Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Valvoja: sisua
Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Eli Leukkukoneisessa AH-45:sessa kytkimen tuntuma muutaman viime kuukauden aikana huonontunut. Eilen kun hain sen kaverilta oli jo hyvä kun yleensäkään irrotti. Tai irrotti kyllä, mutta aivan lattian rajassa vasta.
Sekä pääsylinteri että työsylinteri on kunnostettu Sisun osilla muutama vuosi sitten ja muistan että silloinkin tuli (ilmaamisen lisäksi) painittua löysästi käyttäytyvän polkimen kanssa. Äsken ihmettelin tilannetta narulla poljinta kiskoen ja luukusta painelaakerisysteemiä vakoillen, yksin kun joutui puuhaamaan. Polkimen liikkeestä tuntuu n. 2/3 menevän "hukkaan" ennen kuin mitään alkaa varsinaisesti tapahtua. Taannoin mm. sorvasin polkimelle uudet laakeriholkit, joten mitään hirveitä välyksiä ei sen puolen mekaniikassa ole.
Pääsylinterin työntötanko on säädetty ihan äärirajoille mahdollisimman pitkäksi. Tätä ovat kuulemma muutkin joutuneet harrastamaan. Ilmaa ei systeemistä tullut kun emännän kanssa eilen perä hiekkakasaan ajettuna ilmailtiin.
Mielipiteitä/ehdotuksia?
Mites tuo kytkimen irrotusvivun säätö? Kytkinkopan allahan on se säätöpultti, josta irrotusvivun alapäätä saa säädettyä. Miten se pitäisi säätää? Jonkinlainen korjauskäsikirja löytyy itseltäkin, mutta siinä selostetaan vain joku aivan muu kytkin kuin Protossa oikeasti oleva. Näyttää olevan 2-levyiseen kytkinjarrulliseen AKE-kytkimeen oikein hyvät ohjeet, missäköhän autossa sellainenkin lienee... Jos jollain on oikeat ohjeet, olisin hyvin kiinnostunut saamaan niistä kopiot.
Sekä pääsylinteri että työsylinteri on kunnostettu Sisun osilla muutama vuosi sitten ja muistan että silloinkin tuli (ilmaamisen lisäksi) painittua löysästi käyttäytyvän polkimen kanssa. Äsken ihmettelin tilannetta narulla poljinta kiskoen ja luukusta painelaakerisysteemiä vakoillen, yksin kun joutui puuhaamaan. Polkimen liikkeestä tuntuu n. 2/3 menevän "hukkaan" ennen kuin mitään alkaa varsinaisesti tapahtua. Taannoin mm. sorvasin polkimelle uudet laakeriholkit, joten mitään hirveitä välyksiä ei sen puolen mekaniikassa ole.
Pääsylinterin työntötanko on säädetty ihan äärirajoille mahdollisimman pitkäksi. Tätä ovat kuulemma muutkin joutuneet harrastamaan. Ilmaa ei systeemistä tullut kun emännän kanssa eilen perä hiekkakasaan ajettuna ilmailtiin.
Mielipiteitä/ehdotuksia?
Mites tuo kytkimen irrotusvivun säätö? Kytkinkopan allahan on se säätöpultti, josta irrotusvivun alapäätä saa säädettyä. Miten se pitäisi säätää? Jonkinlainen korjauskäsikirja löytyy itseltäkin, mutta siinä selostetaan vain joku aivan muu kytkin kuin Protossa oikeasti oleva. Näyttää olevan 2-levyiseen kytkinjarrulliseen AKE-kytkimeen oikein hyvät ohjeet, missäköhän autossa sellainenkin lienee... Jos jollain on oikeat ohjeet, olisin hyvin kiinnostunut saamaan niistä kopiot.
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Syyttäisin kuitenkin tuota ilma-ongelmaa. Itse en saanut ilmattua kirveelläkään (tosin se jäi kokeilematta) oman proton järjestelmää. Lopuksi laitoin uuteen puhtoiseen tippakannuun jarrunestettä, ja painoin työsylinterin ilmauspropun kautta nesteen säiliölle. Sitten alkoi toimia. Ei se vieläkään täydellinen ole, mutta toimii...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Siihen askin (BVQ) alla olevaan säätöruuviin on tällaiset säätömitat.
