Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Valvoja: sisua
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Olis mahdollisesti tulevaisuudessa tarvetta suunnanvaihtajalle tai jakolaatikolle, joka pyörii päinvastaiseen suuntaan. Mistäs tällaisia voisi etsiskellä ja ovatko kuinkakin harvinaisia?
Olis suunnitelmissa rakennella ZIL tässä reissuautoksi, johon tulisi diesel moottori. Näissähän bensakone pyörinee vastapäivään totuttuun verrattuna.
Mitä muita neukkupelejä on tehty vastapäivään pyörivillä moottoreilla? Jos lähtis Venäjää vallottaan, niin vähiten kai huomiota herättäs paikallisella kalustolla...
Olis suunnitelmissa rakennella ZIL tässä reissuautoksi, johon tulisi diesel moottori. Näissähän bensakone pyörinee vastapäivään totuttuun verrattuna.
Mitä muita neukkupelejä on tehty vastapäivään pyörivillä moottoreilla? Jos lähtis Venäjää vallottaan, niin vähiten kai huomiota herättäs paikallisella kalustolla...
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Pyöriikö kone tosiaan väärinpäin? Viimeksi reilu vuosi sitten kattelin käyvää Zilin konetta, eikä kyllä pistänyt silmään?
Akseleista väittäisin, että ne pyörii "oikeinpäin".
Mutta koska aihe on mielenkiintoinen, niin onhan noita muutama tapa kääntää pyörimissuuntia.
Jos rakennat itse suunnanvaihtajan, niin sehän tapahtuu kahdella rattaalla. Kolmella mennään taas alkuperäiseen suuntaan, ei ole varmaan mitään uutta:
Voisihan sen suunnanvaihdon tehdä pyörän luonakin, rakennat joka vetoakselin päähän kaksirattaisen porttaalivälityksen, tätähän on moni miettinyt.
Planeettanapa voisi suunnanvaihdon tehdä planeettapyörästöllä, tuossa on kuitenkin omat hyvät puolensa, vähän haastavampi valmistaa itse:
Jos puhutaan hieman yleisemmistä peristä eikä Zil/Rockwell tyyppisestä matoruuvi välityksestä:
niin suunnanvaihto tapahtuu kääntämällä perämurikka ylösalaisin suhteessa akseliin. Olen tuon tehnyt Toyotan perään, jolloin low pinion perästä tulee high pinion ja pyörimissuunta muuttuu. Tässä tapauksessa pitää muuten miettiä tarkasti saako esim. pinjonin laakerointi enää voitelua. Itse ajattelin ratkaista tuon nostamalla öljytason laakerille asti.
Tuosta Rockwell perästä mietin, että vaihtuukohan siinä pyörimissuunta, jos läpivetävän akselin kääntää ympäri, siten että veto tuleekin takapuolen kardaanilaippaan? Läpivetäviähän ne monasti on, kun näkyy jarrulevyjä etuakselin etupuolellakin.
Sitten yksi tapa on laittaa koko paketti nurinpäin ja kääntää moottori lavalle siten, että vaihdelaatikko osoittaa keulaa kohti. Jäähdyttäjän jättäisin tässä tapauksessa keulalle, jotta lämmöt pysyisi maantielläkin kurissa, mutta toimiihan ne jäähdyttäjät siellä lavallakin. Konepellin alle voisi rakentaa jonkin tavarasäiliön vai menisikö tankki, akut ja ilmasäiliöt sinne? Tämä antaisi paljon paremman painojakauman ja Venäjän valloituksessa kevyt etupää voisi olla kova juttu. Säästää etuakselia ja keula ei välttämättä uppoaisi niin herkästi. Ero on varmana suuri jos etumoottorisena keulalla on 1000kg enemmän painoa. Vaihteenvaihto saattaa vaatia vähän harjoittelua, ykkönen löytyy oikeasta alakulmasta, jne.
Mites ajattelit tuon hoitaa, kun käsittääkseni Zilissä ei ole lukkoakseleita? Minusta ainakin etuakseli pitäsi vetää molemmilla ja mieluiten kaikki pyörät vetämään.
Akseleista väittäisin, että ne pyörii "oikeinpäin".
Mutta koska aihe on mielenkiintoinen, niin onhan noita muutama tapa kääntää pyörimissuuntia.
Jos rakennat itse suunnanvaihtajan, niin sehän tapahtuu kahdella rattaalla. Kolmella mennään taas alkuperäiseen suuntaan, ei ole varmaan mitään uutta:
Voisihan sen suunnanvaihdon tehdä pyörän luonakin, rakennat joka vetoakselin päähän kaksirattaisen porttaalivälityksen, tätähän on moni miettinyt.
Planeettanapa voisi suunnanvaihdon tehdä planeettapyörästöllä, tuossa on kuitenkin omat hyvät puolensa, vähän haastavampi valmistaa itse:
Jos puhutaan hieman yleisemmistä peristä eikä Zil/Rockwell tyyppisestä matoruuvi välityksestä:
niin suunnanvaihto tapahtuu kääntämällä perämurikka ylösalaisin suhteessa akseliin. Olen tuon tehnyt Toyotan perään, jolloin low pinion perästä tulee high pinion ja pyörimissuunta muuttuu. Tässä tapauksessa pitää muuten miettiä tarkasti saako esim. pinjonin laakerointi enää voitelua. Itse ajattelin ratkaista tuon nostamalla öljytason laakerille asti.
Tuosta Rockwell perästä mietin, että vaihtuukohan siinä pyörimissuunta, jos läpivetävän akselin kääntää ympäri, siten että veto tuleekin takapuolen kardaanilaippaan? Läpivetäviähän ne monasti on, kun näkyy jarrulevyjä etuakselin etupuolellakin.
Sitten yksi tapa on laittaa koko paketti nurinpäin ja kääntää moottori lavalle siten, että vaihdelaatikko osoittaa keulaa kohti. Jäähdyttäjän jättäisin tässä tapauksessa keulalle, jotta lämmöt pysyisi maantielläkin kurissa, mutta toimiihan ne jäähdyttäjät siellä lavallakin. Konepellin alle voisi rakentaa jonkin tavarasäiliön vai menisikö tankki, akut ja ilmasäiliöt sinne? Tämä antaisi paljon paremman painojakauman ja Venäjän valloituksessa kevyt etupää voisi olla kova juttu. Säästää etuakselia ja keula ei välttämättä uppoaisi niin herkästi. Ero on varmana suuri jos etumoottorisena keulalla on 1000kg enemmän painoa. Vaihteenvaihto saattaa vaatia vähän harjoittelua, ykkönen löytyy oikeasta alakulmasta, jne.
Mites ajattelit tuon hoitaa, kun käsittääkseni Zilissä ei ole lukkoakseleita? Minusta ainakin etuakseli pitäsi vetää molemmilla ja mieluiten kaikki pyörät vetämään.
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Jos vaihdetaan toisinpäin pyörivä moottori nokalle ja käännetään perämurikat ympäri oikean ajosuunnan saamiseksi, niin silloinhan vaihteisto pyörii väärään suuntaan. Miten hyvin sellainen toimisi kun rattaiden hampaat on kuitenkin tiettyyn suuntaan vinot toiminnan optimoimiseksi?
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Miten hyvin venäläiset vaihteistot ylipäätään toimii?
Ei vaan, eipä tullut edes vaihteiston rattaat mieleen. Jos toteuttaisi Zilin laatikolla, niin siinäkin pitäisi miettiä, että öljy liikkuu oikealla tavalla. Sitten vielä kytkinsovitukset kaikkinensa päälle. Jotenkin tuntuu, että moottorin vaihto kannattaisi tehdä koneeseen kuuluvalla laatikolla ja korkeintaan liittää se vain Zilin jakolaatikkoon. Olikos se samalainen irtomalli kuin Uralissa? Jakis varmaan kestää pyöritellä väärinkin päin, siellä saattaa olla kaiken lisäksi suorat hampaat?
En noita laitteita tunne niin hyvin, että voisi edes tekniikkaa kommentoida, mutta ideoita on pirun hauska heitellä.
Ei vaan, eipä tullut edes vaihteiston rattaat mieleen. Jos toteuttaisi Zilin laatikolla, niin siinäkin pitäisi miettiä, että öljy liikkuu oikealla tavalla. Sitten vielä kytkinsovitukset kaikkinensa päälle. Jotenkin tuntuu, että moottorin vaihto kannattaisi tehdä koneeseen kuuluvalla laatikolla ja korkeintaan liittää se vain Zilin jakolaatikkoon. Olikos se samalainen irtomalli kuin Uralissa? Jakis varmaan kestää pyöritellä väärinkin päin, siellä saattaa olla kaiken lisäksi suorat hampaat?
En noita laitteita tunne niin hyvin, että voisi edes tekniikkaa kommentoida, mutta ideoita on pirun hauska heitellä.
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Kärrymiesten suosiossa on Peuralan vaihteet (suunnanvaihto):
http://www.peuralankonepaja.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.peuralankonepaja.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Jos akselit pyörii oikein, niin silloinhan ei ongelmaa ole. Mutta missä vaihtuu pyörimissuunta? Jakista epäilen eniten. Laatikko EI tulisi alkuperäinen. Automaattia suunnittelin sinne, olis jokin sopiva pakettiratkaisu valmiina.
Voisihan sen suunnan kääntää varmaan helpoiten kääntämällä jakolaatikko ympäri ja pitemmällä kardaanilla takaa syöttää ketjuvälityksellä voima sisään?
Mistä faktatietoa tuohon mystiseen tekniikkaan tai jollain selkokielellä selostettuja räjäytyskuvia tai vastaavaa?
Kivinen se tykkää haasteista, ei mikään keskitien kulkija
Voisihan sen suunnan kääntää varmaan helpoiten kääntämällä jakolaatikko ympäri ja pitemmällä kardaanilla takaa syöttää ketjuvälityksellä voima sisään?
Mistä faktatietoa tuohon mystiseen tekniikkaan tai jollain selkokielellä selostettuja räjäytyskuvia tai vastaavaa?
Kivinen se tykkää haasteista, ei mikään keskitien kulkija
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Kardaanin lähtöjen vieressä on painekello. Sinne kun työntää ilmaa, niin tulee etuveto peliin mukaan.
Multa löytyy irtonaiset ZIL-131 etuakseli, ja jakis. Tarttisko vähän pyöritellä niitä?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Kyl melkeen voisit tarkistaa pyörimissuunnat. Sen verran tornihuhulta kuulostaa se Zilin koneen käyntisuunta.sisua45 kirjoitti:
Multa löytyy irtonaiset ZIL-131 etuakseli, ja jakis. Tarttisko vähän pyöritellä niitä?
Niinkö meinaat? Nykyään sähkövinssejä saa alkaen 200€, mutta kun kaveri pohti omatekoista mekaanista ja pyysi projektiin sorvausapua, niin pakkohan se oli toteuttaa. Lopputulos oli jotain aivan käsittämätöntä, koevetoja ei ole vielä tehty, mutta niiden jälkeen saattaa ilmaantua projektikertomus.planeettanapa kirjoitti: Kivinen se tykkää haasteista, ei mikään keskitien kulkija
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
sisua kirjoitti:Kärrymiesten suosiossa on Peuralan vaihteet (suunnanvaihto):
http://www.peuralankonepaja.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edellinen poimittu uudesta Koneviestistä, joka on Masinisti-erikoisnumero (rentouttavaa joululukemista). Lainaukseen viitaten Peuralan Konepaja tulkitaan selviytyjien joukkoonKoneviesti kirjoitti:Ylihärmässä oli 60-luvulla runsaasti pajayrittäjiä, joiden mainoksista täyttyi helposti Maaseudun Tulevaisuuden ja Koneviestin loppupään sivut. Liioittelematta 90 prosenttia silloisista Ylihärmän metalliyrityksistä teki silkkaa sekundaa ala-arvoisista tarpeista ja olemattomilla taidoilla. Oli joukossa helmiäkin. Yksi harvoista jatkoon selviytyneistä oli Maaseudun Kone Oy, jonka ensimmäisiä tuotteita oli Junkkari-olkilietso.
Tosin joku (lue Kivinen) se taikoo huonoistakin tarpeista erinomaisella ammattitaidolla (lähes) mahdottomia virityksiä
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Meikä kyllä väittää että zilin kone pyörii aivan oikein päin,niin monta kertaa se tuli intin aikana veivattua kammella käyntiin. Ja armeijan muisteloihin kuuluu myös että tuon koneen pyörimissuunnassa on ainoa outo juttu virranjakajan pyöriminen, se pyörii väärinpäin.
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Zilin jakolaatikossa vaihtuu pyörimisuunta etuakselille, taka-akseleille ei. Ja kun pyörittelin akselia, ja jakista, niin sen perusteella moottori pyörii oikeaan (eli normaaliin) suuntaan.
Täytyy kaivaa jostain jakiksen halkileikkaus kuva esiin...
Edit: Löytyihän se!
Täytyy kaivaa jostain jakiksen halkileikkaus kuva esiin...
Edit: Löytyihän se!
- Liitteet
-
- ZIL-131 jakolaatikko 1.jpg (187.02 KiB) Katsottu 11244 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Zilissä on sitten samanlainen jakisongelma kuin G-mersuissa. Niissähän etu- ja taka-akseli pyörii eri suuntiin, olikohan sillä haettu parempia ajo-ominaisuuksia? Ehkä anti-squatin eliminoinitia, tms? Jossain G:n uudemmassa tyypissä siitä oli luovuttu, koska ne jakikset on aika haluttuja noihin virityksiin.
Ei tuo kyllä pahalta kuulosta, jos Ziliin laittaa haluamansa tekniikan ja käyttää alkuperäistä jakolaatikkoa. Millaisille tehoille ja ennenkaikkea väännöille tuo Zilin jakis on tarkoitettu? Käytetäänkö samaa esim. diesel Uraleissa? Ei tuo toisaalta kovin iso möykky ole ottaa varaosana mukaan piiiiiiiiiiiiiiiitkille Venäjän valloituksille. Kun näkyisi ainakin yksi olevan tarjolla.
Ei tuo kyllä pahalta kuulosta, jos Ziliin laittaa haluamansa tekniikan ja käyttää alkuperäistä jakolaatikkoa. Millaisille tehoille ja ennenkaikkea väännöille tuo Zilin jakis on tarkoitettu? Käytetäänkö samaa esim. diesel Uraleissa? Ei tuo toisaalta kovin iso möykky ole ottaa varaosana mukaan piiiiiiiiiiiiiiiitkille Venäjän valloituksille. Kun näkyisi ainakin yksi olevan tarjolla.
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Anti-mikä???kivinen kirjoitti: Ehkä anti-squatin eliminoinitia, tms?
Kamaz V8 tai YaMZ V6 diesel-Uraleista en tiedä, mutta bensa-Uralissa on ainakin erilainen jakoloota kuin Zilissä. Uralin lootassa pyörimis suunta ei muutu, ja muutenkin se on isompi. Tuolla kuvia uralin loorasta--> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;kivinen kirjoitti:Käytetäänkö samaa esim. diesel Uraleissa? Ei tuo toisaalta kovin iso möykky ole ottaa varaosana mukaan piiiiiiiiiiiiiiiitkille Venäjän valloituksille. Kun näkyisi ainakin yksi olevan tarjolla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
Squat ja anti-squat on noita amerikan juttuja. Suomessa sama huomataan varsinkin pehmeillä jousilla ja jakarituennoilla korin heilahteluina.
Ja taas luvaton kuvankäyttö:
Ja taas luvaton kuvankäyttö:
Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?
moro itellä kokemuksia akselinkäännöstä. ei hampaat kestä pyöriä nurinpäin perässä. kyse tosin vähän järeämmästä vinssistä rattorin perään. sorvas lautaspyörän sileäksi. peuralan jyrki lapuan tiistejoelta osaa antaa hyviä vinkkejä ja värkkejä. ite teettäny muutaman suunnanvaihto lootan kärryihin. tiedoksi kaikille olen katkonu jo valmiita tyhjiä hylsyjä ja romuksi meneviä autoja . terv sk 210.