Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Marras 21, 2017 11:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:59 pm
Viestit: 11
Minkälainen on Proton nestejarrusylinteri takana.Onko ehkä tavallaan T mallinen putki jossa laippakiinnitys kilpeen.Tai onko Kontiossa ollut tälläinen sylinteri,oliko Protossa samat nestejarrut kuin Kontiossa.Minkälainen tehostin Protossa on vai onko ne paineilmatehosteiset jarrut.Lähinnä haeskelen tässä korvaavia jarruosia Sisusta Vanajaan jossa on ne "uudet isot" nestejarrut.Vai saako Sisunkaan nestejarruosia enää mistään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 4:13 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
A-45 on ilmajarruilla, mutta oliko KB-45 mehujarruilla?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 8:41 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Tossa olisi pari mainiota KB-45:n entisöintikuvaa täältä galleriasta ja joitain vastauksia löytyy niistä :wink:

Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 9:26 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Eli KB-45 on nestejarruilla, jos vaan on vielä Kirkstallit alla. Niihin kun on vaihdettu sisun omia akseleita alle.

Oliko missään sisun omassa akselissa mehujarruja?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 10:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Tossa olis pikaisesti koottua listaa omista arkistoista löytynyttä tietoa nestejarruilla varustetuista akselistoista. Osaa näistä on luonnollisesti saanut myös paineilmajarrullisena esim. ATK.

Etuakselisto:

AEA
AEC
AED
AEE (Kirkstall)
AEH
AEK
AEU (Kirkstall)
AEQ

Taka-akselisto:

ATA
ATC
ATD
ATE (Kirkstall)
ATK
ATU?(Kirkstall)
BTK (varustettuna ATK navoilla)

Varmaan puuttuu vielä monta esim. nalle-sisuissa käytetyt ja nuo edellisetkin saa vielä moninkertastettua jos luettelee kaikki eri versiot, mutta pääpiirteittäin varmaan näin 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 07, 2011 8:11 am 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 392
tuli joskus tehtyä jarruremontti vanhaan lännen pyöräalustaiseen kaivuriin siinä oli ilmatehostetut nestejarrut,
voisikohan olla samoja osia kuin vanhoissa kotimaisissa kuormureissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 12:48 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Nelikulmakutteri kirjoitti:
Lähinnä haeskelen tässä korvaavia jarruosia Sisusta Vanajaan jossa on ne "uudet isot" nestejarrut.Vai saako Sisunkaan nestejarruosia enää mistään?

Tossa olisi oman auton kaikki sylinterityypit jarrupääsylinteristä telin takapyöriin. Jarrupääsylinterin halkaisija on 1 3/4" ja valmistajia useita. Etuakselilla on Girlingin jarrusylinterit, samat kuin KB-protossa jossa Kirkstallin etuakseli ja sylinterin halkaisija 1 9/16". Taka-akselilla on vahvistetut Lockheed jarrusylinterit kokoa 1 3/4" ja vastaavasti telin akselissa 1 1/3" Lockheed jarrusylinterit. Nämä Lockheed sylinterit ovat samaa tyyppiä joita on käytetty myös Vanajassa. Girlingin jarrusylintereitä ja kumeja löytyy vielä aika helposti sumujen saarelta ja netti on näiden osien hankintaa helpottanut huomattavasti. Sitten nuo Lockheedin sylinterit ovat kinkkisempi juttu. Jostain syystä nämä ovat sitten kadonneet niin Suomesta kuin maailmaltakin. Itse en ole törmännyt esim. ebay:ssä kertaakaan juuri näihin Sisussa ja Vanajassa käytettyihin malleihin. Kuppikumeja kyllä löytyy helposti, mutta oikeanlaisten pölysuojien löytäminen tekee jo tiukkaa. Tarvikeliikkeet ja Sisu on jo myönyt pitkän aikaa ei oota samoin rompetoreilta ovat jo kaikonneet. Jokunen ilmoitus on ollut vuosien aikana täällä ja muilla palstoilla esim. Vetku. Uskoisin, että jollakin harrastajalla näitä Lockheed sylintereitä on hyllyt notkollaan, mutta itse eivät notku täällä siitä kertomassa :lol:

