Leyland suuttimet
Valvoja: sisua
Leyland suuttimet
Sain Leukun suuttimia, en vain tiedä mihin ne sopii. Runko on saman näköinen kuin 680 suuttimessa. Suuttimen kärjestä löytyy numerosarja 602087. Olisiko tietoa mihin moottoriin nämä suuttimet on tarkoitettu?
Re: Leyland suuttimet
Ovat Leyland Power Plus O.680 koneen suuttimia ja numerosarja on nimenomaan kärjen numero. Rungot käy kaikkiin leukkuihin mutta kärjet ovat 0.35mm reijillä varustetut. Saattaisivat pelata sunkin Sisussa riippuen millä syöttöpumpulla auto on varustettu. Power Plus moottorin pumppu on kylläkin varustettu 10mm elementeillä kun taasen sun sisussa on BPE pumppu 7,5mm elementeillä tai NL pumppu 8mm elementeillä. Veikkaisin tota ekaa mahdollisuutta auton iän takia.
Omasta kokemuksesta tiedän, että noi suuttimet toimivat hienosti vielä NL pumpulla joka on tavallisessa O.680 koneessa. Vaikka tossa BPE pumpussa on halkasijaltaan pienemmät elementit niin vastaavasti isku on muistaakseni 1mm pitempi. Yritin tihrustella syöttömääriä ja verrattaessa niitä NL pumpun vastaaviin olivat aika saman kokoiset.
Omasta kokemuksesta tiedän, että noi suuttimet toimivat hienosti vielä NL pumpulla joka on tavallisessa O.680 koneessa. Vaikka tossa BPE pumpussa on halkasijaltaan pienemmät elementit niin vastaavasti isku on muistaakseni 1mm pitempi. Yritin tihrustella syöttömääriä ja verrattaessa niitä NL pumpun vastaaviin olivat aika saman kokoiset.
Re: Leyland suuttimet
MOI!
Pumpun kyljestä löysin seuraavat merkinnät: Type L6F75/94GRP15/LA ja Serial nro HW494.
Kertooko tuo type mistä pumpusta on kyse?
Pumpun kyljestä löysin seuraavat merkinnät: Type L6F75/94GRP15/LA ja Serial nro HW494.
Kertooko tuo type mistä pumpusta on kyse?
Re: Leyland suuttimet
Selasin noita omia opuksia, mutta en aivan tarkalleen löytänyt tuolle pumpulle tietoja. Oletetaan, että tuosta tyyppinumerosta on unohtunut "N" kirjain pois, eli tyyppi olisikin NL6F75/94GRP15/LA. No lähdetään sitten numero ja kirjain yhdistelmiä purkamaan (ei haittaa vaikka "N" kirjain ei kuuluisikaan mutta juoni varmaan selviää).
N=pumpussa on omat öljyt
L=pumpun kytkentä on vasemmassa päässä pumppua
6=kuusi elementtiä
F=piirustuksen numero versiosta, mutta voi kertoa myös esim. pumpun iskun. Itse olen jäljittänyt ainakin, että
G=9mm ja H=10mm. Kysymysmerkiksi jää sitten tuo F.
75=elementin halkaisija kymmenesosa milleissä eli 7,5mm
/=kautta
94=pumpun kehitysversio
Eli nämä edellä luetellut ovat itse pumpun tiedot ilman säädintä.
Sitten säätimen numerot ja kirjaimet purkautuvat taas vastaavasti.
G=Governor eli säädin on asennettu pumppuun
R=säädin on asennettu pumpun oikeaan päähän
P=pneumatic eli alipainesäädin
15/LA=säätimen mallimerkintä
Valmistenumerosta saadaan seuraavat tiedot.