uusi kytkin 40 mm
vanha säädön jälkeen 62 mm
mitta on askin ja kopan saumasta ruuvin päähän (näkyvillä oleva pituus)
uusi kytkin 40 mm
vanha säädön jälkeen 62 mm
mitta on askin ja kopan saumasta ruuvin päähän (näkyvillä oleva pituus)
to beer or not to beer
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Katsoppa vielä piruuttas se pääsylinterin työntötangon päässä olevan haarukan ja polkimen tappiliitos.Mulla oli Jyryssä joku laittanut tavallisen 4" rautanaulan siihen tapintilalle ja kytkinpolkimen toleranssi myös 2/3 osaa väljää ja kytkimen irrotus oli huono koska pääsylinteri ei päässyt kehittään tarpeeksi painetta tuon vajaan liikeratansa johdosta .Oikean kokoinen tappi tuli laitettua ja ei oo ikinä ollu ajokkina sellaista sisua missä olisi noin hyvä liikkeelle lähdön laukasija mitä tuossa omassani nyt on.
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Tuli vähän kytkin ongelmia, kun seisonnan aikana oli poljin mennyt "veltoksi". Työsylinteri joutui ensimmäisenä tutkintaan. Nesteet sisällä oli todella vaihto kunnossa ja pikkuisen oli vuotanut ulospäin.
Purkamisessa ensin täytyy irroittaa metallinen holkki, jonka sisällä on kuminen haitarikumi on kiinni kumi rinkulalla. Kun kumin on saanut pois, painaa männän sisällepäin ja vähän WD-40:stä ja hoonaa mahdolliset ruosteet pois, ettei männän kumi hajoa pois otettaessa. Letkun nipan kautta vähän paineilmaa, mäntä tuleekin liukkaasti ulos. Sitten vaan normaali hoonaukset jne.
Purettu ja tutkittu mitä se on syönyt
Hoonauksen ja hiekkapuhalluksen ja muun puhdistuksen jälkeen.
Vähän "pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää nuoremmalta"
(2K teknodur maali näyttää kestävän hyvin jarrunestettäkin)
Purkamisessa ensin täytyy irroittaa metallinen holkki, jonka sisällä on kuminen haitarikumi on kiinni kumi rinkulalla. Kun kumin on saanut pois, painaa männän sisällepäin ja vähän WD-40:stä ja hoonaa mahdolliset ruosteet pois, ettei männän kumi hajoa pois otettaessa. Letkun nipan kautta vähän paineilmaa, mäntä tuleekin liukkaasti ulos. Sitten vaan normaali hoonaukset jne.
Purettu ja tutkittu mitä se on syönyt
Hoonauksen ja hiekkapuhalluksen ja muun puhdistuksen jälkeen.
Vähän "pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää nuoremmalta"
(2K teknodur maali näyttää kestävän hyvin jarrunestettäkin)
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Voisitko ilmoittaa sylinterikumin mitat?
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Tuo sylinteri näyttää kovasti samanlaiselta, kuin kontion työsylinteri. Itse tilasin tiivisteet Turun Jarruosalta, ja silloin sylinterin halkaisija oli 7/8", tiivisteen korkeus 7mm, reikä keskellä 11mm ja teksti: P4477.usis kirjoitti:Voisitko ilmoittaa sylinterikumin mitat?
Nämä seuraavat numerot olivat tilausnumerot Turun jarruosalla.
-J.kumi 302-P5221 (muistaakseni pääsylinterin tiiviste)
-J.kumi 302-P4610A ( -"- )
-J.kumi 302-P4477 (tämä on se työsylinterin tiiviste)
Suojakumi 302-P4186
Ventt. levy 7/8"
Mutta varmaankin joku varmistaa nuo sopivuudet protoon.
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Sylinteri ehti mennä jo paikoilleen ja toimii loistavasti, eikä muuta tullut mitattua kuin sisähalkaisija on noin 22mm. Vertailin yhteen valmetin juttuun, siinä oli 19mm.
Täytyy ottaa toinen vastaava työn alle, nyt näitä aihioita riittää, senkun vaihtelee osia keskenään.
Otan tarkemmat mitat siitä. Onpahan tulevalla omistajalla ainakin toimiva kytkimen työsylinteri.
Täytyy ottaa toinen vastaava työn alle, nyt näitä aihioita riittää, senkun vaihtelee osia keskenään.
Otan tarkemmat mitat siitä. Onpahan tulevalla omistajalla ainakin toimiva kytkimen työsylinteri.
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Oman Proton työsylinteri oli kussut alleen, eli työsylinterin kunnostus edessä.
Löytyykö tähän valmista uutta "pulttaa kiinni" työsylinteriä (saa tarjota tai paikka mistä löytyy)?
Vai pitääkö mennä tiivisteiden vaihdolla vanhan kanssa?
Löytyykö tähän valmista uutta "pulttaa kiinni" työsylinteriä (saa tarjota tai paikka mistä löytyy)?
