Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Savinen »

Tervehdys kaikille foorumilaisille. Eli olis tarkoitus alkaa suunnitella linkku häristintä joka vetäisi molemmilla akseleilla.Osien luovuttajaksi suunnittelin uralia. Tarvitsisin kuitenkin jotain tietoa kyseisen kulkineen osista jotta olis muutakin kun mutua. Eli mikä on akselien leveys, ovatko miten vahvat, aika kevyiltä ainakin kartaanit näyttävät. Onko jakis miten kestävä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Uralin akselit ovat toiseksi suurimmat, mitä Neuvostoliiton autoteollisuus on Suomen armeijalle toimittanut. Krazissa on vielä vähän isommat. Uralin akselit ovat kopiot jenkkien Rockwell-akseleista, ja ne ovat isot ja painavat. Venäjällä raskaissa kuljetuksissa siperiassa käytetään juurikin Uralia. Että luulisin niiden jotain kestävän, vaikkei napavälitystä niissä olekkaan.

Etuakseli on kokonaisleveydeltään noin 235-240 cm. Taka-akselit ovat saman levyiset?

Taka-akselilla on isommat kardaanit kuin edessä, mutta minulla ei ole niistä kuvaa tähän hätään.

Jakolaatikko painaa 207 kg, melko iso mötti sekin on.

Olet tainnut katsoa jo kuvia osista tuolta:

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=2171
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Savinen »

Juu kävin kyllä jo kattelemassa noita sinun laittamia kuvia ja tietoja ovat todella hyviä.niin tarkotus olisi tehdä ajokone jolla sais puuta mettästä. Tulis paljon kompaktimpi kun traktori ja peräkärry, Lisäks hytistä sais semmosen että sieltä olis hyvä tyyrätä sitä nosturia. Onko kaikissa uraleissa vinssi, ja paljonko sen vetokyky mahtaa olla.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nyt kun ajattelee, niin en ole vinssillisiä Uraleita juurikaan nähnyt? Gazien ja Zilien nokalla vinssejä on kyllä.

Uraleita on tehty taaksepäin osoittavalla "katumus-vinssillä", mutta onkohan semmoisia tuotu suomeen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Savinen »

Niin eihän tuossa sinunkaan kuvassa edes ole voimanulosottoa. Mekaaninen vinssi olis vaan ollu kova sana. No tarvii yrittää sit hommata jostain silin tai ratsin rulla ja modata se hydrauliseksi. Sit jos sinne asti joskus päästään.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Löytyi kuva takavinssistä pienellä etsimisellä. Jakolaatikossa on laippa, johon saa ulosoton. Mutta mistä h#l#vetistä sen ulosoton löytää. :roll:

Tuo kuva on itä-saksan armeijan ent Kamaz V8 diesel koneisista Ural 4320 autoista. Mutta niissä on sama jakis kuin perinteissä bensa-malleissa. Suomen armeijalla on myös noita diesel-uraleja, mutteivat ole vielä myynti riviin päässeet...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Savinen »

Tuollaisen kuvan itsekkin jostain sain ongittua siksi kysyin noista vinsseistä. Sitä ulosottoa ei välttämättä löydy kun tuolta suurelta itämaalta. Onko mitään tuntumaa paljonko sitten silin tai uraalin vinssi vetää tai paremminkin paljonko kestää vetää ennen kun joku paikka repeää, kyllähän se moottori niin paljon alennettuna vetää varmaan vaikka 50 tonnia.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Löysin tiedon, että Uralin vinssi vetäis 6-7 tonnia. Ja ZIL-131 vinssi 5 tonnia. Voi pitää jopa paikkansa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Japanilaismallisissa(Toyota) mekaanisissa vinsseissä rajoittavana tekijänä on murtosokka vinssin kardaanin ja vinssin käyttöakselin liitoksessa. Alkuperäisellä sokalla ei vedetä varmaan kuin pari tonnia, mutta 6 mm pultti sokan tilalla vedettiin vaakaa vastaan muistaakseni 4400 kg. Tosin noilla isoilla sokilla on monta vinssiä rikottu.

Toisella kertaa Catti-Proton hydraulivinssillä katkottiin vaijeria ja letkuja oikein urakalla ja muistaakseni saatiin vedot jonnekin 8000kg tuntumaan. Taas vaakaa vastaan.

Viime Sisua meetingissä MIL-Safareiden mailla uponnut proto nousi ZILin vinssillä aika komeasti. Tais sieltä kyllä kuulua: "Nouse nyt ...kele" kun ZIL ei meinnanut millään pysyä paikallaan. Kuva alla:

Kuva

Jotenkin jäi sellainen tunne, että ZILin vinssissä on vetoja aika paljon enemmän kuin tuo 5000kg. Ainakin jos sokka on riittävän kokoinen.
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Siinä ruotsalaisessa traktorilehdessä mikä tääläkin ilmestyy on ollu aika näppärän oloisia omatekele metsäkoneita ruotsinmaalta. Pääasiassa ne on ollu traktoripohjaisia mistä on otettu etuakseli pois ja tehty runkonivel metsäkärryn väliin, mutta muutama on ollu aivan alusta asti omavalmisteisia. Ittekkin joskus suunnittelin uraalista mettäkonetta, kopin taakse runkonivel ja moottoriksi joku dieseli ja jostain koneesta parempi koppi. Karikat kärryyn ja joku kalapuntari kuormaajaksi. Akseleista olisin hitsannu tasauspyörästöt kiinteiksi ja ketjut joka pyörään. Kyllä silläkin varmaan polttopuut olis ajellu pahemmistakin paikoista :D Jos tuo vinssi tulee vain puiden vetoon kuormaajan ulottuville niin se ei niin hirviän iso tartte olla ja kannattaas laittaa kuormaajan jalustaan siten että pystyy molemmilta puolilta vetämään.
Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Savinen »

No se vinssi olis sit vähän niinko lisävaruste just puiden vetoon pahemmista paikoista, tietty olis hyvä jos siitä olis veto apua koneellekkin jos sattuu joskus kiinni istumaan. Kylhän sit kiinni jäädessä voi käyttää vaikka väkipyörää niin saa heti tupla tehot.
ZIL1316x6
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kysymyksiä uralin voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja ZIL1316x6 »

ZIL vinssi nyhtää 8t voimalla ja väkipyörällä tietty tuplat.
Vastaa Viestiin