Cummins PT animaatio

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Lenny
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Cummins PT animaatio

Viesti Kirjoittaja Lenny »

Todella selkeä video josta selviää PT ruiskutuksen toimintaperiaate. https://www.youtube.com/watch?v=KzuwdxEJfQA
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Cummins PT animaatio

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Todellakin selkeä!
Mitä eroa esim. 290 ja 370, 400, jne 14L koneissa? Suuttimet, nokka-akseli, paine vaiko kaikki nä yhteensä? Onko perusrakenne sama?
Lenny
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Cummins PT animaatio

Viesti Kirjoittaja Lenny »

SR-300 kirjoitti:Todellakin selkeä!
Mitä eroa esim. 290 ja 370, 400, jne 14L koneissa? Suuttimet, nokka-akseli, paine vaiko kaikki nä yhteensä? Onko perusrakenne sama?
Riippuu vähän vuosimallista ja valmistusmaasta ym. mutta noin yleisesti ottaen nokka-akseli on yleensä sama, vain nokan ennakko vaihtelee, tehokkaammissa myöhäsemmällä, mopoissa aikasemmalla. Suuttimissa on samankokoinen elementti mutta kärkien koko voi vaihdella ja ehkä myös ne suuttimen täyttöreiän kuristimet. Mutta tärkein varmaan on se siirtopaine, sillä ne tehot tehdään, kaasuakselin ruuvia säätämällä ja sitä "fuelbuttonia" ja jousia vaihtamalla tai shimmaamalla. Tietenkin erilaisia ahtimia voi olla ja puristussuhteet on vähän vaihdellut. Mutta luulen että esim. 370 ja 400 oli ihan samoilla osilla jos saman ikäisistä koneista kyse.

Kun tota videota katsoo ajatuksella niin tajuaa mitä moni asentajakaan ei ymmärrä eli ennakko muuttuu syöttömäärän mukaan, enemmän syöttöä = aikasempi ennakko. Sen takia tehokkaammissa koneissa oli myöhäisempi ennakko, mikä ei aina ollut hyväksi polttoaineenkulutuksen kannalta.
Vastaa Viestiin