HW=pumpun valmistus päivämäärä on heinäkuu 1955
494=järjestysnumero tältä kuulta
Itse en ole mikään asiantuntija, mutta vähän pelkään ettei tämä pumppu jaksa lyödä tarpeeksi painetta noille Power Plussan suuttimille. Sillä elementit ovat pienemmät kuin omassa NL pumpussa ja tuo F on kysymysmerkki. Kokeilin huvikseen googlettaa tuolla tyypillä NL6F75 ja näillä sivuilla sanottiin pumpun olevan O.600 käypänen.http://home.btconnect.com/AutomarineDiesel/page11.html
Omassa sisun ohjekirjassa mainitaan molempien moottoreiden O.680 ja O.600 NL pumppujen olevan 9mm iskulla varustettu ja tossa O.600 moottorin pumpussa on pienemmät elementit eli juuri nuo 7,5mm. Eli tarkoittaisiko tuo F kuitenkin 9mm iskua tai sitten se on tosiaan vain pelkästään pumpun "piirustusnumero"
N=pumpussa on omat öljyt
L=pumpun kytkentä on vasemmassa päässä pumppua
6=kuusi elementtiä
F=piirustuksen numero versiosta, mutta voi kertoa myös esim. pumpun iskun. Itse olen jäljittänyt ainakin, että
G=9mm ja H=10mm. Kysymysmerkiksi jää sitten tuo F.
75=elementin halkaisija kymmenesosa milleissä eli 7,5mm
/=kautta
94=pumpun kehitysversio
Eli nämä edellä luetellut ovat itse pumpun tiedot ilman säädintä.
Sitten säätimen numerot ja kirjaimet purkautuvat taas vastaavasti.
G=Governor eli säädin on asennettu pumppuun
R=säädin on asennettu pumpun oikeaan päähän
P=pneumatic eli alipainesäädin
15/LA=säätimen mallimerkintä
Valmistenumerosta saadaan seuraavat tiedot.
HW=pumpun valmistus päivämäärä on heinäkuu 1955
494=järjestysnumero tältä kuulta
Itse en ole mikään asiantuntija, mutta vähän pelkään ettei tämä pumppu jaksa lyödä tarpeeksi painetta noille Power Plussan suuttimille. Sillä elementit ovat pienemmät kuin omassa NL pumpussa ja tuo F on kysymysmerkki. Kokeilin huvikseen googlettaa tuolla tyypillä NL6F75 ja näillä sivuilla sanottiin pumpun olevan O.600 käypänen.http://home.btconnect.com/AutomarineDiesel/page11.html
Omassa sisun ohjekirjassa mainitaan molempien moottoreiden O.680 ja O.600 NL pumppujen olevan 9mm iskulla varustettu ja tossa O.600 moottorin pumpussa on pienemmät elementit eli juuri nuo 7,5mm. Eli tarkoittaisiko tuo F kuitenkin 9mm iskua tai sitten se on tosiaan vain pelkästään pumpun "piirustusnumero"
Re: Leyland suuttimet
Hienosti tietoa löytyy!! Samasta laatikosta josta nuo Power Plussaan sopivat suuttimet löytyi tuli vastaan myös kuusi kappaletta suuttimia joiden kärjistä löytyi merkintä BDLL 140 S 6025 A. Nämä taitavat olla tuohon minun Jyryyn sopivat?
Nuo Power Plussan suuttimet on silloin itselleni tarpeettomat. Tuntuivat testipenkissä toimivan oikein hyvin.
Nuo Power Plussan suuttimet on silloin itselleni tarpeettomat. Tuntuivat testipenkissä toimivan oikein hyvin.
Re: Leyland suuttimet
Selatessani Sisun huoltotiedotteita kansiota (joka on osoittautunut erittäin hyväksi tietolähteeksi) löytyy huoltotiedotteesta 2/66 seuraavaa.
CAV suutinkärjen osa n:o BDLL 140S 6205 suihkureikien läpimitta 0,30mm. Moottorimalleihin O.600 Power-Plus ja O.680 standart. moottorit.
Näyttäisi siltä, että näitä CAV:n kärkiä on käytetty tuolloin vain näissä isommissa moottoreissa.
http://www.railcar.co.uk/mechanical/eng ... /intro.htm
CAV suutinkärjen osa n:o BDLL 140S 6205 suihkureikien läpimitta 0,30mm. Moottorimalleihin O.600 Power-Plus ja O.680 standart. moottorit.
