Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Syys 19, 2017 3:41 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: AEC av470 käyntihäiriö
ViestiLähetetty: Su Marras 02, 2014 7:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 6:49 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Jokioinen
Tuollainen Aec av470 vuosikertaa -67
Käynnistyy kylmänä (muutama aste plussaa) n.puolen minuutin sahaamisella.
Savuttaa kylmänä aika rajusti, mutta rauhoittuu parissa minuutissa.
Jos pudottaa käsikaasun kokonaan pois, niin aivastelee välillä pakoputkeen. Ihan hiukan kun lisää kaasua niin käy hyvinkin nätisti.
Jos kaasua lisää reilummin (näppituntumalta reilun tuhannen kierrosta, mittari ei toimi)
alkaa savuttaa siniharmaata todella rankasti rötää ja paukkuu pakoputkessa.

Suodattimet on vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty.
Polttoaineeseen lisätty 2t-öljyä.
Naftan seassa on ollut joskus vettä (suodatin kupin pohja oli ruosteessa ja vedenerottimesta tuli harmaata nestettä)

Voisiko elementti jumittaa syöttöpumpussa veden seurauksena, vuotava suutin kai vaivaa yleensä tyhjäkäynnillä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 02, 2014 9:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 640
Paikkakunta: Tuusula
Ei koske mitenkään kyseistä moottoria, mutta yhdessa autossa oli niin pitkään seisonutta dieseliä, ettei se (kai?) enää syttynyt kunnolla. Väri oli sellaista omituista keltaisen harmaata, joku oli sitä mieltä, että parafiini oli erottunut. Ihmettelin silloin, että kuinka voi dieseli ampua putkeen ja kierroksilla paheni.

On ainakin helppo testata tuoreella aineella kun vetää kannusta letkun suotimelle.

Toki voi olla joku ihan oikeakin vika...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 03, 2014 5:13 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 6:49 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Jokioinen
On tällähetkellä juurikin noin kannusta letkulla konstilla.
Nafta nyt ei ole ihan tälläviikolla ostettua, mutta pelaa trakorissa ainakin ok.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 03, 2014 8:55 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 621
Paikkakunta: Pietarsaari
Kun en nyt tunne tarkemmin tuota moottoria, niin voin vain sitten tarjota tälläistä. Eli onko siinä alipainesäätöinen ruiskutuspumppu?
Muistelen, että kun minulla oli nuffissa sellainen pumppu, niin joku aikaisemmista omistajista oli jostain syystä kääntänyt alipaineputket ristiin kaasuläpän juuressa, ja se aiheutti juuri kuvaillunlaista toimintaa moottorissa.
Eli pätkytti putkeen ja savutti. Sitten kun sai jäämään kierrokset johonkin kohtaan sopiviksi, niin kone kävi nätisti. Mutta heti kun kaasutti, niin taas alkoi savutus kovana ja silloin tällöin ampui putkeen.

Alipaineputkien puhdistamisella ja oikein asettamisella tuokin olisi sitten tokeentunut. Moottori vaan hajosi ensin, ennenkuin huomasin koko alipaineputkien olevan väärissä rei'issä ja tukossa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 03, 2014 5:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am
Viestit: 292
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Olen tätä konstia ennenkin johonkin vastaavaan vikaan tarjonnut: Pakoventtiilin varsi on karstoittunut ja jumittelee ja ampuu pakoputkeen: korjaus kone käytetään lämpimäksi ja ilmanputsarin letku irti ja imuilmaan syötetään vettä joka poistaa karstan venttiileistä/varsista. Helppo kokeilla ja ei maksa mitään, jossei toimi sitten haet vikaa muualta!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Marras 03, 2014 6:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Moro!
Itelläni on just samanlainen AEC470. Käy tällä hetkellä lähes edellä kerrotulla tavalla. Kun vetää sammutinta sopivasti päälle savutus vähenee huomattavasti ja pakoputkeen ampuminen rauhoittuu, mutta kun lisää kierroksia alkaa maailma taas hukkuun savuun. Polttoaine on uutta, suuttimet käytetty penkissä ja "hienosäädetty", elementit tuntuisi ainakin kääntyvän normaalisti pumpun sivuluukusta käsin koetellessa. Käynnistyy kylläkin kuin palmun alta. Pitääkin rassata nuo alipaineputket ja tarkastaa etteivät ole "ristissä". Sitten pitää tehdä tuo vesipesu, siitä on ollut monesti kyllä apua.
Löysin yhdestä nokkospuskasta tuollaisen koneen, oli siellä makoillut kuulemma noin 40v kyljellään, mutta kun pyöri käsin niin otin talteen ja uteliaisuuttani kokeilin käyntiin, lähti vasta viidennellä yrityksellä. Tosin olis varmaan lähteny ekalla jos olis ollut kunnon akut! On noi vanhat dieselit ihme laitteita.
Mielenkiinnolla odotan kumpi ensin saatais käymäänn kunnolla..................


