2-tahtiset Detroit Dieselit
Valvoja: sisua
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Käytiin tänään perheen kanssa viemässä kirpputorille roinaa myyntiin. Muijan järjestellessä tavaroita, katseltiin pojan kanssa mitä muut myyvät. Sieltä löytyi mm 2800e kattokruunu, ja 20e Detroit Diesel käyttöohjekirja. Kirja tuli ostettua, kruunu jäi.
Kirjassa on sivuja 128, ja se on suomenkielinen. Näköjään Keskon painama. Vuosilukua en ole vielä löytänyt siitä. Sisäsivuilla lukee, että tämä huoltokirja ei ole korjaamokäsikirja, mutta kannessa lukee käyttöohjekirja. Yhtä kaikki, varsin kattava opus DD:n sielun elämästä.
Jos ei kuvista näe kunnolla, niin tuolta kun klikkaa samoja kuvia, niin näkyy puolet isompana --> http://www.sisua.net/gallery/v/sisua45/ ... 2.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kirjassa on sivuja 128, ja se on suomenkielinen. Näköjään Keskon painama. Vuosilukua en ole vielä löytänyt siitä. Sisäsivuilla lukee, että tämä huoltokirja ei ole korjaamokäsikirja, mutta kannessa lukee käyttöohjekirja. Yhtä kaikki, varsin kattava opus DD:n sielun elämästä.
Jos ei kuvista näe kunnolla, niin tuolta kun klikkaa samoja kuvia, niin näkyy puolet isompana --> http://www.sisua.net/gallery/v/sisua45/ ... 2.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Kone-Keskohan niitä maahan toi,sain sieltä kerran hienon keulamerkin joka kuului laittaa koriin kun laitteeseen oli laitettu
DD pärisemään .
Minä tinttasin sen Ladan perseeseen ja meinas pari takana ajavaa ajaa puskuriin kiinni kun tavasivat sitä.
DD pärisemään .
Minä tinttasin sen Ladan perseeseen ja meinas pari takana ajavaa ajaa puskuriin kiinni kun tavasivat sitä.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Onkohan tullaisia merkkejä enää missään?Butec kirjoitti:Kone-Keskohan niitä maahan toi,sain sieltä kerran hienon keulamerkin joka kuului laittaa koriin kun laitteeseen oli laitettu
DD pärisemään .
Minä tinttasin sen Ladan perseeseen ja meinas pari takana ajavaa ajaa puskuriin kiinni kun tavasivat sitä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
KoneKesko tuo näköjään Allisonin laatikoita ,mutta ei DD:tä.
http://www.konekesko.com/fi/Etusivu/Moo ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konekesko.com/fi/Etusivu/Moo ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Olen aina ihmetellyt, miksi Sisu ei ole käyttänyt Detroit Dieseliä. Amerikassahan se on ilmeisesti ollut suosituin diesel. Joten hyviä ominaisuuksia on täytynyt olla rutkasti.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Joo,ainakin ne Cummissit joita silloin joskus tuli käytettyä,oli Englannista.Wonderi kirjoitti:Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.
DD:tä tehdään Kiinassakin,moottorien valmistus kuten autojenkin on tuontitullien ynnä muiden johdosta järkättyeri maihin,kuten Nissanien teko Englannissa mahdollistaa joidenkin tullienmaksujen kierron.
Yksi erikoisemmista tapauksista oli Intia takavuosina,sinne ei viety autoja koska kotimainen tuotanto haluttiin suojata.
Siitä sikisi sitten mm. Ashok-Leyland , Tata-Mersut ja muut..
