Miten siirtohaarukka ja painelaakeri on yhdistetty toisiinsa, kuvassa näkyy jäljet painelaakerin rungossa mitkähän ne on.
Sachs-kytkimen rakenne
Valvoja: sisua
Re: Sachs-kytkimen rakenne
Tuosta kytkimestä tehdään käsikäyttöinen piiiitkällä vivulla. Siksi painelaakerin runko ja siirtohaarukka pitäisi saada kytkettyä järkeväksi paketiksi, koska kytkinvivun rakentaminen pitää tehdä vaihdelaatikko paikallaan. Siirto haarukan päästessä pois paikaltaan, sitä ei saa takaisin muuta kuin vaihdelaatikko irroittamalla. Kuinka pitkä on painelaakerin irroitus matka kytkettäessä vaihde päälle. Levyjousi kytkin.
Re: Sachs-kytkimen rakenne
Tartti nyt vähän aikaa vunteerata.
Eikös tuo laatikko ole jokin ZF:n ? Karhusta kun pudotin laatikon alas, (ja tulihan se paikoilleenkin laitettua.), niin tutkin tuota painelaakeri systeemiä.
Se painelaakeri ei ollut millään kiinni kytkinhaarukassa, vaan se laakerihan liukuu siinä kytkinakselin ulkokehällä, ja kytkinakselin pystyy periaatteessa ottamaan täysin irti laakerista vaihteistonkin ollessa paikoillaan.
Se laakerin liikematkahan ei ole pitkä kun kytkintä käytetään auki, toisinsanoen laakeri lepää kytkimen painelätkässä kiinni. Näin ainakin karhussa, siinä on vielä jousi, joka pitää sen painelaakerin kiinni kytkimen puolessa painelevyssä.
Sitten siinä painelaakerin valukotelossa pitäisi olla koneistettu suorat sivut, niin että kytkinhaarukka ja painelaakeri sopivat toisiinsa, tämä estää sen koko painelaakeri asetelman mukana pyörimisen.
Saikohan tästä mitään selvää
Eikös tuo laatikko ole jokin ZF:n ? Karhusta kun pudotin laatikon alas, (ja tulihan se paikoilleenkin laitettua.), niin tutkin tuota painelaakeri systeemiä.
Se painelaakeri ei ollut millään kiinni kytkinhaarukassa, vaan se laakerihan liukuu siinä kytkinakselin ulkokehällä, ja kytkinakselin pystyy periaatteessa ottamaan täysin irti laakerista vaihteistonkin ollessa paikoillaan.
Se laakerin liikematkahan ei ole pitkä kun kytkintä käytetään auki, toisinsanoen laakeri lepää kytkimen painelätkässä kiinni. Näin ainakin karhussa, siinä on vielä jousi, joka pitää sen painelaakerin kiinni kytkimen puolessa painelevyssä.
Sitten siinä painelaakerin valukotelossa pitäisi olla koneistettu suorat sivut, niin että kytkinhaarukka ja painelaakeri sopivat toisiinsa, tämä estää sen koko painelaakeri asetelman mukana pyörimisen.
Saikohan tästä mitään selvää
Re: Sachs-kytkimen rakenne
Täysin ymmärretty Kontio. Pelkoni ei ollut se että painelaakeriasetelma lähtisi pyörimään, vaan jos kääntää kytkinhaarukkaa liikaa taakse niin haarukka lähtee pois paikaltaan. Turha pelko, nyt kun laatikko on paikallaan niin pohja luukusta näkee haarukan kääntää paikalleen. Käsivipu rakenteilla kytkimen käyttöön.