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Marras 05, 2014 10:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Leemu kirjoitti:
Tuollainen Aec av470 vuosikertaa -67
Käynnistyy kylmänä (muutama aste plussaa) n.puolen minuutin sahaamisella.
Savuttaa kylmänä aika rajusti, mutta rauhoittuu parissa minuutissa.
Jos pudottaa käsikaasun kokonaan pois, niin aivastelee välillä pakoputkeen. Ihan hiukan kun lisää kaasua niin käy hyvinkin nätisti.
Jos kaasua lisää reilummin (näppituntumalta reilun tuhannen kierrosta, mittari ei toimi)
alkaa savuttaa siniharmaata todella rankasti rötää ja paukkuu pakoputkessa.

Suodattimet on vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty.
Polttoaineeseen lisätty 2t-öljyä.
Naftan seassa on ollut joskus vettä (suodatin kupin pohja oli ruosteessa ja vedenerottimesta tuli harmaata nestettä)

Voisiko elementti jumittaa syöttöpumpussa veden seurauksena, vuotava suutin kai vaivaa yleensä tyhjäkäynnillä?


Avaappa se syöttöpumpun sivuluukku auki, laita moottori käymään ja katso jääkö jotkut elementeistä jumiin yläasentoon. Jos elementit liikkuu varmasti kaikki samalla tavoin, eli tekevät yhtä suurta liikettä ylösalas koneen käydessä, niin avaa yksi kerrallaan suutin putkia auki. Näin saat selville millä pytyllä kone ei kunnolla käy. Jos kauan seissyt paikoillaan, voi jonkun elementin paineventtiilin jousi olla poikki ( pieni jousi suutin putken lähtökappaleen sisällä). Jos syöttöpumppu on alipainesäätöinen versio (epäilen, että on tässä tapauksessa keskipakosäätimellä), alipainesäätimen virheellisen toiminnan tai toimimattomuuden pystyy eliminoimaan tarttumalla elementtejä liikuttavaan pitkittäiseen tankoon vaikka pihdeille kiinni ja liikuttamalla sitä edes takaisin. Alipainesäädin lähinnä vaikuttaa siihen totteleeko kone kaasuvivun liikkeitä. Liikkuuko koneen venttiilit normaalisti???

