Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Olisiko mahdollista saada mittoja Valmet 611:n kampiakselin etu- ja takastefan asennustyökaluille ja myös vauhtipyöräkotelon sekä jakopään kannen keskitystyökaluille? Oman projektin kannalta eivät kyseiset työkalut ole vielä hetkeen ajankohtaiset, mutta siitä huolimatta voisi kyseiset työkalut tehdä jo valmiiksi. Mittojen ottaminen onnistuisi toki myös itse oman moottorin osista, mutta uskoisin että tarkemmat mitat kyseisille työkaluille saisi jos ne olisi otettu joko alkuperäisistä työkaluista tai sitten alkuperäisten työkalujen mittojen pohjalta tehdyistä omavalmisteista.

Vielä Valmetin osanumerot ja nimitykset työkauille mitä tarkoitan:
8360 97314 Vauhtipyöräkotelon keskitysholkki
8360 97315 Kampiakselin takapään tiivisteen asennusväline
9024 70400 Hammaspyöräkotelon etukannen keskitysholkki
9030 15200 Kampiakselin etupään tiivisteen asennusväline

Myös kuvat työkaluista olisi toivottuja, auttaisi ehkä jossain tapauksessa hahmottamaan miten olisi kyseinen työkalu järkevintä tehdä. Keskitysholkeista riittä toki pelkät mitat, mutta saa niistäkin kuvat laittaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tuo hammaspyöräkotelon etukannen keskitysholkki mulla on, tai se on omavalmiste eli ei ihan saman näköinen kuin tehtaan käyttämä työkalu.
Mutta keskitys kyllä onnistui sen avulla.

Kuva

Voin tarvittaessa ottaa siitä mitat kun vaan muistan pajalla käydessä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Vp-kotelon ja etukannen keskitystyökaluja ei yleensä tarvita. Niitä ei ole käytetty tehtaallakaan, jos vaan osat ovat olleet kunnollisia. Ne ovat työkaluja joilla saatiin viallisilla osilla tehtyä kunnollisia moottoreita.

Vp-kotelolla, hp-kotelolla ja etukannella on ohjauspinnat. Moottorin iästä riippuen joku 8 tai 13 mm halkaisijalla. Ne tulee koteloita asennettaesa lyödä ehdottomasti paikoilleen, sillä ne keskittyvät.

Etupään stefa on 58-80-12. Tuurna on kuin paksuseinäminen putki, jossa on päässä tappi mihin lyödä. Ulkohalkaisja 79 ja sisä 42 mm. Tuo pieni sisähalkaisija ottaa ohjausta kampiakselin boorituksen päältä.

Takapään stefa on kokoa 110-140-13. Tuurna samaa tyyliä. Ulkohalkaisija 138.5 ja sisä 110mm.

Jos ei ole tuurnaa saatavilla, niin vanha stefa väärinpäin käännettynä on välttävä tuurna, sillä saa naputeltua uuden stefan pohjaan saakka.

Enemmän kaipaisin takapään stefan asennuksessa kartiota, mikä ohjaa sisähuulen kampiakselin pään yli. Stefoja on ollut vuosien saatossa ainakin neljää eri mallia. Vanhat olivat aivan perinteisiä stefoja, kumihuuli ja sen sisällä jousi. Uudemmat huovan näköisellä huulella, joka on jotain teflonia tai muuta avaruus-ajan materiaalia. Yksittäin pakatuissa takapään stefoissa lienee muovinen kertakäyttö kartio mukana? Uuden mallinen takastefa täytyy asentaa puolessa tunnissa sisähuulen vapautuksen jälkeen. Ja siihen huuleen ei saa laittaa öljyä! Ulkokehään asennusöljyä, ja etupäähän voi laittaa sisähuuleen pienen tipan myös.

Stefat, sekä etu että taka, voi asentaa irtonaiseen osaa. Vp-kotelossa täytyy vaan varoa, ettei riko sitä huulta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kaato kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 4:32 pm Tuo hammaspyöräkotelon etukannen keskitysholkki mulla on, tai se on omavalmiste eli ei ihan saman näköinen kuin tehtaan käyttämä työkalu.
Mutta keskitys kyllä onnistui sen avulla.

Voin tarvittaessa ottaa siitä mitat kun vaan muistan pajalla käydessä.
Vaikka noita työkaluja ei välttämättä siis tarvitsekaan niin voihan ne silti tehdä ja käyttää kasauksen yhteydessä, ihan varmuuden vuoksi. Laita vaan mitat tuosta siun keskitysholkista kunhan vaan kerkiät. Kiitokset jo etukäteen.

