Ihan samasta syystä tehtiin V12 kuin rivi 7. Noissa pystyy käyttämään olemassa olevia osia. Mäntiä, sylinteriputkia, laakereita, yms. Ja erityisesti sylinterikansia osineen. Jos olisi päätetty tehdä 700 hv rivi kuutonen, niin tuotannossa olevia osia ei olisi pystytty käyttämään. Se lisää merkittävästi kustannuksia.c-290 kirjoitti:Mutta miksi ihmeessä V12 kun rivi6sesta sais helposti samat tehot
Kun valmetin ensimmäinen itse suunniteltu dieselmoottori (309D) tuli tuotantoon vuonna 1957, siinä oli männän halkaisija 100 mm, ja iskun pituus 114 mm. 1964 tuli 411A, jossa oli isompi 108 mm mäntä. Isku pysyi vielä samana. Vuosina 1968-69 tehtiin erikoista 4105 konetta, jossa syl mitat olivat 108 x 108mm. Tuosta pannusta minulla on huonosti tietoa.
C-sarjan tullessa tuotantoon 70-luvun lopulla (311, 411, 611) iskun pituus kasvoi 120 mm mittaan. Noilla 108 x 120 mm mitoilla mennään pikku koneissa vieläkin, eli ne löytyvät 320, 420, 620, 33, 44 ja 66 koneista.
80-luvun puolivälissä esiteltiin uusi uljas 612. Mäntä säilyi samana 108 mm kokoisena, mutta isku piteni 134 mm. Samoilla mitoilla elää 634, 49 ja 74 koneet.
Joskus 1996 tuli tuotantoon "isolohko" 645. Siinä on sylinteriputkien O-renkaat lohkossa. Näin saatiin tilaa 111 mm männälle. Iskun pituus kasvoi mittaan 145 mm. Tästä koneesta tuli perusmitat malleille 84, 98, ja tuolle uudelle V12 koneelle.
Yli 50 vuoden aikana mäntä kasvoi 100 ->111 mm, ja isku piteni 114 ->145 mm. Mutta mitta sylinterin keskeltä keskelle on kaikissa koneissa sama.
Ehkä tämä vähän selventää tuota V12 koneen valintaa.