Näyttäisi siltä, että näitä CAV:n kärkiä on käytetty tuolloin vain näissä isommissa moottoreissa.
Tuohon en uskalla sanoa mitään, kun juuri tuolla numerolla en löytänyt mitään. Tosin tuolta sivulta taasen löytyy BDLL 140S 6205 A suuttimista maininta, eli olisiko sulla käynyt painovirhe numeroissaBDLL 140 S 6025 A. Nämä taitavat olla tuohon minun Jyryyn sopivat?
http://www.railcar.co.uk/mechanical/eng ... /intro.htm
Re: Leyland suuttimet
Löysin päivällä saman linkin kun googletin tuon BDLL 140 S 6025 A suutinkärjen. Tästä epäilin näiden suuttimien olevan oikeanlaiset. Tulin juuri tallista ja vaihdoinkin suuttimet, mutta en kuitenkaan näihin vaan niihin jotka olisivat mahdollisesti olleet Power Plus moottoriin sopivat. Ajamassa en vielä käynyt, mutta koekäyttelin moottoria ja tuntui kehräävän hienommin kuin ennen. Savutus, jonka vähenemistä hainkin, tuntui pienentyneen mukavasti. Huomenna sen sitten tien päällä näkee. Kiitos vielä hyvistä tiedoista.
Täytyy vielä huomenna käydä kyselemässä Tammer Dieselistä noiden ensin mainittujen kärkien sopivuutta.
Täytyy vielä huomenna käydä kyselemässä Tammer Dieselistä noiden ensin mainittujen kärkien sopivuutta.
Re: Leyland suuttimet
Hienoa kuulostaa lupaavalta, että suuttimet pelaisivat myös tällä pienemmällä pumpulla ja tuntuisi pumppu olevan vielä iskussa. Kertoile muuttuivatko menohalut yhtään suuttimien vaihdon jälkeen. Meillä ainakin muuttui meno paremmaksi olihan diesel asentaja luvannut jopa tehojen hieman nousevan alkuperäisestä .
Re: Leyland suuttimet
No niin, koeajettu on ja paremmilta ne menohalut tuntui. Savutuskin väheni. Täytyy huomenna koeponnistaa nuo alkuperäiset suuttimet ihan uteliaisuudesta.
Vaikka ei kaikki mieliharmi vieläkään poistunut. Varsinkin tyhjäkäynnillä kuuluu toisinaan naputusta jostain moottorin keskivaiheilta, ei aina. Esimerkiksi kun pysähtyy ja moottori jää tyhjäkäynnille saattaa tuo naputus alkaa kuulua 1-2 minuutin kuluttua. Ei kuitenkaan aina. Ääni on tällöin melko pehmeä. Kovinkaan paljon ei kierroksia tarvitse lisätä kun ääni katoaa. Kovimmillaan ja terävimmillään ääni on silloin kun esimerkiksi risteyksen jälkeen alkaa kiihdyttämään ja vaihde on aavistuksen liian iso, mutta tällöinkin ääni häviää melko nopeasti. Itse olen ajatellut ettei se voisi tulla kiertokangen alapään laakerista, koska öljynpaineet ei ole muuttuneet. Tyhjäkäynnillä ei kuumanakaan öljynpaine laske alle kahden kilon ja kierroksilla matka-ajossa paineet on yli kolmen kilon. Kaasu pohjassa nousee vielä tästä kolmeen ja puoleen kiloon. Männäntapin laakeripusla on kummitellut mielessä, josko ääni olisi siitä peräisin? Mutta kaiketi jonkinlainen ylimääräinen ääni pitäisi tällöinkin kuulua isommillakin kierroksilla?
