7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AWI

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

c-290 kirjoitti:Mutta miksi ihmeessä V12 kun rivi6sesta sais helposti samat tehot :?:
Ihan samasta syystä tehtiin V12 kuin rivi 7. Noissa pystyy käyttämään olemassa olevia osia. Mäntiä, sylinteriputkia, laakereita, yms. Ja erityisesti sylinterikansia osineen. Jos olisi päätetty tehdä 700 hv rivi kuutonen, niin tuotannossa olevia osia ei olisi pystytty käyttämään. Se lisää merkittävästi kustannuksia.

Kun valmetin ensimmäinen itse suunniteltu dieselmoottori (309D) tuli tuotantoon vuonna 1957, siinä oli männän halkaisija 100 mm, ja iskun pituus 114 mm. 1964 tuli 411A, jossa oli isompi 108 mm mäntä. Isku pysyi vielä samana. Vuosina 1968-69 tehtiin erikoista 4105 konetta, jossa syl mitat olivat 108 x 108mm. Tuosta pannusta minulla on huonosti tietoa.

C-sarjan tullessa tuotantoon 70-luvun lopulla (311, 411, 611) iskun pituus kasvoi 120 mm mittaan. Noilla 108 x 120 mm mitoilla mennään pikku koneissa vieläkin, eli ne löytyvät 320, 420, 620, 33, 44 ja 66 koneista.

80-luvun puolivälissä esiteltiin uusi uljas 612. Mäntä säilyi samana 108 mm kokoisena, mutta isku piteni 134 mm. Samoilla mitoilla elää 634, 49 ja 74 koneet.

Joskus 1996 tuli tuotantoon "isolohko" 645. Siinä on sylinteriputkien O-renkaat lohkossa. Näin saatiin tilaa 111 mm männälle. Iskun pituus kasvoi mittaan 145 mm. Tästä koneesta tuli perusmitat malleille 84, 98, ja tuolle uudelle V12 koneelle.

Yli 50 vuoden aikana mäntä kasvoi 100 ->111 mm, ja isku piteni 114 ->145 mm. Mutta mitta sylinterin keskeltä keskelle on kaikissa koneissa sama.

Ehkä tämä vähän selventää tuota V12 koneen valintaa. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Kiitos perusteellisesta vastauksesta.Tuleeko tähän koneeseen EGR vai urea vehkeet päästöjä hillitsemään vai tarviiko kumpaakaan jos työkoneeseen on menossa :?:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tämän valmistajan moottoreista löytyy molempia, mutta tähän tulee "kusiruisku". Nuo kaikkein uusimman mallisissa, TIER 3B päästönormin mukaisissa on urea ruiskutus.

TIER 3A koneissa käytetään pakokaasujen takaisin kiertoa, eli sitä EGR:ää. Siitä on kaksikin eri versiota. Sisäinen EGR toteutetaan niin, että imuventtiiliä avataan poistotahdin kohdalla hetken. Silloin osa pakokaasuista menee imusarjaan odottomaan uudelleen käyttöä. Halpa systeemi, tarvitaan vain pieni "nökäre" imuventtiilille nokka-akseliin.

Sitten on ulkoinen EGR. Siinä on pakosarjassa sähkötoiminen venttiili, josta pakokaasu menee edelleen lämmönvaihdin kennoon. Moottorin jäähdytysneste jäähdyttää pakokaasuja, ja siitä ne menevät imusarjaan. Kallis systeemi, paljon osia, ja hidas moottori tehdä tehtaalla. Mutta silloin voidaan kierrättää pakokaasuja aina parhaalla tavalla. Tuossa eräs asiakas: http://www.fendt.fi/traktorit_fendt200vario.asp" onclick="window.open(this.href);return false; Siellä esitteet osiossa kerrotaan lisää ulkoisesta EGR:stä.

Kusiruisku jää asiakkaan , eli työkone tehtaan, vastuulle. Linnavuori toimittaa toki tarvittavat osat, jos niin halutaan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kuinka erilainen tuommoinen nykyaikainen työkonemoottori on "vastaavasta" kuorma-autonmoottorista? Vaatisiko paljon muutoksia että saisi lyödä euro5 leiman papereihin ja moottorin kuormurin aisojen väliin?
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Hyvä kysymys.Onko tuo Tier3b lähellä euro4-sta vai kuinka :?: Eikös työkonepuolella olla vähän perässä maantie liikenteen vaatimuksista.Nuo EGR ja ureavehkeet aiheuttaa ainakin kuormureissa välillä harmaitahiuksia ihan merkistä riippumatta :!:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Työkone puoli laahaa pikku hiljaa jäljessä, mutta kyllä niidenkin vaatimukset kiristyvät koko ajan.

