Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Syys 19, 2017 3:36 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: La Kesä 17, 2017 3:09 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
Vanajassa AEC:n 470 koneen kyljessä tuollainen Simmsin syöttöpumppu. Ajattelin vaihtaa öljyt siihen, mutta mokomassa ei ole pohjaroppua ollenkaan. Tuon "huohotusputken mutkan" kun ruuvasi irti niin sieltä tuli naftaa. Voiko tuo pumppu olla polttoaineella voideltu? Jos voideltuu löpöllä, niin se kai täyttää itsekseen sinne riittävästi, jos siellä pitäisi olla moottoriöljyä, niin paljonko? Tuossa kyljessä olevassa korkissa on erikoinen pylpyrä, josta on joskus saattanut mittatikku seistä, mutta enää siinä ei ainakaan sellaista ole. Koneöljy tuolla ei mielestäni kierrä.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 9:10 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm
Viestit: 13
http://www.koljonvirranvauhtipyora.com/ ... jormec.pdf

Tuolta kun rullailee alaspäin, voitelu osiossa kehutaan että on oma öljytilansa. Tosin tuo on Simms Majormec, näyttäisi olevan päällepäin vähän erinlainen pumppu..

Lukee siinä näköjään että tarvittaessa voidaan käyttää moottorin painevoitelua pumpussa


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 2:34 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
Kiitoksia.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen paperi, mutta pumppu on aika erilainen, eikä tuosta oikein voi vetää johtopäätöksiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 8:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Vanha öljy lasketaan pois säätäjän päässä olevan alemman tulpan kautta.Tehtaan suositus on että pumpun öljy vaihdettava 3000km välein (aika usein ). :) Öljyn määrää en muista enkä tähän hätään löytänyt mitään aviisia josta luntata mutta sellanen muisti kuva on öljyn määrä tulee olla säätäjän päässä olevan ylemmän tulpan tasolla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 8:12 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
Siis, onko tuolla jotain muitakin säätäjiä kuin tuo alipainekalvo? Alipainekalvohan on pumpun yläreunassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 8:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Mikä tuo sinun pumpun tyyppi on ,mulla on jotain informaatioo Simms SPE6A80S tyyppiseen ja sellasessa pumpussa on alipaine säädin mallia GPD90A59 .Alipaine säätäjä ei tarvitse kun muutaman tipan öljyä sillon tällön ,liika öljy vaan hidastaa säätäjän toimintaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Kesä 19, 2017 8:52 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 451
Veikkaan öljypinnan korkeuden olevan oikein ,kun ylivuotoputkesta alkaa tulemaan öljyä ulos. Oljynä kesät talvet SAE 20 yksiasteöljyä ja näin ainakin liki samannäköisen CAV pumpun kanssa menetellään. Vaihdettaessa ei lasketa vanhoja öljyjä ulos vaan uutta kaadetaan niin kauan, että ulos valuva öljy on puhdasta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 10:01 am 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
K-44SP kirjoitti:
Veikkaan öljypinnan korkeuden olevan oikein ,kun ylivuotoputkesta alkaa tulemaan öljyä ulos. Oljynä kesät talvet SAE 20 yksiasteöljyä ja näin ainakin liki samannäköisen CAV pumpun kanssa menetellään. Vaihdettaessa ei lasketa vanhoja öljyjä ulos vaan uutta kaadetaan niin kauan, että ulos valuva öljy on puhdasta.

OK, tämä kuulostaa loogiselta.

Otetaanko tuo ylivuotoputken banjopultti auki kun öljyä lisätään, vai pitääkö öljyä olla niin paljon että se tulee tuosta mutkasta ulos? Mä lisäsin öljyä niin paljon että se tuli tuosta reijästä ulos johon tuo mutkaputki laitetaan banjopultilla, mutta jos tuon ylivuotoputken pitäisi olla paikallaan niin öljytaso on nyt n. 5cm liian alhainen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 10:59 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am
Viestit: 292
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Mun mielestäni forssonissa lähtee toi putki suoraan alaspäin, en kyllä ny pääse sitä varmistamaan, eli vaikuttas siltä että panjotaso rittävä, pitkään sieltä tulee kyllä muuta kuin puhrasta öljyä. :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 10:19 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 451
Löysin kuvan pumpusta Simms SPE.6B N80 ja siinä öljypinta on alemmalla tasolla (banjotaso). Olisiko joku sitten myöhemmin tahtonut nostaa öljypintaa kääntämällä putki lähtemään ylöspäin ? Varmaan turvallisinta käyttää samaa tasoa jatkossakin sillä on jo pelannut vuosikymmeniä ongelmitta. Tuo nykyinen taso näyttäisi olevan liki sama kuin omassa CAV pumpussa. Omankin pumpun aikaisemmassa kehitysversiossa oli öljypinta
juuri tuo alempi "banjotaso" , mutta uudemmassa versiossa nostettiin tasoa tehtaalla tuohon ylempään. Syynä parempi pumpun kampiakselin voitelu.


Liitteet:
Simms.jpg
Simms.jpg [ 60.07 KiB | Katsottu 737 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2017 6:53 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
Ulkoisesti joo aika saman näköinen. Tuo putki on tosiaan tehdasasenteisena tuollainen ylhäältä kiertävä mutka..

Mietin nyt että uskaltaako sinne kipata koneöljyä niin paljonnettä se tulee yli tuosta kiinni pultatusta ylivuotoputkesta, vai onko se oikein kun öljyä lisää sitä banjopulttiamyöden.

Käytännössähän tuo pumppu on sen verran sohlo että voiteluöljy muuttuu vähitellen naftaksi, tuo ylämutka voi olla alunperin ajateltu että sen verran sinne jää tilaa täyttyä naftaa ennen kuin valuttaa maahan.

Voiko liiallinen öljyn määrä aiheuttaa jotain ongelmia? Vai räkiikö se vaan ylimääräisen ulos?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 1:56 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 451
Itse ainakin uskaltaisin laittaa öljyä niin kauan jotta valuttaa putkesta ylimääräiset ulos. Tuossa varaosapumpusta ottamastani kuvasta näkyy jotta öljypinnan taso on liki sama.


Liitteet:
CAV.jpg
CAV.jpg [ 136.58 KiB | Katsottu 626 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 11:29 am 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm
Viestit: 9
Joo, tossa mullahan on tuo pulti laitettu tuonne alempaan läpivientiaihioon.

Ehkä tuohon on päädytty vaan yksinkertaisemman rakenteen takia, on riittänyt yksi läpivienti, ei tarvitse erillistä pohjaroppua.

Kippaan siis lisää öljyä pumppuun.

Kiitoksia konsultaatiosta. :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)