tarjotkaa minulle.

Tässä venttiililohko:
Kuva


Tarvitsen myös yhden vaijerikelan lukitusholkin (puuttuu ao. kuvasta):
Kuva


Mikä jousi sopii vaijerin ohjaukseen vaijerikelalle (osa 5):
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2009 8:40 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Minun omassa 12tonnisessa laitteessa on se kolmas lohko otettu ulosotto käyttöön, eli siitä on otettu nosturihydrauliikka ulos. Pitää käydä siellä rungon luona kääntämässä vipua toiseen asentoon, jos aikoo nosturia käytellä.

Sitten jousi homma, sitä en tiedä mikä siihen suoraan sopisi, mutta itse olen ajatellut vetää sorvissa siihen sopivan jousen, siinä onnistuu hyvin tekemään sopivanlaisen jousen.

Olisiko muuten mahdollista saada jonkinlaista kopiota tuosta multiliftin kirjasta joka esiintyy kuvassa?, vai onko se vain tuo ainut sivu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 09, 2009 1:56 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1707
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Kontio kirjoitti:
Olisiko muuten mahdollista saada jonkinlaista kopiota tuosta multiliftin kirjasta joka esiintyy kuvassa?, vai onko se vain tuo ainut sivu.


Tuo oli ainut minulla oleva sivu ja se tuli Multiliftin varaosatiedustelun mukana.
Nosturihydrauliikka - sepä se onkin se Kolmas Lohko ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 25, 2014 8:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Nostetaanpas tätä aihetta hiukan.

Sisun kasaus menossa ja vaihtolavalaitteet jo päällä.. Nyt mietinnässä hydrauliikan kytkentä. Tällä hetkellä löytyy 2-karainen kaksitoiminen venttiililohko vaihtolavalaitteissa. Tarve olisi kuitenkin ottaa hydrauliikka myös nosturille(vaihtolavassa) sekä saada hydraulipaine kippaavan perävaunun kipille. Minulta löytyy myös toiset varaosavaihtolavalaitteet missä on myös samanlainen 2-karainen lohko.
Tutkiskelin lohkoja ja ne näyttävät samanlaisilta(kasattavia kuten ylläolevassa kuvassa): onko minkälainen homma yhdistää nämä lohkot (ja muuttaa 2 karaa yksitoimisiksi)! Eli toinen yksitoiminen kara olisi sitten ulosotto nosturille ja toisella lohkolla käyttäisi perävaunun kippiä. Näin varoventtiilikin olisi jo valmiina.. kippi toimisi jo suoraan(vapaa lasku), nosturi tarvitsisi vain vapaa paluun säiliöön. Budjetilla ja ei sähköä..

Mietin lisää ja eikös 2-toiminen kara toimi yksitoimisena. Tietysti esim kipin lasku tilanteessa toinen liike huutaa varoa vasten mutta pumpunhan voi pysäyttää.. eli periaatteessa riittäisi vain lohkojen yhdistäminen. Mietteitä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 25, 2014 11:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 7:43 pm
Viestit: 187
Eikös kaksitoiminen kara pelaa yksitoimisena kun pistät toisen uloslähdön suoraa tankkilinjaan tai parempi jos saat suoraa tankkiin.. Ja jos haluat että pistät molemmat lohkot sarjaan peräkkäin niin ekan lohkon tankkilinjaan pitää laittaa sarjanippa joka sulkee karojen paluukanavan, muuten se paine yrittää karan poistopuolelle. Tai jotenkin näin muistelisin. Joskus tuli kantapään kautta tämänkin opittua! Eli parempi on jos lohko on moduuleista niin tee pitemmät läpipultit ja pistä ne kaksi karaa sinne väliin. Ja O-renkaiksi 90 shoren kovuuset niin ei tartte enää sun aikana aukaista pienessä käytössä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2014 7:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
SA-1360 kirjoitti:
Eikös kaksitoiminen kara pelaa yksitoimisena kun pistät toisen uloslähdön suoraa tankkilinjaan tai parempi jos saat suoraa tankkiin.. Ja jos haluat että pistät molemmat lohkot sarjaan peräkkäin niin ekan lohkon tankkilinjaan pitää laittaa sarjanippa joka sulkee karojen paluukanavan, muuten se paine yrittää karan poistopuolelle. Tai jotenkin näin muistelisin. Joskus tuli kantapään kautta tämänkin opittua! Eli parempi on jos lohko on moduuleista niin tee pitemmät läpipultit ja pistä ne kaksi karaa sinne väliin. Ja O-renkaiksi 90 shoren kovuuset niin ei tartte enää sun aikana aukaista pienessä käytössä.


