Remonttipukki Valmetille
Valvoja: sisua
Re: Remonttipukki Valmetille
No nyt tuli vasemisto tuote...
Ei vaineskaan, kunnon telineessähän on hyvä kasata.
Ei vaineskaan, kunnon telineessähän on hyvä kasata.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Remonttipukki Valmetille
Tuosta kuvasta on paljon apua, kiitokset siitä! Kävin eilen vakoilemassa naapurin pajalla, ja heräsi ajatus, että jos käännön tekisi perävaunun akselin napaan. Itse moottorin kiinnityskannake olisi hitsattu vanteesta leikattuun osaan, niin näin eri moottoreille voisi tehdä omat kiinnityssovitteet, joiden vaihto olisi helppoa kuin perävaunun renkaanvaihto! Jonkinlainen jarrumekanismi olisi hyvä olla, mutta ehkä rumpua ei kannattaisi säilyttää. Kääntömekanismiin olen ajatellut tuota aikaisemmin ehdotettua ketju/hammasratas-yhdistelmää. Oma Honda kaipaisikin jo uudet ketjut ja rattaat! Tarkennuksena vielä, että perävaunun akselilla tarkoitan tässä SAF:in tai BPW:n valmistamia, noin 8-10 tonnin perävaunuakseleita.
Re: Remonttipukki Valmetille
Tuossa vähän apuja pukin tekoon. Noilla mitoilla onnistuu työskentely hyvin kuutoskoneen kanssa. Mitta 74 cm on pukin tasosta kääntöakselin keskelle. Jos aiot pyöritellä pukissa myös pidempia koneita, niin tuohon väliin mittaa lisää.
Kun kone on pukissa, niin se täytyy olla keskellä. Eli etulevy ei saa tulla liian pitkälle. Lähes kaikkiin pukkeihin on jälkeenpäin lisätty 10-15 cm lisää lippaa, merkkasin sen tuohon keltaisella. Pysyy paremmin pukilla.
Etulevy on poltettu 16mm levystä, ja sen muoto näkyy hyvin kuvassa. Alhaalla olevat reiät ovat samassa tasossa, yläreiät ovat muutaman sentin (noin 5) syvemmällä. Ylös riittää yksikin pultti, nykyisissä lohkossa ei edes ole toista.
Kääntöakseli tulee aika lailla lohkon keskelle, huomioi se etulevyä tehdessä.
Alaosasta ei kannata tehdä kovin korkeaa, mukavempia astua kyytiin.
Noilla mitoilla ollaan pärjätty 1000kg koneiden kanssa. Alaosaa voi tietysti isontaa, jos haluaa tukevuutta peliin. Kuvan pukissa alaosa on tehty isosta kulmaraudasta. Lähinnä siksi, että on saatu siitä pyörien kanssa matala.
Ei muutakuin pukin tekoon.
Kun kone on pukissa, niin se täytyy olla keskellä. Eli etulevy ei saa tulla liian pitkälle. Lähes kaikkiin pukkeihin on jälkeenpäin lisätty 10-15 cm lisää lippaa, merkkasin sen tuohon keltaisella. Pysyy paremmin pukilla.
Etulevy on poltettu 16mm levystä, ja sen muoto näkyy hyvin kuvassa. Alhaalla olevat reiät ovat samassa tasossa, yläreiät ovat muutaman sentin (noin 5) syvemmällä. Ylös riittää yksikin pultti, nykyisissä lohkossa ei edes ole toista.
Kääntöakseli tulee aika lailla lohkon keskelle, huomioi se etulevyä tehdessä.
Alaosasta ei kannata tehdä kovin korkeaa, mukavempia astua kyytiin.
Noilla mitoilla ollaan pärjätty 1000kg koneiden kanssa. Alaosaa voi tietysti isontaa, jos haluaa tukevuutta peliin. Kuvan pukissa alaosa on tehty isosta kulmaraudasta. Lähinnä siksi, että on saatu siitä pyörien kanssa matala.
Ei muutakuin pukin tekoon.
- Liitteet
-
- irottoom 1.JPG (70.44 KiB) Katsottu 6623 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Remonttipukki Valmetille
Kiitoksia mittatiedoista. Tuskin tästä on enää paranneltavaa, joten tämän tyylinen omasta versiosta tulee. Pyörät jätän laittamatta, koska ajattelin hoitaa pukin siirrot pumppukärryllä. Minkähän kokoinen akseli tuossa olisi riittävän kestävä? Laakereksi voisi laittaa valmiiksi laippaan asennetut versiot.
Re: Remonttipukki Valmetille
55 ja 65 mm akseleita on ollut pukeissa. Etulevy on melkein kiinni toisessa laakerissa, niin ei tule kovia vääntöjä akselille.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Remonttipukki Valmetille
Tuossa pientä hahmottelua. Alakehän mitoiksi tuli 1000x1200. Tässä vaiheessa jää pyörättömäksi. Pysty palkki on tarkoitus pultata kiinni, saa pienempään tilaan tarvittaessa. Vielä on kääntö/ moottorin kiinnitys mietinnässä. Kulmavaihdetta ei tunnu löytyvän mistään. Ehkä akseli sopivan putken sisälle, jossa lukitus ja sitten moottoria voi käännellä hartia voimin
Re: Remonttipukki Valmetille
Siinä on tukeva perusta pukille, ei mikään bilteman huonekalu putki rimpula.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Remonttipukki Valmetille
Mulla tuli talokaupan mukana aikoinaan itsetehty pukki Valmetin 411:sta varten.Hyvin on pelannut,pystytolppa 100*100*4 rhs-palkkia.Kuvassa kyydissä natikan d-239,en vielä ripustanut sitä pukkiin.
