4x4 Kontio

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

sisuli
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

4x4 Kontio

Viesti Kirjoittaja sisuli »

Mitä öljyä etunapaan ja kuinka paljon?
Ilmeisesti vuotava aine voi olla tasauspyörästöstäkin kotoisin?
mutta napaseudulta vuotaa
Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Olin jo innoissani väsäämässä vastausta, mutta ohjekirjasta puuttuu juuri se sivu missä on voiteluainesuositukset.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Minkä ikäinen kontio?

Jos kyseessä on 70-luvun muovinokka, niin siihen käyvät A-45 mallin tiedot.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
sisuli
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio

Viesti Kirjoittaja sisuli »

muovikokka juu, -72, Leyland Turbo, ZF, Fiskars 70
se täyttö/-ylivuotoproppu pitäisi täytettäessä osoittaa johonkin suuntaan ettei tulisi ylitäyttöä, mutta mutta?
ei kait se pahaa tykkää jos 80w90 sinne laittais!
Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio

Viesti Kirjoittaja Touko »

sisuli kirjoitti:se täyttö/-ylivuotoproppu pitäisi täytettäessä osoittaa johonkin suuntaan ettei tulisi ylitäyttöä, mutta mutta?
A-45:n käyttöohjekirjasta: "(Etuakselin) napojen öljymäärää tarkastettaessa pyörä kierretään siten, että täyttö- ja tarkastusaukon tulppa on 3-5 cm navan keskipisteen alapuolella. Öljyn pinnan tulee olla aukon reunan tasolla." Vieressä on kuva, jossa tulpan kohta on käännetty ohjeen mukaisesti noin kello neljään.

Voiteluainetaulukko sanoo, että etuakselin napojen öljytilavuus on noin litran. 70-luvun suositus öljyksi on API GL-4 -laatuinen öljy, viskositeetti SAE 80 (alle -20°C), SAE 90 (alle 0°C) ja SAE 140 (yli 0°C). Joku osaavampi voi sitten kertoa, mikä nykyöljy sopis parhaiten. Olikohan noissa navoissa niin nuukaa, onko GL-4 vai GL-5 -luokituksen öljyä?
Vastaa Viestiin