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Hauskimpia esimerkkejä tästä uustuotannosta on se, kuinka Fordin Cargo-mallisto elää edelleen Intiassa ja USA:ssa! Sama tunnistettava kabiini (isot sivuikkunat jne) on Intiassa Ashok-Leyland Stallion Mk.4! http://www.military-today.com/trucks/as ... allion.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Tottakai auton rakenne on muuttunut, mutta se Cargon koppi on aina tunnistettavissa. Sama kabiini on USA:ssa päätynyt Mersun käyttöön erilaisten yrityskauppojen myötä Mersu käyttää USA:ssa sitä jäteautoissa, kunnallisteknisissä ajoneuvoissa jne...Butec kirjoitti:Joo,ainakin ne Cummissit joita silloin joskus tuli käytettyä,oli Englannista.Wonderi kirjoitti:Cummins teki/tekee ainakin osan Euroopan markkinoille myytävistä koneista Englannissa. 70-80 luvuilla on varmasti ollut poliittisia ja valtiontaloudellisiakin painosteita hankkia eurooppalaisvalmisteisia moottoreita. Joku voi nyt oikaista missä Sisun käyttämät Cumminssit on tehty.
DD:tä tehdään Kiinassakin,moottorien valmistus kuten autojenkin on tuontitullien ynnä muiden johdosta järkättyeri maihin,kuten Nissanien teko Englannissa mahdollistaa joidenkin tullienmaksujen kierron.
Yksi erikoisemmista tapauksista oli Intia takavuosina,sinne ei viety autoja koska kotimainen tuotanto haluttiin suojata.
Siitä sikisi sitten mm. Ashok-Leyland , Tata-Mersut ja muut..
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Dart merkkinen dumpperi, perässä kolme kärryä. Kuormassa 360 tonnia suolaa, moottori 1000 hv Detroit Diesel 12V149.
http://www.youtube.com/watch?v=B6CRqOM0oOA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=5nJPBuK1 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=h7UjRT4lvkg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=bZdUMm-T ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=0IHjmccq ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyy vaan sanoa, että melkoisia vehkeitä siellä meksikossa. Maailman suurimmassa suolakaivoksessa, vai onko tuo louhos? Eipä ole tullut mieleen, että se oman pienen suolapurkin suola on joskus liikkunut 1000 hevosvoiman DD:n turvin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Ihme kalustoa kun suolassa ja välillä märässä ajetaan muttei yhtään ruostetta näy.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
6V53 Detroitin parkumista --> http://www.youtube.com/watch?v=j2as6nrmMqA" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
No perskeles siinähän on vanha kunnon Michigan tuollaisella se meikäläinen opetteli pyöräkoneen alkeisoppiaakkokset mutta oli sarjaa 75 ja V6 perkins oli moottorina ja kuskilla ikää 8v sitten hieman myöhäisemmällä iällä eli 11 v sitä sitten jo hypättiin 175 puikkoihin jossa moottorina Rolls-Royce
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Taas tuli vastaan yksi DD:llä liikkuva vehje. En tiennytkään, että Mack on tehnyt myös maansiirtokoneita.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Nyt on myös Detroitin 2t dieselit tulevaisuutta
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... sa-6001734
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... sa-6001734
Tosin Detroit ei taida kestää 20 barin ahtopainettaT&T kirjoitti: Aumetin Z-moottori on turbo- ja mäntäahdettu kaksitahtinen diesel. Korkealla paineella tapahtuvan huuhtelun ansiosta palolämpötila jää alhaiseksi eikä typen oksideja muodostu yhtä paljon. (T&T 26/2013).
– Typen oksidien syntymisen kriittinen lämpötila on 2 200 astetta. Z-moottorin palotapahtumassa jäädään alle 2 000 asteen, moottorin kehittäjä ja Aumetin toimitusjohtaja Timo Janhunen kertoo.
Kaksisylinterisessä koemoottorissa on perinteinen pakokaasuahdin. Moottorin kolmas sylinteri on mäntäkompressori, jolla lisäahtaminen tehdään. Ahtopaineeksi tulee 20 baria. Tavallisessa dieselmoottorissa ahtopaine on noin yksi bar.
– Koska ahtoilma on hyvin jäähdytetty, palolämpötila laskee kuormituksen noustessa.