Ja eihän sitä tiedä mitenkä monta Sisua jossa on Valmetin moottori joutuu/pääsee laittelemaan, saattaa joskus vaikka olla oikeaakin tarvetta.
Kiitokset sisua45:lle hyvistä neuvoista.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 5:38 pm Vp-kotelon ja etukannen keskitystyökaluja ei yleensä tarvita. Niitä ei ole käytetty tehtaallakaan, jos vaan osat ovat olleet kunnollisia. Ne ovat työkaluja joilla saatiin viallisilla osilla tehtyä kunnollisia moottoreita.

Vp-kotelolla, hp-kotelolla ja etukannella on ohjauspinnat. Moottorin iästä riippuen joku 8 tai 13 mm halkaisijalla. Ne tulee koteloita asennettaesa lyödä ehdottomasti paikoilleen, sillä ne keskittyvät.
Näin muistin joskus lukeneeni dokumentaatio-osion Valmet 311, 411, 611 moottorien korjaamo-ohjeestakin. Kiitos tarkennuksesta.
sisua45 kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 5:38 pm Etupään stefa on 58-80-12. Tuurna on kuin paksuseinäminen putki, jossa on päässä tappi mihin lyödä. Ulkohalkaisja 79 ja sisä 42 mm. Tuo pieni sisähalkaisija ottaa ohjausta kampiakselin boorituksen päältä.

Takapään stefa on kokoa 110-140-13. Tuurna samaa tyyliä. Ulkohalkaisija 138.5 ja sisä 110mm.

Jos ei ole tuurnaa saatavilla, niin vanha stefa väärinpäin käännettynä on välttävä tuurna, sillä saa naputeltua uuden stefan pohjaan saakka.

Enemmän kaipaisin takapään stefan asennuksessa kartiota, mikä ohjaa sisähuulen kampiakselin pään yli. Stefoja on ollut vuosien saatossa ainakin neljää eri mallia. Vanhat olivat aivan perinteisiä stefoja, kumihuuli ja sen sisällä jousi. Uudemmat huovan näköisellä huulella, joka on jotain teflonia tai muuta avaruus-ajan materiaalia. Yksittäin pakatuissa takapään stefoissa lienee muovinen kertakäyttö kartio mukana? Uuden mallinen takastefa täytyy asentaa puolessa tunnissa sisähuulen vapautuksen jälkeen. Ja siihen huuleen ei saa laittaa öljyä! Ulkokehään asennusöljyä, ja etupäähän voi laittaa sisähuuleen pienen tipan myös.

Stefat, sekä etu että taka, voi asentaa irtonaiseen osaa. Vp-kotelossa täytyy vaan varoa, ettei riko sitä huulta.
Kiitokset mitoista ja ohjeista. Ilmeisesti tuossa korjaussarjassa on mukana juurikin tuo uudenmallinen kampiakselin takastefa, ainakin se on yksittäispakattu ja paketissa se on muistaakseni siten, että sen sisällä on kartonkiholkki stefan huulta vasten.
Näiden ohjeiden ja mittojen avulla pitäisi onnistua työkalujen teko. Pitää viikonloppuna katsoa, jos olisi sopivan paksuista ainestankoa mistä saisi ruveta näitä sorvailemaan.
Periaatteessa voisin tehdä sitten näistä työkaluista tietokoneella jonkinlaiset piirustukset, linkittäisi sitten ne vaikka tuonne dokumentaatio-osioon. Olisi niistä apua sitten tulevaisuudessa muillekin harrastajille.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Eli sinä tarvitset sen takapään stefan asennuskartion. Ennen vanhaan sellaista ei juurikaan tarvittu, kun "stefan mallinen stefa" kesti venyttää kampiakselin pään yli. Siinä kun on pieni viiste. Nykyajan malleissa menee huuli (yhdessä mallissa on kaksi huulta) herkästi kaksin kerroin, ja silloin se ei pidä öljyä ollenkaan.

Kartio ei ole kovin ihmeellinen. Sen mitat pystyy päättelemään kampiakselin ja stefan mitoista. Kartio menee hieman kampiakselin päälle, jolloin stefa liukuu hyvin sen päälle.

Jos kampiakselin takapäässä, ja napakappaleessa on stefan huulen jättämät jäljet, urat, niin stefa täytyy asentaa eri kohtaan. Niille on olemassa siirtorenkaat, kuin isot prikat, jolloin stefa jää pari milliä eri kohtaan, ja huuli ei mene vanhaan uraan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ke Touko 13, 2020 4:59 pm Eli sinä tarvitset sen takapään stefan asennuskartion. Ennen vanhaan sellaista ei juurikaan tarvittu, kun "stefan mallinen stefa" kesti venyttää kampiakselin pään yli. Siinä kun on pieni viiste. Nykyajan malleissa menee huuli (yhdessä mallissa on kaksi huulta) herkästi kaksin kerroin, ja silloin se ei pidä öljyä ollenkaan.

