UAZin laittoa
Valvoja: sisua
Re: UAZin laittoa
Yhdyn edelliseen puhujaan, Insan renkaissa on hyvä hinta/laatu suhde. Ja pinnoitettuna ne ovat tuuman korkeammat mitä kyljessä lukee.
Saharat ovat kelpo renkaat, niillä on voitettu standard luokan off-road kisoja, ja monella on ne kadullakin. Itsellä on halvassa metsä-pajerossa Special Trackit, ja ne ovat tuntuneet maastossa hyviltä. Mutta millainen on tuo uusi Traction Track-malli?
Ja kun linkit ovat kivoja, Insan renkaiden kotisivut ---> http://www.insaturbo.com/index.jsp?locale=en
PS. Joku aika sitten suunnittelin vakavissani erään pönttö-uazin ostoa. Ajatuksissa oli laittaa Uaziin tuon mitsun renkaat, ja 2.5 td moottori. Kumpikin kelpaisi myös katsastusmiehelle. Siksi tämä projekti kiinnostaa kovasti.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: UAZin laittoa
Aika fiksun näkönen toi uusi traction track mutta koot taas tehty land rover miehille.Mullakin oli vielä syksyllä pönttö UAZ vm 87 mutta myin sen uuteen kotiin jyskälään ja on kilvissäkin nykyään.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: UAZin laittoa
uazin vetonivelet ei ole niitä kaikkien kestävempää mallia, eli ei kannata 33" isompaa laittaa ainakaan jos on tasauspyörästön lukko edessä,ilman lukkoa kestää suht hyvin.
meni silloin kisoissa aina jompikumpi nivel rikki, mutta muuten kyllä kesti vetoakselit ja muu voimansiirto, vaikka oli 38,5" renkaat.
uazin peltejä on kiva muokata on paksua ja pehmeää ihan kuin kuparia, voisi vaikka naputella löylykauhoja .
meni silloin kisoissa aina jompikumpi nivel rikki, mutta muuten kyllä kesti vetoakselit ja muu voimansiirto, vaikka oli 38,5" renkaat.
uazin peltejä on kiva muokata on paksua ja pehmeää ihan kuin kuparia, voisi vaikka naputella löylykauhoja .
- Mallasviski
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: UAZin laittoa
No ihmeen sietävältä toi tekniikka kuitenkin vaikuttaa... Olin eläny siinä luulossa, että tosta hajoo ihan mitä vaan ja koska vaan.proto kirjoitti:uazin vetonivelet ei ole niitä kaikkien kestävempää mallia, eli ei kannata 33" isompaa laittaa ainakaan jos on tasauspyörästön lukko edessä,ilman lukkoa kestää suht hyvin.
meni silloin kisoissa aina jompikumpi nivel rikki, mutta muuten kyllä kesti vetoakselit ja muu voimansiirto, vaikka oli 38,5" renkaat.
uazin peltejä on kiva muokata on paksua ja pehmeää ihan kuin kuparia, voisi vaikka naputella löylykauhoja .
Tuo pelti on tosiaan aika hauskan oloista, melko notkeaa kuten sanoit. Eri maata kuin amerikan pelti.
Onko muuten mikä konsti halvin/helpoin saada tohon pientä korotusta? Akselin ja jousipakan väliin fylliä? Mites noissa nuo kardinaalien rihlotukset sietää silloin?
Re: UAZin laittoa
Vetoniveliä en ole saanut vielä rikki mutta takavetari meni poikki kerran suo pätkällä ja renkaina 31" eikä lukkoja,tuli painettua jarrua vedon siirtämiseksi toiseen pyörään.Saa nähdä kuinka noi porttaalit kestää kun saan vielä torsen lukot niihin paikoilleen.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: UAZin laittoa
korotin uazin pitemillä riipukkeilla n.5cm muuta korotusta ei tarvinu kun avarsin noi lokasuojen kaaret.(saattaa olla että korin ja rungon väliin tuli 5cm korotuspalikat en muista) takana oli kylläkin keskellä yksi kierejousi mikä piti perän ylhäällä ja alkuperäisiä lehtiä oli muistaakseni 3kpl per. puoli.
oli muuten myös jouset kuin patarautaa, poikki niitä ei saanut mutta mutkalle kylläkin.
muuta ei mennyt edes kisakäytössä rikki kuin vetoniveliä ja ne vetari rihlat on senverran harvaa mallia että ei ainakaan kulumalla saa loppuun tulee lähinnä mieleen proton kytkinakselin rihlotus .
on uazeissa eri perävälityksiäkin.
mulla saattaa olla tallessa jakolaatikkoon tehdyt piirustukset jolla saa maastovälityksen tiheämmäksi jos kiinnostaa
en tiedä arkistoiko SF pyörä tamperelta silloin ne itselleen.
oli muuten myös jouset kuin patarautaa, poikki niitä ei saanut mutta mutkalle kylläkin.
muuta ei mennyt edes kisakäytössä rikki kuin vetoniveliä ja ne vetari rihlat on senverran harvaa mallia että ei ainakaan kulumalla saa loppuun tulee lähinnä mieleen proton kytkinakselin rihlotus .
on uazeissa eri perävälityksiäkin.
mulla saattaa olla tallessa jakolaatikkoon tehdyt piirustukset jolla saa maastovälityksen tiheämmäksi jos kiinnostaa
en tiedä arkistoiko SF pyörä tamperelta silloin ne itselleen.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: UAZin laittoa
Kabrion simpukka ei suosiolla sovi pönttöön, mulla oli nimittäin 30 pöntön simpukkaa ja joku koitti vääntää semmoista avoon ja totesi toivottomaksi Oletan että sama pätee toisinkin päin.
Sitten kun käyt mettässä ryskäämässä ovet solmuun niin niitä löytyy muutama sarja Ja kardaaneita ja jousia samoin.
Sitten kun käyt mettässä ryskäämässä ovet solmuun niin niitä löytyy muutama sarja Ja kardaaneita ja jousia samoin.
- Mallasviski
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: UAZin laittoa
Kiva juttu että on aiheesta kiinnostuneita, ja jotka jotain osaavat opastaakin.
Tämän päivän touhuista ei paljon kuvia tarvinnut ottaa, kaikkihan varmaan tietää että miltä lamppu näyttää kun se palaa. Eli valojen ronklaaminen katsastuskuntoon oli ohjelmassa, samoin kuin nivelien sun muiden rasvaus. Olettaisin monen täällä nähneen alustan niveliä...
Ainoan varsinaisen viankin löysin; Vaihdetangon kumipusla oli jäänyt laatikon päästä johonkin reissun päälle. Sekin oli kohtuuttoman kätevä korvata öpaut samanlaisella.
Nyt tuskin tulevalla viikolla suuria tapahtuukaan, on tuo lämmin tila näin talvella "hiukan" vähissä.
-Ja toi UAZ -renkutus oli kyllä aika...
Tämän päivän touhuista ei paljon kuvia tarvinnut ottaa, kaikkihan varmaan tietää että miltä lamppu näyttää kun se palaa. Eli valojen ronklaaminen katsastuskuntoon oli ohjelmassa, samoin kuin nivelien sun muiden rasvaus. Olettaisin monen täällä nähneen alustan niveliä...
Ainoan varsinaisen viankin löysin; Vaihdetangon kumipusla oli jäänyt laatikon päästä johonkin reissun päälle. Sekin oli kohtuuttoman kätevä korvata öpaut samanlaisella.
Nyt tuskin tulevalla viikolla suuria tapahtuukaan, on tuo lämmin tila näin talvella "hiukan" vähissä.
-Ja toi UAZ -renkutus oli kyllä aika...
Re: UAZin laittoa
Kun tosta musasta kerta niin kovasti tykkäsitte
http://www.youtube.com/watch?v=twV7J46- ... re=related
Saa nähdä toimiiko toi linkki
http://www.youtube.com/watch?v=twV7J46- ... re=related
Saa nähdä toimiiko toi linkki
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: UAZin laittoa
Heh,enpäs ajatellu että UAZ olis hiljaisempi ,itselläni oli työkaluna Lantikka 108" vm -72 alustalla,bensa kone ja takakontissa akkukuorma starttiapuna kun piti avustaa talvisin käynnistyksissä,ja olla muutenkin huoltoauton ominaisuudessa.Mallasviski kirjoitti:OK, ihme on jollen jossain vaiheessa jotain tule tarvitsemaan. Pitää muistaa silloin kysellä sinulta.SISU L-137 kirjoitti:Ai katos vaan joku muukin hurahtanut Uaz:ien ihmeelliseen maailmaan.Itellä juuri muutama viikko sitten asentui Uaz:iin originaali porttaali akselit alle,jos osia tarvit niin niitä löytyy joka lähtöön.
No sitä hiukan arvelin, että hoitaahan noilla itänapurissa vielä moni jokapäiväiset ajot. Miliisilläkin noita vielä kuulemma muutamia on käytössä. Tuskin mihinkään tulipalopakkasiin ilkee lähteä henkensä uhalla ihan tarkoitukseen sopimattomalla korrolla.Butec kirjoitti:Ei UAZissa ole mitään nauramista,se etenee ja jopa kelluu paremmin kuin nykyiset puuteripyllymaasturit.
