Karhun koneen vaihto

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Kun tässä nyt pitkän tauon jälkeen on taas harrastus edennyt, niin ajattelin laittaa tännekin vähän juttua näkyville. Eli konevikaisena minulle tullut Karhu sai kesällä vierelleen katkaistun keulapätkän (vanhempi Karhu, ajettu 170 000), josta siis Karhuun kone siirretään. Hankkimassani vaihtokoneessa ilmeisesti venttiilit jumittavat hieman aukiasentoon, kun puristuksia ei löydy. Puristukset olivat vajaa vuosi sitten tallella, kun kävin varaosakeulaa ostattelemassa.
Sinänsä vähän ajettu kone, siistit öljyt ja nesteet, joten isommin en tahtoisi pataa aukoa. Kampiakselin stefat ja muutamat tiivisteet vaihdetaan tietysti. Mutta heittäkääpä kommenttia, mitä kansille kannattaisi tehdä :?:
DieselHomer
Viestit: 74
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja DieselHomer »

no jos kannet on auki niin ilman muuta sylinteriputket pois ja uudet rinkulat putkien alapäähän.. ettei vaan käy niinku valmetille :lol:

joo karsta irtoaa kun moottori seisoo käyttämättä pidempään ja menee sitten venttiilien/istukoitten väliin jolloin tarvittavaa puristusta ei löydy.

aikansa ku pyörittää lähtee kyllä mutta hinaamalla paremmin kun saa kierroksia enempi.. tai käyttää imupakosarjat pois ja ilmapillillä suhauttelee murut mäkeen.

muutamissa moottoreissa ollut noin.
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Kansia en ole vielä avannut ja ehkä tässä voisi mennä "kevyemmän kaavan" mukaan. Olisi mukavaa saada Karhu ajokuntoon ja kevyesti käyttöentisöitynä harrasteajoon. Tuossa kuitenkin odottelee puolenkymmentä seuraavaa projektia jo omaa vuoroaan (Jyry ja M-168 muiden muassa). Lauantaina katson asiaa tarkemmin, josko ne puristukset vaikka löytyisivät.
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Kone on kuormalavalla kiinnitettynä muutamalla räikkäliinalla ja suurimmat pinnat on rapsittu puhtaaksi ja värjätty. Varsinainen maalaus ruiskulla, kunhan traktori tulee huollosta. Traktorin etukuormaaja on aika kätevä koneen siirrossa maalausta varten, pihallahan tämän joutuu maalaamaan.
Kokeilimpa pyöräyttää startilla, ja ihme tapahtui :shock: Putkissa oli sen verran polttoainetta, että sehän tärähti käymään. Savuakin tuli sen verran runsaasti, että kyllä se on ihan oikea ja aito Valmet 611 8)
Joten ei muuta kuin koneen ja konetilan ulkonäöllinen siistintä, jonka jälkeen Karhu saa toimivan koneen, niin se kytkimen puoleinen kampiakselin stefa toki vaihdetaan.
Tämä oli nyt sitten puolittain sellainen "siitä mistä aita on matalin"-remontti, mutta toisaalta parempi saada harrastepeli ajokuntoon kun pitää sitä hallin nurkassa odottamassa aikaa täydelliselle läpikäynnille.
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Vähän pitkittyi tämäkin homma. Syystä että innostuin kuitenkin aukomaan apulaitteita ja katsomaan missä kunnossa ne ovat. Se on niin helppoa, kun kone on irrallaan. Nyt pannu on kuitenkin valmiina asennettavaksi. Paitsi, jos vielä maalaisi tuon startin staattoriosan hopean väriseksi :)
Avatar
huuru
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja huuru »

Ja toveri kuutosen toiveesta päivitetään tätä osastoa värikkäin kuvin...
SisuKarhuLowRes10.jpg
SisuKarhuLowRes12.jpg
SisuKarhuLowRes09.jpg
Viimeksi muokannut huuru, Ti Loka 15, 2013 9:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
huuru
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja huuru »

SisuKarhuLowRes11.jpg
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhun koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onpas 611 CS nyt nätti. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin