Onnistuuko näiden surullisten kuuluisien tiivisteiden vaihto öljypohjan kautta, kone paikallaan?UN-Proto kirjoitti:Arvailua tää on, mut työssä kun liikkuu ympäri suomea, on tullut vastaan pari protoa jossa kone on kolissut. Molemmissa olleet laakerit kuluneet ja pyörähtäneet sit päällekkäin. Niissä on käytetty vain alakerta auki ja vaihdettu uudet liuskat ja matka jatkuu. Todennäköisesti sylinteriputkien alapään tiivisteet vuotaa hiljakseen vettä öljynsekaan ja se syö laakerit. Ilmeisesti näiden yksilöiden harrastajat ei vielä täällä mukana, tietäisivät kertoa enemmän?
Valmet 611 alapään tiivisteet
Valvoja: sisua
Valmet 611 alapään tiivisteet
Ei onnistu. Putkien alapään tiivisteet ovat O-renkaita, jotka ovat putken ympärillä. Vanhemmiten ne kovettuvat ja murenevat. Putken yläpäässä ei ole tiivisteitä, putken kaulus lepää lohkon urassa.
Eli kansi pois, öljypohja pois, männät kankineen pois, niin pääsee poistamaan putkia. Moottori itsessään voi olla paikoillaan. O-renkaitten vastin pinta lohkossa tulee puhdistaa huolellisesti, myös yläpään ura. Joskus putkissa ja/tai lohkossa on syöpymiä. Niitä on korjattu hyvälaatuisilla moottorisilikooneilla. Voi pitääkin, mutta siinä on hiukan virityksen makua.
Eli kansi pois, öljypohja pois, männät kankineen pois, niin pääsee poistamaan putkia. Moottori itsessään voi olla paikoillaan. O-renkaitten vastin pinta lohkossa tulee puhdistaa huolellisesti, myös yläpään ura. Joskus putkissa ja/tai lohkossa on syöpymiä. Niitä on korjattu hyvälaatuisilla moottorisilikooneilla. Voi pitääkin, mutta siinä on hiukan virityksen makua.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Eikun just toisin päin. Vihreä alaspäin, kampikammiota kohti. Se on öljynkestävä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Tässä alan henkisesti valmistautumaan avaamaan kolisevaa Valmetin 611 konetta. Arvaukset viasta johtanevat pyörähtäneeseen kiertokangen laakeriin, joka on johtunut öljyn sekaan vuotaneesta glykoli-vedesta ja sen huonosta sopivuudesta voiteluaineeksi. Löytyykö seuraaville osille noin hintoja?
Kierokangenlaakeri 8361 10552 (12 kpl)
Tiivisterengas 8353 22233 (12 kpl)
Öljypohjan tiiviste 8363 22538 (1 kpl)
Mitenkä lienee runkolaakerit, ovatko saaneet siipeensä ja onko syytä vaihtaa samalla?
Varaosanumerot ovat Sisun numerosarjoja.
Kierokangenlaakeri 8361 10552 (12 kpl)
Tiivisterengas 8353 22233 (12 kpl)
Öljypohjan tiiviste 8363 22538 (1 kpl)
Mitenkä lienee runkolaakerit, ovatko saaneet siipeensä ja onko syytä vaihtaa samalla?
Varaosanumerot ovat Sisun numerosarjoja.
Henkilökohtaisesti vaihtaisin kaikki,vaikka hintaa tuleekin enemmän, voi olla sit luottavaisin mielin jatkossa. Mut tyylejä on monia..
En onnistunut löytää laakeri yms tarjous lappua jota kyseiseen autoon kesällä laadin. Kyselin Sisu autolta, Valmetilta, Paikallisesta tarvikeliikkeestä, jossa katsoivat hinnat mm. IKH.
Lopullinen hinta kiinni miten hyviä alennus prosentteja firmat myöntää, se on vähän myyjästä kiinni. Auttaa varmaan kun kertoo mihin vehkeeseen menee, saati jos ajaa sellaisella liikkeen pihaan
En onnistunut löytää laakeri yms tarjous lappua jota kyseiseen autoon kesällä laadin. Kyselin Sisu autolta, Valmetilta, Paikallisesta tarvikeliikkeestä, jossa katsoivat hinnat mm. IKH.
Lopullinen hinta kiinni miten hyviä alennus prosentteja firmat myöntää, se on vähän myyjästä kiinni. Auttaa varmaan kun kertoo mihin vehkeeseen menee, saati jos ajaa sellaisella liikkeen pihaan
Varaosanumerot ovat linnavuoren tehtaan "keksimiä", sieltä kannattaa myös kysellä.
"O-RENGAS 114X3 VITONIKUMI SYLINTERIPUTKELLE, ALIMMAINEN", sanoo valmetin osaluettelo.
Jos runkolaakereita vaihdat, niin nro on 8361 19457, niitä tarvitaan siis 14kpl. Päittäislaakerin nro 8361 19459B, tarve 2 kpl. Jos oikein ymmärsin, niin edellisellä numerolla tulee osia 8361 28994 ja 8361 28995 kumpiakin 2 kpl. Eli päittäislaakereita menee 2+2 yhteen koneeseen, ja runkolaakereita 14 kpl.
Taas yksi plussa Leylandille, kuivat putket eivät vuoda.
Tuo 8353 22233 tiivisterengas on ylin, ja keskimmäinen. Tarvitset vielä sylinteriputken alemmat O-renkaat, 8353 36903, 6 kpl.Kierokangenlaakeri 8361 10552 (12 kpl)
Tiivisterengas 8353 22233 (12 kpl)
Öljypohjan tiiviste 8363 22538 (1 kpl)
"O-RENGAS 114X3 VITONIKUMI SYLINTERIPUTKELLE, ALIMMAINEN", sanoo valmetin osaluettelo.
Jos runkolaakereita vaihdat, niin nro on 8361 19457, niitä tarvitaan siis 14kpl. Päittäislaakerin nro 8361 19459B, tarve 2 kpl. Jos oikein ymmärsin, niin edellisellä numerolla tulee osia 8361 28994 ja 8361 28995 kumpiakin 2 kpl. Eli päittäislaakereita menee 2+2 yhteen koneeseen, ja runkolaakereita 14 kpl.
Taas yksi plussa Leylandille, kuivat putket eivät vuoda.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Onneksi tuli ostettua varaosa Kontio, josta Turbo-Leylandin saa tarvittaessa siirrettyä Valmetin tilalle
No, katsotaan ja avataan ensin Valmetti, jonka jälkeen pitää arvioida, kannattaako koneremontin kanssa pidemmälle.
Harmi, että tallipaikka on 400 km:n päässä - tämä on tälläistä suunnittelua ja virtuaaliremonttia. Mutta hyvin suunniteltuhan on perinteisesti jo puoliksi tehty
No, katsotaan ja avataan ensin Valmetti, jonka jälkeen pitää arvioida, kannattaako koneremontin kanssa pidemmälle.
Harmi, että tallipaikka on 400 km:n päässä - tämä on tälläistä suunnittelua ja virtuaaliremonttia. Mutta hyvin suunniteltuhan on perinteisesti jo puoliksi tehty
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Valmet 611 alapään tiivisteet
Noniin.. Täällä samaa remonttia tiedossa. Autona International Loadstar 611 koneella, vanha paloauto.
Josta rakennettu n2 luokan kuormuri. 2000km ehdin nauttia 6 mylvinnästä, niin alkoi öljy määrä lisäämtymään, ja vesi vähenemään.Kysyisin semmosta että mites kampiakselin laakerit voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan? Onko edes mahdollista. ? Menee putket, männät ja laakerit vaihtoon.. jos äheltäis ahtimen samalla vinkumaan koneen kylkeen...perkeleen sylputkien tiivisteet T. Make..
Josta rakennettu n2 luokan kuormuri. 2000km ehdin nauttia 6 mylvinnästä, niin alkoi öljy määrä lisäämtymään, ja vesi vähenemään.Kysyisin semmosta että mites kampiakselin laakerit voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan? Onko edes mahdollista. ? Menee putket, männät ja laakerit vaihtoon.. jos äheltäis ahtimen samalla vinkumaan koneen kylkeen...perkeleen sylputkien tiivisteet T. Make..
Re: Valmet 611 alapään tiivisteet
Kyllä se onnistuu, jos koneen alla on tarpeeksi tilaa äheltää.
Olen tuon homman joskus tehnyt 411 koneeseen. Niska tulee kipeäksi kun pultteja vääntää, ja se on myös hyvin öljytty...
Kun avaa kaikkia laakeripukkeja, niin kampiakselin saa hieman alemmas. Se helpottaa liuskojen vaihtoa. Mutta ei kannata kamalasti akselia laskea, siinä voi stefat ottaa itseensä. Rempan jälkeen öljyä vuotava takapään stefa ei varsinaisesti lämmitä mieltä. Sen vaihtoon täytyy ottaa joko kone tai loota pois...
Jos sylinteriputken O-renkaat ovat vuotaneet öljytilaan, niin kiertokangen laakerit vauriotuvat ensimmäisenä. Jos on vesillä ajettu tarpeeksi, niin akseli menee helposti koneistus kuntoon.
Olen tuon homman joskus tehnyt 411 koneeseen. Niska tulee kipeäksi kun pultteja vääntää, ja se on myös hyvin öljytty...
Kun avaa kaikkia laakeripukkeja, niin kampiakselin saa hieman alemmas. Se helpottaa liuskojen vaihtoa. Mutta ei kannata kamalasti akselia laskea, siinä voi stefat ottaa itseensä. Rempan jälkeen öljyä vuotava takapään stefa ei varsinaisesti lämmitä mieltä. Sen vaihtoon täytyy ottaa joko kone tai loota pois...
Jos sylinteriputken O-renkaat ovat vuotaneet öljytilaan, niin kiertokangen laakerit vauriotuvat ensimmäisenä. Jos on vesillä ajettu tarpeeksi, niin akseli menee helposti koneistus kuntoon.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218