Cummins PT animaatio
Valvoja: sisua
Cummins PT animaatio
Todella selkeä video josta selviää PT ruiskutuksen toimintaperiaate. https://www.youtube.com/watch?v=KzuwdxEJfQA
Re: Cummins PT animaatio
Todellakin selkeä!
Mitä eroa esim. 290 ja 370, 400, jne 14L koneissa? Suuttimet, nokka-akseli, paine vaiko kaikki nä yhteensä? Onko perusrakenne sama?
Mitä eroa esim. 290 ja 370, 400, jne 14L koneissa? Suuttimet, nokka-akseli, paine vaiko kaikki nä yhteensä? Onko perusrakenne sama?
Re: Cummins PT animaatio
Riippuu vähän vuosimallista ja valmistusmaasta ym. mutta noin yleisesti ottaen nokka-akseli on yleensä sama, vain nokan ennakko vaihtelee, tehokkaammissa myöhäsemmällä, mopoissa aikasemmalla. Suuttimissa on samankokoinen elementti mutta kärkien koko voi vaihdella ja ehkä myös ne suuttimen täyttöreiän kuristimet. Mutta tärkein varmaan on se siirtopaine, sillä ne tehot tehdään, kaasuakselin ruuvia säätämällä ja sitä "fuelbuttonia" ja jousia vaihtamalla tai shimmaamalla. Tietenkin erilaisia ahtimia voi olla ja puristussuhteet on vähän vaihdellut. Mutta luulen että esim. 370 ja 400 oli ihan samoilla osilla jos saman ikäisistä koneista kyse.SR-300 kirjoitti:Todellakin selkeä!
Mitä eroa esim. 290 ja 370, 400, jne 14L koneissa? Suuttimet, nokka-akseli, paine vaiko kaikki nä yhteensä? Onko perusrakenne sama?
Kun tota videota katsoo ajatuksella niin tajuaa mitä moni asentajakaan ei ymmärrä eli ennakko muuttuu syöttömäärän mukaan, enemmän syöttöä = aikasempi ennakko. Sen takia tehokkaammissa koneissa oli myöhäisempi ennakko, mikä ei aina ollut hyväksi polttoaineenkulutuksen kannalta.