Kartio ei ole kovin ihmeellinen. Sen mitat pystyy päättelemään kampiakselin ja stefan mitoista. Kartio menee hieman kampiakselin päälle, jolloin stefa liukuu hyvin sen päälle.
Kiitoksia ohjeista. Lieneekö tälle uudenmallisen takastefan asennustyökalulle eri "varaosanumero" kuin mikä tuolle aloitusviestin työkalulle on. Jos siinä kerta jotain kartiota on niin saattaa olla näin äkkikseltään ajateltuna hieman vaikea ruveta sorvaamaan, että tulee oikeanlainen. Voisi periaatteessa kysyä jos kyseisen työkalun saisi lainaan Valtran huollosta, muistaakseni ainakin Caterpillarin/Wihurin huollosta antoivat mielellään takastefan irrotus/asennustyökalun lainaan, kun sitä Caterpillar 3406D -moottorin huollossa tarvittiin. Tietysti Valtran huolto ja Wihuri vähän eri yhtiö, mutta kuitenkin. Tietysti voisihan tuon työkalun myös ostaa, jos ei mahdottoman kallis olisi. Kampiakselin napamutterin aukaisutyökalun hinta oli muistaakseni 90 €, vähän hintavampi saattaa olla tuo stefan asennustyökalu.

Tämäkin kampiakselin napamutterin aukaisutyökalu löytyi tietysti sitten seuraavan hyllyjen siivouksen yhteydessä, että sinänsä vähän "turha" ostos siinä tuli tehtyä, mutta onpahan niitä työkaluja nyt kaksi, jos sattuu toinen vaikka häviämään. :lol:

Tänään tutkin vähän vauhtipyörän kotelossa paikallaan olevaa vanhaa kampiakselin takastefaa, ymmärrän täysin miksi sen asennus menee helposti pieleen, erittäin helposti voi käydä että huuli menee päällekkäin.
sisua45 kirjoitti: Ke Touko 13, 2020 4:59 pm Jos kampiakselin takapäässä, ja napakappaleessa on stefan huulen jättämät jäljet, urat, niin stefa täytyy asentaa eri kohtaan. Niille on olemassa siirtorenkaat, kuin isot prikat, jolloin stefa jää pari milliä eri kohtaan, ja huuli ei mene vanhaan uraan.
Tästä olikin jo tietoinen, kiitos kuitenkin neuvosta. Kun talvella tilattiin korjaussarja moottoriin ja samalla muitakin osia, niin samalla tilasin kampiakselin takastefan siirtorenkaan, muistaakseni 2 mm paksudeltaan. Sellainen on siis jo hommattu. Lienee varmaan joskus aiemmin/alunperin ollut ns. normi stefalla tässäkin moottorissa, nopeasti kun miettii niin ei sellaisia uria siihen kampiakselin päähän tee tuo uudenmallinen stefa?
Öljyä ei ollut stefa kuitenkaan vuotanut yhtään, vauhtipyöränkotelossa oli vain kytkimen asetelmasta irronnutta pölyä. Stefa on tosin aika tiukasti silikonilla kiinni vauhtipyöränkotelossa, toivotaan että ei johdu siitä, ettei ilman sitä pysyisi kotelossa paikallaan :?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 5:38 pm Vp-kotelon ja etukannen keskitystyökaluja ei yleensä tarvita. Niitä ei ole käytetty tehtaallakaan, jos vaan osat ovat olleet kunnollisia. Ne ovat työkaluja joilla saatiin viallisilla osilla tehtyä kunnollisia moottoreita.

Vp-kotelolla, hp-kotelolla ja etukannella on ohjauspinnat. Moottorin iästä riippuen joku 8 tai 13 mm halkaisijalla. Ne tulee koteloita asennettaesa lyödä ehdottomasti paikoilleen, sillä ne keskittyvät.
No voi halavattu. Tussasin sitten ihan turhaan kun säätelin jakopään hammaspyöräkosketusta tehtaan ilmottamiin arvoihin, jos sama lopputulos olisi saavutettu laittamalla vaan osat paikoilleen, kansi kiinni ja ajoa :lol:
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 8:39 pmVaikka noita työkaluja ei välttämättä siis tarvitsekaan niin voihan ne silti tehdä ja käyttää kasauksen yhteydessä, ihan varmuuden vuoksi. Laita vaan mitat tuosta siun keskitysholkista kunhan vaan kerkiät. Kiitokset jo etukäteen.
Ulkohalkaisija 73,80
Sisähalkaisija 58,00

Leveyttä on 27mm.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti: To Touko 14, 2020 3:54 amNo voi halavattu. Tussasin sitten ihan turhaan kun säätelin jakopään hammaspyöräkosketusta tehtaan ilmottamiin arvoihin, jos sama lopputulos olisi saavutettu laittamalla vaan osat paikoilleen, kansi kiinni ja ajoa :lol:
Kyllä hammasvälykset täytyvät olla kunnossa. Jos pyörät kantavat, niin jakopää ujeltaa, ja pitkällä juoksulla jotain hajoaa. Joko hammaspyörät, laakerit, tai molemmat. Tähän ei ole mitään keskitystyökalua, vaan se täytyy tehdä koteloa siirtämällä. Jos välykset menevät toleransseja hieman isommaksi, niin siitä ei ole haittaa.

Kaato kirjoitti: To Touko 14, 2020 5:45 pm
Ulkohalkaisija 73,80
Sisähalkaisija 58,00

Leveyttä on 27mm.
Miten tuota käytetään? Sisähalkaisja on sama kuin stefalla, eli se sopii napakappaleeseen. Mutta mihin tuo ulkopuoli tapaa???
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Neliveto Sisu kirjoitti: To Touko 14, 2020 1:24 amKiitoksia ohjeista. Lieneekö tälle uudenmallisen takastefan asennustyökalulle eri "varaosanumero" kuin mikä tuolle aloitusviestin työkalulle on.
Nuo asennustyökalut ovat vain tuurnia, joilla stefat lyödään paikoilleen. Mikä tahansa saman kokoinen työkalu käy, oli se sitten tehty 1970 tai 2020 luvulla.

Asennuskartion osanumeroa en tiedä, ja noissa vanhoissa kirjoissa sitä ei ole.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: To Touko 14, 2020 6:16 pmMiten tuota käytetään? Sisähalkaisja on sama kuin stefalla, eli se sopii napakappaleeseen. Mutta mihin tuo ulkopuoli tapaa???
Voisikohan se ulkomitta sopia siihen jakopään kannessa olevaan reikään.
Siitä on 2 vuotta kun tuota käytin, joten muistikuvat on vähän hataria.

Jos nyt en ihan väärin muista, ensin piti asemoida se jakopään hammaspyöräkotelo niin että hammaskosketus on ok.
Sitten asemoidaan se kansi niin että stefa asettuu oikeaan kohtaan.

Nämä käydään (muistaakseni) läpi 611-moottorin korjauskirjassa.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti: To Touko 14, 2020 6:48 pm
sisua45 kirjoitti: To Touko 14, 2020 6:16 pmMiten tuota käytetään? Sisähalkaisja on sama kuin stefalla, eli se sopii napakappaleeseen. Mutta mihin tuo ulkopuoli tapaa???
Voisikohan se ulkomitta sopia siihen jakopään kannessa olevaan reikään.
Siitä on 2 vuotta kun tuota käytin, joten muistikuvat on vähän hataria.

Jos nyt en ihan väärin muista, ensin piti asemoida se jakopään hammaspyöräkotelo niin että hammaskosketus on ok.
Sitten asemoidaan se kansi niin että stefa asettuu oikeaan kohtaan.

Nämä käydään (muistaakseni) läpi 611-moottorin korjauskirjassa.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
Kyllä sinä olet ymmärtänyt ihan oikein korjauskirjan sisällön, ja sen ohjeen.

Mutta tuo sinun keskitys työkalusi, en ymmärrä mistä se saa ohjauksensa? Etukannen stefan reikä on 80 mm, ja siihen tuo 73.80 mm on hiukan väljä.

Muuta en keksi, holkin on pakko sopia stefan alla olevaan kohtaan. Se on monessa kotelossa täysin koneistamaton, mutta ehkä jossain kotelossa on siinä siisti koneistus? Mene ja tiedä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Johonkin se tosiaan sopii, kun ulkohalkaisijan piti olla nimenomaan tuo.

Pajalla pitäisi olla yksi irrallinen hammaspyöräkotelo+kansi, tutkin asiaa josko tähän tulisi joku selvyys.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 kampiakselin stefojen asennustyökalut

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kyllä se siihen kannessa olevaan reikään sopii, eli reikä on heti tiivisteen takana pienempi. Ja pakko varmaan ollakin, jotta muodostuu kynnys jota vasten stefa asettuu.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Vastaa Viestiin