Vaikka 2 elementtiä olisi kokonaan jumissa, käynnistyy pikku AEC... Mutta röpeltää kamalasti, kun antaa kaasua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 06, 2014 1:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 120
Muistaakseni jossain Fiatin diiselissä samanlaisia oireita teki rikkinäinen
alipainesäätäjän kalvo.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 06, 2014 10:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Alipainesäätimellisessä AEC 470:n syöttöpumpussa jousi työntää elementtejä kiertävää säätötankoa maksimi syöttöä kohden. Eli, kun kone ei käy, on syöttöpumpun elementit kääntyneenä maksimisyötön asentoon (mikäli pysäytys ei ole vedettynä päälle). Kun moottori on käynnistynyt imusarjaan syntyy alipaine ja alipaineen vaikutuksella vedetään syöttöä pienemmälle. Kaasupoljin / vipu vaikuttaa alipainesäätöisessä ilmaläppään imusarjassa, jolla säädetään imuvaikutusta syöttöpumpun säätimen kammioon. Mekaanista yhteyttä ei kaasupolkimesta syöttöpumppuun ole AEC 470 koneessa, jossa alipainesäätimellinen syöttöpumppu. Mikäli säätimen kalvo on rikki, pyrkii kierrosluku nousemaan hallitsemattomasti koneen käynnistyttyä. Saman aiheuttaa, jos alipaineputket tukossa säätimen ja imusarjan välillä. Pienet putket, 2kpl, jotka kiertävät koneen takaa. Oli alkuperäisen kysyjän moottori varustettu mekaanisella säätimellä olevalla syöttöpumpulla, taikka alipainesäätimellisellä, niin on oleellista, että elementit liikkuvat takertelematta. Alipainesäätimellisessä kun sen syöttöpumpun sivuluukun avaa, kannattaa ekaksi tarkistaa, että kun vetää säätötangon pysäytysasentoon ja laittaa pysäyttimen pois, niin jaksaako säätimen jousi työntää säätötangon maksimiruiskutuksen asentoon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 08, 2014 2:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 6:49 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Jokioinen
Tämä on lienee mekaanisella säätimellä, koska pumpun kyljessä lohkon puolella on mekaaninen kaasuvipu :idea:

Tässä pieni video siitä miten käy kun koittaa lisätä kierroksia:

https://www.youtube.com/watch?v=8BAH83wXJXA&feature=youtu.be


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Marras 15, 2014 4:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 6:49 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Jokioinen
Tänään otin pumpusta luukun auki ja pistin tulille.
Noin silmämääräisesti näyttäisi, että elementit liikkuvat yhtäläillä kaikki.
Tosin näkyvyys on hiukan heikko syöttöpupulle tuollaisessa tuuppari-linjurissa :roll:
Pitäisikö elementtien säätötangon mennä maksimi syötölle kun moottori ei käy ja sammutin on pois päältä?
Tämä siis on mekaanisella säätimellä, alipaineversion kohdalta tämä tulkin jo selväksi.
Tässä tanko jää n. puoliväliin liikerataansa kun moottorin sammuttaa..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Kesä 14, 2015 8:13 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 6:49 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Jokioinen
Tämäkin selvisi ja oli kyllä niin "tyhmä" vika, että oikein hävettää :oops:
Kompuran ja pumpun välisestä koplingista puutui toinen pultti ja jäljellä oleva oli niin löysällä, että pumppu jäi 1/8 kierrosta jälkeen.
Mitä lie tekee asteissa, onkohan jo vallan ollut kierroksilla kuti väärässä pytyssä :roll:

Nyt kiertää komeasti päätyyn saakka ja savutus väheni ainakin 95% aiemmasta.
Käynnistyvyyskin parani huomattavasti.
Oikein pelästyin kun sain koplingin korjattua, tyrkkäsin pakkosyötön päälle ja kiipesin kuskinpukille starttaamaan.
Aasi pyörähti startin avulla yhden(!) puristuksen yli ja räjähti käymään :shock:

Viime käynnistyksestä on helposti toista kuukautta, ja akutkin ovat olleet autossa paikallaan koko ajan ilman lataamista.
Kaapelit tietysti irti, mutta akkujen kunnosta tai iästä ei ole mitään hajua..


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 6:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am
Viestit: 28
Leemu kirjoitti:
Tämä on lienee mekaanisella säätimellä, koska pumpun kyljessä lohkon puolella on mekaaninen kaasuvipu :idea:

Tässä pieni video siitä miten käy kun koittaa lisätä kierroksia:

https://www.youtube.com/watch?v=8BAH83wXJXA&feature=youtu.be


Noilla englantilaisilla dieselmoottoreilla oli luonne. Ruotsalaiset ja saksalaiset moottorit toimivat kuin kello siihen asti kuin toimivat. Samoin on laita nykymootoreiden kanssa. AEC saattaa yllätää joskus savuttamalla vihreää savua! Se on merkki tulevasta kannentiivisteen vaihtamistarpeesta.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)