Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Olis mahdollisesti tulevaisuudessa tarvetta suunnanvaihtajalle tai jakolaatikolle, joka pyörii päinvastaiseen suuntaan. Mistäs tällaisia voisi etsiskellä ja ovatko kuinkakin harvinaisia?

Olis suunnitelmissa rakennella ZIL tässä reissuautoksi, johon tulisi diesel moottori. Näissähän bensakone pyörinee vastapäivään totuttuun verrattuna.


Mitä muita neukkupelejä on tehty vastapäivään pyörivillä moottoreilla? Jos lähtis Venäjää vallottaan, niin vähiten kai huomiota herättäs paikallisella kalustolla...
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Pyöriikö kone tosiaan väärinpäin? Viimeksi reilu vuosi sitten kattelin käyvää Zilin konetta, eikä kyllä pistänyt silmään?

Akseleista väittäisin, että ne pyörii "oikeinpäin".

Mutta koska aihe on mielenkiintoinen, niin onhan noita muutama tapa kääntää pyörimissuuntia.

Jos rakennat itse suunnanvaihtajan, niin sehän tapahtuu kahdella rattaalla. Kolmella mennään taas alkuperäiseen suuntaan, ei ole varmaan mitään uutta:

Kuva

Voisihan sen suunnanvaihdon tehdä pyörän luonakin, rakennat joka vetoakselin päähän kaksirattaisen porttaalivälityksen, tätähän on moni miettinyt.

Planeettanapa voisi suunnanvaihdon tehdä planeettapyörästöllä, tuossa on kuitenkin omat hyvät puolensa, vähän haastavampi valmistaa itse:

Kuva

Jos puhutaan hieman yleisemmistä peristä eikä Zil/Rockwell tyyppisestä matoruuvi välityksestä:

Kuva

niin suunnanvaihto tapahtuu kääntämällä perämurikka ylösalaisin suhteessa akseliin. Olen tuon tehnyt Toyotan perään, jolloin low pinion perästä tulee high pinion ja pyörimissuunta muuttuu. Tässä tapauksessa pitää muuten miettiä tarkasti saako esim. pinjonin laakerointi enää voitelua. Itse ajattelin ratkaista tuon nostamalla öljytason laakerille asti.

Tuosta Rockwell perästä mietin, että vaihtuukohan siinä pyörimissuunta, jos läpivetävän akselin kääntää ympäri, siten että veto tuleekin takapuolen kardaanilaippaan? Läpivetäviähän ne monasti on, kun näkyy jarrulevyjä etuakselin etupuolellakin.

Sitten yksi tapa on laittaa koko paketti nurinpäin ja kääntää moottori lavalle siten, että vaihdelaatikko osoittaa keulaa kohti. Jäähdyttäjän jättäisin tässä tapauksessa keulalle, jotta lämmöt pysyisi maantielläkin kurissa, mutta toimiihan ne jäähdyttäjät siellä lavallakin. Konepellin alle voisi rakentaa jonkin tavarasäiliön vai menisikö tankki, akut ja ilmasäiliöt sinne? Tämä antaisi paljon paremman painojakauman ja Venäjän valloituksessa kevyt etupää voisi olla kova juttu. Säästää etuakselia ja keula ei välttämättä uppoaisi niin herkästi. Ero on varmana suuri jos etumoottorisena keulalla on 1000kg enemmän painoa. Vaihteenvaihto saattaa vaatia vähän harjoittelua, ykkönen löytyy oikeasta alakulmasta, jne. :wink:

Mites ajattelit tuon hoitaa, kun käsittääkseni Zilissä ei ole lukkoakseleita? Minusta ainakin etuakseli pitäsi vetää molemmilla ja mieluiten kaikki pyörät vetämään.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos vaihdetaan toisinpäin pyörivä moottori nokalle ja käännetään perämurikat ympäri oikean ajosuunnan saamiseksi, niin silloinhan vaihteisto pyörii väärään suuntaan. Miten hyvin sellainen toimisi kun rattaiden hampaat on kuitenkin tiettyyn suuntaan vinot toiminnan optimoimiseksi?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Miten hyvin venäläiset vaihteistot ylipäätään toimii? :wink:

Ei vaan, eipä tullut edes vaihteiston rattaat mieleen. Jos toteuttaisi Zilin laatikolla, niin siinäkin pitäisi miettiä, että öljy liikkuu oikealla tavalla. Sitten vielä kytkinsovitukset kaikkinensa päälle. Jotenkin tuntuu, että moottorin vaihto kannattaisi tehdä koneeseen kuuluvalla laatikolla ja korkeintaan liittää se vain Zilin jakolaatikkoon. Olikos se samalainen irtomalli kuin Uralissa? Jakis varmaan kestää pyöritellä väärinkin päin, siellä saattaa olla kaiken lisäksi suorat hampaat?

En noita laitteita tunne niin hyvin, että voisi edes tekniikkaa kommentoida, mutta ideoita on pirun hauska heitellä.:lol: :lol:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sisua »

Kärrymiesten :evil: suosiossa on Peuralan vaihteet (suunnanvaihto):
http://www.peuralankonepaja.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Jos akselit pyörii oikein, niin silloinhan ei ongelmaa ole. Mutta missä vaihtuu pyörimissuunta? Jakista epäilen eniten. Laatikko EI tulisi alkuperäinen. Automaattia suunnittelin sinne, olis jokin sopiva pakettiratkaisu valmiina.

Voisihan sen suunnan kääntää varmaan helpoiten kääntämällä jakolaatikko ympäri ja pitemmällä kardaanilla takaa syöttää ketjuvälityksellä voima sisään?

Mistä faktatietoa tuohon mystiseen tekniikkaan tai jollain selkokielellä selostettuja räjäytyskuvia tai vastaavaa?

Kivinen se tykkää haasteista, ei mikään keskitien kulkija :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Kuva

Kardaanin lähtöjen vieressä on painekello. Sinne kun työntää ilmaa, niin tulee etuveto peliin mukaan.

Kuva

Multa löytyy irtonaiset ZIL-131 etuakseli, ja jakis. Tarttisko vähän pyöritellä niitä? :wink:

Kuva
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

sisua45 kirjoitti:
Multa löytyy irtonaiset ZIL-131 etuakseli, ja jakis. Tarttisko vähän pyöritellä niitä? :wink:
Kyl melkeen voisit tarkistaa pyörimissuunnat. Sen verran tornihuhulta kuulostaa se Zilin koneen käyntisuunta. :lol:
planeettanapa kirjoitti: Kivinen se tykkää haasteista, ei mikään keskitien kulkija :D
Niinkö meinaat? Nykyään sähkövinssejä saa alkaen 200€, mutta kun kaveri pohti omatekoista mekaanista ja pyysi projektiin sorvausapua, niin pakkohan se oli toteuttaa. Lopputulos oli jotain aivan käsittämätöntä, koevetoja ei ole vielä tehty, mutta niiden jälkeen saattaa ilmaantua projektikertomus. :wink: :wink:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sisua »

sisua kirjoitti:Kärrymiesten :evil: suosiossa on Peuralan vaihteet (suunnanvaihto):
http://www.peuralankonepaja.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Koneviesti kirjoitti:Ylihärmässä oli 60-luvulla runsaasti pajayrittäjiä, joiden mainoksista täyttyi helposti Maaseudun Tulevaisuuden ja Koneviestin loppupään sivut. Liioittelematta 90 prosenttia silloisista Ylihärmän metalliyrityksistä teki silkkaa sekundaa ala-arvoisista tarpeista ja olemattomilla taidoilla. Oli joukossa helmiäkin. Yksi harvoista jatkoon selviytyneistä oli Maaseudun Kone Oy, jonka ensimmäisiä tuotteita oli Junkkari-olkilietso.
Edellinen poimittu uudesta Koneviestistä, joka on Masinisti-erikoisnumero (rentouttavaa joululukemista). Lainaukseen viitaten Peuralan Konepaja tulkitaan selviytyjien joukkoon ;)

Tosin joku (lue Kivinen) se taikoo huonoistakin tarpeista erinomaisella ammattitaidolla (lähes) mahdottomia virityksiä :mrgreen:
Eemeli425
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja Eemeli425 »

Meikä kyllä väittää että zilin kone pyörii aivan oikein päin,niin monta kertaa se tuli intin aikana veivattua kammella käyntiin. Ja armeijan muisteloihin kuuluu myös että tuon koneen pyörimissuunnassa on ainoa outo juttu virranjakajan pyöriminen, se pyörii väärinpäin. :?: :shock:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Zilin jakolaatikossa vaihtuu pyörimisuunta etuakselille, taka-akseleille ei. Ja kun pyörittelin akselia, ja jakista, niin sen perusteella moottori pyörii oikeaan (eli normaaliin) suuntaan.

Täytyy kaivaa jostain jakiksen halkileikkaus kuva esiin...

Edit: Löytyihän se!
Liitteet
ZIL-131 jakolaatikko 1.jpg
ZIL-131 jakolaatikko 1.jpg (187.02 KiB) Katsottu 11244 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Zilissä on sitten samanlainen jakisongelma kuin G-mersuissa. Niissähän etu- ja taka-akseli pyörii eri suuntiin, olikohan sillä haettu parempia ajo-ominaisuuksia? Ehkä anti-squatin eliminoinitia, tms? Jossain G:n uudemmassa tyypissä siitä oli luovuttu, koska ne jakikset on aika haluttuja noihin virityksiin.

Ei tuo kyllä pahalta kuulosta, jos Ziliin laittaa haluamansa tekniikan ja käyttää alkuperäistä jakolaatikkoa. Millaisille tehoille ja ennenkaikkea väännöille tuo Zilin jakis on tarkoitettu? Käytetäänkö samaa esim. diesel Uraleissa? Ei tuo toisaalta kovin iso möykky ole ottaa varaosana mukaan piiiiiiiiiiiiiiiitkille Venäjän valloituksille. Kun näkyisi ainakin yksi olevan tarjolla. :wink:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

kivinen kirjoitti: Ehkä anti-squatin eliminoinitia, tms?
Anti-mikä???
kivinen kirjoitti:Käytetäänkö samaa esim. diesel Uraleissa? Ei tuo toisaalta kovin iso möykky ole ottaa varaosana mukaan piiiiiiiiiiiiiiiitkille Venäjän valloituksille. Kun näkyisi ainakin yksi olevan tarjolla. :wink:
Kamaz V8 tai YaMZ V6 diesel-Uraleista en tiedä, mutta bensa-Uralissa on ainakin erilainen jakoloota kuin Zilissä. Uralin lootassa pyörimis suunta ei muutu, ja muutenkin se on isompi. Tuolla kuvia uralin loorasta--> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Squat ja anti-squat on noita amerikan juttuja. Suomessa sama huomataan varsinkin pehmeillä jousilla ja jakarituennoilla korin heilahteluina.

Ja taas luvaton kuvankäyttö:
Kuva
sk 210
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Suunnanvaihtajaa tai vastaavaa jakolaatikkoa?

Viesti Kirjoittaja sk 210 »

moro itellä kokemuksia akselinkäännöstä. ei hampaat kestä pyöriä nurinpäin perässä. kyse tosin vähän järeämmästä vinssistä rattorin perään. sorvas lautaspyörän sileäksi. peuralan jyrki lapuan tiistejoelta osaa antaa hyviä vinkkejä ja värkkejä. ite teettäny muutaman suunnanvaihto lootan kärryihin. tiedoksi kaikille olen katkonu jo valmiita tyhjiä hylsyjä ja romuksi meneviä autoja . terv sk 210.
Vastaa Viestiin