Koitin katsella löytyisikö öljynpaineelle säätömahdollisuutta, sellainen kai pitäisi olla öljynsuodattimen lähistöllä, en kuitenkaan havainnut sellaista? Etummaisen kannen venttiilikoneistolle nousee mielestäni huonommin öljy kuin toiseen kanteen. Tulee kylläkin mutta ei lisä pahaa tekisi.
Vaikka ei kaikki mieliharmi vieläkään poistunut. Varsinkin tyhjäkäynnillä kuuluu toisinaan naputusta jostain moottorin keskivaiheilta, ei aina. Esimerkiksi kun pysähtyy ja moottori jää tyhjäkäynnille saattaa tuo naputus alkaa kuulua 1-2 minuutin kuluttua. Ei kuitenkaan aina. Ääni on tällöin melko pehmeä. Kovinkaan paljon ei kierroksia tarvitse lisätä kun ääni katoaa. Kovimmillaan ja terävimmillään ääni on silloin kun esimerkiksi risteyksen jälkeen alkaa kiihdyttämään ja vaihde on aavistuksen liian iso, mutta tällöinkin ääni häviää melko nopeasti. Itse olen ajatellut ettei se voisi tulla kiertokangen alapään laakerista, koska öljynpaineet ei ole muuttuneet. Tyhjäkäynnillä ei kuumanakaan öljynpaine laske alle kahden kilon ja kierroksilla matka-ajossa paineet on yli kolmen kilon. Kaasu pohjassa nousee vielä tästä kolmeen ja puoleen kiloon. Männäntapin laakeripusla on kummitellut mielessä, josko ääni olisi siitä peräisin? Mutta kaiketi jonkinlainen ylimääräinen ääni pitäisi tällöinkin kuulua isommillakin kierroksilla?
Koitin katsella löytyisikö öljynpaineelle säätömahdollisuutta, sellainen kai pitäisi olla öljynsuodattimen lähistöllä, en kuitenkaan havainnut sellaista? Etummaisen kannen venttiilikoneistolle nousee mielestäni huonommin öljy kuin toiseen kanteen. Tulee kylläkin mutta ei lisä pahaa tekisi.
Re: Leyland suuttimet
Hyvä juttu, että suuttimet pelaavat noinkin hyvin eli onnistunut remontti.
Itse olen tota hentoa ajoittain tulevaa ja samoin häviävää tyhjäkäyntinaputusta pitänyt lähinnä ominaisuutena. Tämmöinen tuo meidänkin leukku on aina ollut iät ja ajat. Ollaan lähinnä pidetty suuttimen karstoittumisesta johtuvana koska autoa enemmän käskettäessä häviää toi naksutus taas pitkäksi aikaa.
Venttiilien välyksethän on tietysti tarkastettu ja säädetty . Sitten toinen mahdollisuus tuli mieleen mistä tuo naputusta muistuttava ääni voi tulla ja lisääntyä vedätettäessä. Halkeama pakosarjassa tai sitten tuo väliholkki pakosarjojen välissä pääsee fuskaamaan. Tässä nytten muutama arvaus kevyemmästä päästä.
Sitten se pahin vaihtoehto joka kohdalle on sattunut useamminkin eli sylinteriputken katkeaminen yläpäästä. Tämä alkaa antaa oireita epämääräisenä naputuksena ja kylmänä huonosti käynnistymällä valtavien savumerkkien saattelemana. Normaalilämpöisenä moottori saattaa pelata aivan hyvin mutta sitten matka katkeaa äkisti kun vedet pääsee männän päälle tai männänrenkaat tippuvat uraan joka on tullut putken valuessa alaspäin
No tästä tuskin on kyse kun savut vähenivät suutinrempan johdosta.
Öljynpaineen säätöruuvi löytyy öljysuodattimen ja vauhtipyöräkotelon välistä aivan lohkon alareunasta. Ruuvi on suojattu hattumutterilla jonka alla on ruuvin lukkomutteri. Yllättävän kuivana tuo leukun yläkerta käy ei todellakaan tarvitse pelätä tulvaa vaikka pitäisi venttiilikoppia pitemmänkin aikaa auki ja samalla kaasuttelisi reilumminkin. Muistaakseni omassakin etummainen kansi käy kuivempana. Tossa sinun leukussa tuntuisi öljynpaineet olevan erinomaiset.
Tossa vielä video josta näkyy ettei tulvaa tarvitse pelätä: http://www.youtube.com/watch?v=PWq9XZ0t1tE
Itse olen tota hentoa ajoittain tulevaa ja samoin häviävää tyhjäkäyntinaputusta pitänyt lähinnä ominaisuutena. Tämmöinen tuo meidänkin leukku on aina ollut iät ja ajat. Ollaan lähinnä pidetty suuttimen karstoittumisesta johtuvana koska autoa enemmän käskettäessä häviää toi naksutus taas pitkäksi aikaa.
Venttiilien välyksethän on tietysti tarkastettu ja säädetty . Sitten toinen mahdollisuus tuli mieleen mistä tuo naputusta muistuttava ääni voi tulla ja lisääntyä vedätettäessä. Halkeama pakosarjassa tai sitten tuo väliholkki pakosarjojen välissä pääsee fuskaamaan. Tässä nytten muutama arvaus kevyemmästä päästä.
Sitten se pahin vaihtoehto joka kohdalle on sattunut useamminkin eli sylinteriputken katkeaminen yläpäästä. Tämä alkaa antaa oireita epämääräisenä naputuksena ja kylmänä huonosti käynnistymällä valtavien savumerkkien saattelemana. Normaalilämpöisenä moottori saattaa pelata aivan hyvin mutta sitten matka katkeaa äkisti kun vedet pääsee männän päälle tai männänrenkaat tippuvat uraan joka on tullut putken valuessa alaspäin
No tästä tuskin on kyse kun savut vähenivät suutinrempan johdosta.
Öljynpaineen säätöruuvi löytyy öljysuodattimen ja vauhtipyöräkotelon välistä aivan lohkon alareunasta. Ruuvi on suojattu hattumutterilla jonka alla on ruuvin lukkomutteri. Yllättävän kuivana tuo leukun yläkerta käy ei todellakaan tarvitse pelätä tulvaa vaikka pitäisi venttiilikoppia pitemmänkin aikaa auki ja samalla kaasuttelisi reilumminkin. Muistaakseni omassakin etummainen kansi käy kuivempana. Tossa sinun leukussa tuntuisi öljynpaineet olevan erinomaiset.
Tossa vielä video josta näkyy ettei tulvaa tarvitse pelätä: http://www.youtube.com/watch?v=PWq9XZ0t1tE
Re: Leyland suuttimet
Löysinkin vuotavan tiivisteen 3. sylinterin pakosarjan ja kannen välistä. Talvihuollon yhteydessä sitten yksi homma lisää.
Öljynpaine saakin olla sitten noissa lukemissa, kun tuo on kerran ominaisuuksiin kuuluva piirre.
Kiitos vielä kerran hyvistä neuvoista ja tiedoista.
Öljynpaine saakin olla sitten noissa lukemissa, kun tuo on kerran ominaisuuksiin kuuluva piirre.
Kiitos vielä kerran hyvistä neuvoista ja tiedoista.
Re: Leyland suuttimet
Nyt on naputuksen syy kaivettu esiin. Kolmos sylinterissä on ylin männänrengas tullut männän päälle. Onneksi sylinteriputki on säilynyt virheettömänä. Löytyisikö keneltäkään "ylimääräistä" mäntää? Männänrenkaat ja kannentiivisteet olisi tiedossa. Ilmaseksi ei tietenkään tarvitse lahjoittaa. Käypä korvaus suoritetaan euroissa tai myyjän haluamassa muussa valuutassa. Onko mäntiä ollut aikoinaan ylikoon mitoilla?
Onko tuossa kokoonpanossa jotain sellaista millä voi pilata työn tuloksen vai onnistuuko kokoonpano perus moottoriopin hallitsevalta ilman epäonnistumisen vaaraa?
Onko tuossa kokoonpanossa jotain sellaista millä voi pilata työn tuloksen vai onnistuuko kokoonpano perus moottoriopin hallitsevalta ilman epäonnistumisen vaaraa?
Re: Leyland suuttimet
No voihan nenä naputus ei sitten ollutkaan harmitonta suuttimista johtuvaa
Itselläni ei valitettavasti ole ylimääräisiä mäntiä irrallaan. Ainoastaan tuossa varakoneessa paikallaan ja ymmärrettävästi ei kehtaa purkaa
Mielestäni leukkuun moottoriremppa onnistuu aivan hyvin perustaidoilla. Kannattaa tarkastaa samalla kaikista kolmesta sylinteristä putkien yläpään asema lohkoon nähden. Jos putki on päässyt painumaan alas tasaisesti tai osittain yhdeltäkin reunalta vaihtaisin putken uuteen samalla. Mitä todennäköisemmin putki on jo väsynyt yläpäästään ja voi myöhemmin katketa no tähän voi lisätä, että kokemusta on
Kannen veisin plaanattavaksi varmuuden vuoksi samalla kun se nyt on irti.
Ylikoko mäntiä ei ole ollut mielestäni ikinään saatavilla sillä normaalisti vaihdetaan mäntä ja putki samalla.
Sitten muutama vinkki osien hankinnassa. Mäntiä on sitten ainakin kolmella erilaisella rengastuksella(Leyland ja Alfi). Myös kannattaa olla tarkkana ettei sotke vasen- ja oikeakätisen moottorin mäntiä keskenään sillä nämä eivät käy ristiin, mutta sylinteriputket kyllä. Kannentiivisteissä kannattaa vielä varmistaa vertaamalla vaikka vanhaan ettei O.680 tiivisteen tilalle mene O.600 koneen tiiviste. Kasaus onnistuu kyllä O.600 tiivisteellä, mutta myöhemmin katkaisee sylinteriputken Sylinteriputkia on myös kromattuina jotka ovat BP moottorin putkia, mutta nämäkin käyvät tavalliseen O.680 moottoriin.
Itselläni ei valitettavasti ole ylimääräisiä mäntiä irrallaan. Ainoastaan tuossa varakoneessa paikallaan ja ymmärrettävästi ei kehtaa purkaa
Mielestäni leukkuun moottoriremppa onnistuu aivan hyvin perustaidoilla. Kannattaa tarkastaa samalla kaikista kolmesta sylinteristä putkien yläpään asema lohkoon nähden. Jos putki on päässyt painumaan alas tasaisesti tai osittain yhdeltäkin reunalta vaihtaisin putken uuteen samalla. Mitä todennäköisemmin putki on jo väsynyt yläpäästään ja voi myöhemmin katketa no tähän voi lisätä, että kokemusta on
Kannen veisin plaanattavaksi varmuuden vuoksi samalla kun se nyt on irti.
Ylikoko mäntiä ei ole ollut mielestäni ikinään saatavilla sillä normaalisti vaihdetaan mäntä ja putki samalla.
Sitten muutama vinkki osien hankinnassa. Mäntiä on sitten ainakin kolmella erilaisella rengastuksella(Leyland ja Alfi). Myös kannattaa olla tarkkana ettei sotke vasen- ja oikeakätisen moottorin mäntiä keskenään sillä nämä eivät käy ristiin, mutta sylinteriputket kyllä. Kannentiivisteissä kannattaa vielä varmistaa vertaamalla vaikka vanhaan ettei O.680 tiivisteen tilalle mene O.600 koneen tiiviste. Kasaus onnistuu kyllä O.600 tiivisteellä, mutta myöhemmin katkaisee sylinteriputken Sylinteriputkia on myös kromattuina jotka ovat BP moottorin putkia, mutta nämäkin käyvät tavalliseen O.680 moottoriin.
