Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Marras 22, 2017 1:09 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2010 10:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Käytiin tänään perheen kanssa viemässä kirpputorille roinaa myyntiin. Muijan järjestellessä tavaroita, katseltiin pojan kanssa mitä muut myyvät. Sieltä löytyi mm 2800e :shock: kattokruunu, ja 20e Detroit Diesel käyttöohjekirja. Kirja tuli ostettua, kruunu jäi. :wink:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kirjassa on sivuja 128, ja se on suomenkielinen. Näköjään Keskon painama. Vuosilukua en ole vielä löytänyt siitä. Sisäsivuilla lukee, että tämä huoltokirja ei ole korjaamokäsikirja, mutta kannessa lukee käyttöohjekirja. Yhtä kaikki, varsin kattava opus DD:n sielun elämästä.

Jos ei kuvista näe kunnolla, niin tuolta kun klikkaa samoja kuvia, niin näkyy puolet isompana --> http://www.sisua.net/gallery/v/sisua45/ ... 2.jpg.html

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 22, 2010 8:29 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Kone-Keskohan niitä maahan toi,sain sieltä kerran hienon keulamerkin joka kuului laittaa koriin kun laitteeseen oli laitettu
DD pärisemään .

Minä tinttasin sen Ladan perseeseen ja meinas pari takana ajavaa ajaa puskuriin kiinni kun tavasivat sitä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 8:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Butec kirjoitti:
Kone-Keskohan niitä maahan toi,sain sieltä kerran hienon keulamerkin joka kuului laittaa koriin kun laitteeseen oli laitettu
DD pärisemään .

Minä tinttasin sen Ladan perseeseen ja meinas pari takana ajavaa ajaa puskuriin kiinni kun tavasivat sitä.


Onkohan tullaisia merkkejä enää missään?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 8:26 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
KoneKesko tuo näköjään Allisonin laatikoita ,mutta ei DD:tä.

http://www.konekesko.com/fi/Etusivu/Moo ... fault.aspx


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 9:49 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am
Viestit: 28
Olen aina ihmetellyt, miksi Sisu ei ole käyttänyt Detroit Dieseliä. Amerikassahan se on ilmeisesti ollut suosituin diesel. Joten hyviä ominaisuuksia on täytynyt olla rutkasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 12:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 512
Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 1:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Wonderi kirjoitti:
Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.


Joo,ainakin ne Cummissit joita silloin joskus tuli käytettyä,oli Englannista.

DD:tä tehdään Kiinassakin,moottorien valmistus kuten autojenkin on tuontitullien ynnä muiden johdosta järkättyeri maihin,kuten Nissanien teko Englannissa mahdollistaa joidenkin tullienmaksujen kierron.

Yksi erikoisemmista tapauksista oli Intia takavuosina,sinne ei viety autoja koska kotimainen tuotanto haluttiin suojata.
Siitä sikisi sitten mm. Ashok-Leyland , Tata-Mersut ja muut..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Elo 14, 2011 2:34 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 01, 2009 6:21 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Espoo
Butec kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:
Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.


Joo,ainakin ne Cummissit joita silloin joskus tuli käytettyä,oli Englannista.

DD:tä tehdään Kiinassakin,moottorien valmistus kuten autojenkin on tuontitullien ynnä muiden johdosta järkättyeri maihin,kuten Nissanien teko Englannissa mahdollistaa joidenkin tullienmaksujen kierron.

Yksi erikoisemmista tapauksista oli Intia takavuosina,sinne ei viety autoja koska kotimainen tuotanto haluttiin suojata.
Siitä sikisi sitten mm. Ashok-Leyland , Tata-Mersut ja muut..


Hauskimpia esimerkkejä tästä uustuotannosta on se, kuinka Fordin Cargo-mallisto elää edelleen Intiassa ja USA:ssa! Sama tunnistettava kabiini (isot sivuikkunat jne) on Intiassa Ashok-Leyland Stallion Mk.4! http://www.military-today.com/trucks/as ... allion.htm Tottakai auton rakenne on muuttunut, mutta se Cargon koppi on aina tunnistettavissa. Sama kabiini on USA:ssa päätynyt Mersun käyttöön erilaisten yrityskauppojen myötä :lol: Mersu käyttää USA:ssa sitä jäteautoissa, kunnallisteknisissä ajoneuvoissa jne...

_________________
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 10:03 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Dart merkkinen dumpperi, perässä kolme kärryä. Kuormassa 360 tonnia suolaa, moottori 1000 hv Detroit Diesel 12V149. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=B6CRqOM0oOA
http://www.youtube.com/watch?v=5nJPBuK1 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=h7UjRT4lvkg
http://www.youtube.com/watch?v=bZdUMm-T ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=0IHjmccq ... re=related

Täytyy vaan sanoa, että melkoisia vehkeitä siellä meksikossa. Maailman suurimmassa suolakaivoksessa, vai onko tuo louhos? Eipä ole tullut mieleen, että se oman pienen suolapurkin suola on joskus liikkunut 1000 hevosvoiman DD:n turvin. :lol:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Loka 13, 2011 11:36 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 512
Ihme kalustoa kun suolassa ja välillä märässä ajetaan muttei yhtään ruostetta näy.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 21, 2012 3:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

6V53 Detroitin parkumista --> http://www.youtube.com/watch?v=j2as6nrmMqA

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 21, 2012 6:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
No perskeles siinähän on vanha kunnon Michigan tuollaisella se meikäläinen opetteli pyöräkoneen alkeisoppiaakkokset :D mutta oli sarjaa 75 ja V6 perkins oli moottorina ja kuskilla ikää 8v sitten hieman myöhäisemmällä iällä eli 11 v sitä sitten jo hypättiin 175 puikkoihin jossa moottorina Rolls-Royce :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 14, 2012 7:09 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taas tuli vastaan yksi DD:llä liikkuva vehje. En tiennytkään, että Mack on tehnyt myös maansiirtokoneita.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 6:51 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1666
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Nyt on myös Detroitin 2t dieselit tulevaisuutta :)
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... sa-6001734
T&T kirjoitti:
Aumetin Z-moottori on turbo- ja mäntäahdettu kaksitahtinen diesel. Korkealla paineella tapahtuvan huuhtelun ansiosta palolämpötila jää alhaiseksi eikä typen oksideja muodostu yhtä paljon. (T&T 26/2013).

– Typen oksidien syntymisen kriittinen lämpötila on 2 200 astetta. Z-moottorin palotapahtumassa jäädään alle 2 000 asteen, moottorin kehittäjä ja Aumetin toimitusjohtaja Timo Janhunen kertoo.

Kaksisylinterisessä koemoottorissa on perinteinen pakokaasuahdin. Moottorin kolmas sylinteri on mäntäkompressori, jolla lisäahtaminen tehdään. Ahtopaineeksi tulee 20 baria. Tavallisessa dieselmoottorissa ahtopaine on noin yksi bar.

– Koska ahtoilma on hyvin jäähdytetty, palolämpötila laskee kuormituksen noustessa.


Tosin Detroit ei taida kestää 20 barin ahtopainetta ;)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)