Multa löytyisi tämmöisiä vaihteita 1,5kw koneella (se kannattaa varmaan poistaa ennenkuin pyörittelee konetta ) välitys muistaakseni 1:60 jotain,voin kyllä muistaa ton välityksen ihan mettään,mutta kun on paksu lumi romujen päällä ei viitsi lähteä kaivamaan esiin 20 eurolla saa hakea tuollaisen komistuksen itselleen.UN-Proto kirjoitti:kääntö/ moottorin kiinnitys mietinnässä. Kulmavaihdetta ei tunnu löytyvän mistään. Ehkä akseli sopivan putken sisälle, jossa lukitus ja sitten moottoria voi käännellä hartia voimin
Re: Remonttipukki Valmetille
Mahtaako alennus vaihteen akseli suoraan kestää moottorin painoa? Täytyy varmaan olla jokin välisysteemi siinä.
Soittele, 044-5224 666 hinta ei kuulosta pahalle ja tulee lähes kerranviikossa ajeltua sieltä suunnalta ohi.
Onko sinulla olevassa pukissa mitään alennusvaihdetta tms?
Katselin pihalla jo varaosaproton vinssiä.. Turhan raskas kapistus tähän hommaan.
Soittele, 044-5224 666 hinta ei kuulosta pahalle ja tulee lähes kerranviikossa ajeltua sieltä suunnalta ohi.
Onko sinulla olevassa pukissa mitään alennusvaihdetta tms?
Katselin pihalla jo varaosaproton vinssiä.. Turhan raskas kapistus tähän hommaan.
Re: Remonttipukki Valmetille
Tuon hammashihnapyörän tilallehan voisi virittää esim.hammasketjun tms.Akselin kestävyydestä en uskalla mitään sanoa mutta aika tukevaa tekoa tuo vaihteisto on,sahan pöytien liikutussysteemeistä peräisin.Omassa pukissa ei ole muuta kuin auton napa akselina ja siinä ei kyllä painavaa konetta paljon uskalla pyöritellä,jollei painopiste ole just keskellä-muuten kyllä vie miestä Kaivelen nuo esille niin saan varmistettua välityksen.
Edit.Kaivelin vaihteen esille-väärinhän minä sen välityksen muistin,on 12,76 eli liian nopea ainakin sellaisenaan.Akselin halkaisija on 32mm eli sen kestävyys riittänee?Aika painava murikkahan tuo on ainakin moottorin kanssa,toki sen nostaa jaksaa yksinkin
Tässä kuva suhteessa paukkupulloon
Edit.Kaivelin vaihteen esille-väärinhän minä sen välityksen muistin,on 12,76 eli liian nopea ainakin sellaisenaan.Akselin halkaisija on 32mm eli sen kestävyys riittänee?Aika painava murikkahan tuo on ainakin moottorin kanssa,toki sen nostaa jaksaa yksinkin
Tässä kuva suhteessa paukkupulloon
Re: Remonttipukki Valmetille
Pukki edistyy pikku hiljaa.
Vähän reikien porailua tulevaan etulevyyn
Etulevy paikoillaan ja jonkinlaista lukitus mekanismia mietiskelemässä. Sattui oopelin vanne kohdalle, rälläkällä turhat pois ja pienellä keskireiän muokkaamisella se mahtuu akselin vähän ohuemmaksi sorvattuun päähän. Itse akseli n.68mm. Vielä pitää porata yhdet reiät olemassa olevien viereen, niin eiköhän asentoja ole sitten riittävästi. Jonkinlainen tappi systeemi tulee akselin ulkoputken päälle. Vanne levy ei ole pohjassa asti.
Olisko Tampereen suunnan kaverilla kuvaa siitä omasta punaisesta moottoripukista?
Vähän reikien porailua tulevaan etulevyyn
Etulevy paikoillaan ja jonkinlaista lukitus mekanismia mietiskelemässä. Sattui oopelin vanne kohdalle, rälläkällä turhat pois ja pienellä keskireiän muokkaamisella se mahtuu akselin vähän ohuemmaksi sorvattuun päähän. Itse akseli n.68mm. Vielä pitää porata yhdet reiät olemassa olevien viereen, niin eiköhän asentoja ole sitten riittävästi. Jonkinlainen tappi systeemi tulee akselin ulkoputken päälle. Vanne levy ei ole pohjassa asti.
Olisko Tampereen suunnan kaverilla kuvaa siitä omasta punaisesta moottoripukista?
Re: Remonttipukki Valmetille
Ensinnäkin se on Scanian oranssi, RAL 2002, ja toiseksi, ei ole kuvaa. Täytyy varmaan ottaa.UN-Proto kirjoitti: Olisko Tampereen suunnan kaverilla kuvaa siitä omasta punaisesta moottoripukista?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218