Kiitokset vinkeistä. Purin molemmat lohkot osiin ja ne odottavat nyt vain kasausta (uudet o-renkaat jo haettu). Lisäksi hain kovaa M10 kierretankoa josta teen pisemmät pultit joilla kasaan lohkot yhteen. Kulumia tms ei ollut karoissa näkyvissä niin eiköhän näistä tule paketti! Uudet haitari kumitkin tilasin etralta, tilausnumero: 1051 420.

1 kara vaihtolavalaitteiden kipille
2 kara vaihtolavalaitteden hydraulimoottorille
3 kara hydrauliikka ulos nosturille, nosturilta paluu linja suoraan säiliöön
4 kara hydrauliikka auton taakse (mietin että vedän molemmat linjat taakse niin saa valmiiksi hydrauliikan esim perälaudalle ja tietysti Teijo varsinaisen perävaunun kipin pelaamaan. Koska teijon housukippi on yksitoiminen niin laskutilanteessa sammutan vain hydraulipumpun niin ei tarvitse vetää toista linjaa säiliöön sitä varten.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 9:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 7:43 pm
Viestit: 187
Tuota kärryn kippausta en nyt ymmärrä. Mistä se öljy pääsee palaamaan kipiltä takaisin tankkiin? Pumpunko läpi väärään suuntaan ? Teorias kyllä, mutta käytännössä? Kuinkas tuota alaslaskua sitten pystyy hallitsemaan jos pitää toppuuttaa esim puoleen väliin. Tuleeko se muuten romahtamalla alas vai ottaako aikaa yön yli? Vielä kannattaa vähän pähkäillä jotta saatais hyvä ja ennen kaikkea turvallinen lopputulos!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 9:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
SA-1360 kirjoitti:
Tuota kärryn kippausta en nyt ymmärrä. Mistä se öljy pääsee palaamaan kipiltä takaisin tankkiin? Pumpunko läpi väärään suuntaan ? Teorias kyllä, mutta käytännössä? Kuinkas tuota alaslaskua sitten pystyy hallitsemaan jos pitää toppuuttaa esim puoleen väliin. Tuleeko se muuten romahtamalla alas vai ottaako aikaa yön yli? Vielä kannattaa vähän pähkäillä jotta saatais hyvä ja ennen kaikkea turvallinen lopputulos!


Kiitokset kommenteista! Eli kippi tulee alas kun kääntää kärrin kipin karaa toiseen suuntaan, paluu silloin lohkon läpi säiliöön. Ajattelin vain että jos pumpun pysäyttää niin ei huuda toinen toiminto varoa vasten(2-toiminen kara), tietysti toisen linjan voisi vetää takaisin tankkiin, mutta 2-toiminen hydrauliikka valmius auton perässä olisi plussa.. Ainakin traktorissani 2-toimisilla lohkoilla voi kipata velsaa.
Vaihtolavalaitteen lohkon varo mietityttää (120bar?). Mutta 60-luvun nosturikin vaihtolavassa nii eiköhän sekin tykkää matalemmista paineista?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 10:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 7:43 pm
Viestit: 187
Eikös traktorien kakstoimisis lohkois oo vapaa paluu neljäntenä asentona kun lykkäät vivun aivan alas? Näishän ei oo kun pitoasento keskellä ja kaksi toiminta-asentoa päissä. Silläkin lailla vois ajatella että jos haluaa käyttää samaa karaa sekä yksi- että kaksitoimisena, niin pistää kolmitieventtiilin toiseen uloslähtöön ja ohjaa sillä öljyn perälaudalle kaksitoimisena versiona tai sitten toisessa asennossa ohjaa paineen suoraa tankkiin yksitoimisena versiona. Tai sitten pistää pikaliitimet väliin siihen uloslähdön letkuun ja vaihtaa sitä joko perälaudalle tai tankkiin kun kippaa aivan sen mukaan kumpaa toimintoa tarvitsee? Tämä vois olla halvin toteuttaa? Tuohon varohon vois sanoa että jos sen on joku suunnitellu toimivaksi noin ,niin ei saa lähteä sitä muuttelemaan. Nämähän on sen aikakauden vehkeitä että tuolloin se ollut aivan riittävän kova paine. Urakkahommiin pitää sitten lähteä uudemmilla vehkeillä! :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Maalis 04, 2014 9:20 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
Traktoreissa on tosiaan venttiileitä tyyliin ylös-pito-alas-kellunta. Viimeisessä molemmat lähdöt on auki. Sitten on lohkoja jotka voi vaihtaa yksi tai kaksitoimiseksi. Se tapahtuu avaamalla venttiilistössä oleva hana rankkilinjaan. Silloin toisen toiminnon lähtö on aina yhteydessä tannkkiin, eikä siihen siis tule painetta vaikka siihen öljyä karalta tulisikin.

Helpoimmalla pääset kun laitat toiseen lähtöön T-haaran ja siitä hana tankkiin. Hana kiinni lohko toimii normaalisti kaksitoimisena.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)