Alemmassa kuvassa näkyy oikealla viimoinen nettilöytö eli ostin Turkkilaiselta jobbarilta 1 3/4" Lockheed kuppikumivaraston Sulo Vilenimäisesti edulliseen hintaan. Eipä tartte noitakaan enää ikinä mistään metsästää eli riittänevät loppuiäksi 8)


Liitteet:
Sylinterit.jpg
Sylinterit.jpg [ 126.81 KiB | Katsottu 3309 kertaa ]
Kumet ja sylinterit.jpg
Kumet ja sylinterit.jpg [ 186.79 KiB | Katsottu 3309 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 24, 2011 6:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 6:45 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Laihia
Tuli ostettua toissa kesänä tuollainen -67 Kontio-Sisu K137 4x4. Nyt olis tarkoitus pikkuhiljaa laittamaan sitä kuntoon. Jarrut on tässä nyt se päällimmäinen ongelma.

Mitkä jarrusylinterit näissä akseleissa nyt on? edessä ilmeisesti nuo Girlingit, takana taas ne Lockheedit. Vai onko? Tässä kuvia akseleista ym jarruihin liittyvää. Onko tuon alipainetehostimen kunnostus minkälainen urakka, saako noihin vielä tiivisteitä yms tarpeita jostain?

Entä jarruletkut, saako niitä jostain uusia?

Tuo auto on seissyt noin 20 vuotta, välillä sitä on toki starttailtu ja hieman siirrelty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 24, 2011 10:21 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Kuvien perusteella näyttäisi olevan samat sylinterit akseleilla kuin omassa autossakin. Edessä Girling sylinterit halkaisijaltaan 1 9/16" näitä ilmestyy tasaisin väliajoin myyntiin Englannin eBay nettikauppaan. Nyt näyttäisi olevan huoltosarjoja myynnissä: http://cgi.ebay.co.uk/REPAIR-KIT-REAR-TRANSVERSE-WHEEL-CYLINDERS-1-9-16-/310158521283?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Commercial_Vehicles_ET&hash=item4836e373c3
Kuva

Takajarrut ovat Lockheed 1 3/4" kokoa. Kuvista ei aivan selvää saa, mutta jos sylinterien kiinnitysmutterit ovat kahta eri kokoa niin kyseessä on ns. vahvistettu malli. Sama kuin tuolla ylhäällä olevassa meikäläisen ottamassa kuvassa toinen oikealta. Näitten hankinnassa en pysty auttamaan, sillä ei ole tarvinnut etsiä koska omaa varastoa on näille ajoille riittävästi. Kuppikumeja löytyy kyllä vaikkapa netistä.
KuvaKuva

Itse olen seurannut tämän kauppiaan ilmoituksia ja tehnyt monia hyviä löytöjä. Täältä saattaapi löytyä sopivan hetken tullen herätinsylinteriin ja jarruservoon huoltosarjoja: http://stores.ebay.co.uk/vintagevehiclespares-car-commercial/_i.html?rt=nc&_sid=268079682&_trksid=p4634.c0.m14.l1581&_pgn=9

Näyttäisi olevan muutama jarruletku myynnissä.
KuvaKuva

Kuulemma myös Turun jarruosasta on löytynyt joitain kumeja :roll:

Sitten pikkuvinkkinä kun käyttelet autoa. Kannattaisi tarkistaa alipainesäiliön kunto sillä mitä todennäköisimmin se on täynnä ruostemoskaa noinkin pitkän seisonnan jälkeen. Näiden rojujen päästessä alipainepumppuun saattavat lamellit saada viimoisen hionnan ja näitä osia ei sitten enää helpolla löydy :|

