Valmetin venttiileden säätö
Valvoja: sisua
Valmetin venttiileden säätö
Olisko kellään hyvää säätöohjetta Valmet 611 moottorin venttiileiden säätöön, ettei tarttis kovinpaljoo turhaan pyöritellä Mistä aletaan ja mitkä säädetään, paljonko pyöräytetään ja säädetään loput?? Että tulis välillä vähän muutakin keskustelua kun toi vauhtipyörän kotelo tuntuis jo olevan selvää, minkälainen se on!!!!
Re: Valmetin venttiileden säätö
En jaksa alkaa selittämään pienessä kaljassa... Välys 0.30mm, imu ja pako, kylmänä ja kuumana.
Tämä säätö ohje pätee kaikkiin saman valmistajan kuutos koneisiin, vm 1975-2010.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Valmetin venttiileden säätö
Kiitos tästä, ei tartte enpää selitellä.
Re: Valmetin venttiileden säätö
Onko jossakin olemassa kohdistusmerkkejä? Sitten olis seuraava kysymys että miten kannet kannattaa irroittaa? Voiko pakosarjat olla kiinni kannessa kunnei pääse irrottamaan kompurasta johtuen.Tyrvää kirjoitti:Kiitos tästä, ei tartte enpää selitellä.
Re: Valmetin venttiileden säätö
Hammaspyöräkotelon sisällä on pyörissä kohdistuspisteet. Kaikki merkit sattuvat kohdalle joka kuudes kampiakselin kierros. (Tämä merkkien kohtaaminen on valmet moottoreissa riippuvainen jakopään mallista, joissakin koneissa kohtaamis kierroksia on puolentoista sataa...)
Kannet voi nostaa pakettina pois. Imu- ja pakosarja, sekä vesiputket voivat olla kiinni.
Pakosarjankin saa kompuran takaa pois tarvittaessa. Vaarnoja pitää irroittaa muutama. Ne saattavat tosin olla melko tiukassa vanhemmiten...
Kannet voi nostaa pakettina pois. Imu- ja pakosarja, sekä vesiputket voivat olla kiinni.
Pakosarjankin saa kompuran takaa pois tarvittaessa. Vaarnoja pitää irroittaa muutama. Ne saattavat tosin olla melko tiukassa vanhemmiten...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Valmetin venttiileden säätö
Ja kampiakselin pyörityshän hoituu helpoiten käsijarru vapautettuna suurin vaihde päällä, 1 rengas ylösnostettuna ja sitä pyörittämällä....
Re: Valmetin venttiileden säätö
Kiitoksia neuvoista. Seuraavaa kysymys olisi että missä järjestyksessä sylinterit alkavat hammaspyöräkotelosta katsottuna? Ja sopiiko 612 kannet 611? Ja mikä on kansien venymäpulttien kireys? Ohjeissa 8kiloa ja90 astetta 2 kertaa.
Re: Valmetin venttiileden säätö
Sylinterit on numeroitu etupäästä (jakopää) taaksepäin 1,2,3 jne.
611 D ja 612 on samat kannet.
Venymäpulteille on useampaa erilaista ohjetta, 80-luvun ohje menee näin. 40 Nm + 60 astetta + 60 astetta + 60 astetta. Puolen tunnin lämmityskäyttö, ja vielä kerran 60 astetta. Nyt en muista kuinka nykyään tehtaalla tehdään korjattavissa koneissa. Saattoi olla juuri tuo minkä sanoit.
611 D ja 612 on samat kannet.
Venymäpulteille on useampaa erilaista ohjetta, 80-luvun ohje menee näin. 40 Nm + 60 astetta + 60 astetta + 60 astetta. Puolen tunnin lämmityskäyttö, ja vielä kerran 60 astetta. Nyt en muista kuinka nykyään tehtaalla tehdään korjattavissa koneissa. Saattoi olla juuri tuo minkä sanoit.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Valmetin venttiileden säätö
Grey182 kirjoitti:Kiitoksia neuvoista. Seuraavaa kysymys olisi että missä järjestyksessä sylinterit alkavat hammaspyöräkotelosta katsottuna? Ja sopiiko 612 kannet 611? Ja mikä on kansien venymäpulttien kireys? Ohjeissa 8kiloa ja90 astetta 2 kertaa.
Kiitoksia neuvoista, kansi on paikoillaan ja venttiilien säätö olisi edessä, eteen tuli seuraavanlainen kysymys että millainen työkalu on jolla kampiakselia pääsee vääntämään? Onko jotain muuta huomioitavaa ensimmäisellä käynnistys kerralla?
Re: Valmetin venttiileden säätö
Kampiakselin päässä lienee kruunumutteri? Siihen on oma hylsynsä olemassa, mutta sellaisen tekee itekkin.
Jos ei ole ollut avainta hollilla, niin oon pyörittänyt käsillä tuulettajan siivistä. Pyörii siitäkin, jos remmi on kireellä.
Jos ei ole ollut avainta hollilla, niin oon pyörittänyt käsillä tuulettajan siivistä. Pyörii siitäkin, jos remmi on kireellä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Valmetin venttiileden säätö
Onko moottori autossa kiinni? Neuvoin tuossa aiemmin yhden helpon tavan.
Re: Valmetin venttiileden säätö
Morjes Kyseinen moottori on tiehöylässä kiinni enkä pääse nostamaan pyöriä ilmaan, tänään värkkäsin kruunumutteriin avaimen jolla pitäisi päästä vääntämään kampiakselia. Vielä kerran kiitos ja kumarrus neuvoista, ja lisää tulen kysymään kun tollanen laite nyt sitä onJuhnu kirjoitti:Onko moottori autossa kiinni? Neuvoin tuossa aiemmin yhden helpon tavan.
Re: Valmetin venttiileden säätö
No onkos se oikeen Vammas höylä?
Re: Valmetin venttiileden säätö
Juu kyllä vain.Tyrvää kirjoitti:No onkos se oikeen Vammas höylä?
Re: Valmetin venttiileden säätö
Miten olisi hyvä varmistua että lohkoissa vesi kiertää hyvin, mulla on toinen kansi uusi ja Meinaan ettei tukoksia ole.