Nestekaasua dieselmoottoriin?

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nestekaasua käytetään mm. pienissä haarukkatrukeissa. Niissä on ottomoottori ("bensakone"), jossa tulppa hoitaa sytytyksen. Joissakin on vaihtokatkaisija bensalle ja kaasulle, molempia voi käyttää. Kaasulinjassa on paineen alennin ja höyrystin, jossa kaasu lämmitetään. Olen jonkun verran huoltanut näitä laitteita ex-työpaikalla. Mikään ei haise niin pahalle, kuin likaiset nestekaasulaitteiston osat. Ei edes mäyrän v*ttu. :mrgreen:

Ameriikassa käytetään nestekaasua, LPG siellä, myös dieselmoottoreissa. Vähän niinkuin lisänä. Kaasu johdetaan imusarjaan, ja diesel ruiskutetaan normaaliin tapaan. Tästä tavasta en tiedä mitään. Jostain olen lukenut, että moottoria on viritetty lisäämällä siihen nestekaasua. Tämä on mielestäni mielenkiintoista. :wink:

Tietääkö kukaan mitään diesel + nestekaasu asiasta? Tuntuisi että suomessa ei moisia virityksia juuri ole. Jotain löysin googlettamalla:

http://www.just4x4sales.com.au/lpg_for_ ... ngines.htm
http://lpgdiesel.com.au/

Tuli tämä asia taas mieleen, kun hain täyden kaasupullon grilliin. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua »

Ootko tehnyt metaanin talteenottolaitoksen?
Ryssien nestekaasuputki kulkee vielä kaukana sivistyksestä ;)
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuosta asiasta on jonkin verran keskustelua ollut ja ilmeisesti suomessa ei kannata kadulle laittaa, tai tulee ankara veroseuraus. Ei just taas muistu mieleen missä ja milloin. Muuten "puutarhatraktoriin" tuollaista tohoa vois suunnitella.
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ryssien nestekaasuputki kulkee vielä kaukana sivistyksestä ;)
Vai oliko se maakaasu... Sisu-verstaan vieressä kulkee muuten maakaasu putki, paperitehtaalle. :wink:
Tuosta asiasta on jonkin verran keskustelua ollut ja ilmeisesti suomessa ei kannata kadulle laittaa, tai tulee ankara veroseuraus.


Niin joo. Unohdin että olemme suomessa, eli kaikki verotetaan kuoliaaksi. Ja päälle vielä alv.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Mitenkäs, sisullahan on myös ollut näitä nestekaasu autoja, mutta olivatko ne sitten diesel+nestekaasu, on kysymysmerkki.
Sisuviestissä 2/05 on kuva Hämeenlinnan vuoden -93 SK sisusta joka on nestekaasu toiminen.
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nestekaasu SK sisujen moottorit (valmet 612 G) ovat ottomoottoreita. Dieselmoottorin mäntään on sorvattu iso palotila, että puristussuhdetta ollaan saatu alas. Sylinterikanteen suuttimen tilalle on sovitettu sytytystulppa. Tulpan kierre on 10x1 mm. Näitten koneiden kipinävehkeistä en tiedä, en ole niitä nähnyt.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja Velu »

sisua45 kirjoitti:
Vai oliko se maakaasu... Sisu-verstaan vieressä kulkee muuten maakaasu putki, paperitehtaalle. :wink:
No ei muuta kuin poraamaan siihen reikä ja hitsaamaan siihen sopiva putkiyhde. :wink:

Virityskäyttöön kaasusta ei minusta ole, eihä se lisää palotilan happea yhtään ja tyhjästä nyhjäiseminen ei tietääkseni edelleenkään onnistu. Olen minäkin lukenut jenkkien viritysjuttuja, mutta luulempa, että ne eivät dieselin periaatetta ihan täysin tunne. Toki kone vetää kovempaa, jos kaasua laskee imusarjaan, mutta saman vaikutuksen saa painamalla kaasua. Kaasun ollessa pohjassa, vastaavaa vaikutusta tuskin on.

Nestemäisen polttoaineen korvaamiseen kaasua voi minusta kyllä käyttää. Säädetään vain pumpusta syötöt pienelle, niin että sieltä saadaan vain noin tyhjäkäyntimäärää vastaava syöttö. Sitten vain kaasutin koneeseen ja ajamaan. Sytytys tapahtuu dieselpolttoaineella ja palaminen nestekaasulla. Tällä samalla tavalla toimii etanolivalmetit brasiliassa. Niitä on siellä käytetty sokeritiloilla jo 80-luvun alusta, eli on jo hyvinkin koeteltua tekniikkaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

No ei muuta kuin poraamaan siihen reikä ja hitsaamaan siihen sopiva putkiyhde. :wink:
Kävi silloin 20 vuotta sitten mielessä, että vedän puolen tuuman putkikierteen torveen. :wink: Matkaa on verstaalle vain 200-300 metriä. Voisko Oilon Juniorin muuttaa kaasulle. :mrgreen:
Virityskäyttöön kaasusta ei minusta ole, eihä se lisää palotilan happea yhtään
No tuota samaa minäkin olen ihmetellyt...
Tällä samalla tavalla toimii etanolivalmetit brasiliassa. Niitä on siellä käytetty sokeritiloilla jo 80-luvun alusta, eli on jo hyvinkin koeteltua tekniikkaa.
Noissa taitaa olla MWM:n moottori, valmetin moottorit pääsivät siellä vauhtiin vasta 90-luvulla. Syynä brasilian kovat suojatullit.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja Butec »

Kontio kirjoitti:Mitenkäs, sisullahan on myös ollut näitä nestekaasu autoja, mutta olivatko ne sitten diesel+nestekaasu, on kysymysmerkki.
Sisuviestissä 2/05 on kuva Hämeenlinnan vuoden -93 SK sisusta joka on nestekaasu toiminen.
Valtiolla oli nestekaasukäyttöisiä autoja 60-luvulla paljon,VR ja Posti ,VR:llä enemmän .
Ellen nyt väärin muista,puhuttiin moottorikaasusta mutta todellisuudessa ajoneuvokäyttöön tarkoitettu ja ns. tavallinen nestekaasu oli sama asia,ainoa ero oli pulloventtiili,moottorikäyttöön tarkoitetussa se tuli nesteenä ulos.Eli se höyrystettiin
kaasarin päässä vasta.