Vai pitääkö mennä tiivisteiden vaihdolla vanhan kanssa?
Kontio kirjoitti:Nämä seuraavat numerot olivat tilausnumerot Turun jarruosalla.
-J.kumi 302-P5221 (muistaakseni pääsylinterin tiiviste)
-J.kumi 302-P4610A ( -"- )
-J.kumi 302-P4477 (tämä on se työsylinterin tiiviste)
Suojakumi 302-P4186
Ventt. levy 7/8"
Mutta varmaankin joku varmistaa nuo sopivuudet protoon.
-
- Viestit: 488
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Tämä menee vähän ohi keskustelun alkuperäisen aiheen, mutta SL:ssä kun ilmasin kytkintä, niin ilman ilmanpainetta kytkintä polkiessa työsylinterin "yläosa" heilui hieman ja suhisi, mutta siitä ei vuotanut nestettä. Pitäisikö purkaa ja vaihtaa tiivisteet työsylinteriin? Kytkin kyllä irrottaa hyvin ja vaihteet menevät päälle.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Uutta sylinteri ei ainakaan Sisulta saa, muuten ehkä eBay? Kannattaa ottaa kuitenkin se vanha irti ja katsoa onko se sylinterin seinämät pahasti syöpyneet sisältä. Melko varmasti joutuisit uudestakin (NOS osa?) vaihtamaan kumit, joten työmäärä on yhtä iso kuin uuden kanssa. Olen yleensä vähän puhdistanut sylinteripintoja hienolla teräsvillalla, ainakin lika lähtee pois. Tuskin se kovin pahassa kunnossa on jos on ollut käytössä?sisua kirjoitti:Oman Proton työsylinteri oli kussut alleen, eli työsylinterin kunnostus edessä.
Löytyykö tähän valmista uutta "pulttaa kiinni" työsylinteriä (saa tarjota tai paikka mistä löytyy)?
Vai pitääkö mennä tiivisteiden vaihdolla vanhan kanssa?
EDIT: Kannattaa muuten samalla rempata se poljinsylinteri, suurin vaiva on yleensä tuossa ilmaamisessa joten mieluummin kumpikin kuntoon ja sitten ilmaus - huolettomia kilometrejä! Ps. Nuo työsylinterit ovat oikeasti kiven alla, minun NOS-osa löytyi Israelista eBayn kautta, foorumilaisen vihjeen kautta Minun oli pakko vaihtaa koko sylinteri kun ilmausruuvi katkesi ja katkaisin vielä vastakierretapin samaan jumiin
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Kontiossa oli mullakin kytkinpoljin ”löysä” -> ilma nesteen seassa kadottaa tuntuman. Voi siis olla sylinterin tiivisteet sököt tai voi olla myös syöpymää sylinterin sisäpinnassa, jonka takia epätasainen pinta päästää ilmaa sisään ja vuotaa. Kannattaa kokeilla hooniharjaa, jos syöpymät ei aivan kamalat. Hoonaamalla voi pystyä elvyttämään sylinterin. IKH:ssa hyvä hooniharjavalikoima, ite ostin 22 millisen tuohon Girlingin ”orjasylinteriin”...Muutaman kerran vetäsee porakoneella niin alkaa pinta muuttumaan.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Turun Jarruosa vahvistikin, että uutta sylinteriä ei löydy, mutta tiivisteet löytyvät
Pitää hoonailla sylinterin seinämät kuntoon, joskus 20 v.(?) hankin tuollaisen pikkuhoonin, kun muistais missä se on...
Laitan tähänkin Proton työsylinterin tiivisteiden saatavuutta / hintatasoa Turun Jarruosasta:
- Mäntätiiviste hinta: 6,85€
- Suojakumi 2 kpl, koska alkuperäinen on niin pitkä, joten tarvitsee kaksi lyhyempää suojakumia peräkkäin hinta: á 7,40€
Pitää hoonailla sylinterin seinämät kuntoon, joskus 20 v.(?) hankin tuollaisen pikkuhoonin, kun muistais missä se on...
Laitan tähänkin Proton työsylinterin tiivisteiden saatavuutta / hintatasoa Turun Jarruosasta:
- Mäntätiiviste hinta: 6,85€
- Suojakumi 2 kpl, koska alkuperäinen on niin pitkä, joten tarvitsee kaksi lyhyempää suojakumia peräkkäin hinta: á 7,40€
Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt
Varaudu siihen että tarvitset uuden ilmausruuvin, maksaa n. 9-10 eur Turun Jarruosassa. Jos vanha on kovin ruostunut kannattaa vaihtaa...