Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja sisua »

Mazin keskustelusta jatkettu tänne:
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... 9&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta Mazin koneen teknologiasta, eikös kyse ole kuitenkin rivipumpusta (ei jakajapumpusta?). Jakajapumput tulivat käyttöön 60-luvulla. Omassa Aatamin aikaisessa Deutzin V-12:ssa polttoaineen syöttöjärjestely on hyvin samanlainen (piiitkä rivipumppu ruokkimassa jokaista sylinteriä itsenäisesti).

Jotain hyvää Aalto-yliopistostakin (Diesel-teknologiaa):
https://noppa.tkk.fi/noppa/kurssi/kul-1 ... et2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aalto University kirjoitti:Kehitys
- 1927 Rivipumppu
- 1930 Dieselpolttonestesuodatin
- 1962 Jakajapumppu
- 1986 EDC (Electronic Diesel Control)
- 1994 UIS (pumppusuutinjärjestelmä)
- 1995 UPS (yksikköpumppujärjestelmä)
- 1996 VR-säteismäntäpumppu (VP44)
- 1997 CRS (Common Rail System)
- 2001 CRS 2. sukupolvi
- 2003 CRS 3. sukupolvi (pietsoinjektori)
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: MAZ-537G -77

Viesti Kirjoittaja Defence »

Onkohan tuossa Aalto Universityn oppimateriaalissa käyty läpi jotain henkilöautodieselien kehitystä? Cummins on ainakin pelannut raskaalla puolella pumppusuuttimien kanssa jo kauan ennen vuotta 1994.
Ja itse aiheeseen, oli todella mielenkiintoinen juttu Mobilistissa. Oikein ydinlaskeuman kestävät sadeviitat päällä ja kaikki :D Samoin tuli samaa kalustoa bongattua ja KB/A/AH-45:sen historiaa lueskeltua uuden 4x4-maailman sivuilta.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja sisua »

Aallolla opiskeltu ainoastaan Robert Boschin oppikirjoja ;)
Oikeassa olet - Cummins on uranuurtaja pumppusuuttimissa:
http://www.cummins.com/cmi/content.jsp? ... angId=1033&" onclick="window.open(this.href);return false;
CELECT
The CELECT fuel system is Cummins first electronically controlled unit injection system, released in 1990. Currently used on Cummins M11 engine platform, CELECT is a cam driven system that provides high injection pressure.
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Autoteknillinen käsikirja vuodelta -58 kertoo Cumminssin PT-ruiskutusjärjestelmän olleen käytössä vuodesta -54 lähtien tehtaan nelitahtisissa suorasuihkutus dieseleissä. Kirjassa on muuten hyvät sepustukset järjestelmän toiminnasta. Korkeapainehan tässä muodostuu vasta itse suuttimessa (vrt muut vanhat mekaaniset polttoainejärjestelmät).
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Detroit Dieselin "71" moottorisarja esiteltiin vuonna 1938, ja saman sarjan vinkkelikoneet tulivat tuotantoon vuonna 1957. Ainakin uudemmissa 71-sarjan moottoreissa on pumppusuuttimet (mekaaniset), mutta koska ne tulivat käyttöön? Tuskin jo 1938?

"1985: Detroit Diesel Electronic Control, the first electronic fuel injection system for diesel engines, introduced."

Auto- ja moottori valmistajat ilmoittavat mielellään olevansa ensimmäisiä erilaisissa toimivissa keksinnöissä. Jos joku innovatiivi ei toimi, niin se yleensä vaipuu unholaan. :wink:

Mutta kumpi oli pumppusuuttimissa ensin, Cummins vai DD, en saanut vielä selvyyttä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Jakajapumpun historiasta sama Autotekniikan käsikirja kertoo Amerikassa Roosamasterin jakajapumpun suunnittelun ja kokeilun alkaneen jo 1940 ja otetun käyttöön vuosikymmenen lopulla. Tätä pumppua on tehty myöhemmin myös Euroopassa CAV:na ja oli yleinen pumppu eri traktorimoottoreissa. Varmaan tehdään vieläkin jonnekkin kehitysmaihin missä päästöjen kanssa ei tartte tuskailla!
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Eikös toi DD ollu ensimmäinen sähkösesti ohjattu polttoainejärjestelmä dieselissä?
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Sama opus tuntee General Motorsin injektorin 71-sarjan moottoreihin ja siitä on yksityiskohtaiset huolto ja säätöohjeet. Eli villi veikkaus on että GM on ollut ensin asialla. Todennäköisesti GM on tämän kehittänyt tuota 2-tahti dieseliä varten,onhan se kierrosherkempi kuin 4-tahtinen. Aivan sama systeemi näillä kahdella ei ole ja ero on polttoainemäärän mittauksessa. GM:n systeemi on mielestäni sama kun rivipumpussa, vain siirrettynä suuttimen yhteyteen, Cumminssin systeemissä muuttuu siirtopumpulta tuleva polttoainemäärä paineen ja ajan vaikutuksesta. Ajoituksen ja ruiskutuspaineen noston näis molemmis hoitaa nokka-akseli. Korjata ja kommentoida saa, tämä on vain pikaisella lukemisella havainnoitua.
Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Caterpillar on myös käyttänyt yksikköpumppuja jo ainakin 1990-luvulla, mahdollisesti kauemmankin.

Kyseessä ei todellakaan ole mikään uusi "innovaatio" muualla kuin Euroopassa. Ison veden toisella puole yksikkösuutinta on käytetty kauan rivipumpun sijasta. Euroopassa sitä on myyty isona uutuutena, mutta jotain uutta pitää olla, että saadaan auto vaihdettua :wink:

Jotenkin vaika uskoa, että edes Isä Aurinkoisen maassa olisi tehty todella isoon koneeseen jakajapumppua? Eikö se yleensä ole ollut käytössä enintään johonkin noin neljälitraseen asti, eli traktorikoneissa (mm. New Holland)? Kyllä rivipumppu vaikuttaisi uskottavammalta Mega-koneessa.

Joskus huomaa, että ainakin kirjallisuudessa on selkeitä virheitä, jotka johtuvat siitä, että kääntäjä ei tunne alaan liittyvää terminologiaa ja tekniikkaa.
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Mä oon yrittäny kvg:llä haeskella tietoa tuosta Cumminssin Celect systeemistä, muttei oo tullu hyvää sepustusta vielä vastaan. Lähinnä kiinnostaas mitä tehtäviä siinä se elektroniikka hoitaa? Nokka-akselihan periaattees kait sen ajoituksen siinä samalla lailla hoitaa kuten vanhemmas PT-järjestelmäs, vai onko sillä mekaanisella männällä joka pumppusuuttimes on enää muuta työtä kun korkeapaineen tuottaminen? Jonkinsortin solenoidihan siinä suuttimen kyljessä kerran on. Entä onko Celectis enää niin suurta polttoaineen kiertoa suuttimen kautta kuin PT:ssä, missä lumet suli tankin päältä reilulla pakkasellakin? Tietokoneboksit näis ei vissihin oo ikuisia päätellen Amerikan puolen suuresta vaihtoyksikkö tarjonnasta päätellen. Halvin taisi olla vähä tuhannen taalan päälle. Pistäkääs kirjootellen tarinaa ja kokemuksia näistä
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Miksu kirjoitti:Jotenkin vaika uskoa, että edes Isä Aurinkoisen maassa olisi tehty todella isoon koneeseen jakajapumppua? Eikö se yleensä ole ollut käytössä enintään johonkin noin neljälitraseen asti, eli traktorikoneissa (mm. New Holland)? Kyllä rivipumppu vaikuttaisi uskottavammalta Mega-koneessa.
Linnavuoressa on käytetty jakajapumppua (sähköinen bosch VP44) 8.4 litraan saakka, eli 84 ETA.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Kyllä ne celectit on ihan täysin elektronisesti ohjattuja koneita. Aina huolloissa ja vikatilanteissa asentajat laittoi ensin töpselin kiinni tietsikkaan -ihan niinkun tänäkin päivänä.
Elektroniikan olemassaoloa huomaa heti käynnistäessä kun motti ensin kelaa muutama kierros tsekkausta varten ja vasta sitten käynnistyy, "vanhat" Gumminsithan käynnistyi heti kun avainta käänteli. Läpivirtaus on mahdollisesti vielä suurempi kun perinteisissä moottoreissa, p-a kun kiertää ohjausboksin kiinnityslevyn sisällä mm. jäähdyttäekseen sen. "Hanskalokeron" alla roikkuu pari johdonpätkää , joita yhdistämällä pystyy lukemaan vikakoodit kojelaudassa olevista vilkkulampuista.
Olihan toi systeemi aika mullistavaa kun se tuli markkinoille 90-luvun alkupuoliskolla -tänäpäivänä elektroniikkaa löytyy jo melkein joka koneesta enemmän kun laki sallii....
Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

Pumppusuuttimet ovat jo vanhanaikaisia ja jäämässä pikkuhiljaa pois. Common Rail systeemillä saadaan tarkempi annostelu(useampia ruiskutuksia/palotapahtuma) ja ajoitus. Tällöin myös kiristyvät päästönormit voidaan saavuttaa.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja Velu »

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, niin kyllä siinä tosiaan on toimituksella käynyt lipsahdus. Ripipumppu se on ja piitkä sellainen. Mobilisti on kyllä lehti täynnä asiaa ja vieläpä sellaisessa muodossa, että sitä on mukava lukea.

Jakajapumput on kyllä melkoisia kompromisseja. Työkoneissa kylmäkäynnistyvyys huononee melko paljon pumpputyypin mukaan. Boschin rivipumppu on siinä mielessä parasta mitä on tähän mennessä ollut esittää. CAV puolestaan huonommasta päästä.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Dieselmoottorien ruiskutuslaitteet

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Diesel jeans kirjoitti:Pumppusuuttimet ovat jo vanhanaikaisia ja jäämässä pikkuhiljaa pois. Common Rail systeemillä saadaan tarkempi annostelu(useampia ruiskutuksia/palotapahtuma) ja ajoitus. Tällöin myös kiristyvät päästönormit voidaan saavuttaa.
Ainakin Sisun/kin käyttämässä CAT C-15 koneessa saadaan aikaiseksi useampia ruiskutuksia/palotapahtuma ihan pumppusuuttimilla.Sitä en muista/tiedä oliko tälläistä jo Celect Cumminsissa.
Vastaa Viestiin