En tiedä miten euro ja tier päästönormeja tulisi vertailla. Ehkä googletus auttaisi.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Torppari
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja Torppari »

sisua45:nen tuntuu olevan perillä noista linnavuorelaisista moottoreista, niin esitänpä kysymyksen.
Käykö 8,4 litrainen lohko 7,4 litraisen öljypohjaan (traktori).
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Torppari kirjoitti:sisua45:nen tuntuu olevan perillä noista linnavuorelaisista moottoreista, niin esitänpä kysymyksen.
Käykö 8,4 litrainen lohko 7,4 litraisen öljypohjaan (traktori).
Kaikissa kuutosissa (611, 612, 620, 634, 645, 66, 74, 84) on sama pulttikuvio oljypohjassa. Eli periaatteessa mikä tahansa pohja käy.

Tuo vaan täytyy huomioida, että sopiiko pitempi iskuinen "isolohkon" kampiakseli pyörimään pohjien sisällä, joita ei ole isolohkoon tarkoitettu. Tuo 645/84 koneen 11 mm pidempi isku ei tee kuin 5.5mm lisää tilan tarvetta, mutta ison koneen kiertokanget "kauhovat" paljon syvemmällä. Ne vaativat vielä lisää tilaa.

Jos kyseessä on kuutos valmetin/valtran öljypohja, niin en osaa varmuudella sanoa, sopiiko se 645/84 kampiakseli siellä pyörimään. Pidempi akselivälisen Valmet Megan/T-sarjalaisen pohja on melko matala etuakselin kohdalta.

Isolohko on myös 40 mm korkeampi yläpäästään, aiheuttaa pientä sovittelua konepellin alla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Yks päivä vilahti taas uusi 168 AWI, eli V12 kone.

168 = iskutilavuus 16.8 litraa
A = after threatment, eli pakokaasujen jäkikäsittely, "kusiruisku"
W = wastegate, hukkaportti ahtimet
I = intercooler, välijäähdytin

Kone oli 440 kw tehoinen, ilmeisesti johonkin isoon ameriikan traktoriin menossa. Työtoveri punnitsi sitä vaaka pumppukärryllä lähetystä varten. Painoa lähetysalustan kanssa oli 1770 kg. Pelkkä kone painaa siis noin 1600 kg, melko paljon... :roll: Väännöstä en tiedä, enkä tehon kierrosluvusta.

Ensimmäisissä sijoituskohteissa V12 korvaa C15 ja C18 cattia.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Roki
Viestit: 39
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Seitsemän sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V

Viesti Kirjoittaja Roki »

sisua45 kirjoitti:Kuva

Yks päivä vilahti taas uusi 168 AWI, eli V12 kone.
Eikös tuo olis sopivan lyhyt protoon? Millon löytyy ensimmäinen sovittaja? :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AW

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

16 litrainen Volvo painaa 1422 kg. Saman kokoinen V8 Scania 1340 kg.

Tuo suomi V12 antoi tehonsa 2100 kierroksella.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AW

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mites Suomi vastaan muu maailma moottoreiden teho/iskutilavuus suhde nykyään on vähän pienemmissä koneissa, pärjääkö kotimainen siinä? Pitää varmaan verrata työkoneen moottoria työkoneen moottoriin eikä kuormurin koneisiin ollenkaan.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AW

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Suomi-dieselit pärjäävät yllättävän hyvin vertailua isompiakin valmistajia vastaan. Keräsin tähän muutaman esimerkin eri kokoluokista. Uusimmista koneista (TI, WI, ATI, AWI) ei vielä ole kaikista tietoa netissä.

33 CTA-2V: Fendt 200 Vario, 110 hv/458 Nm --> http://www.fendt.fi/teknologia-1212.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
44 CWA-4V: Valtra N122, 144 hv/600 Nm --> http://www.valtra.fi/products/tractors/67.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
49 CWA-4V: Valtra N142, 160 hv/650 Nm
66 CTA-4V: MF 6495, 210 hv/904 Nm --> http://www.masseyferguson.com/EMEA/int- ... p/297.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
74 AWI: MF 7624, 260 hv/1120 Nm --> http://www.masseyferguson.com/7600/" onclick="window.open(this.href);return false;
84 AWI: JCB Fastrac 8310, 306 hv/ 1310 nm --> http://www.fastrac8000.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
84 AWI: Valtra S353, 370 hv /1540 Nm --> http://www.valtra.fi/products/tractors/1692.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
98 AWI: MF 9560, 502 hv/ ???? Nm --> http://www.masseyferguson.com/EMEA/int- ... /1771.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AW

Viesti Kirjoittaja c-290 »

sisua45 kirjoitti:16 litrainen Volvo painaa 1422 kg. Saman kokoinen V8 Scania 1340 kg.

Tuo suomi V12 antoi tehonsa 2100 kierroksella.
Aika saman painoisia ovat CAT C15 1402kg Mutta tuosta Polariin kotimainen mylly kai tuosta nyt helposti saisi sen 800hv ja 4000nm niin se olis siinä :shock: :wink: .
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 7 sylinterinen AGCO Sisu Power 98 CTA 4-V, ja V12 168 AW

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Veikkaan että Karjaalla ei ole enää yhtään intoa ruveta sovittamaan eri merkkistä moottoria eri merkkisiin sähköihin ja hyttiin, vaikka olisi kuinka hyvä moottori kyseessä. :lol:
Vastaa Viestiin