Täällä Helsingin katukuvassa bussit alkaa olla 50/50 jakaumalla maakaasu/nafta kalustoa,200kg maakaasua nesteenä katolla.
Kalusto on MB , Man ,taitaa oll jokunen Volvokin seassa.

Mitä moottoreihin tulee,ne on dieselin evoluutioita,eli puristusta alennettu ja kipinä sytytys.
Kaasulaitteisto puhisee välillä aika omalaatuisesti,varsinkin vanhemmissa MB:n alustoissa ,aika äänekkäitä ja särmikkään oloinen muutenkin,johtunee taka-akselin napavälityksistä.

Jäähdytys saattaa olla myös erilainen kuin diesel-versiossa,eli kapasiteetti suurempi.Kaasuvaunujen hukkalämpötuotto vaikuttaa olevan aikamoinen,joutuvät MB:eissä matkustamon lämmitys-systeemiä käyttämään ettei kone keitä.

http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... ijat.shtml (täällä kuvia busseista) Katsokaa kohta "Tammelundin liikenne" ,heillä on kaasukalustoa.Kannattaa katsoa myös Palvelulinja bussit,aika eksoottista..
Kuskien kommentteja kirjattu sivulle,täytyypä itsekkin lukea ja hörötellä.
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

PS.com:lla tuota jenkkien propaanin käyttöä dieseleissä joskus ruodittiin.

Homman idea on, että kaasu toimii katalyyttinä. Toki kaasukin palaa , mutta ennenkaikkea se vaikuttaa suotuisasti normaali diesel-ilma palotapahtumaan. Jenkeillä kaasu on propaania ja silloin selvittelin, että Suomessa Teboilin nestekaasu on pääosin(98%) propaania. Jenkkipojat väittävät vaikutuksen olevan ilokaasun tasolla, mutta siihen en kyllä itse usko.

Piti monasti kokeilla vanhassa hiluxissa, mutta enpä jaksanut nuhapumpusta edes syöttöruuvia säätää. No mitä nyt kierroksia nyt vähän nostin. :wink: :wink: :wink:
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Toimiiko vielä sellaisena lisäilmiönä, jos ruiskuttaa nesteenä imusarjaan, että se kaasuuntuu niin nopeaan, että jäähdyttää vielä tehokkaasti sen ilman, jota sinne koneeseen tulee? Siis se saakin lisempää ilmaakin siinä samalla? Niinkuin pullosta aukaisee vapaaseen ilmaan venttiilin, niin vetää pullon jäihin. Ei tarvis ahdettu moottori erillistä cooleria tai olis sen boostina?
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Jäähdytyksestä en tiedä. Kyllähän se teoriatasolla toimii noinkin, mutta miten käytännössä? Jos tuota haluaisi joku testata, kannattaisi ottaa trukkipullo, josta kutvosen saisi nesteenä käyttöön.

Katalyyttikäyttöön ei tarvitse suuria määriä, siihen riittää tavallinen kaasumuodossa oleva, jota saa grillipullosta.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja Velu »

Grillipullosta saa nestettä, kun sen pistää nurin päin. Kyllä se jäähdyttää, meneehän pullokin kuuraan, jos kaasua enemmän käyttää.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Mikä moottori tässä on?
http://www.youtube.com/watch?v=SBFZl1DfRSM" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nestekaasua dieselmoottoriin?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

UN-Proto kirjoitti:Mikä moottori tässä on?
http://www.youtube.com/watch?v=SBFZl1DfRSM" onclick="window.open(this.href);return false;
Sisu Diesel 620 tai 634 G. Lähtevät Linnavuoresta keskeneräisenä, ja Sandfirden varustelee valmiiksi. He laittavat esim kaasu-, ja sytytyslaitteet.

Moottorissa on eroa dieseliin nähden laakerit, männät, ja kannet. Laakerit ovat toista metallia, dieselin laakerit eivät vissiin kestä kaasusta tulevia aineita. Dieselin mäntään on sorvattu iso palotila, puristussuhde muistaakseni 9:1. Tavalliseen kanteen on suuttimen reikään tehty 10x1mm kierre pienipäiselle sytytystulpalle.

Eli tämä on otto-moottori, vaikka lähtökohtana on tavallinen diesel kone.

Täytyy katsoa tuo video paremmin, on mielenkiintoista nähdä moottori valmiina.

Edit: Taitaa videon kone olla 634, kun siinä on 612 mallinen isompi värinän vaimennin. Markkinamiehet ovat nimenneet sen nykyään 74:ksi, vaikka siinä on vielä peltiset venttiilikopat.

Sandfirdenin koneet maalattiin ennen Scanian oranssiksi, joka on RAL 2002. Nykyään ne ovat Sisun sinisiä, RAL 5009.

Tuolla lisää firmasta, ja sen tuotteista: http://www.sandfirden.nl/uk/BasisFramesetUK.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin