SM 300 polttoaineessa jäähdytinnestettä

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

KLX
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SM 300 polttoaineessa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja KLX »

Elikkäs kysymys kuuluukin , onko dieselin paluukierrossa jokin vakio paikka ,mikä murtuu ja sieltä alkaa ujuttamaan jäähdytinnestettä polttoaineen sekaan ?
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 300 polttoaineessa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Vanha kysymys mutta jollei siinä ole mitään jäähdytysnesteellä toimivaa p-a:n lämmityshimmeliä,on vika oltava haljenneessä tai pahasti syöpyneessä kannessa. Kansia pitkin kun menee/tulee polttoaine suuttimille Cumminsissa. Silloin kyllä luulisi olevan myös jäähdytinnesteen seassa naftaa.Aina kun moottori käy,mahdollisesta reijästä menisi naftaa veteen ja kun moottori ei käy,vesi menisi polttoainekanavaan.
Onko vika löytynyt?
KLX
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 300 polttoaineessa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja KLX »

Ei ole vielä vikaa paikannettu,kun en ole kerennyt. Mutta ajattelin paineistaa jäähdytysjärjestelmän ja näin kuunnella,että kuuluuko mistään ylimääräisiä suhinoita. Pääseekö suuttimen rungosta,missä on ne 3kpl silikoni O-renkaita mahdollisesti vuotamaan, jos niistä on joku rikki ? Eikös polttoaine lämpene automaattisesti kun se kiertää siellä kannessa?
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 300 polttoaineessa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Parikymmentä vuotta aikaa kun Cumminsseja remontoin,joten ei oikein muista minkälainen se kansi on yksityiskohdiltaan.
Onkos siinä suuttimilla helat?Melkein hela tai kansi oltava puhki,kun jäähdytysneste p-a:n sekaan pääsee.Kun se vuoto on jäähdytysnesteestä polttoaineeseen,voi olla vaikea löytää sitä paineistamalla.Sillain voisi onnistua että ottaa yhden kansien p-a yhdyssillan,tai p-a putket irti viimeisestä kannesta ja paineistaa sitten jäähdytysjärjestelmän.Kylmällä koneella saa parhaimman tuloksen ja niistä yhdyssilloista voisi saada yksilöityä kannenkin,missä vuoto on.
Moottorin ollessa pysähdyksissä,naftan paine kun puuttuu,jäähdytysjärjestelmän paine ajaisi nestettä polttoainekanavaan.Moottorin käydessä,isompi p-a:n paine lykkäisi naftaa nesteen sekaan.Haiseeko paisuntasäiliössä nafta? Paisarin öjyinen kuona on yleensä öljynlauhduttimen vuodon aiheuttamaa. Jos taas suuttimen O-renkaita on rikki,silloin nafta pääsisi öljyn sekaan.
Talvikäytössä Cumminssi onkin omiaan kun polttoaine lämpenee kansissa. Tankin kyljistä höyry nousee kun on lämmintä ainetta sisällä.
Vastaa Viestiin