Ne jotka tietää, listaa voisi jatkaa Valmetin ja "Pikku"-Leylandin koneiden osalta.R-142CST kirjoitti:sisua kirjoitti:Olishan Rollssin koneissa hohtoa , onhan Rolls-Royce tehnyt moottoreita lentokoneisiinkin.
Mitä nuo M-sarjan merkinnät tarkoittavat?
M-160 yleisnimitys sarjalle.
M-161 2-akselinen takaveto
M-162 3-akselinen, nostoteli
M-163 3-akselinen, teliveto (molemmat taka-akselit vetäviä)
M-168 tehdastekoinen 4-akselinen, nostoteli (osaan lisätty 4-akseli myöhemmin, jolloin tyyppi voi M-162 vaikka onkin 4-aks.)
Moottorikoodit (yleisimmät), jotka tulee em.numerosarjojen jälkeen, menevät kutakuinkin seuraavasti (ulkomuistista):
BP - ahtamaton Leyland 0.680
BPT - ahdettu Leyland 0.690
BY - Leyland 801 V8
BST - Rolls-Royce Eagle 265
CST - Rolls-Royce Eagle 305
DST - Rolls-Royce Eagle 265 (uudempi MKIII-versio)
CZT - Rolls-Royce Eagle 320
DET - Cummins C290
CEV - Cummins C370
BEV - Cummins C400
BP ja BPT - moottorien kanssa käytetty myös 6-vaihteista ZF-vaihteistoa, muissa Fuller 13 tai 14-vaihteisena, tai sitten Allison automaatti (esim.Tako).
Nuo koodit ovat minulle vasta aukeamassa