Tossa olisi vielä korjausohjeet servolle:http://www.tm9-801.com/BendixService/index.htm
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 1:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 631
Paikkakunta: Pietarsaari
Minulta löytyy sellainen sisun kansio kuin: Jarrukurssi. (-siis ilmeisesti tehtaan sisäisiä kursseja.) Savinainen Eino on käynyt k.o kurssin 26-30.9 -62 vuonna, ja tässä kansiossa käsitellään AJF -jarruja, eli ainakin kuvien perusteella vaikuttaa täysin samalta, mitä tuossa bendix:in kirjassa käsitellään.
Kirjasessa on ns. yleistä selostusta jarrutehostimen toiminnasta, ja räjäytyskuvat tehostimesta. Tosin kuvat on aika pieniä.
Mutta tuollainenkin löytyy jos tarvetta ilmenee.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 2:28 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Nostin vanhan ketjun esille sillä taitaa itselläni olla jo hieman Sulo Vilenimäistä otetta hankinnoissa. Kaksi porsasta tuli taas kotia toisten kaveriksi ja alkaa yöunet maittamaan ilman huolta ainakin etusten suhteen :)


Liitteet:
Sylkyt.jpg
Sylkyt.jpg [ 125.55 KiB | Katsottu 836 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 9:22 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Ovatko nämä jotain NOS osia vai saako vieläkin ihan uusia? Arvaan että Englannista löytyi... Nuo osat ovat muuten aika nopeita tarkertumaan toisiinsa, meinaan että jos siellä sylinterissä ei ole jotain varasto"rasvaa" niin äkkiä jää kiinni. Olisiko joku puhdas silikonispray hyvää suihkutettavaksi sylinterin sisään? Kumiosista on sen verran kokemusta että WD-40:stä ei kannata varastoinnissa käyttää, kumi kyllä kestää jarrunesteen mutta WD-40:sellä menee kumi pehmeäksi :shock:

On se ihmeellistä kuinka kovan paineen nuo kumi"männät" sylintereissä kestävät. Menee yli ymmärryksen :mrgreen:

Onnittelut hankinnasta, tulee itsellekin pieni varastointikuume kytkinpuolen osille.

_________________
1977 Sisu AH-45


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2017 12:36 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
NOS osia ovat ja oikein arvattu eli Englannista. Samalta kauppiaalta ostettu, kuin liki 10v. sitten. Näin nämä sylkyt jo useampi viikko sitten, mutta varaosanumero ei täsmännyt ja siksi skippasin nämä. Kerran sitten katselin myyntikuvaa tarkemmin ja perskales nehän olivat toisenlaisia, siis luetaan oikeanlaisia, mitä varaosanumero kertoo. Pienellä modaamisella olisi väärän numeron sylkytkin menneet. Eipä muuta kuin tilaamaan paketti kotiin ja aivan oikeanlaiset varaosanumeroita myöten, eli myyjällä fipa ilmoituksessa.

Sen verran olen oppinut muilta harrastajilta jotta kandee tarttua heti kiinni osan ollessa harvinainen vaikka ei juuri nyt olisi tarvetta. Tarve saattaa olla heti nurkan takana ja mistä sitten....

Kurkkasin sylkkyjen sisään ja kumet olivat vielä aivan voimissaan ja sylkyt eivät olleet varastosyöpyneet vaan aivan uuden veroisia. Itse olen säilyttänyt jarrukumirasvalla voideltuna näitä ja näihin uutukaisiin pitänee vaihtaa tuoreemmat rasvat. Veikkaan näiden sylkkyjen valmistusvuosikymmeneksi 80-lukua eli aika "tuoreita" :) Uusia kumeja onneksi on jo varastossa joten ei ongelmaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2017 10:48 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 80
Onnea, hyvää tuuria! Oliko nämä millä kauppiaalla myynnissä? Itse taistellut molempien neliveto sisujeni kanssa näiden sylintereiden kanssa. Sylinterit pitävät ainakin vielä kun sorvasin niistä 0,2mm pois että sain ne pyöreiksi / ruostekolot pois. Toivottavasti löydän joskus itsekkin uudet sylinterit!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2017 11:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Tuolta olen sylintereitä ostellut ja muutakin jarrukamaa.

http://stores.ebay.co.uk/vintagevehicle ... ommercial/

Jälkikäteen hieman harmittanut miksi aikaisemmin vuosia sitten en ostanut kahtaparia kerralla kun olisi saanut
kolmasosahintaan mitä nyt :evil:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)