Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Kesä 22, 2018 7:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Perävälityksen tunnistus?
ViestiLähetetty: Su Helmi 24, 2013 6:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Mistähän tuosta SM:stä löytys tieto mikä perävälitys siinä on ? Kaipais vähän pitempää kun tuntuu maantie nopeuksissa olevan noita kierroksia? kiekka mittari ei toimi vieläkään joten tarkkaa tietoo ei oo mutta kulutuskin lienee yli 40 l tyhjänäkin.

Napaperä se on ja iso S napojen kannessa, renkaat on vaihdettu lavetti käyttöön pienemmät ja ennen säätöä nopeusmittari näytti n:10% liikaa. nykynen rengastus 275/ 70 /22,5. Alun perin lienee ollu jotkut 80 sarjalaiset?

Kuinkas napaperän kyseessä ollessa , pystyykö sen välityksen vaihtaan pelkästään vai meneekö koko akselin vaihdoks?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Helmi 24, 2013 10:22 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 559
Tais olla BTE:llä välitykset 4,09 tai 4,68:1.. ja CTR (Akseliperä) 4,11:1


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Helmi 24, 2013 10:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Drafter kirjoitti:
Kuinkas napaperän kyseessä ollessa , pystyykö sen välityksen vaihtaan pelkästään vai meneekö koko akselin vaihdoks?

Välityksen voi vaihtaa vaihtamalla vetopyöräparin tai sitten napojen planeettapyörästöt. Parhaimmillaan planeettapyörästön vaihto käy niin helposti että vaihtaa kehäpyörät, planeettapyörät kannattimineen ja aurinkopyörät. Näin siis uudemmissa FuPro-malleissa (n. 2004 alkaen). Sitä vanhemmissa voi olla hankaluutena erilainen vetoakselin uritus. Napavälityksiä on maantieajoon muistaakseni kahta erilaista, vetopyöräpareja on isompi valikoima.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Helmi 24, 2013 11:27 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
niin siis vanhahan tuo, -83 saati onko ees originaali perä enää?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 12:09 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Vetopyöräpareja voi hyvässä lykyssä saada uusina mutta maksavat enemmän kuin on auton käypä arvo. Kannattaa siis purkamoista kysellä.

Välityksen saa vetopyöräparista selville pinionin (matopyörän) päässä olevan nelinumeroisen sarjan perusteella. Se on osanumeron neljä viimeistä numeroa. Varaosaluettelosta voi sitten tunnistaa kyseisen yksilön. Sama numero on kaiketi lautaspyörän ulkosyrjällä. Jos se on meistetty se näkyy helposti, mutta joihinkin se on raapustettu sähkökynällä ja silloin sitä voi olla vaikea havaita.

Osanumeron loppuosan vieressä oleva kaksinumeroinen luku ei merkkaa mitään. Se on vain juokseva numero jonka avulla varmistetaan että pinion ja lautaspyörä eivät mene tehtaalla sekaisin (ovat naimisissa keskenään, kuten me kaikki tiedämme).


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 9:39 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Elikkä auki on otettava jos aikoo saada selville numerot. Mites päin se tässä nyt menee? mitä pienempi suhde sitä pitempi välitys? vai toistepäin?
taitaa olla että toistaseks koitetaan pärjätä noilla mitä on , enimmäkseen siinä alle 50 km säteellä kun pyöritään nii tuolla hurjaa merkitystä ole . Muutama pitempi keikka vuodessa tuppaa kuitenkin tulevan ja sillon sen huomaa.

Paimelassa poiketessani muistelisin nähneeni noita perävälityksiäkin joten sieltä varmaan alotan etsinnän kun aika koittaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 9:51 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Drafter kirjoitti:
Elikkä auki on otettava jos aikoo saada selville numerot. Mites päin se tässä nyt menee? mitä pienempi suhde sitä pitempi välitys? vai toistepäin?

Joo, juuri noin. Suhdeluku tarkoittaa kuinka monta kertaa kardaaniakseli pyörähtää yhteen navan kierrokseen verrattuna. Akselin konfiguraationumerostakin voi jäljittää materiaalilistan. Tosin on epätodennäköistä että kyseinen alumiinilätkä olisi säilynyt akselissa 30 vuoden suolapesuista.

Ehkä Sisu Auto voi jäljittää osanumeron kantakortin avulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 4:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 265
Jos vaihdat renkaat 315/80 22.5 niin aika paljon välitys harvenee...paljo nykyiset renkaat on halkaisialtaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 8:38 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
Jos vaihdat renkaat 315/80 22.5 niin aika paljon välitys harvenee...paljo nykyiset renkaat on halkaisialtaan?

Toi kun on lavettiautoks tehty niin on laitettu noi pienmmät pyörät, tuskin mahtuu pyörimään ne isot enään. tuota mietiskelin kanssa tänään jotta miten paljon sitä pyöräkoteloo pitäs nostaa että mahtus pyöriin?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 9:04 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Missä olis sellane taulukko mistä ne korkeudet näkis? koitin googlettamalla mut ei napannu kun ha kokoja.
Paussun sivuilla on joskus korkeuksia mut noihin kokoihin ei ollu.

edit: jaa mutta käytetyissä oli korkeudet pienempi 1020mm ja isompi 1080= 6 senttiä korkeus eroo elikkä onks se nyt sitte

1020x 3,14= 3202,8 mm 1080x 3,14 =3391,2mm ei oikeen vaikuta 10 % erolta? vai kuinkasa tuo pitäs laskee?

Ekassa akselissa on noi isommat pyörät mutta musta niitte ero on kyllä suurempi? Nyt ei vaan pääse tarkistaan kun olen täällä kehäIII tuntumassa ja sisu taas kotona.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 9:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 265
Ota metrimitta käteen ja käy mittaamassa :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 10:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm
Viestit: 289
Paikkakunta: Mä oon Lahesta
275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 10:57 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
4wdman kirjoitti:
275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.

no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?

12 cm korkeus eroo tarkottas jotta 6 cm pitäs sada lisää tilaa pyörille mutta lavakorkeus nousis saman verran....


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 25, 2013 11:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Drafter kirjoitti:
4wdman kirjoitti:
275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.

no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?

12 cm korkeus eroo tarkottas jotta 6 cm pitäs sada lisää tilaa pyörille mutta lavakorkeus nousis saman verran....

On pari konetta mitä joskus joutuu siirteleen mitkä on just sen korkeita että tolla menee joten yhtään ei auttas nousta enään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 26, 2013 10:32 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2897
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Drafter kirjoitti:
4wdman kirjoitti:
275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.

no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?


12% on noissa mitoissa eroa.

Normit ei muutu mihinkään. Jos rengas muuttuu, niin silloin valmistaja paistaa uuden koon kylkeen. :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)