suuttimien avautumispaineista

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

suuttimien avautumispaineista

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Yksi asia mikä yleensä unohtuu suuttimia koestettaessa;
Millä nesteellä valmistaja määritellyt esim . 200bar avautumispaineen.
Onko neste ihan tavallinen diesel vai joku varsinainen testineste, esim.IP Fanum-Fluid tai Shell fusus tms.
olipa tässä hetki sitten yksi MAN 8-150, jossa piti olla moottorivika, vaan eipä ollutkaan.
Suuttimet kolkottivat pahasti, kun olivat shimmatut dieseliä koestusnesteenä käyttäen, paine-ero
oli 25bar dieselin ja virallisen testilitkun välillä ja kolkotus loppui, kun uudelleen shimmasin...
toinen asia on nuo Italialaiset halvat suutintesterit, mittarit saattavat näyttää sitten Italiantoleranssilla...
Hydrauliikkaliikkeistä saa laadukkaampia painemittareita halvalla..
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: suuttimien avautumispaineista

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuon mittareiden epätarkkuuden olen minäkin huomannut. Ei ole mitenkään harvinaista, että mittari näyttää 20-30 baria liikaa. Itse olen ajatelut ilmiön syyksi sitä, että yksi ammattitaidoton käyttäjä kokeilee testerillä tukossa olevaa suutinta -> testaaja pumppaa mittarin tappiin ja vähä ohikin -> sitten alkaa toleranssia riittää.

Nuo testerit eivät muuten ole mitään mahdottoman kalliita. Kuulema 250€ saa uuden.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: suuttimien avautumispaineista

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Totta kaikki mitä sanot! Mutta halpis testereitäkin pystyy tuunaamaan paremmaksi, kun mittarin vaihtaa paremmaksi...
Toiset moottorit eivät ole ronkeleita, vaikka avautumispaine heittäisi kymmeniä baareja, toisissa taas pitää olla avautmispaine ja suihkun muoto olla just, eikä melkein .
Hyvä esimerkki on juuri tuo Leylandin kanneton ihme, 0.500 sarja, vaikka kaikki olisit laittanut spekseihin, niin ensimmäisen kulman takana saattoi käryttäminen tai kolkottaminen alkaa uudestaan :(
Britit itsekin veistelivät Leylandin Marathon kakkosesta (jossa oli se Vanajissakin ollut "Ergomatic" hytti), kyllä sillä juuri saattaa päästä kahden korttelin päähän ilman seuraavaa remonttia. :mrgreen:
Leylandin moottoriosaston päällikkökin lakoonisesti totesi 500 sarjan "onnistuneisuudesta" näin, siinä kaikki huoltotoimenpiteet ovat yhtä helppoja kun hammaslääkärin poistaa potilaalta hammas, kun kita on kiinni.
On varmaan ollut HkL:llä hyvähermoisia remonttiukkoja, kun ovat yrittäneet pitää 0.500 linjurit -80luvulla linjoilla :roll:
Tosin yhtä asian kanssa pelehtimään joutunutta lainaten; Johan alkaa absolutistillekin viina maittamaan, kun ensimmäiseen kymmeneen kappaleeseen läppäät pelkästään venttiilit :lol:
Olin kerran oikeudessa todistajana, kun kysyttiin yhdeltä veijarilta onko syytetyllä sanottavaa, sanoi hän kokemuksen syvällä rintaäänellä; OLen Leyland-mekaanikko!
Jeesus, oli siinä naurussa pidättelemistä!!!!
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: suuttimien avautumispaineista

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Jaha, pitääpäs alkaa kalibroimaan tuo Italian testeri. Suutinputken tilalle vain kiertää "laatumittarin", niin sillä kai se selviää.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: suuttimien avautumispaineista

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Leyland LTD kirjoitti:Totta kaikki mitä sanot! Mutta halpis testereitäkin pystyy tuunaamaan paremmaksi, kun mittarin vaihtaa paremmaksi...
Toiset moottorit eivät ole ronkeleita, vaikka avautumispaine heittäisi kymmeniä baareja, toisissa taas pitää olla avautmispaine ja suihkun muoto olla just, eikä melkein .
Hyvä esimerkki on juuri tuo Leylandin kanneton ihme, 0.500 sarja, vaikka kaikki olisit laittanut spekseihin, niin ensimmäisen kulman takana saattoi käryttäminen tai kolkottaminen alkaa uudestaan :(
Britit itsekin veistelivät Leylandin Marathon kakkosesta (jossa oli se Vanajissakin ollut "Ergomatic" hytti), kyllä sillä juuri saattaa päästä kahden korttelin päähän ilman seuraavaa remonttia. :mrgreen:
Leylandin moottoriosaston päällikkökin lakoonisesti totesi 500 sarjan "onnistuneisuudesta" näin, siinä kaikki huoltotoimenpiteet ovat yhtä helppoja kun hammaslääkärin poistaa potilaalta hammas, kun kita on kiinni.
On varmaan ollut HkL:llä hyvähermoisia remonttiukkoja, kun ovat yrittäneet pitää 0.500 linjurit -80luvulla linjoilla :roll:
Tosin yhtä asian kanssa pelehtimään joutunutta lainaten; Johan alkaa absolutistillekin viina maittamaan, kun ensimmäiseen kymmeneen kappaleeseen läppäät pelkästään venttiilit :lol:
Olin kerran oikeudessa todistajana, kun kysyttiin yhdeltä veijarilta onko syytetyllä sanottavaa, sanoi hän kokemuksen syvällä rintaäänellä; OLen Leyland-mekaanikko!
Jeesus, oli siinä naurussa pidättelemistä!!!!

BV moottori on 6 sylinterinen 4 tahtinen suorasuihkutus dieselmoottori,joka eroaa rakenteeltaan monessa suhteessa aikaisemmista moottori rakenteista.Siinä on sylinterikansi valettu sylinteriryhmän kanssa, joten kansitiivisteitä ei ole.Jäähdytysnesteen virtauskanavat ryhmän ja kannen välillä ovat erittäin avarat.Imu ja pako kanavat avautuvat eri puolille moottoria. Kampiakseli on laakeroitu seitsemällä runkolaakerilla kampikammioon,joka kiinnitetään ruuveilla sylinteriryhmään.Kampiakselin kummassakin päässä on hammaspyörä, etupäässä lisäksi värinänvaimennin.Moottorin kummassakin päässä on jakopää, joista etummaisessa on vesipumpun ja tuulettimen käyttöpyörät. Takimmaisessa yläpuoleisen nokka-akselin,laturin ,kompressorin sekä ohjaustehostimen pumpun käyttöpyörät.Öljypumpun käyttöpyörä voi olla taka tai etupään jakopäässä, riippuen moottorin öljypohjan muodosta.Siten kaikki ulkopuoliset varusteet ovat hammaspyöräkäyttöisiä.BV moottorin teho ahtamattomana 185 hv /2600 r/min ja ahdettuna 237hv /2200r/min. Vääntömomentti ahtamattomalla 56 kp/1600r/min ja ahdetulla 86kp/1400r/min. Sylinterin halkaisija molemmissa 118mm kuten myös iskunpituus 125 sekä iskutilavuus 8.2.Puristussuhde ahtamattomassa 17:1 ja ahdetussa 15:1 .Ahtamaton painaa kuivana 753kg kun ahdettu sensijaan hiukan painavampi eli tuon 795kg.
Vastaa Viestiin