Jos pitäisi valita Siperian läpiajoon joko UAZ tai jokin nykyinen länsimaasturi,taitaisi UAZ olla valintani.
UAZ ja vanhemman polven lantikat on aika samankaltaisia ominaisuuksiltaan,ainoa heikko kohta
näissä on kuski (loppuu taito tai uskallus).
Joo, on ollut mulla josku vuosia sitten -73 Diesel Lantikka, lyhyt. Ei ajaminen paljoa siitä eroa. Tää Siperianmalli on ehkä hiukan hiljaisempi maantiellä.
Intti aikana 70-luvulla saatiin UAZ-ambulanssi varuskuntaan,en nyt osaa varmaksi sanoa oliko se sosialistisen työn saavutus
kokonaan,jotenkin se vaikutti varustukseltaa naapurin tuotteelta,ainakin räikkä katolla oli sieltä.Oli sen verran pahaääninen torvi että olis kuolleetkin vironneet henkiin siinä metelissä.
Uazeissa ja neuvostoautoissa oli yksi varuste yli muiden,keulakaihdin.Kertaalleen -37 asteen pakkasessa tuli testattua
kaihtimen toimintaa ja eipä tarvinnut palella ratin ja penkin välissä.
Uazin pellit pehmeitä? Ei kait niissä ole lyijyä? Tätä lyijypitoisuuden nostoa käytettiin vanhoissa Volgissa kun 30-luvulta olevat prässit alkoi olla lussuja . Volgahan oli GAZ oikealta merkiltään ja Fordin perustama 30-luvun alussa,amerikasta ne koriprässitkin siis.
Re: UAZin laittoa
no tuli liian hätäisesti sanottua että löytyy piirustukset jakolaatikkoon on kadonnut johonkin .
mutta jos uaz aiheisia videoita niin tässä olisi yx. http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... ID=4020346
toi on kuvattu ämmässuolla, tuttu uaz sanoisin .
mutta jos uaz aiheisia videoita niin tässä olisi yx. http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... ID=4020346
toi on kuvattu ämmässuolla, tuttu uaz sanoisin .
- Mallasviski
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: UAZin laittoa
Nyt on perk..e mies umpipäihnään...
Mutta huomenissa katotaan perkele porukalla, että sopiiko väri (koepala) miähen uatsiin. Ei piä olla liika hiano tai liian virallinen
3 eri vaihtoehtoa ois, 1 niistä jo "tyäkalupakin" värinä.
Mutta huomenissa katotaan perkele porukalla, että sopiiko väri (koepala) miähen uatsiin. Ei piä olla liika hiano tai liian virallinen
3 eri vaihtoehtoa ois, 1 niistä jo "tyäkalupakin" värinä.
- Liitteet
-
- IMG_0232.jpg (123.84 KiB) Katsottu 11337 kertaa
Re: UAZin laittoa
No perkele. Mitäs värejä on ajatuksissa?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Mallasviski
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: UAZin laittoa
No niin. Piti sitten eilen oikein mikrossa lämmäyttää kossua että siitä sai taskulämmintä, jemmapullo löytyi pakkasesta auton hanskalokerosta...
Mutta siihen väriin. Löysin kolmea eri sorttia (neljäskin olisi ollu, vaan en testannu) NATO värejä, joita läksin katselemaan sävyjen puolesta. Tuo tarvikelaatikko (pelastin roskikselta työpaikasta) on maalattu "Bronze green" NATO vihreällä, ölppäsuodatin "Olive green" NATO vihreällä ja öljykannu "Olive drab" NATO vihreällä. Eiköhän noista joku löydä itsensä vielä UAZinkin peltipinnasta.
Mutta siihen väriin. Löysin kolmea eri sorttia (neljäskin olisi ollu, vaan en testannu) NATO värejä, joita läksin katselemaan sävyjen puolesta. Tuo tarvikelaatikko (pelastin roskikselta työpaikasta) on maalattu "Bronze green" NATO vihreällä, ölppäsuodatin "Olive green" NATO vihreällä ja öljykannu "Olive drab" NATO vihreällä. Eiköhän noista joku löydä itsensä vielä UAZinkin peltipinnasta.
- Liitteet
-
- IMG_0234.jpg (139.93 KiB) Katsottu 11293 kertaa
-
- IMG_0237.jpg (193.24 KiB) Katsottu 11293 kertaa