Re: Leyland suuttimet
Nyt on kaikki männät tallin lattialla, lievä pettymys tuli myös samalla . Kaikki ehjätkin männät ovat melko kuluneita ylimmästä rengasurasta. Kampiakseli ja laakerit näyttää silmämääräisesti olevan hyvässä kunnossa.K-44SP kirjoitti:Sitten muutama vinkki osien hankinnassa. Mäntiä on sitten ainakin kolmella erilaisella rengastuksella(Leyland ja Alfi). Myös kannattaa olla tarkkana ettei sotke vasen- ja oikeakätisen moottorin mäntiä keskenään sillä nämä eivät käy ristiin, mutta sylinteriputket kyllä. Kannentiivisteissä kannattaa vielä varmistaa vertaamalla vaikka vanhaan ettei O.680 tiivisteen tilalle mene O.600 koneen tiiviste. Kasaus onnistuu kyllä O.600 tiivisteellä, mutta myöhemmin katkaisee sylinteriputken Sylinteriputkia on myös kromattuina jotka ovat BP moottorin putkia, mutta nämäkin käyvät tavalliseen O.680 moottoriin.
Samoin sylinteriputket ovat hyväkuntoisen näköisiä.
Jotain pienempiä, harvoin lähinnä näytösmielessä käytettäviä, moottoreita on tullut korjailtua levittämällä sorvissa rengasuraa ja laittamalla leveämmän tai kaksi kapeaa männänrengasta samaan uraan. Nyt tuollainen korjaus ei oikein miellytä.
Onko kellään kokemusta niistä Intiassa valmistetuista osista, lähinnä laatu ja toimitukset? Kovasti olen mäntiä jahdannut kotimaasta, mutta tähänastisista yrityksistä ei vielä ole apua tullut. Yksi kokonainen moottori on "koivun juurelta" löytynyt. Öljyntäyttöaukosta kurkistamalla ei näkynyt kuin ruostetta. Pyöriin koneen saisi ilmeisesti tunkemalla tynämiittiä männän päälle suuttimen reiästä ja sytkäämällä tulilangan palaan........hintaa tällä aarteella oli neljä kertaa se mitä paikallinen romuliike tonnista lupasi maksaa. (Tämän päivän huonoimman tarjouksen mukaan, joka oli 100€/t)
Mitä eroa noilla Leyland ja Alfi rengastuksilla on? Onko toisella valmistajalla kaksi mallia vai mistä tuo K-44SP mainitsema kolmas malli tulee?
Re: Leyland suuttimet
Vastailen nyt ulkomuistista, kun ei kehtaa näin iltasella enää mennä koluamaan autotalliin ja varmistamaan kirjoista vielä asiaaMitä eroa noilla Leyland ja Alfi rengastuksilla on? Onko toisella valmistajalla kaksi mallia vai mistä tuo K-44SP mainitsema kolmas malli tulee?
Leylandin männässä on alunperin neljä rengasta mutta valmistaja on suositellut moottoriremontin yhteydessä vielä lisäämään Leylandin mäntään yhden renkaan, eli tästä tulee Leylandille kaksi eri versiota. Sitten oisko vuosimallista 63 lähtien O.680 moottoreita on varustettu myös Alfin männillä joissa on vain kolme rengasta. Huoltotiedotteissa varoitetaan asentamasta näitä sekaisin keskenään, en tiedä onko sitten painoissa niin paljon eroa tms.
Vielä 90-luvun puolivälissä mäntiä sai tilattua muutaman päivän toimitusajalla paikallisen autotarvikeliikkeen kautta. Tosin sai kuulemma jo silloin hieman hakea näitä ympäri suomea ja ulkomaita myöten. Jos homma menee aivan mahdottomaksi hankinnan suhteen voin itse penkoa vanhaa kirjanpitoa jos sieltä löytyisi sen aikainen lasku. Näissä yleensä on varaosanumerot ja saattaapi selvitä mistä mäntä on tilattu ja onko orkkis vai tarvike.
Tossa vielä linkki intian pojan valmisteisiin: http://lotusimpexindia.com/engine-group-inner/l5.htm